3468
Sök

G&M chassi Volvo 850

150 Inlägg
21 juli 2012
Trådstartare
#1
Funderar på ett G&M chassi till min 850 Turbo.

Tänkte köra 60/40 fjädrar och även byta till deras dämpare.

Finns en hårdare och en mjukare chassisats bägge sänker 60/40, vilken är att föredra? Vill inte helt förlora komforten heller.

Kvalitet på prylarna??



http://butiken.chassit.se/katalog.asp?r … O%20005259

Kör lite av varje ;)

55 Inlägg
21 juli 2012
#2
Jag har 60/40 på min och sen deras hårdaste dämpare och jag är väldigt nöjd med de.
Höger fram dämpare var slut efter drygt 1500 mil/3år va väl nått måndagsexemplar säkert.
Men fick köpa nya med lite prisavdrag

150 Inlägg
21 juli 2012
Trådstartare
#3
Har sett på Saabturboclub.com att många där har haft problem med att bilen sänktes bak men inte fram, är detta något du märkt av?

Kör lite av varje ;)

55 Inlägg
21 juli 2012
#4
Ja de ser ju ut som att den är mer sänkt bak än fram. Men den sänks bra mycke fram oxå om man jämför med original fjädern.
Ska ta o kapa lite på genomslagsgummit fram o se om man kan få ner den lite till i framkant så kanske de ser bra ut

150 Inlägg
21 juli 2012
Trådstartare
#5
Tack du hjälpte mig! Då vet jag att jag inte ska välja deras fjädrar smile

Kör lite av varje ;)

8 252 Inlägg
21 juli 2012
#6
Har G&M fjädrar på 850'n och nöjd med dem. På S60'n har jag G&m både fjädrar och dämpare. Har den mjukare varianten på dämpare på den och jag skulel inte vilja ha den hårdare om jag ska stå ut till vardags.


150 Inlägg
21 juli 2012
Trådstartare
#7
Jag tror också det lutar åt den mjukare varianten, men känns tråkigt om bilen blir högre fram än bak hmm

Sen är jag tveksam till kvaliten också på dämparna.. ser man påå bilstein så kostar ju bara en dämpare mer än alla GM s fjädrar ihop..

Kör lite av varje ;)

8 252 Inlägg
21 juli 2012
#8
Det där med att dem inte sänks fram känns möjligen saab-relaterat om du läst på stcs. Dem jag hört som klagat bland volvo-folket tycker att dem inte sänker tillräckligt bak. Sen beror det ju på hur slut sjädrarna som satt på bilen innan är. Är dem tvärslut så kan ju bilen bli högre trots att man monterar sänkfjädrar.


150 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#9
På min bil får jag inte in fingrarna mellan däck 205/50-16" och skärmkanten bak så jag antar att min blir högre i baken, gör mig inget de jag sett med 60/40 stuk tyckr jag har sett sjysst ut. Visserligen så blir det en kass vinterbil men det får va hehe

Men du körde på de mjukare fjädrarna? Om man jämför med H&R eller turbo original hur är de då?

Kör lite av varje ;)

8 252 Inlägg
22 juli 2012
#10
Finns bara en sorts fjädrar va jag vet..? Däremot i S60'n så har jag dem mjukare dämparna som G&M erbjuder. Och den vart ändå betydligt hårdare än original.


A.Sörman
1 299 Inlägg
22 juli 2012
#11
kör med 19tum 215/35 i fram å 225 i bak. G&M chassi 40/40 å den är inte högre eller lägre i någon ände smile
Senast redigerat av Drunk (22 juli 2012)


150 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#12
Jodå det finsn både hårda och mjuka även till 850 / S70 nu smile Men känns som man ska satsa på de mjukare iaf

Kör lite av varje ;)

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
22 juli 2012
#13
den gula varianten är inte speciellt hård
har kört det på 2olika 850 och dom är rätt lagom

lättade över ett krön i 210blås och var rätt glad att det var lagom hårt när framhjulen var i backen igen
det blir bättre respons i bilen med deras hårdare kitt
men utan att bli idiotiskt hårt

tror att skilnaden är marginell mot deras mjukare skilnaden är att det är olja på dom biliga och gas dämpare på den dyrare

blir bättre dämpkontroll med gas men vissa säger att det blir hårdare

det viktiga är att den är så pass mjuk att däcken behåller markkontakt även om väglaget är ojämnt
blir det för mjukt blir det farligt på ett annat sätt

men hur som helst skulle jag köpa samma kit igen

kör ett tyskt kitt på min Seat arosa med gasdämpare där blev det lite väl att köra gas bak
men så väger bilen 700kg oxå smile

Kör fort så hinner inget hända...

150 Inlägg
27 juli 2012
Trådstartare
#14
Blir troligtvis H&R fjädrar nu med bilsteindämpare, tyvärr sänker deras fjädrar bara 40/40

Kompisen hade tidigare 60/40 på sin S70 då tog däcken (215/40-17" i innerskärmarna så de skadades, inte så bra kanske..

Hur mycket skillnad är det på 40/40 och original sportchassi på 850 T5?

Kör lite av varje ;)


Sök