Lämplig förstabil???

Knugcab
29 juli 2012 · 5 111 Inlägg

CHEEVA skrev:

zemet skrev:

volvofoxy skrev:
hade missat att han skulle få en v70 XD men va fan sitter alla och snackar om massa olika bilar för då om snubben ska få en v70 då är det ju bara till att tuta och köra?

Han skulle ju även få en 740 av sina föräldrar om han ville ha det istället. Så frågan han måste ställa sig själv och svara på är vill han ha ett enkelt, tryggt och tråkigt bilägande eller ett roligt bilägande.

är väl snarare frågan om ett tryggt tråkigt lite modernare bil ägande och tråkigt lagom säkert lite mer oldschool bilägande ... fär i ärlighetens namn är ingen utav nämda bilar roliga

)

+1

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Rquired Allmänt envis
29 juli 2012 · 12 512 Inlägg

zemet skrev:

Rquired skrev:

zemet skrev:

Det jag pratade om att en 740 skulle klara en vilt kollision utan större skador gällde rådjur, och sålänge rådjuret inte träffar lyktorna eller flyger upp i vindrutan så tror jag inte det blir några andra större skador, grannen körde ihjäl ett rådjur förra veckan med sin 940, ena lyktglaset sprack på hans bil men annars inga skador. Han körde på rådjuret i ungefär 90 km/h.

För att ta ditt järnrörsexperiment så stämmer det ju ganska bra på vad jag sa skulle hända? Träffar jag glas så spricker det ju men träffar jag kofångaren så händer ju inget alls. Och så som huven är konstruerad så är den inte heller speciellt lätt att få någon buckla i eftersom den är väldigt stark på den lilla yta som rådjuret kan träffa.


Ja krocksäkerheten har blivit bättre med nya bilar men har verkligen viltsäkerheten blivit bättre? Jag tror som sagt inte att A-stolparna har utvecklats speciellt mycket sedan 740, iallafall inte med tanke på viltkrockar.

Vad är medveten om att en airbag inte löser ut hur som helst och av ingen anledning, dock trodde jag att det fortfarande var mekaniskutlösning som på gamla volvo har men det spelar ingen roll. Det jag ville ha sagt med det jag sa om airbags var att ifall man krockar med en älg så finns den en ganska stor risk att dom löser ut? Och gör dom det, hjälper dom?

Jag tror inte dom hjälper och då blir det dyrare att reparera bilen om det är möjligt att göra det efter krocken.

Jag tror som sagt att en V70 är lika säker som en 740 att krocka med vilt med, men mycket dyrare att ev reparera. Sen så är v70 säkrare i alla andra krockar än 740 men det var inte det jag pratade om.

När jag tittar på bilderna du har upplagda på din Volvo 740 får jag intrycket av en fin och väl omhändertagen bil, och det rimmar tyvärr illa med det du skriver. Menar du att den klarar sig oskadd efter ett möte med ett järnrör får du gärna överlåta experimentet till mig eller någon annan Garaget-medlem för att bevisa detta. Den kommer klara sig fint, eller hur? wink

Om du kapar isär en A-stolpe på en 740 och en V70 ser du att dessa inte är lika, men det är inte hela sanningen. Vilka material man använder spelar en minst lika stor roll, och det har hänt mycket på den punkten liksom krocksäkerheten i övrigt sedan slutet av 70-talet då 700 utvecklades.

Krockar du med en älg är dock att ersätta en krockkudde ditt minsta problem, en kollision med 500-800kg storvilt orsakar skador motsvarande värdet av tio 740 och kanske fem V70. Bilen lär alltså hamna på skroten oavsett.

Den klarar sig ganska fint om man slår på kofångaren med järnröret som jag sa:) Jag skrotade min reservdelsbil förra veckan men ska prova slå på nästa skrotbil med ett rörsmile

Ja bilen hamnar nog på skroten om man krockar med en älg, därför är 740 bättre för den är billigare:)

Men 740 är bara bättre i det ekonomiska perspektivet, Om man krockar med en älg och sedan kör i diket in i ett träd eller frontalkrockar så hjälper ju airbagen och v70 är mycket bättre. Men inte billigare:)

Ja du är fri att tro att 740 är mer robust är V70 om du vill, det skall bli roligt att se dig dutta till din nästa reservdelsbil med ett järnrör lite lätt rakt på kofångaren. Ett helt orealistiskt test som en V70 klarat lika väl.

I praktiken innebär en lättare krock med vilt också lättare skador på huv, framskärmar, strålkastare eller diverse plastdetaljer i fronten. Delar som inte är dyrare att handla på skroten till en V70 eller svårare att montera på en V70 än en 740. En krock med större vilt innebär med lätthet en förbrukad bil oavsett modell, då är bilens värde en struntsak och högre säkerhet mycket värdefullt. I det här fallet är dessutom bägge bilarna gratis...

Hur en Volvo 740 innebär ett roligare bilägande än en V70 begriper jag inte heller, den ena kan med bakhjulsdrift locka till att glida runt på en hal parkering några dagar per vinter. Den andra har enormt mycket bättre väghållning, ett tryggare uppträdande och en femcylindrig motor med roligt karaktär och mysigt ljud under huven.

V70 kan knappast påstås vara ett under av körglädje men den är roligare än 740 de flesta dagarna om året, vill man tvunget sladda runt korvkiosken får man väl hålla till godo med handbromsen. Trådskaparen beskriver dessutom att de har en 745 i familjen redan, han får väl be om nycklarna till den om han saknar bakhjulsdrift ibland.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Evildan
29 juli 2012 ·

Gällande "viltkrocktestet" med järnrör för att avgöra viltolyckelämpligheten rekommenderar jag en militärcykel, den håller garanterat för det experimentet och bör då vara bättre att krocka vilt med?
Jag utelämnar de många liknelserna med Volvo 740 för att inte provocera någon känslig själ.

SportPilot Ubåtsingenjör
29 juli 2012 · 7 247 Inlägg

Evildan skrev:
Gällande "viltkrocktestet" med järnrör för att avgöra viltolyckelämpligheten rekommenderar jag en militärcykel, den håller garanterat för det experimentet och bör då vara bättre att krocka vilt med?
Jag utelämnar de många liknelserna med Volvo 740 för att inte provocera någon känslig själ.

haha smile made my day

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Rquired Allmänt envis
29 juli 2012 · 12 512 Inlägg

Evildan skrev:
Gällande "viltkrocktestet" med järnrör för att avgöra viltolyckelämpligheten rekommenderar jag en militärcykel, den håller garanterat för det experimentet och bör då vara bättre att krocka vilt med?
Jag utelämnar de många liknelserna med Volvo 740 för att inte provocera någon känslig själ.

Du liksom många andra verkar ha missförstått dels ironin och dels syftet med det testet, som skrivits var tanken bakom att (i teorin) orsaka skada, och sedan tänka sig vad samma smäll med ett tiotal så stark kraft orsakat för skada.

Det fungerar på en bil med plast och tunnare bilplåt i fronten, inte på en gammal militärcykel. För cykeln hade sannolikt inte tagit skada av ett järnrör, men med klart större sannolikhet gett efter om den utsätts för de krafter som är inblandade i en kollision.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Evildan
30 juli 2012 ·

Rquired skrev:

Evildan skrev:
Gällande "viltkrocktestet" med järnrör för att avgöra viltolyckelämpligheten rekommenderar jag en militärcykel, den håller garanterat för det experimentet och bör då vara bättre att krocka vilt med?
Jag utelämnar de många liknelserna med Volvo 740 för att inte provocera någon känslig själ.

Du liksom många andra verkar ha missförstått dels ironin och dels syftet med det testet, som skrivits var tanken bakom att (i teorin) orsaka skada, och sedan tänka sig vad samma smäll med ett tiotal så stark kraft orsakat för skada.

Det fungerar på en bil med plast och tunnare bilplåt i fronten, inte på en gammal militärcykel. För cykeln hade sannolikt inte tagit skada av ett järnrör, men med klart större sannolikhet gett efter om den utsätts för de krafter som är inblandade i en kollision.

Nej då jag jag förstår mkt väl det sarkastiska i det tilltänkta experimentet. (ironi är ngt helt annat)
Man slår med ett järnrör= ingen skada på 740stötfångaren.
Däremot, vid en riktig olycka ger givetvis stötfångaren med sig på ett helt annat vis då krockvåldet den utsätts för inte är jämförbart med att "peta" på den med ett järnrör, tillika samma princip som om man utför experimentet på en militärcykel:
Peta med järnrör=hel.
Utsätta för riktigt krockvåld= antagligen oigenkännlig.

Evildan
30 juli 2012 ·

Volvo544special65 skrev:
Nä JAG har aldrig brytt mig (och kollar du på min presentation så ser du också att jag aldrig ägt en bil som annat än suger någonting fruktansvärt ur säkerhetssynpunkt, till och med för sin tid), men jag tycker heller aldrig att jag hör någon fundera på en 740 för att det är en så värst säker bil, inte nu längre, för 20 år sedan ja, men enligt dåtida mått låg den också i toppskiktet, och det är ju inte 740 som blivit sämre, det är modernare konkurrenter som är bättre.

Och ja, i detta fallet så är en V70 helt klart bättre då det är dessa två alternativ som diskuteras, även om man skiter blankt i säkerheten så är det ju inte annat än hästlängder mer bil för pengarna.

Det är bara konstigt att man inte kan nämna "740" utan att det skall bli ett så hett ämne, jag hör ingen prata om dålig säkerhet om jag startar en köprådstråd på MG Midget som sagt, trots att jag helt klart skulle ha mina betänkligheter att smälla i en sådan.

Kan det vara så att det "känsliga" med Volvo 740 delvis beror på att just denna modell har de mest otroliga egenskaper om man läser runt på forumet?
740 B230f:
Toppfart: lätt över 215km/h.
Acc: 0-100 på cirka 9s, ofta ännu snabbare.
Förbrukning: ofta under/runt 0.7 blandad körning.
Väghållning: bättre än en V70II, även utan fjädrarna kvar.
Säkerhet: bättre än de flesta bilar, för att stötfångarna klarar olyckor utan deformering uppp till 8km/h?
Totalekonomi1: Går aldrig sönder.
Totalekonomi2: När den märkligt nog i nästa inlägg/tråd mot alla odds havererat eller går illa, varvar inte ur, hugger på kopplingen, drar vatten, osv osv osv, kostar det max 200kr att laga på 20minuter.

Kan det vara all denna BS om 740 som gör att det blir bitskt när dessa kommer på tal och ett gäng entusiaster känner sig tvingade att försvara sin modell in absurdum.

Vidare kan det vara synen utav en toklåg rollad xenonkonverterad (givetvis pekandes rätt upp) 740 med illa tonade rutor och japsdämpare släpandes i backen och ett baksäte fullt med omyndiga småbrudar sittandes pipandes och rökandes cig dom fått av den kepsförsedda 19åringen bakom ratten (nej fel, han sitter inte bakom ratten utan halvhänger in i mitten på densamma i bilen med ryggstödet lååångt nedlagt bakom sig) studsandes sakta fram över farthinder och annat som stör den tvivelaktiga framfarten som får folk att reagera som dom gör när dessa lik kommer på tal.

En fin 740 däremot, det är en helt annan sak, dessa kan vara rätt trevliga trots att dom inte har alla dessa superlativiska egenskaper som så många tror även om den fortfarande är en omodern bil men likväl säker jämfört med sina årskullskamrater.

Prova att starta en tråd om just ett köp om MG Midget, tror knappast det finns så mkt uppdiktad fakta om dessa eller så känsliga entusiaster som tror så mkt mera om sin bil än vad den egentligen är att det kommer spåra ur.

Senast redigerat av Evildan (30 juli 2012)

DanneSundin
30 juli 2012 · 682 Inlägg

Evildan skrev:

Volvo544special65 skrev:
Nä JAG har aldrig brytt mig (och kollar du på min presentation så ser du också att jag aldrig ägt en bil som annat än suger någonting fruktansvärt ur säkerhetssynpunkt, till och med för sin tid), men jag tycker heller aldrig att jag hör någon fundera på en 740 för att det är en så värst säker bil, inte nu längre, för 20 år sedan ja, men enligt dåtida mått låg den också i toppskiktet, och det är ju inte 740 som blivit sämre, det är modernare konkurrenter som är bättre.

Och ja, i detta fallet så är en V70 helt klart bättre då det är dessa två alternativ som diskuteras, även om man skiter blankt i säkerheten så är det ju inte annat än hästlängder mer bil för pengarna.

Det är bara konstigt att man inte kan nämna "740" utan att det skall bli ett så hett ämne, jag hör ingen prata om dålig säkerhet om jag startar en köprådstråd på MG Midget som sagt, trots att jag helt klart skulle ha mina betänkligheter att smälla i en sådan.

Kan det vara så att det "känsliga" med Volvo 740 delvis beror på att just denna modell har de mest otroliga egenskaper om man läser runt på forumet?
740 B230f:
Toppfart: lätt över 215km/h.
Acc: 0-100 på cirka 9s, ofta ännu snabbare.
Förbrukning: ofta under/runt 0.7 blandad körning.
Väghållning: bättre än en V70II, även utan fjädrarna kvar.
Säkerhet: bättre än de flesta bilar, för att stötfångarna klarar olyckor utan deformering uppp till 8km/h?
Totalekonomi1: Går aldrig sönder.
Totalekonomi2: När den märkligt nog i nästa inlägg/tråd mot alla odds havererat eller går illa, varvar inte ur, hugger på kopplingen, drar vatten, osv osv osv, kostar det max 200kr att laga på 20minuter.

Kan det vara all denna BS om 740 som gör att det blir bitskt när dessa kommer på tal och ett gäng entusiaster känner sig tvingade att försvara sin modell in absurdum.

Vidare kan det vara synen utav en toklåg rollad xenonkonverterad (givetvis pekandes rätt upp) 740 med illa tonade rutor och japsdämpare släpandes i backen och ett baksäte fullt med omyndiga småbrudar sittandes pipandes och rökandes cig dom fått av den kepsförsedda 19åringen bakom ratten (nej fel, han sitter inte bakom ratten utan halvhänger in i mitten på densamma i bilen med ryggstödet lååångt nedlagt bakom sig) studsandes sakta fram över farthinder och annat som stör den tvivelaktiga framfarten som får folk att reagera som dom gör när dessa lik kommer på tal.

En fin 740 däremot, det är en helt annan sak, dessa kan vara rätt trevliga trots att dom inte har alla dessa superlativiska egenskaper som så många tror även om den fortfarande är en omodern bil men likväl säker jämfört med sina årskullskamrater.

Prova att starta en tråd om just ett köp om MG Midget, tror knappast det finns så mkt uppdiktad fakta om dessa eller så känsliga entusiaster som tror så mkt mera om sin bil än vad den egentligen är att det kommer spåra ur.

Bara för att du nämnde det så ska jag posta lite riktiga siffror.

Toppfart: 270km/h
Acc 0-100 : 4.5 sek.

Nej men ärligt nu,

740 GL, alltså B230F.. Med ljud i dörrar och skuffen samt några kilon dämpmaterial...

toppfart: 170km/h ENSAM i bilen i NERFÖRSBACKE på motorvägen, detta enligt mätare med 225/65 R15 däck bak och 175/65 R14 eller vad det är fram.. 

0-100 : full bil: 18 sek. Ensam i bilen: cirka 13, 12 kanske. 
0-100 ecodriving. Vi utförde detta testet på en landsväg mitt i natten, jag fick inte gasa mer än halv gas och var tvugnen att växla vid 2k rpm.. 3 min 52 sek. (Tog så lång tid innan vi hittade en tillräckligt lång nerförsbacke.. lol

Förbrukning: Kör jag som ett svin, full gas HELA TIDEN, ute på grusvägar och leker så hamnar JAG i MIN friska bil runt 1 l, precis över 1l, så typ 1.05 eller liknande per mil. Landsvägskörning ungefär 100km/h konstant tror jag..   

Kör jag lite mer ekonomiskt (som när jag övningskörde) så låg jag på 0.8 lite under. smile   

Att notera är att detta är en totalt genomgången motor som är servad varje år sen -88, varje 1k mil ny olja stift & filter.. 

SÅ, att ha en så låg förbrukning är faktiskt inte så konstigt om man kör ekonomiskt. 

Sen har jag heller aldrig fått meka något allvarligt fel under de 1 åren jag har haft den, så den går aldrig sönder. Enbart taket har börjat lossna lim ifrån och dörrsidorna sitter lite kärvt efter högtalarinstallation..   

Rök & Djurfri även, dock har jag keps bakåt och en 5-6 granar i spegeln, 5 tärningar och en stor vimpel som det står "England" på. Faller jag fortfarande i ditt "raggarfack"  ? smile   

Dock är det mer av en "lat" anledning och en "rolig" anledning. Jag och en polare körde lite "pimp my ride" och hängde på allt vi hittade. Var ju tvungen att vara som alla andra.. 


Ägaren innan har fått fylla på olja en gång per år när han servade, jag har itne fyllt på en och det har inte minskat nåt.. Vattnet har itne gått ner nåt knappt.  Dock blir det lite byte för tändstift snart då den går lite dåligt på ett stift ibland. smile


Köpte bilen för 7500, nog det bästa köpet jag gjort. Fick med halv-tank, nybytta org. ok bak, belägg runtom.. kamrem & hela köret bytt 200 mil innan, luftat.. allt gjort på mekonomen med dokumentering.. Fick även med org extra helljusen som satt på (halogenerna) fyrkantiga..  S&V däck..  nytt avgas osv..

Har häfte med dokumentation & inköp av diverse delar & utförda ingrepp på märkesverkstäder sedan -89 då första servicen gjordes... 

Så att få en 740 fin i motor och gå utan att dra så mycket går faktiskt helt utmärkt.. 

MEN!!! att hitta en fin 740 är nog allt annat än lätt. DOCK är hela karosseriet gjort i plåt så småstötar märks inte ens. Det blir ingen avbryten plast som på nyare bilar. En helt klart bra första bil om ekonomin med reservdelar spelar roll. En v70 om du är gasglad kan du få att gå mycket mycket dyrare än en 740 skulle jag tro. Dock är nog säkerheten, snyggheten och bekvämligheten i en v70 stor. 

Hade gärna velat ha en själv faktiskt, men nu i augusti blri det en impreza wrx sti type RA! big_smile

Ha de gött. smile

Vita_Vargen
30 juli 2012 · 1 281 Inlägg

Evildan skrev:

Volvo544special65 skrev:
Nä JAG har aldrig brytt mig (och kollar du på min presentation så ser du också att jag aldrig ägt en bil som annat än suger någonting fruktansvärt ur säkerhetssynpunkt, till och med för sin tid), men jag tycker heller aldrig att jag hör någon fundera på en 740 för att det är en så värst säker bil, inte nu längre, för 20 år sedan ja, men enligt dåtida mått låg den också i toppskiktet, och det är ju inte 740 som blivit sämre, det är modernare konkurrenter som är bättre.

Och ja, i detta fallet så är en V70 helt klart bättre då det är dessa två alternativ som diskuteras, även om man skiter blankt i säkerheten så är det ju inte annat än hästlängder mer bil för pengarna.

Det är bara konstigt att man inte kan nämna "740" utan att det skall bli ett så hett ämne, jag hör ingen prata om dålig säkerhet om jag startar en köprådstråd på MG Midget som sagt, trots att jag helt klart skulle ha mina betänkligheter att smälla i en sådan.

Kan det vara så att det "känsliga" med Volvo 740 delvis beror på att just denna modell har de mest otroliga egenskaper om man läser runt på forumet?
740 B230f:
Toppfart: lätt över 215km/h.
Acc: 0-100 på cirka 9s, ofta ännu snabbare.
Förbrukning: ofta under/runt 0.7 blandad körning.
Väghållning: bättre än en V70II, även utan fjädrarna kvar.
Säkerhet: bättre än de flesta bilar, för att stötfångarna klarar olyckor utan deformering uppp till 8km/h?
Totalekonomi1: Går aldrig sönder.
Totalekonomi2: När den märkligt nog i nästa inlägg/tråd mot alla odds havererat eller går illa, varvar inte ur, hugger på kopplingen, drar vatten, osv osv osv, kostar det max 200kr att laga på 20minuter.

Kan det vara all denna BS om 740 som gör att det blir bitskt när dessa kommer på tal och ett gäng entusiaster känner sig tvingade att försvara sin modell in absurdum.

Vidare kan det vara synen utav en toklåg rollad xenonkonverterad (givetvis pekandes rätt upp) 740 med illa tonade rutor och japsdämpare släpandes i backen och ett baksäte fullt med omyndiga småbrudar sittandes pipandes och rökandes cig dom fått av den kepsförsedda 19åringen bakom ratten (nej fel, han sitter inte bakom ratten utan halvhänger in i mitten på densamma i bilen med ryggstödet lååångt nedlagt bakom sig) studsandes sakta fram över farthinder och annat som stör den tvivelaktiga framfarten som får folk att reagera som dom gör när dessa lik kommer på tal.

En fin 740 däremot, det är en helt annan sak, dessa kan vara rätt trevliga trots att dom inte har alla dessa superlativiska egenskaper som så många tror även om den fortfarande är en omodern bil men likväl säker jämfört med sina årskullskamrater.

Prova att starta en tråd om just ett köp om MG Midget, tror knappast det finns så mkt uppdiktad fakta om dessa eller så känsliga entusiaster som tror så mkt mera om sin bil än vad den egentligen är att det kommer spåra ur.

Tack för ett gott skratt big_smile

Knugcab
30 juli 2012 · 5 111 Inlägg

Vad finns det som är gjort i plåt på en 740 som är plast på dagens bilar?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
OpelP1
30 juli 2012 · 1 412 Inlägg

Rattmuffen troligtvis.  wink

DanneSundin
30 juli 2012 · 682 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Vad finns det som är gjort i plåt på en 740 som är plast på dagens bilar?

Vart ska jag börja?

Dem kallas inte "container" för inte. Jag försöker inte försvara 740 på nåt sätt i viltolycker eller liknande, men SMÅ STÖTAR märks inte ens.   

Kolla all plast under bilen t.ex. på nyare bilar. 

Jag står fast vid mitt ord: volvo 740 ÄR en driftsäker bil, och den ÄR billig att äga! LÖJLIGT billig har den varit för det jag har plågat den med.

Har lagt ut 200 kr på ett centrallåsrelä sen jag köpte bilen. Rullat 1.5k-2k mil sen jag köpte den. En avåkning i 110km/h , grushög i 60km/h och lite annat "småskutt" som att köra över kanter som slagit i. Sänker man den inte så kan du åka över nästan vad som..  Fast det som folk inte verkar förstå är att 740 är också en bil, sänker du den och smäller på och skiter i bilen så självklart kommer den att gå sönder, som vilken annan bil som helst. Men så länge du ser efter den kan nog den maskinen tutta på i generationer till.. Det som dödar 740's är nog detta.

1. SBP (till följd av elakt behandlande.. )
2. Viltolyckor
3. Rost
4. div. olyckor

Iallafall vad man märkt på dem man sett på skroten och liknande.

aadrian
30 juli 2012 · 20 Inlägg

http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_74 … 16&w=2

Tycker ni som vet något om bilar ifall detta skulle vara en sjysst bil?? Ser ju ganska så sjysst ut på bilden tycker jag, och jag vet mycket val att man ser mer saker i verkligheten än på en bild.....

Men som sagt, verkar den ok angående det han skriver om den, samt verkar priset ok för den??

Det är inte lätt när det är svårt!
Evildan
30 juli 2012 ·

Avställd, tillkommer 891kr i skatt.
Ser rätt ok ut, ser dock ut som om det finns lite rost i nederkant av dörrar och framskärm.
Däck, bra? sommar och vinter?
Rullat långt.
Ägaren är underårig, ingen affär utan målsmans sällskap?
Jag skulle bjuda 2500 för den om det är sjyssta SoV, då blir det 3400för den.

Jag rekommenderar dig dock fortf att ta över V70 istället för en sådan här även om den här ser oförstörd ut.

Senast redigerat av Evildan (30 juli 2012)

zemet
30 juli 2012 · 4 064 Inlägg

Det är nog något lurt med den, skulle den vara i bra skick så hade den nog inte varit avställd och han hade nog velat ha mera pengar för den.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Evildan
30 juli 2012 ·

zemet skrev:
Det är nog något lurt med den, skulle den vara i bra skick så hade den nog inte varit avställd och han hade nog velat ha mera pengar för den.

Jag gissar att den är avställd för att ägaren är underårig= inte har något körkort.
Att en bil är avställd behöver inte betyda att den är dålig??

Kanske köptes den som ett A-traktor objekt som nu inte blir av?

Det bästa är ju ändå att åka och titta på den och avgöra på plats, det en person tycker är skräp tycker en annan är en bra bil att bara frakta röven i.

Senast redigerat av Evildan (30 juli 2012)

aadrian
30 juli 2012 · 20 Inlägg

Evildan skrev:
Avställd, tillkommer 891kr i skatt.
Ser rätt ok ut, ser dock ut som om det finns lite rost i nederkant av dörrar och framskärm.
Däck, bra? sommar och vinter?
Rullat långt.
Ägaren är underårig, ingen affär utan målsmans sällskap?
Jag skulle bjuda 2500 för den om det är sjyssta SoV, då blir det 3400för den.

Jag rekommenderar dig dock fortf att ta över V70 istället för en sådan här även om den här ser oförstörd ut.

Hur vet du att ägaren är underårig, samt att den är avställd??

Det är inte lätt när det är svårt!
OpelP1
30 juli 2012 · 1 412 Inlägg

aadrian skrev:

Evildan skrev:
Avställd, tillkommer 891kr i skatt.
Ser rätt ok ut, ser dock ut som om det finns lite rost i nederkant av dörrar och framskärm.
Däck, bra? sommar och vinter?
Rullat långt.
Ägaren är underårig, ingen affär utan målsmans sällskap?
Jag skulle bjuda 2500 för den om det är sjyssta SoV, då blir det 3400för den.

Jag rekommenderar dig dock fortf att ta över V70 istället för en sådan här även om den här ser oförstörd ut.

Hur vet du att ägaren är underårig, samt att den är avställd??

Telefon numret och regnumret kanske?

aadrian
30 juli 2012 · 20 Inlägg

OpelP1 skrev:

aadrian skrev:

Evildan skrev:
Avställd, tillkommer 891kr i skatt.
Ser rätt ok ut, ser dock ut som om det finns lite rost i nederkant av dörrar och framskärm.
Däck, bra? sommar och vinter?
Rullat långt.
Ägaren är underårig, ingen affär utan målsmans sällskap?
Jag skulle bjuda 2500 för den om det är sjyssta SoV, då blir det 3400för den.

Jag rekommenderar dig dock fortf att ta över V70 istället för en sådan här även om den här ser oförstörd ut.

Hur vet du att ägaren är underårig, samt att den är avställd??

Telefon numret och regnumret kanske?

Och hur ser man på reggnummret vem som äger bilen???

Det är inte lätt när det är svårt!
FordRSC Los geht's, Schumacher
31 juli 2012 · 1 510 Inlägg

aadrian skrev:

OpelP1 skrev:

aadrian skrev:

Hur vet du att ägaren är underårig, samt att den är avställd??

Telefon numret och regnumret kanske?

Och hur ser man på reggnummret vem som äger bilen???

Skicka ett SMS till transportstyrelsen.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … -fordonet/

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang