3176
Sök

Varva bilen, tar den skada???

1 171 Inlägg
28 maj 2005
#21
carnageman skrev:
En frisk motor som segdras hela tiden, körs på 1500-2500rpm max blir snabbt nersotad och slö...
En frisk motor som under en längre tid körs vid varvstoppet på varje växel tappar effekt i längden...

Kan tillägga att automatlådor kan bete sig mycket underligt efter att nån seg människa haft den.
Polarns morsa hade en ford sierra automat som va helt skum.
Reparationen blev 5mils ungdomskörning sen växlade den som den skulle..

En fördel men automatlåda är att motorn aldrig segdras på låga varv. Det tillåts inte. Blir belastningen för hög så spinner momentomvandlaren alternativt växlas det ner. Kan tänka mig att en sierra kan bli skum på många sätt.smile


120 Inlägg
28 maj 2005
#22
Karlzzon The One skrev:
Kimmen skrev:
Har hört att varje gång du varvar motorn till varvstopp så motsvarar det 500mils normal körning o det stämmer nog mycket bra!!!

tur att man inte har nått varvstop då

exakt....vafan e varvstopp för nåt!!!!!.....................smile


Evolution Garage
394 Inlägg
25 januari 2006
#23
Räcker ju med att titta på motorcycklar.... en enduro som körs hårt ska det bytas olja på efter 5 timmars körning... och där kör man ju på ganska höga varv om man jämför med en bil.

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

dARKiE
5 031 Inlägg
25 januari 2006
#24
Så när en av min fars bekanta som ägt Bmw hela sitt liv sa till mig att inte växla förrens 3.500varv med min bmw ljuger? Han sa att Bmw mår bättre av lite högre varv?.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

5 Inlägg
25 januari 2006
#25
Darkie skrev:
Så när en av min fars bekanta som ägt Bmw hela sitt liv sa till mig att inte växla förrens 3.500varv med min bmw ljuger? Han sa att Bmw mår bättre av lite högre varv?.

Att du aldrig skall växla under 3500 varv? Det verkar ju inte särskilt genomtänkt...

dARKiE
5 031 Inlägg
25 januari 2006
#26
Maverick skrev:
Darkie skrev:
Så när en av min fars bekanta som ägt Bmw hela sitt liv sa till mig att inte växla förrens 3.500varv med min bmw ljuger? Han sa att Bmw mår bättre av lite högre varv?.

Att du aldrig skall växla under 3500 varv? Det verkar ju inte särskilt genomtänkt...

Jo alltså när den har blitt varm ska jag inte växla förrens 3000-3500varv sa han?.. Bmw motorerna mår bättre då sa han.. och jag tror på han eftersom han bara ägt Bmw .. eller är det helt fel?

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

5 Inlägg
25 januari 2006
#27
Darkie skrev:
Maverick skrev:
Darkie skrev:
Så när en av min fars bekanta som ägt Bmw hela sitt liv sa till mig att inte växla förrens 3.500varv med min bmw ljuger? Han sa att Bmw mår bättre av lite högre varv?.

Att du aldrig skall växla under 3500 varv? Det verkar ju inte särskilt genomtänkt...

Jo alltså när den har blitt varm ska jag inte växla förrens 3000-3500varv sa han?.. Bmw motorerna mår bättre då sa han.. och jag tror på han eftersom han bara ägt Bmw .. eller är det helt fel?

Jag anser att det är helt fel, motorn tar absolut ingen skada av att köras på lägre varv. Du spar ju dessutom bensin på det. Men man skall ju inte segdra växlarna så det låter som motorn håller på att lossna ur sitt fäste. :-)

dARKiE
5 031 Inlägg
25 januari 2006
#28
Maverick skrev:
Darkie skrev:
Maverick skrev:

Att du aldrig skall växla under 3500 varv? Det verkar ju inte särskilt genomtänkt...

Jo alltså när den har blitt varm ska jag inte växla förrens 3000-3500varv sa han?.. Bmw motorerna mår bättre då sa han.. och jag tror på han eftersom han bara ägt Bmw .. eller är det helt fel?

Jag anser att det är helt fel, motorn tar absolut ingen skada av att köras på lägre varv. Du spar ju dessutom bensin på det. Men man skall ju inte segdra växlarna så det låter som motorn håller på att lossna ur sitt fäste. :-)

Hehe sant, men den är faktiskt jävligt lättvarvad! flyger faktiskt upp där nästan utan man rör gasen, men jag fortsätter ialf köra som jag gör nu låter så gutt wink

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

90 Inlägg
25 januari 2006
#29
Men när det gäller bmw kan han juh faktist ha rätt i..man brukar juh ofta känna att det  börjar hända något i en bmw normalt vid 3000varv dom är ganska sega under 3000varv som sagt bilen börjar gå bra när den når över dom varvtalen o motorn skriker inte som på de flesta andra bilar men man känner efter när det är dags att växla jag växlar aldrig under 3500varv då det är lagom tycker jag...

To Feel Or Not To Feel...cosworth

dARKiE
5 031 Inlägg
25 januari 2006
#30
BOOST_ME skrev:
Men när det gäller bmw kan han juh faktist ha rätt i..man brukar juh ofta känna att det  börjar hända något i en bmw normalt vid 3000varv dom är ganska sega under 3000varv som sagt bilen börjar gå bra när den når över dom varvtalen o motorn skriker inte som på de flesta andra bilar men man känner efter när det är dags att växla jag växlar aldrig under 3500varv då det är lagom tycker jag...

Ja precis! Ändå gången man åker bakåt i stolen är när den kommer över 3000varv då händer det plötsligt nåt precis som bilen laddar wink hehe skämt o sido tror faktiskt han vet vad han snackar om! Men man kör ju såklart inte på 3500varv i stan! menar landsväg ;D

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

305 Inlägg
25 januari 2006
#31
Äh handla bil å va rädd för å varva är inge bra smile, drar min till 9000 rpm dagligen och den fonkar fint wink


Ölbryggare
339 Inlägg
25 januari 2006
#32
Jag hör till dom som absolut tror på att en kallstart är 90 mils vanlig körning med varm motor. Det finns en anledning till att bilen slukar otroligt mycket mer bensin när motorn är kall, och det beror inte bara på att oljan är "trög" då...
Problemet innan motorn blivit varm är att olika saker i motorn är olika varma och inte har nått sin perfekta uttänkta precision och storlek. Det gör slitaget stort en kort tid under kallstarterna..Dessutom vet vi vad som dödar Saabs T7 motorer, mycket kallkörning..då läcker förbränningsångor förbi kolvringar och blandar upp oljan bland annat..Men det fenomenet händer i bara när motorn är kall..


8 Inlägg
25 januari 2006
#33
JapMax skrev:
Asså.. en motor håller ju kortare tid om du utsätter den för påfrestningar.. Alla kan väl räkna ut att en motor som varvar 2000 håller längre än en som varvar 5000. Men är det en fräsh motor så går det givetvis att varva den utan att den går sönder i första taget om det va frågan.

Sen ska man inte fis-köra för mkt, då har motorn en tendens att sota igen.

motorn sota bara igen om de är förgasare..

Avstängd
138 Inlägg
25 januari 2006
#34
E motorn tillverkad i japan så GILLAR DEN INTE att köras på volvo varv = max 1600 sen växla 2 växlar i taget...


Ser ni inte en mörkblå 940 91 med svarta plåtfälgar och kromad ful grill med en kärring i som kör SÅ...... slår aldrig fel...

japsmotorer mår bra av så mycket varv som möjligt... det är det som kallas för KÖRGLÄDJE... o istället för att växla upp, riv i 2an i 90 och börja dra ur den ordentligt...SÅNG... INTE TUGGANDE...

bilen går mkt bättre efter en tillvänjningsprocess som denna, håller? inga bekymmer...

ang att en motor som varvar 2000 håller längre än en som varvar 5000.. det går inte att säga det skulle tro tvärtom faktiskt 5000 e bara halva motorvarvet o 2000 eju bara tomgång..beror på

- om den är tillverkad med precision i japan eller om o eller f i tyskland har gjort dem..

Det e bara å skicka!!! sluta va sånna kärringar å säga: - att jag varvar bara 2000 max...

då hade inte nårra race vunnits direkt om den stilen hade varit.....

Det här behövs styras upp, så nu har ja gjort de...   Ne skojade bara...good advices...

Avstängd
138 Inlägg
25 januari 2006
#35
påfrestningar sa nån ... ni vet väl att en påfrestning blir oftast högre vid låga varv va? om inte så vet ni de nu...

97 Inlägg
25 januari 2006
#36
nee 500 varv ska en motor hålla, fast de beror på hur den "mår" .. men tror inte de är nån fara, om du inte gör de varje dag o varje gång du växlar vill säga ..

live your life as if everyday's gon be your last!!

98 Inlägg
25 januari 2006
#37
När man kör in en motor ska man ej ligga och dra på massa påfrestningar, Mest påfrästningar är vid mkt gaspådrag i låga varvtal. Dvs.. Hellre gasa hårt på höga varvtal än låga = mindre påfrestning! Men asså motorer dom slits ju ut.. Det gör dom nog oavsett hur man kör dem. Men alltså hade motorn inte klarat av ett visst varvtal så hade man inte lagt varstoppet så högt upp! Som gossen prata om japanare så har jag iaf hört att dessa motorer (4G63T) håller fint till 400 hk utan problem och tolkar det som att 3/4 av effekten inte gör någon större påfrestning. Ang. kallstart. En helsyntetolja blir "seg" vid temperaturer under -20 grader, sen vet jag inte hur det är med delsyntet om det är runt -5 grader eller under kanske.. Men motorvärmare värmer ju i princip inget annat än vatten tempen till några grader över 0an.. Va tvungen att fråga när jag sälja ska montera de. Så att så vitt jag förstår så är oljan iaf inte segare så länge man ligger på rätt sida om temperatursträcket -20 för helsyntet vilket alla turbobilar rekommenderas köra på


Avstängd
138 Inlägg
25 januari 2006
#38
right dude......

gött me folk som kör evo RESPEKT!!!!


400 häst stämmerpå 7bult 92,5 års modell,,, men 6 bultmotorn innan92.5 håller ca 650 häst på std bottendel= BRA!!!

10 287 Inlägg
25 januari 2006
#39
Hmmm....

Inte accelerationspåkänningarna och påkänningarna pga hög kolvhastighet. Dom är störst vid höga varv.

/Göran


4G63GalantGTI_R skrev:
påfrestningar sa nån ... ni vet väl att en påfrestning blir oftast högre vid låga varv va? om inte så vet ni de nu...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

#2573
1 489 Inlägg
25 januari 2006
#40
defuncta skrev:
körde nämligen idag i 100 knyck på 2-3 ans växel varva ganska rejät, spann rejält eftersom det var en liten grusväg (har inget körkort än och ja övningskörde inte) hehe.

mvh defuncta

Coolt då...

Suck

• Även den starka måste ta i när han skiter


Sök