En frisk motor som segdras hela tiden, körs på 1500-2500rpm max blir snabbt nersotad och slö... En frisk motor som under en längre tid körs vid varvstoppet på varje växel tappar effekt i längden...
Kan tillägga att automatlådor kan bete sig mycket underligt efter att nån seg människa haft den. Polarns morsa hade en ford sierra automat som va helt skum. Reparationen blev 5mils ungdomskörning sen växlade den som den skulle..
En fördel men automatlåda är att motorn aldrig segdras på låga varv. Det tillåts inte. Blir belastningen för hög så spinner momentomvandlaren alternativt växlas det ner. Kan tänka mig att en sierra kan bli skum på många sätt.
Räcker ju med att titta på motorcycklar.... en enduro som körs hårt ska det bytas olja på efter 5 timmars körning... och där kör man ju på ganska höga varv om man jämför med en bil.
Så när en av min fars bekanta som ägt Bmw hela sitt liv sa till mig att inte växla förrens 3.500varv med min bmw ljuger? Han sa att Bmw mår bättre av lite högre varv?.
Så när en av min fars bekanta som ägt Bmw hela sitt liv sa till mig att inte växla förrens 3.500varv med min bmw ljuger? Han sa att Bmw mår bättre av lite högre varv?.
Att du aldrig skall växla under 3500 varv? Det verkar ju inte särskilt genomtänkt...
Så när en av min fars bekanta som ägt Bmw hela sitt liv sa till mig att inte växla förrens 3.500varv med min bmw ljuger? Han sa att Bmw mår bättre av lite högre varv?.
Att du aldrig skall växla under 3500 varv? Det verkar ju inte särskilt genomtänkt...
Jo alltså när den har blitt varm ska jag inte växla förrens 3000-3500varv sa han?.. Bmw motorerna mår bättre då sa han.. och jag tror på han eftersom han bara ägt Bmw .. eller är det helt fel?
Så när en av min fars bekanta som ägt Bmw hela sitt liv sa till mig att inte växla förrens 3.500varv med min bmw ljuger? Han sa att Bmw mår bättre av lite högre varv?.
Att du aldrig skall växla under 3500 varv? Det verkar ju inte särskilt genomtänkt...
Jo alltså när den har blitt varm ska jag inte växla förrens 3000-3500varv sa han?.. Bmw motorerna mår bättre då sa han.. och jag tror på han eftersom han bara ägt Bmw .. eller är det helt fel?
Jag anser att det är helt fel, motorn tar absolut ingen skada av att köras på lägre varv. Du spar ju dessutom bensin på det. Men man skall ju inte segdra växlarna så det låter som motorn håller på att lossna ur sitt fäste. :-)
Att du aldrig skall växla under 3500 varv? Det verkar ju inte särskilt genomtänkt...
Jo alltså när den har blitt varm ska jag inte växla förrens 3000-3500varv sa han?.. Bmw motorerna mår bättre då sa han.. och jag tror på han eftersom han bara ägt Bmw .. eller är det helt fel?
Jag anser att det är helt fel, motorn tar absolut ingen skada av att köras på lägre varv. Du spar ju dessutom bensin på det. Men man skall ju inte segdra växlarna så det låter som motorn håller på att lossna ur sitt fäste. :-)
Hehe sant, men den är faktiskt jävligt lättvarvad! flyger faktiskt upp där nästan utan man rör gasen, men jag fortsätter ialf köra som jag gör nu låter så gutt
Men när det gäller bmw kan han juh faktist ha rätt i..man brukar juh ofta känna att det börjar hända något i en bmw normalt vid 3000varv dom är ganska sega under 3000varv som sagt bilen börjar gå bra när den når över dom varvtalen o motorn skriker inte som på de flesta andra bilar men man känner efter när det är dags att växla jag växlar aldrig under 3500varv då det är lagom tycker jag...
Men när det gäller bmw kan han juh faktist ha rätt i..man brukar juh ofta känna att det börjar hända något i en bmw normalt vid 3000varv dom är ganska sega under 3000varv som sagt bilen börjar gå bra när den når över dom varvtalen o motorn skriker inte som på de flesta andra bilar men man känner efter när det är dags att växla jag växlar aldrig under 3500varv då det är lagom tycker jag...
Ja precis! Ändå gången man åker bakåt i stolen är när den kommer över 3000varv då händer det plötsligt nåt precis som bilen laddar hehe skämt o sido tror faktiskt han vet vad han snackar om! Men man kör ju såklart inte på 3500varv i stan! menar landsväg ;D
Jag hör till dom som absolut tror på att en kallstart är 90 mils vanlig körning med varm motor. Det finns en anledning till att bilen slukar otroligt mycket mer bensin när motorn är kall, och det beror inte bara på att oljan är "trög" då... Problemet innan motorn blivit varm är att olika saker i motorn är olika varma och inte har nått sin perfekta uttänkta precision och storlek. Det gör slitaget stort en kort tid under kallstarterna..Dessutom vet vi vad som dödar Saabs T7 motorer, mycket kallkörning..då läcker förbränningsångor förbi kolvringar och blandar upp oljan bland annat..Men det fenomenet händer i bara när motorn är kall..
Asså.. en motor håller ju kortare tid om du utsätter den för påfrestningar.. Alla kan väl räkna ut att en motor som varvar 2000 håller längre än en som varvar 5000. Men är det en fräsh motor så går det givetvis att varva den utan att den går sönder i första taget om det va frågan.
Sen ska man inte fis-köra för mkt, då har motorn en tendens att sota igen.
E motorn tillverkad i japan så GILLAR DEN INTE att köras på volvo varv = max 1600 sen växla 2 växlar i taget...
Ser ni inte en mörkblå 940 91 med svarta plåtfälgar och kromad ful grill med en kärring i som kör SÅ...... slår aldrig fel...
japsmotorer mår bra av så mycket varv som möjligt... det är det som kallas för KÖRGLÄDJE... o istället för att växla upp, riv i 2an i 90 och börja dra ur den ordentligt...SÅNG... INTE TUGGANDE...
bilen går mkt bättre efter en tillvänjningsprocess som denna, håller? inga bekymmer...
ang att en motor som varvar 2000 håller längre än en som varvar 5000.. det går inte att säga det skulle tro tvärtom faktiskt 5000 e bara halva motorvarvet o 2000 eju bara tomgång..beror på
- om den är tillverkad med precision i japan eller om o eller f i tyskland har gjort dem..
Det e bara å skicka!!! sluta va sånna kärringar å säga: - att jag varvar bara 2000 max...
då hade inte nårra race vunnits direkt om den stilen hade varit.....
Det här behövs styras upp, så nu har ja gjort de... Ne skojade bara...good advices...
nee 500 varv ska en motor hålla, fast de beror på hur den "mår" .. men tror inte de är nån fara, om du inte gör de varje dag o varje gång du växlar vill säga ..
live your life as if everyday's gon be your last!!
När man kör in en motor ska man ej ligga och dra på massa påfrestningar, Mest påfrästningar är vid mkt gaspådrag i låga varvtal. Dvs.. Hellre gasa hårt på höga varvtal än låga = mindre påfrestning! Men asså motorer dom slits ju ut.. Det gör dom nog oavsett hur man kör dem. Men alltså hade motorn inte klarat av ett visst varvtal så hade man inte lagt varstoppet så högt upp! Som gossen prata om japanare så har jag iaf hört att dessa motorer (4G63T) håller fint till 400 hk utan problem och tolkar det som att 3/4 av effekten inte gör någon större påfrestning. Ang. kallstart. En helsyntetolja blir "seg" vid temperaturer under -20 grader, sen vet jag inte hur det är med delsyntet om det är runt -5 grader eller under kanske.. Men motorvärmare värmer ju i princip inget annat än vatten tempen till några grader över 0an.. Va tvungen att fråga när jag sälja ska montera de. Så att så vitt jag förstår så är oljan iaf inte segare så länge man ligger på rätt sida om temperatursträcket -20 för helsyntet vilket alla turbobilar rekommenderas köra på
körde nämligen idag i 100 knyck på 2-3 ans växel varva ganska rejät, spann rejält eftersom det var en liten grusväg (har inget körkort än och ja övningskörde inte) hehe.