2565
Sök

Ratt med airbag byte till ratt utan airbag, är det tillåtet?

3 371 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
#41
ironhead skrev:
bilar som är i från 98 och nedåt kollar dom inte lamporna på som är på instrumentpanelen polaren besikta sin bil med motorlamapn tänd och dom sa inte ett ljud på besiktningen

Tyvärr är ju kompis historier inget man ska gå efter smile


volvoraggare
4 776 Inlägg
1 oktober 2012
#42
Low skrev:
ironhead skrev:
bilar som är i från 98 och nedåt kollar dom inte lamporna på som är på instrumentpanelen polaren besikta sin bil med motorlamapn tänd och dom sa inte ett ljud på besiktningen

Tyvärr är ju kompis historier inget man ska gå efter smile

var någon meck som sa det te honom som har skruvat bil i 20 år typ

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Avstängd
10 388 Inlägg
1 oktober 2012
#43
ironhead skrev:
bilar som är i från 98 och nedåt kollar dom inte lamporna på som är på instrumentpanelen polaren besikta sin bil med motorlamapn tänd och dom sa inte ett ljud på besiktningen

Att -motorlampan- lyser tror jag inte är av riktigt samma vikt som att abs/airbaglampan lyser.

Men jo, det kollar dom visst, fick gå käfta bra länge för att få igenom 100:an (Audi) som har avstängbar abs, då lampan lös (men, då den är avstängbar behöver den inte fungera)

Så att de inte kollar på bilar innan 98 är blaha-blaha...oavsett hur länge din kompis skruvat

- - - Edit - - -

Från http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf … 39001FEC22



Om lampan lyser för:
ABS-bromsar/ krockskyddssystem (SRS)/ krockkuddar (airbag)/ antisladdsystem (ESC)/ elektronisk servostyrning (EPS)
Ny föreskrift från Transportstyrelsen - kontroll av varningsanordning för antisladdsystem, krockkuddar och elektrisk servostyrning:

Sedan januari 2012 kontrollerar Bilprovningen varningsanordningar för för krockskyddssystem (SRS), krockkuddar (Airbag), antisladdsystem (ESC) och elektronisk servostyrning (EPS). Detta innebär att varningslampan för systemet ska fungera och om den varnar för fel i systemet blir fordonet underkänt med krav på efterkontroll. Kravet kommer från EU:s direktiv 2010/48/EU och det regleras i Transportstyrelsens tilläggsföreskrift TSFS 2011:101.
Senast redigerat av it_mutt (1 oktober 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

volvoraggare
4 776 Inlägg
1 oktober 2012
#44
it_mutt skrev:
ironhead skrev:
bilar som är i från 98 och nedåt kollar dom inte lamporna på som är på instrumentpanelen polaren besikta sin bil med motorlamapn tänd och dom sa inte ett ljud på besiktningen

Att -motorlampan- lyser tror jag inte är av riktigt samma vikt som att abs/airbaglampan lyser.

Men jo, det kollar dom visst, fick gå käfta bra länge för att få igenom 100:an (Audi) som har avstängbar abs, då lampan lös (men, då den är avstängbar behöver den inte fungera)

Så att de inte kollar på bilar innan 98 är blaha-blaha...oavsett hur länge din kompis skruvat

då får man dra till en meck som kan släcka felkoderna på min honda för srs-lampan lyser konstant på min bil och det är en årsmodell 98

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

1 436 Inlägg
1 oktober 2012
#45
Low skrev:
ironhead skrev:
bilar som är i från 98 och nedåt kollar dom inte lamporna på som är på instrumentpanelen polaren besikta sin bil med motorlamapn tänd och dom sa inte ett ljud på besiktningen

Tyvärr är ju kompis historier inget man ska gå efter smile

Jag kan bidra med att min sambos bil har samma fel om det stärker trovärdigheten. wink

Nu är det en Zafira 2000-någonting så motorlampan betyder avgasreningsfel och det som är motorlampa har en galen symbol som ingen vet vad det är. Känns som att opel fick de ingenjörerna som blev kvar när de tyska kvalitetsmärkena tagit eliten. Men till poängen, det som ser ut som en motorfelslampa har lyst genom besiktningen utan att de brytt sig.

Airbaglampa däremot är aja-baja vilket gör mig nervös för min egen besiktning för ibland släcks den inte utan då får man starta om bilen, men med fel besiktningsman så kan det bli anmärkning ändå...Kanske. Får hoppas att bilen har en bra dag på besiktningsdagen.

/C

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Avstängd
10 388 Inlägg
1 oktober 2012
#46
Caffe skrev:
Low skrev:
ironhead skrev:
bilar som är i från 98 och nedåt kollar dom inte lamporna på som är på instrumentpanelen polaren besikta sin bil med motorlamapn tänd och dom sa inte ett ljud på besiktningen

Tyvärr är ju kompis historier inget man ska gå efter smile

Jag kan bidra med att min sambos bil har samma fel om det stärker trovärdigheten. wink

Nu är det en Zafira 2000-någonting så motorlampan betyder avgasreningsfel och det som är motorlampa har en galen symbol som ingen vet vad det är. Känns som att opel fick de ingenjörerna som blev kvar när de tyska kvalitetsmärkena tagit eliten. Men till poängen, det som ser ut som en motorfelslampa har lyst genom besiktningen utan att de brytt sig.

Airbaglampa däremot är aja-baja vilket gör mig nervös för min egen besiktning för ibland släcks den inte utan då får man starta om bilen, men med fel besiktningsman så kan det bli anmärkning ändå...Kanske. Får hoppas att bilen har en bra dag på besiktningsdagen.

/C

Ja motorlampor kan tändas av lite alla möjliga anledningar. Min far är mästare på att tanka med bilen igång, vilket "alltid" (nåja, i åtminstone 8/10 fall) resulterar i att "motorlampan" tänds på hans A6:a

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

KHRacing
1 oktober 2012
#47
Pettzon88 skrev:
Vadå 3 fel? Om tex volvo koppla ur airbagen pga bilbarnstol så ska dessa skicka in papper till myndigheter osv för att de ska stå att den är bortkopplad. så man inte ska få skit för de osv.

Och vadå 3 allvarliga fel? Är bilen helbilsgodkänd får man inte ändra ett skit. Känns som det är du som inte kan....

Du kaninte regga bort airbagen. alltså är det ej godkänt med ett papper från en bilverkstad som intygar den lysande airbaglampan.

för cirka 4 år sedan släpptes det på helfordonsgodkännande t.. coilovers, kjolpaket, fälgar & däck är "fritt" + annat
Annars hade eftermarknaden dött ut.

Helfordonsgodkännandet kom 1994, Audi var först, men långt ifrån alla fordon efter ett visst årtal är helfordonsgodkända. Det är helt (till 100%) upp till var o en importör att avgöra om de vill att en speciell modell skall vara Helfordonsgodkänd. Exempelvis är inte en 1999 EVO6:a det-.


Jag vet mer än DU tror. Pettzon88

3 371 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
#48
KHRacing skrev:
Pettzon88 skrev:
Vadå 3 fel? Om tex volvo koppla ur airbagen pga bilbarnstol så ska dessa skicka in papper till myndigheter osv för att de ska stå att den är bortkopplad. så man inte ska få skit för de osv.

Och vadå 3 allvarliga fel? Är bilen helbilsgodkänd får man inte ändra ett skit. Känns som det är du som inte kan....

Du kaninte regga bort airbagen. alltså är det ej godkänt med ett papper från en bilverkstad som intygar den lysande airbaglampan.

för cirka 4 år sedan släpptes det på helfordonsgodkännande t.. coilovers, kjolpaket, fälgar & däck är "fritt" + annat
Annars hade eftermarknaden dött ut.

Helfordonsgodkännandet kom 1994, Audi var först, men långt ifrån alla fordon efter ett visst årtal är helfordonsgodkända. Det är helt (till 100%) upp till var o en importör att avgöra om de vill att en speciell modell skall vara Helfordonsgodkänd. Exempelvis är inte en 1999 EVO6:a det-.


Jag vet mer än DU tror. Pettzon88

Det var bättre förklaring smile


287 Inlägg
1 oktober 2012
#49
Så jag som har en e36 93a som INTE är helfordonsgodkänd fast den har airbag,
får inte byta ratt och plocka lampan om den lyser?

(inte läst alla tidigare inlägg noga, bara läst lite snabbt)


Avstängd
10 388 Inlägg
1 oktober 2012
#50
Plocka lampan verkar det inte som du får. MÖJLIGEN sätta ett airbagmotstånd som får lampan att beter sig som "den ska"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

295 Inlägg
2 oktober 2012
#51
KHRacing skrev:
Pettzon88 skrev:
Vadå 3 fel? Om tex volvo koppla ur airbagen pga bilbarnstol så ska dessa skicka in papper till myndigheter osv för att de ska stå att den är bortkopplad. så man inte ska få skit för de osv.

Och vadå 3 allvarliga fel? Är bilen helbilsgodkänd får man inte ändra ett skit. Känns som det är du som inte kan....

Du kaninte regga bort airbagen. alltså är det ej godkänt med ett papper från en bilverkstad som intygar den lysande airbaglampan.

för cirka 4 år sedan släpptes det på helfordonsgodkännande t.. coilovers, kjolpaket, fälgar & däck är "fritt" + annat
Annars hade eftermarknaden dött ut.

Helfordonsgodkännandet kom 1994, Audi var först, men långt ifrån alla fordon efter ett visst årtal är helfordonsgodkända. Det är helt (till 100%) upp till var o en importör att avgöra om de vill att en speciell modell skall vara Helfordonsgodkänd. Exempelvis är inte en 1999 EVO6:a det-.


Jag vet mer än DU tror. Pettzon88

Regga nej, men volvo ska skicka in ett papper till transportstyrelsen, plus att jag får någon klisterlapp om att den är urkopplad för det ska stå i pappren. Så vet jag flera som gjort iaf, vet dock inte riktigt hur de går till men det står sen att airbagen urkopplad på passagerarsidan i pappren och är godkänt och gjort av en aukoriserad verkstad.

Det var ju bra de med helbilsgodkännandet big_smile Visste jag ej. har du någon bra länk där man kan läsa om de?

Streetracer - A Life Without Racing Is No Life At All!

Avstängd
10 388 Inlägg
2 oktober 2012
#52
Men vänta nu lite. Om man lämnar in en bil till verkstad för bortkoppling av airbag på passagerarsidan, för ex.vis barnstols skull, så sätter ju dessa ett motstånd (nåja, man gör det på Audi iaf, i de fall där man inte bara stänger av med nyckel) som får styrdonet till kudden/arna, att tro att den/de fortfarande är inkopplade.

Alltså kommer ingen lampa lysa, och det kommer inte heller finnas något som "visar" att den är bortkopplad. Vad är problemet?

Så, jag förstår inte riktigt var barnstolbiten kom in, då det handlar om ratten

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
2 oktober 2012
#53
it_mutt skrev:
Plocka lampan verkar det inte som du får. MÖJLIGEN sätta ett airbagmotstånd som får lampan att beter sig som "den ska"

det är bättre att lampan ej lyser alls när airbagen är bortplockad..värre om den tänds och släcks men ratten inte är av airbag typ

dessutom är det skitlätt att byta ratt så jag vet inte riktigt denna oro

antingen chansar man och kanske kommer igenom
eller så byter man bara ratten dagen innan bes smile

värre för mig som har en 740turbo med airbag från 1991 lätt att hitta något som fungerar i den ifall dom skulle jävlas smile

Kör fort så hinner inget hända...

295 Inlägg
2 oktober 2012
#54
it_mutt skrev:
Men vänta nu lite. Om man lämnar in en bil till verkstad för bortkoppling av airbag på passagerarsidan, för ex.vis barnstols skull, så sätter ju dessa ett motstånd (nåja, man gör det på Audi iaf, i de fall där man inte bara stänger av med nyckel) som får styrdonet till kudden/arna, att tro att den/de fortfarande är inkopplade.

Alltså kommer ingen lampa lysa, och det kommer inte heller finnas något som "visar" att den är bortkopplad. Vad är problemet?

Så, jag förstår inte riktigt var barnstolbiten kom in, då det handlar om ratten

För det är samma sak, kopplar du bort airbagen på passagerarsidan UTAN motstånd lyser ju lampan för airbagen precis som om du skulle koppla bort den vid ratten. Man gör helt enkelt samma operation vid ratten och monterar motstånd så att airbaglampan endast lyser som en kontrolllampa vid start och sen är släckt som den ska vara.

Streetracer - A Life Without Racing Is No Life At All!

Avstängd
10 388 Inlägg
2 oktober 2012
#55
Growe skrev:
it_mutt skrev:
Plocka lampan verkar det inte som du får. MÖJLIGEN sätta ett airbagmotstånd som får lampan att beter sig som "den ska"

det är bättre att lampan ej lyser alls när airbagen är bortplockad..värre om den tänds och släcks men ratten inte är av airbag typ

dessutom är det skitlätt att byta ratt så jag vet inte riktigt denna oro

antingen chansar man och kanske kommer igenom
eller så byter man bara ratten dagen innan bes smile

värre för mig som har en 740turbo med airbag från 1991 lätt att hitta något som fungerar i den ifall dom skulle jävlas smile

Nej, för nu är det ju som så att lampan -ska- lysa och sen släckas. Så det går ju inte riktigt att dra lampan bara

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Avstängd
10 388 Inlägg
2 oktober 2012
#56
Pettzon88 skrev:
it_mutt skrev:
Men vänta nu lite. Om man lämnar in en bil till verkstad för bortkoppling av airbag på passagerarsidan, för ex.vis barnstols skull, så sätter ju dessa ett motstånd (nåja, man gör det på Audi iaf, i de fall där man inte bara stänger av med nyckel) som får styrdonet till kudden/arna, att tro att den/de fortfarande är inkopplade.

Alltså kommer ingen lampa lysa, och det kommer inte heller finnas något som "visar" att den är bortkopplad. Vad är problemet?

Så, jag förstår inte riktigt var barnstolbiten kom in, då det handlar om ratten

För det är samma sak, kopplar du bort airbagen på passagerarsidan UTAN motstånd lyser ju lampan för airbagen precis som om du skulle koppla bort den vid ratten. Man gör helt enkelt samma operation vid ratten och monterar motstånd så att airbaglampan endast lyser som en kontrolllampa vid start och sen är släckt som den ska vara.

Det jag motsatte mig var inblandandet av barnstol. Då jag ex.vis själv kan stänga av min passagerarairbag, utan att det blir någon "felkod", så kommer det inte heller några papper "skickas in". Förstår inte varför det skulle skickas in papper för att passagerarairbagen är bortkopplad. Det var -den- biten jag motsatte mig.

Att man kan göra samma sak med ratten, sa jag ju tidigare, så det är jag fullt medveten om. (Motståndsbiten alltså)

- - Edit - -

Sorry för dubbelpost
Senast redigerat av it_mutt (2 oktober 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

295 Inlägg
2 oktober 2012
#57
it_mutt skrev:
Pettzon88 skrev:
it_mutt skrev:
Men vänta nu lite. Om man lämnar in en bil till verkstad för bortkoppling av airbag på passagerarsidan, för ex.vis barnstols skull, så sätter ju dessa ett motstånd (nåja, man gör det på Audi iaf, i de fall där man inte bara stänger av med nyckel) som får styrdonet till kudden/arna, att tro att den/de fortfarande är inkopplade.

Alltså kommer ingen lampa lysa, och det kommer inte heller finnas något som "visar" att den är bortkopplad. Vad är problemet?

Så, jag förstår inte riktigt var barnstolbiten kom in, då det handlar om ratten

För det är samma sak, kopplar du bort airbagen på passagerarsidan UTAN motstånd lyser ju lampan för airbagen precis som om du skulle koppla bort den vid ratten. Man gör helt enkelt samma operation vid ratten och monterar motstånd så att airbaglampan endast lyser som en kontrolllampa vid start och sen är släckt som den ska vara.

Det jag motsatte mig var inblandandet av barnstol. Då jag ex.vis själv kan stänga av min passagerarairbag, utan att det blir någon "felkod", så kommer det inte heller några papper "skickas in". Förstår inte varför det skulle skickas in papper för att passagerarairbagen är bortkopplad. Det var -den- biten jag motsatte mig.

Att man kan göra samma sak med ratten, sa jag ju tidigare, så det är jag fullt medveten om. (Motståndsbiten alltså)

- - Edit - -

Sorry för dubbelpost

På dem bilar man inte kan stänga av den själv gör man så förstår du väl om du skulle tänkt innan du svara mig wink

Streetracer - A Life Without Racing Is No Life At All!

Avstängd
10 388 Inlägg
2 oktober 2012
#58
Pettzon88 skrev:
it_mutt skrev:
Pettzon88 skrev:
För det är samma sak, kopplar du bort airbagen på passagerarsidan UTAN motstånd lyser ju lampan för airbagen precis som om du skulle koppla bort den vid ratten. Man gör helt enkelt samma operation vid ratten och monterar motstånd så att airbaglampan endast lyser som en kontrolllampa vid start och sen är släckt som den ska vara.

Det jag motsatte mig var inblandandet av barnstol. Då jag ex.vis själv kan stänga av min passagerarairbag, utan att det blir någon "felkod", så kommer det inte heller några papper "skickas in". Förstår inte varför det skulle skickas in papper för att passagerarairbagen är bortkopplad. Det var -den- biten jag motsatte mig.

Att man kan göra samma sak med ratten, sa jag ju tidigare, så det är jag fullt medveten om. (Motståndsbiten alltså)

- - Edit - -

Sorry för dubbelpost

På dem bilar man inte kan stänga av den själv gör man så förstår du väl om du skulle tänkt innan du svara mig wink

Om du tänkt lite och läst igen, så hade du förstått att det inte var en motsättning mot att man lämnar in bilen för att få det gjort på bilar där man inte kan göra det själv.

(Påpekade ganska tydligt att det var biten med att det skickas in papper på det som jag motsatte mig)

- - Edit - -

plus någon smiley och annat bråte (inget surinlägg alltså)
Senast redigerat av it_mutt (2 oktober 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
2 oktober 2012
#59
it_mutt skrev:
Growe skrev:
it_mutt skrev:
Plocka lampan verkar det inte som du får. MÖJLIGEN sätta ett airbagmotstånd som får lampan att beter sig som "den ska"

det är bättre att lampan ej lyser alls när airbagen är bortplockad..värre om den tänds och släcks men ratten inte är av airbag typ

dessutom är det skitlätt att byta ratt så jag vet inte riktigt denna oro

antingen chansar man och kanske kommer igenom
eller så byter man bara ratten dagen innan bes smile

värre för mig som har en 740turbo med airbag från 1991 lätt att hitta något som fungerar i den ifall dom skulle jävlas smile

Nej, för nu är det ju som så att lampan -ska- lysa och sen släckas. Så det går ju inte riktigt att dra lampan bara

jag vet funktionen på en airbag lampa..men om bilen inte har en monterad airbag i ratten hur ska då lampan ens kunna tändas? näe exakt har man ingen airbag ratt så hjälper det knappast om lampan lyser och slocknar sedan som den ska när ratten endå inte sitter där då är det bättre att lampan inte lyser alls för då har det väll mest troligen inte varit en airbag där från början ens

Kör fort så hinner inget hända...

volvoraggare
4 776 Inlägg
2 oktober 2012
#60
Growe skrev:
it_mutt skrev:
Growe skrev:
det är bättre att lampan ej lyser alls när airbagen är bortplockad..värre om den tänds och släcks men ratten inte är av airbag typ

dessutom är det skitlätt att byta ratt så jag vet inte riktigt denna oro

antingen chansar man och kanske kommer igenom
eller så byter man bara ratten dagen innan bes smile

värre för mig som har en 740turbo med airbag från 1991 lätt att hitta något som fungerar i den ifall dom skulle jävlas smile

Nej, för nu är det ju som så att lampan -ska- lysa och sen släckas. Så det går ju inte riktigt att dra lampan bara

jag vet funktionen på en airbag lampa..men om bilen inte har en monterad airbag i ratten hur ska då lampan ens kunna tändas? näe exakt har man ingen airbag ratt så hjälper det knappast om lampan lyser och slocknar sedan som den ska när ratten endå inte sitter där då är det bättre att lampan inte lyser alls för då har det väll mest troligen inte varit en airbag där från början ens

lampan tänds om det är fel i systemet tar du bort airbagen så tänds lampan säger ju sig själv och tänds in lampan så blir det ju ombesiktning
Senast redigerat av ironhead (2 oktober 2012)

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer


Sök