3373
Sök

BMW 1602 -73 får en andra chans efter 15 år i vila.

Nya projektet efter min M3a som såldes i våras. Vill lära mig mer om bilar och eftersom M3an var i så fint skick så fanns det inte så mycket som jag kunde göra med den. Så då kom denna BMW 1602 från -73 in i bilden. Är min... Visa mer

Överpedantisk?
343 692 Visningar
Uppdaterades senast 16 augusti 2016
Överpedantisk?
411 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
Big-Nyz skrev:
L.D. Peter skrev:
Big-Nyz skrev:
Grattis till många saker; till provtur, till att du börjat svetsa samt till att bilen i sig blir så fin. Men de där bakre strävorna, ska de sluta på hatthyllan så där bara eller ska du förlänga dem i skuffen ner till stötdämpartornen? Så skulle ja göra i alla fall, och sedan dra ett tvärstag mellan fjäderbenstornen.

Tack smile
Tanken är att bygga vidare under hatthyllan, går att få det bra mycket stabilare.
Är i kontakt med en kille som driver Elite Custom som ev kommer att ta fram fjäderbenstag både fram och bak till 02.
Ska dit med bilen så fort den är besiktigad wink

Ok, det låter bra. Baktill är det ju enkelt och billigt att svetsa dit en meter rör mellan tornen. Du svetsar ju nu. wink

Japp det öppnar nya dörrar när man kan svetsa, skulle haft en egen bara wink

-sommar ska de va....
4 530 Inlägg
30 juli 2013
Fasen vad nice att få ta ut den på en provtur!  Snyggt fixat med bakfångaren också!

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

Överpedantisk?
411 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
eastmotorsport skrev:
Fasen vad nice att få ta ut den på en provtur!  Snyggt fixat med bakfångaren också!

Jaaa!! Vilken skillnad det var från första provturen, det blev bara en 200 meter nu. Ev blir det en ny tur imorgon kväll om den andra pumpen funkar smile

-sommar ska de va....
4 530 Inlägg
30 juli 2013
L.D. Peter skrev:
eastmotorsport skrev:

Jaaa!! Vilken skillnad det var från första provturen, det blev bara en 200 meter nu. Ev blir det en ny tur imorgon kväll om den andra pumpen funkar smile

Härligt!   Ja imorrn ska jag ta mig iväg o. kolla 02an här i stan lite bättre.Spännande de också smile

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

582 Inlägg
30 juli 2013
L.D. Peter skrev:
Big-Nyz skrev:
L.D. Peter skrev:

Tack smile
Tanken är att bygga vidare under hatthyllan, går att få det bra mycket stabilare.
Är i kontakt med en kille som driver Elite Custom som ev kommer att ta fram fjäderbenstag både fram och bak till 02.
Ska dit med bilen så fort den är besiktigad wink

Ok, det låter bra. Baktill är det ju enkelt och billigt att svetsa dit en meter rör mellan tornen. Du svetsar ju nu. wink

Om du nån dag köper egen svets så är mitt råd att se till att du hittar en som går på starkström. Min är en 160a Esab som går på lampström och i skolan har vi två 270a Kemppi som går på starkström, och det är stor skillnad. Med Kemppin är det som att breda smör... verkligt skön svets. Sök reda på en begagnad sån! smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

Överpedantisk?
411 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
Big-Nyz skrev:
L.D. Peter skrev:
Big-Nyz skrev:

Om du nån dag köper egen svets så är mitt råd att se till att du hittar en som går på starkström. Min är en 160a Esab som går på lampström och i skolan har vi två 270a Kemppi som går på starkström, och det är stor skillnad. Med Kemppin är det som att breda smör... verkligt skön svets. Sök reda på en begagnad sån! smile

Fick samma råd av svärfar wink Den jag svetsat med nu går på trefas, funkar bra smile

///R-Rated
519 Inlägg
30 juli 2013
Såg din lilla film, fan vad feeet smile

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

Överpedantisk?
411 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
nikotino skrev:

Tack det kommer att bli en häftig liten bil wink

582 Inlägg
30 juli 2013
L.D. Peter skrev:
nikotino skrev:

Jepp, dom är jäkla coola. Det enda jag oroar mig för med min är att jag ska rulla den i något dike strax jag fått den i skick... tongue

Bil rekondare
173 Inlägg
30 juli 2013
Riktigt grymt projekt! Med min dröm bil! Kommer följas med glädje! Riktigt dröm garage du har fått till med! smile  Men ja hoppas du kommer lacka buren?

Mvh

Överpedantisk?
411 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
Saander skrev:
Riktigt grymt projekt! Med min dröm bil! Kommer följas med glädje! Riktigt dröm garage du har fått till med! smile  Men ja hoppas du kommer lacka buren?

Mvh

Kul att du gillar projektet smile Buren ska pulverlackas vit samt en del detaljer i fram och bakvagn.

Överpedantisk?
411 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
Big-Nyz skrev:
L.D. Peter skrev:
nikotino skrev:

Jepp, dom är jäkla coola. Det enda jag oroar mig för med min är att jag ska rulla den i något dike strax jag fått den i skick... tongue

Det hade ju varit mindre roligt, kanske tur att vi bägge har bur i bilen wink

Ordförande i C4 Car Club
142 Inlägg
1 augusti 2013
Ser riktigt bra ut ! smile kommer följas.

Missa inte Årets tyskträff på bellas place i bromölla den 31/8   Länk: https://www.facebook.com/events/2121487 … 5/?fref=ts

Kärlek växer inte på träd, Det byggs i Tyskland !
Ordförande i C4 Car Club

Överpedantisk?
411 Inlägg
1 augusti 2013
Trådstartare
Chrille_89 skrev:
Ser riktigt bra ut ! smile kommer följas.

Missa inte Årets tyskträff på bellas place i bromölla den 31/8   Länk: https://www.facebook.com/events/2121487 … 5/?fref=ts

Tack kul att det gillas smile
Det hade varit roligt att åka på, får se om jag hinner besiktiga tills den 31e smile

Överpedantisk?
411 Inlägg
2 augusti 2013
Trådstartare
Fick hem ett trevligt paket idag innehållande ett extraktorgrenrör som kommer väl till nytta under vinterns motorbygge smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21217/21217-0954fe0bd4e91842d218c75a516964e7.jpg
Tackar "ForcedInduced" på garaget för köpet av grenröret, alltid lika kul att prata med 02 folk som man kan lita på och ställer upp smile Han bygger också på en 02a som lär blir grym som f-n! smile Med på bild även Dr Schrick kam och lättat svänghjul samt Sachs kopplingen, vidare blir det dubbla Weber 40or.

https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21217/21217-af42cabc5297f0b87ffc1cf8be86eafb.jpg
Har inhandlat ett hemgjort blästerskåp, men för 1500:- funkar det bra smile Har ordnat ett galler samt köpt en ny bläster pistol på Biltema så nu fattas bara att ordna nån form av utsug till skåpet "host" wink Finns utsug i skåpet men får ordna en fläkt för att få ut dammet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21217/21217-1d0da3b31be55bce60dcae26183df14c.jpg
Funkar bra smile Bara att tända svetsen och börja boxa bärarmar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21217/21217-2236227101b0ceec80972d10db719976.jpg
Blir en ny tur till bilen imorgon och hoppas på att ny bränslepump har kommit.

2 712 Inlägg
2 augusti 2013
Ser sjukt fint ut!
Härligt att den får en andra chans!

Dessvärre gillade jag verkligen inte skärmbreddarna eller vad man ska kalla det!
Det är en sällsynt bil idag tycker den ska hållas i original skick faktiskt!
Kanske nån lättare förändring under huven kanske men till en utsidan .. Original enligt mig!

Men de är din bil ditt val smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Överpedantisk?
411 Inlägg
2 augusti 2013
Trådstartare
amoreex skrev:
Ser sjukt fint ut!
Härligt att den får en andra chans!

Dessvärre gillade jag verkligen inte skärmbreddarna eller vad man ska kalla det!
Det är en sällsynt bil idag tycker den ska hållas i original skick faktiskt!
Kanske nån lättare förändring under huven kanske men till en utsidan .. Original enligt mig!

Men de är din bil ditt val smile

Tackar det var kul att höra smile Håller med dig om att en 02a i original skick är något speciellt, nu är tanken att denna ska påminna om en BMW 2002 Turbo som på bilden nedan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21217/21217-974f1e16916f3bb2063e0639ecda0a18.jpg
Lite tuffare än en vanlig 02 tycker jag så därför vill jag bygga en sådan smile Uppskattar din åsikt och visst är det lite synd att "skända" en 02a som man kunde original renoverat, vill man i framtiden återställa denna så går det att beställa de skärmar som behöver bytas ut smile

Nullzwei!
60 Inlägg
3 augusti 2013
Hoppas grenröret kommer till väl användning :-)
Angående breddarna, så är det ju så orginal det kan bli och så rätt big_smile

582 Inlägg
3 augusti 2013
ForcedInduced skrev:
Angående breddarna, så är det ju så orginal det kan bli och så rätt big_smile

Jäh, tycker jag också. Sedan är det nog också så att om det bara var original som gällde skulle många bilar bli stående bakom lidren och rosta bort. De flesta bilintresserade är nog i branschen för att de vill bygga något eget. För min del räcker det om det går att googla fram hur de såg ut original. smile

Bil rekondare
173 Inlägg
4 augusti 2013
L.D. Peter skrev:
Saander skrev:

Mvh

Kul att du gillar projektet smile Buren ska pulverlackas vit samt en del detaljer i fram och bakvagn.

Okej låter kanon! smile Lycka till smile kul å följa!

Mvh

Sök