Evildan skrev:
Volvo544special65 skrev:
Nä JAG har aldrig brytt mig (och kollar du på min presentation så ser du också att jag aldrig ägt en bil som annat än suger någonting fruktansvärt ur säkerhetssynpunkt, till och med för sin tid), men jag tycker heller aldrig att jag hör någon fundera på en 740 för att det är en så värst säker bil, inte nu längre, för 20 år sedan ja, men enligt dåtida mått låg den också i toppskiktet, och det är ju inte 740 som blivit sämre, det är modernare konkurrenter som är bättre.
Och ja, i detta fallet så är en V70 helt klart bättre då det är dessa två alternativ som diskuteras, även om man skiter blankt i säkerheten så är det ju inte annat än hästlängder mer bil för pengarna.
Det är bara konstigt att man inte kan nämna "740" utan att det skall bli ett så hett ämne, jag hör ingen prata om dålig säkerhet om jag startar en köprådstråd på MG Midget som sagt, trots att jag helt klart skulle ha mina betänkligheter att smälla i en sådan.
Kan det vara så att det "känsliga" med Volvo 740 delvis beror på att just denna modell har de mest otroliga egenskaper om man läser runt på forumet?
740 B230f:
Toppfart: lätt över 215km/h.
Acc: 0-100 på cirka 9s, ofta ännu snabbare.
Förbrukning: ofta under/runt 0.7 blandad körning.
Väghållning: bättre än en V70II, även utan fjädrarna kvar.
Säkerhet: bättre än de flesta bilar, för att stötfångarna klarar olyckor utan deformering uppp till 8km/h?
Totalekonomi1: Går aldrig sönder.
Totalekonomi2: När den märkligt nog i nästa inlägg/tråd mot alla odds havererat eller går illa, varvar inte ur, hugger på kopplingen, drar vatten, osv osv osv, kostar det max 200kr att laga på 20minuter.
Kan det vara all denna BS om 740 som gör att det blir bitskt när dessa kommer på tal och ett gäng entusiaster känner sig tvingade att försvara sin modell in absurdum.
Vidare kan det vara synen utav en toklåg rollad xenonkonverterad (givetvis pekandes rätt upp) 740 med illa tonade rutor och japsdämpare släpandes i backen och ett baksäte fullt med omyndiga småbrudar sittandes pipandes och rökandes cig dom fått av den kepsförsedda 19åringen bakom ratten (nej fel, han sitter inte bakom ratten utan halvhänger in i mitten på densamma i bilen med ryggstödet lååångt nedlagt bakom sig) studsandes sakta fram över farthinder och annat som stör den tvivelaktiga framfarten som får folk att reagera som dom gör när dessa lik kommer på tal.
En fin 740 däremot, det är en helt annan sak, dessa kan vara rätt trevliga trots att dom inte har alla dessa superlativiska egenskaper som så många tror även om den fortfarande är en omodern bil men likväl säker jämfört med sina årskullskamrater.
Prova att starta en tråd om just ett köp om MG Midget, tror knappast det finns så mkt uppdiktad fakta om dessa eller så känsliga entusiaster som tror så mkt mera om sin bil än vad den egentligen är att det kommer spåra ur.
Bara för att du nämnde det så ska jag posta lite riktiga siffror.
Toppfart: 270km/h
Acc 0-100 : 4.5 sek.
Nej men ärligt nu,
740 GL, alltså B230F.. Med ljud i dörrar och skuffen samt några kilon dämpmaterial...
toppfart: 170km/h ENSAM i bilen i NERFÖRSBACKE på motorvägen, detta enligt mätare med 225/65 R15 däck bak och 175/65 R14 eller vad det är fram..
0-100 : full bil: 18 sek. Ensam i bilen: cirka 13, 12 kanske.
0-100 ecodriving. Vi utförde detta testet på en landsväg mitt i natten, jag fick inte gasa mer än halv gas och var tvugnen att växla vid 2k rpm.. 3 min 52 sek. (Tog så lång tid innan vi hittade en tillräckligt lång nerförsbacke..
Förbrukning: Kör jag som ett svin, full gas HELA TIDEN, ute på grusvägar och leker så hamnar JAG i MIN friska bil runt 1 l, precis över 1l, så typ 1.05 eller liknande per mil. Landsvägskörning ungefär 100km/h konstant tror jag..
Kör jag lite mer ekonomiskt (som när jag övningskörde) så låg jag på 0.8 lite under.
Att notera är att detta är en totalt genomgången motor som är servad varje år sen -88, varje 1k mil ny olja stift & filter..
SÅ, att ha en så låg förbrukning är faktiskt inte så konstigt om man kör ekonomiskt.
Sen har jag heller aldrig fått meka något allvarligt fel under de 1 åren jag har haft den, så den går aldrig sönder. Enbart taket har börjat lossna lim ifrån och dörrsidorna sitter lite kärvt efter högtalarinstallation..
Rök & Djurfri även, dock har jag keps bakåt och en 5-6 granar i spegeln, 5 tärningar och en stor vimpel som det står "England" på. Faller jag fortfarande i ditt "raggarfack" ?
Dock är det mer av en "lat" anledning och en "rolig" anledning. Jag och en polare körde lite "pimp my ride" och hängde på allt vi hittade. Var ju tvungen att vara som alla andra..
Ägaren innan har fått fylla på olja en gång per år när han servade, jag har itne fyllt på en och det har inte minskat nåt.. Vattnet har itne gått ner nåt knappt. Dock blir det lite byte för tändstift snart då den går lite dåligt på ett stift ibland.
Köpte bilen för 7500, nog det bästa köpet jag gjort. Fick med halv-tank, nybytta org. ok bak, belägg runtom.. kamrem & hela köret bytt 200 mil innan, luftat.. allt gjort på mekonomen med dokumentering.. Fick även med org extra helljusen som satt på (halogenerna) fyrkantiga.. S&V däck.. nytt avgas osv..
Har häfte med dokumentation & inköp av diverse delar & utförda ingrepp på märkesverkstäder sedan -89 då första servicen gjordes...
Så att få en 740 fin i motor och gå utan att dra så mycket går faktiskt helt utmärkt..
MEN!!! att hitta en fin 740 är nog allt annat än lätt. DOCK är hela karosseriet gjort i plåt så småstötar märks inte ens. Det blir ingen avbryten plast som på nyare bilar. En helt klart bra första bil om ekonomin med reservdelar spelar roll. En v70 om du är gasglad kan du få att gå mycket mycket dyrare än en 740 skulle jag tro. Dock är nog säkerheten, snyggheten och bekvämligheten i en v70 stor.
Hade gärna velat ha en själv faktiskt, men nu i augusti blri det en impreza wrx sti type RA!
Ha de gött.