2939
Sök

Nära på kabelbrand med fel rekommendation från butik (bilder)

62 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
#21
Kuttle skrev:
Lokalisera skrev:
Ajjemen!

Kuttle skrev:
Är det plåtrent och sitter som det ska ?


Då så, åk in till åf och öppna bagaget be dom ta tag i den röda "tjocka" kabeln och sen stoppa den i munnen cool

HAHAHA!!!


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
29 juli 2012
#22
Någonting måste vara fel, jag har bränt grövre säkringar utan att mina säkringshållare har sett ut så.

En säkringshållar ska ju inte "brinna" innan säkringen gör det.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

16 197 Inlägg
29 juli 2012
#23
ExtraKim skrev:
Någonting måste vara fel, jag har bränt grövre säkringar utan att mina säkringshållare har sett ut så.

En säkringshållar ska ju inte "brinna" innan säkringen gör det.

kan misstänkas glappkontakt...

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
29 juli 2012
#24
Ändå något som måste vara fel, om det går så pass mycket ström igenom att säkringshållaren smälter på båda sidorna och säkringen fortfarande är hel. Menar 60A är inte så mycket, visst du kan säkert ta ut 100A under en kortare period men säkringshållaren ska ju inte smälta för det. Jag har bränt 150A säkringar utan att hållaren har sett ut så där.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

84 Inlägg
29 juli 2012
#25
Verkar ha varit dålig kontakt mellan säkringen och säkringshållaren.
Senast redigerat av Mokke (29 juli 2012)

Mokke @ Team1

143 Inlägg
29 juli 2012
#26
ExtraKim skrev:
Kuttle skrev:
Lokalisera skrev:
Ajjemen!



Då så, åk in till åf och öppna bagaget be dom ta tag i den röda "tjocka" kabeln och sen stoppa den i munnen cool

Och effekten av det kommer bli? Om du inte själv vet så kan jag säga att det kommer hända NOLL.

Hahaha glömde nämna JORDEN cool

Ett Rockford Fosgate T8002 steg till salu, 4k

62 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
#27
Rätta mig om jag har fel men om det nu är för små sladdar och det har gått in för mycket ström så att plasten runt säkringen smälter runt pinnen på säkringen så kan den ju inte gå av. Då fortsätter den väl spela eftersom den får kontakt hela tiden.

För små sladdar är det i vilket fall som helst som flera säger. Får väl bara hoppas jag inte gjort nått fel själv.

ExtraKim skrev:
Ändå något som måste vara fel, om det går så pass mycket ström igenom att säkringshållaren smälter på båda sidorna och säkringen fortfarande är hel. Menar 60A är inte så mycket, visst du kan säkert ta ut 100A under en kortare period men säkringshållaren ska ju inte smälta för det. Jag har bränt 150A säkringar utan att hållaren har sett ut så där.


Offroad Racing
3 122 Inlägg
29 juli 2012
#28
För att gå lite halvt ot gällande smälta säkringar, säkringen till helljuset på min förra brukis smälte nästan till oigenkännlighet utan att gå sönder. Detta pga oxid i säkrigshållaren som orsakade dålig kontakt med efterföljande värmehöjning i både säkringshållare och säkring.

Det som får säkringars plasthölje att smälta utan att tråden i den brinner av brukar bero på dålig kontakt på nåt sätt vid säkringen. Eventuellt även för hög strömförbrukning, om man lyckas ligga ett tag precis på gränsen för vad säkringen klarar. Men i 9 fall av 10 vågar jag nog påstå att det beror på dålig kontakt.

Här är det dock mycket möjligt att det beror på underdimensionerade grejer, och säkringen är den klenaste punkten vilket gör att det blir mest värme där.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
29 juli 2012
#29
Men det ni missar är att säkringen är tänkt att brinna av/smälta om det går för mycket ström genom den. Med andra ord så kan det inte gått för mycket ström genom säkringen.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
29 juli 2012
#30
Kuttle skrev:
ExtraKim skrev:
Kuttle skrev:

Då så, åk in till åf och öppna bagaget be dom ta tag i den röda "tjocka" kabeln och sen stoppa den i munnen cool

Och effekten av det kommer bli? Om du inte själv vet så kan jag säga att det kommer hända NOLL.

Hahaha glömde nämna JORDEN cool

Du kan hålla direkt på plus och minus på ett bilbatteri utan att något händer, detta p.g.a att kroppen har för stort motstånd för att 14.4V likspänning skall kunna driva en ström igenom den.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

167 Inlägg
29 juli 2012
#31
Då undrar jag ju, hur är kablen skalad? fick du bort isoleringen utan att skada kardelerna? för enda anledningen jag kan tänkta mig att de blir så som på bilderna är antingen dom sitter typ bara i ett par fåtal kardeler eller man har lyckats med att klippa/skära bort en massa kardeler så de blir för lite kvar. då finns ju risken att man smälter kablen före säkringen.


143 Inlägg
29 juli 2012
#32
ExtraKim skrev:
Kuttle skrev:
ExtraKim skrev:

Och effekten av det kommer bli? Om du inte själv vet så kan jag säga att det kommer hända NOLL.

Hahaha glömde nämna JORDEN cool

Du kan hålla direkt på plus och minus på ett bilbatteri utan att något händer, detta p.g.a att kroppen har för stort motstånd för att 14.4V likspänning skall kunna driva en ström igenom den.

Jag är införstådd med hur det funkar men jag menade att stoppa in dom i munnen..

Ett Rockford Fosgate T8002 steg till salu, 4k

62 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
#33
Dom är rätt skalade och rätt insatta. Får la se vad dom säger imorrn då när jag åker dit och pratar med dom.
Får väl bara hoppas att dom tar på sig att dom sålt för små kablar och det är orsaken än att jag gjort fel. Det är väldigt 50/50 på vad folk säger. Tilläggas kan ju att det var en elektriker som fixade med just säkringen och skalandet så jag kan men gott hjärta säga att det är rätt gjort.

krakis skrev:
Då undrar jag ju, hur är kablen skalad? fick du bort isoleringen utan att skada kardelerna? för enda anledningen jag kan tänkta mig att de blir så som på bilderna är antingen dom sitter typ bara i ett par fåtal kardeler eller man har lyckats med att klippa/skära bort en massa kardeler så de blir för lite kvar. då finns ju risken att man smälter kablen före säkringen.


Stölle
199 Inlägg
29 juli 2012
#34
Som sagt, Det där ser ut att bero på dålig kontakt i säkringshållaren mer än för stor säkring till den kabelarean.
Frågar är om dom kommer att ersätta det, eller om det kommer att bli din egen huvudvärk.

Jag anar ugglor som får kläder.

62 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
#35
Hmm okay. Kanske lika bra att ställa in sig på dåliga nyheter då.

Dj_Albert skrev:
Som sagt, Det där ser ut att bero på dålig kontakt i säkringshållaren mer än för stor säkring till den kabelarean.
Frågar är om dom kommer att ersätta det, eller om det kommer att bli din egen huvudvärk.


3 466 Inlägg
30 juli 2012
#36
Lokalisera skrev:
Dom är rätt skalade och rätt insatta. Får la se vad dom säger imorrn då när jag åker dit och pratar med dom.
Får väl bara hoppas att dom tar på sig att dom sålt för små kablar och det är orsaken än att jag gjort fel. Det är väldigt 50/50 på vad folk säger. Tilläggas kan ju att det var en elektriker som fixade med just säkringen och skalandet så jag kan men gott hjärta säga att det är rätt gjort.

krakis skrev:
Då undrar jag ju, hur är kablen skalad? fick du bort isoleringen utan att skada kardelerna? för enda anledningen jag kan tänkta mig att de blir så som på bilderna är antingen dom sitter typ bara i ett par fåtal kardeler eller man har lyckats med att klippa/skära bort en massa kardeler så de blir för lite kvar. då finns ju risken att man smälter kablen före säkringen.


Några av de värsta installationer jag sett är gjorda av elektriker..  Då snackar vi om en bil med 1,5mm2 strömkabel från batteriet till steget, utan säkring.

En bil med jordkabeln så nerskalad på kardeler att den gick i en vanligt röd ringkabelsko, denna var dessutom stripad i en bult i karossen.

En som hade 2,5mm2 högtalarkabel som strömkablar.

osv..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

21 761 Inlägg
30 juli 2012
#37
När det glappar på ett kontaktställe så kan det bli ordentligt varmt och tex en säkringshållare kan smälta ihop trots att strömmen inte är enormt hög. Jag har dock inte varit med om just en sån sak själv utan det är vad jag både har hört och läst om. smile

10 mm2 kabel är för klent till det där steget om det ska drivas fullt ut, men säkringshållaren ska ändå inte smälta ihop på detta sätt pga själva kabelarean enligt min åsikt.

1 867 Inlägg
30 juli 2012
#38
Ser väldigt mycket ut som glappkontakt det där, då blir det fort jävligt varmt.

Kom ihåg killar, man säkrar av efter kabelarean, inte efter vad man tror steget kan dra av ström. Så när man nått max förbrukning i förhållande till kabelarea/säkring, så brinner säkringen av och det är dags för uppgradering.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
30 juli 2012
#39
M_icke_ skrev:
Lokalisera skrev:
Dom är rätt skalade och rätt insatta. Får la se vad dom säger imorrn då när jag åker dit och pratar med dom.
Får väl bara hoppas att dom tar på sig att dom sålt för små kablar och det är orsaken än att jag gjort fel. Det är väldigt 50/50 på vad folk säger. Tilläggas kan ju att det var en elektriker som fixade med just säkringen och skalandet så jag kan men gott hjärta säga att det är rätt gjort.

krakis skrev:
Då undrar jag ju, hur är kablen skalad? fick du bort isoleringen utan att skada kardelerna? för enda anledningen jag kan tänkta mig att de blir så som på bilderna är antingen dom sitter typ bara i ett par fåtal kardeler eller man har lyckats med att klippa/skära bort en massa kardeler så de blir för lite kvar. då finns ju risken att man smälter kablen före säkringen.


Några av de värsta installationer jag sett är gjorda av elektriker..  Då snackar vi om en bil med 1,5mm2 strömkabel från batteriet till steget, utan säkring.

En bil med jordkabeln så nerskalad på kardeler att den gick i en vanligt röd ringkabelsko, denna var dessutom stripad i en bult i karossen.

En som hade 2,5mm2 högtalarkabel som strömkablar.

osv..

Det är väl lite så att vi elektriker vet hur man fuskar wink haha
Eller... så var det en industrielektriker. Dessa räknas inte som elektriker utan borde mer gå under bruksare!

Låter som att kablarna var en del underdimensionerade där... förstår inte hur personen i fråga tänkte smile

2 024 Inlägg
30 juli 2012
#40
Definitivt underdimensionerade kablar men absolut inte därför säkringshållaren har smält.
Det enda som skulle kunna ge den värmeutvecklingen utom för hög ström (då hade säkringen gått) är glappkontakt, tex dåligt åtdragna kablar eller dåligt åtdragen säkring. Har råkat ut för en liknande grej för många år sen där en porslinssäkring pga oxid troligen smälte fast i sin hållare.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom


Sök