2756
Sök

Stora tråden om temat Polisbilar/ Blåljus/ Civilare mm.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 oktober 2012
#241
reglerna för bes så ska de egentligen inte säga något, men som sagt så kan man få en bitterfitta som grinar såklart, men det är helt lagligt o ok att bessa med blinkljus på taket


Avstängd
10 388 Inlägg
2 oktober 2012
#242
Funkiee skrev:
reglerna för bes så ska de egentligen inte säga något, men som sagt så kan man få en bitterfitta som grinar såklart, men det är helt lagligt o ok att bessa med blinkljus på taket
Ja, så är det ju tyvärr med "allt" som har besiktningen att göra =/

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

7 100 Inlägg
2 oktober 2012
#243
men då äre de lungt jue smile.tänkte mest på för att dom är blå.har ju blixljus fram nu.kan ju tejpa för dom utifall dom säger nåt smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 oktober 2012
#244
it_mutt skrev:
Funkiee skrev:
reglerna för bes så ska de egentligen inte säga något, men som sagt så kan man få en bitterfitta som grinar såklart, men det är helt lagligt o ok att bessa med blinkljus på taket
Ja, så är det ju tyvärr med "allt" som har besiktningen att göra =/
exakt, bes är ju som de är hmm

BMW: Det är bara åka in, det finns inget som säger att du inte får ha något sånt smile


1 410 Inlägg
3 oktober 2012
#245
Funkiee här är ju va jag förstår, fram vitt och bak rött, men hittar inget om blått sken, men man kan ju ha en strömbrytare till den wink

http://www.cykelfakta.nu/Belysning/Vad_sager_lagen.htm

Saab älskare!
4 597 Inlägg
3 oktober 2012
#246
Står ju inget om att man inte får ha nån annan färg under eller på sidan av cykeln tongue


249 Inlägg
7 oktober 2012
#247
Hej!

Jag köpte en f.d polisbil för ett antal veckor sedan för att ha den som skolprojekt. Jag hade sedan tidigare köpt på mig all utrustning som finns i en modern polisbil från en kontakt.
Jag började utrusta polisbilen och småningom blev den klar.

Bilen har nu vita led ljus i främre kofångarna och ett ljus i framrutan som är vitt tills man aktiverar det och det börjar lysa blått. Sirenenhornet är heller inget jag brukar i trafik utan det är bortkopplat vid färd på allmän väg. Alltså; Siren och blåljus går inte att använda på bilen i trafik vilket polisen även vet om eftersom de stoppat mig 2 gånger för att testa manöverpanelen där man styr det polisiära. Det enda man kan manövrera via den är centrallåset till bakdörrarna.

Bilen finns på blocket nu, innan jag ändrade annonsen i veckan så bifogade jag en länk till en youtubefilm där blåljus och siren demonstreras, denna film är tagen i mörker och man såg inte mer än framljusen på bilen och blåljusen. Sirenen går ju heller inte att fastställa om den lät på riktigt på filmen eller om jag har redigerat dit sirenljudet. På en av filmerna syntes regnumret på bilen det gäller men det går knappast att fastställa vart dessa filmer tagits då alla blivit filmade i mörker och bilen har stått still och man ser inte vem som medverkar i filmen mer än bilen.

Nu kommer vi till kruxet. I torsdags blev jag kontaktad av polischefen där jag bor, varvid han ber mig att ta med mig bilen till stationen för vi skulle lösa några saker enligt honom. Så jag åkte ner och mötte upp honom. Väl på plats så förklarar han problemet med att jag åker runt i en vit v70 med antenner och extrabackspegel som ser ut som en polisbil, folk tror jag är polis med mera..

Ett annat problem är tydligen att folk sett de videos jag haft ute på mitt Youtube-konto och därefter kontaktat denne man och frågat "Vad är detta? "Vi blir upprörda!". Man såg inte på någon av de nu raderade filmerna vem som ens aktiverade blåljuset på bilen.

Att poängtera är att blåljus+ siren går inte att aktivera vid färd på allmän väg, utrustningshutchen som syns genom bagageluckan för bakomförvarande bilar är knappast olaglig, radiopanelerna i bilen fungerar inte alls utan inuti dem sitter diodplattor monterade som bara lyser upp displayerna så det ser verkligt ut. Samt de två komradiolurarna monterade i mittkonsollen som inte går att använda utan sitter där för syns skull. Och att diodblåljusen är vita när de är släckta)

Jag får enligt polischefen inte sälja bilen i detta skick för att det är en förberedd polisbil tydligen. Folk kan köpa bilen och använda den i fel syfte och där har jag en del av ansvaret då jag har utrustat den eftersom jag hade den som skolprojekt(går fordon tredje året), och säljer bilen.

Jag måste därför enligt denne plocka ut allt jag satt in i bilen som tagit ca 100 timmar att få till, för att kunna sälja bilen. Jag bör också dokumentera med bilder hur bilen ser ut om en eventuell utredning kommer att startas framöver.

Enligt honom så håller jurister från Stockholm och ett flertal poliser på polishuset tydligen på att se över detta fall då man ser så pass allvarligt på detta. Han talade om för mig att inte bli förvånad om det blir förhör och åtalsmisstankar mot mig.

Här är bilen: http://www.blocket.se/vasternorrland/Vo … amp;last=1

Länk till ett annat fall där någon till och med blivit påträffad i trafik av polis med blåljus och blivit frikänd: http://bohuslaningen.se/nyheter/uddeval … privat-bil

En till länk: http://i13.photobucket.com/albums/a252/ … G_0693.jpg

Vad gör jag? Jag känner mig verkligen kränkt! Jag har aldrig sagt att jag är polis? Det står inte ens polis på bilen vilket det nu också får göra, och jag som nu har en eventuell köpare på bilen som kommer i veckan..


Hoppas ni förstod allt, det blev tämligen lite rörigt.

Tack på förhand
MVH
Senast redigerat av Civilarn (7 oktober 2012)


118 Inlägg
7 oktober 2012
#248
Hej civilarn!

Tror att du blev kallad till polisen för att de ville skrämma dig. Hade de haft en misstanke om något på dig så hade varit tvungna att delge dig denna!

Gör såhär: kontakta samma person som kontaktade dig och säg åt honom att du inte gjort något olagligt med att restaurera en polisbil. Be honom visa upp var brottet står någonstans, och på vilket sätt det skulle kunna gälla dig!

Men framför allt var inte rädd för dem, möt de endast med respekt så löser det sig! Be att få prata med deras jurist. hade bilen varit olaglig hade de tagit den i beslag, men inte har de gjort det!

Hoppas det löser sig men prata med de imorgon! Och kör inte dit med DEN bilen, ta en annan och frågar de så är den inte hemma hos dig heller!

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'

2 763 Inlägg
7 oktober 2012
#249
Civilarn skrev:
Hej!

Jag köpte en f.d polisbil för ett antal veckor sedan för att ha den som skolprojekt. Jag hade sedan tidigare köpt på mig all utrustning som finns i en modern polisbil från en kontakt.
Jag började utrusta polisbilen och småningom blev den klar.

Bilen har nu vita led ljus i främre kofångarna och ett ljus i framrutan som är vitt tills man aktiverar det och det börjar lysa blått. Sirenenhornet är heller inget jag brukar i trafik utan det är bortkopplat vid färd på allmän väg. Alltså; Siren och blåljus går inte att använda på bilen i trafik vilket polisen även vet om eftersom de stoppat mig 2 gånger för att testa manöverpanelen där man styr det polisiära. Det enda man kan manövrera via den är centrallåset till bakdörrarna.

Bilen finns på blocket nu, innan jag ändrade annonsen i veckan så bifogade jag en länk till en youtubefilm där blåljus och siren demonstreras, denna film är tagen i mörker och man såg inte mer än framljusen på bilen och blåljusen. Sirenen går ju heller inte att fastställa om den lät på riktigt på filmen eller om jag har redigerat dit sirenljudet. På en av filmerna syntes regnumret på bilen det gäller men det går knappast att fastställa vart dessa filmer tagits då alla blivit filmade i mörker och bilen har stått still och man ser inte vem som medverkar i filmen mer än bilen.

Nu kommer vi till kruxet. I torsdags blev jag kontaktad av polischefen där jag bor, varvid han ber mig att ta med mig bilen till stationen för vi skulle lösa några saker enligt honom. Så jag åkte ner och mötte upp honom. Väl på plats så förklarar han problemet med att jag åker runt i en vit v70 med antenner och extrabackspegel som ser ut som en polisbil, folk tror jag är polis med mera..

Ett annat problem är tydligen att folk sett de videos jag haft ute på mitt Youtube-konto och därefter kontaktat denne man och frågat "Vad är detta? "Vi blir upprörda!". Man såg inte på någon av de nu raderade filmerna vem som ens aktiverade blåljuset på bilen.

Att poängtera är att blåljus+ siren går inte att aktivera vid färd på allmän väg, utrustningshutchen som syns genom bagageluckan för bakomförvarande bilar är knappast olaglig, radiopanelerna i bilen fungerar inte alls utan inuti dem sitter diodplattor monterade som bara lyser upp displayerna så det ser verkligt ut. Samt de två komradiolurarna monterade i mittkonsollen som inte går att använda utan sitter där för syns skull. Och att diodblåljusen är vita när de är släckta)

Jag får enligt polischefen inte sälja bilen i detta skick för att det är en förberedd polisbil tydligen. Folk kan köpa bilen och använda den i fel syfte och där har jag en del av ansvaret då jag har utrustat den eftersom jag hade den som skolprojekt(går fordon tredje året), och säljer bilen.

Jag måste därför enligt denne plocka ut allt jag satt in i bilen som tagit ca 100 timmar att få till, för att kunna sälja bilen. Jag bör också dokumentera med bilder hur bilen ser ut om en eventuell utredning kommer att startas framöver.

Enligt honom så håller jurister från Stockholm och ett flertal poliser på polishuset tydligen på att se över detta fall då man ser så pass allvarligt på detta. Han talade om för mig att inte bli förvånad om det blir förhör och åtalsmisstankar mot mig.

Här är bilen: http://www.blocket.se/vasternorrland/Vo … amp;last=1

Länk till ett annat fall där någon till och med blivit påträffad i trafik av polis med blåljus och blivit frikänd: http://bohuslaningen.se/nyheter/uddeval … privat-bil

En till länk: http://i13.photobucket.com/albums/a252/ … G_0693.jpg

Vad gör jag? Jag känner mig verkligen kränkt! Jag har aldrig sagt att jag är polis? Det står inte ens polis på bilen vilket det nu också får göra, och jag som nu har en eventuell köpare på bilen som kommer i veckan..


Hoppas ni förstod allt, det blev tämligen lite rörigt.

Tack på förhand
MVH
Han måste skämta... Fan va trött man blir på personer som inte kan låta andra personer göra va fan de vill... Jag lider med dig och stå på dig hela tiden!

Volvo - For Life

Forummoderator
26 289 Inlägg
7 oktober 2012
#250
BOLIN_ skrev:
Civilarn skrev:
Hej!

Jag köpte en f.d polisbil för ett antal veckor sedan för att ha den som skolprojekt. Jag hade sedan tidigare köpt på mig all utrustning som finns i en modern polisbil från en kontakt.
Jag började utrusta polisbilen och småningom blev den klar.

Bilen har nu vita led ljus i främre kofångarna och ett ljus i framrutan som är vitt tills man aktiverar det och det börjar lysa blått. Sirenenhornet är heller inget jag brukar i trafik utan det är bortkopplat vid färd på allmän väg. Alltså; Siren och blåljus går inte att använda på bilen i trafik vilket polisen även vet om eftersom de stoppat mig 2 gånger för att testa manöverpanelen där man styr det polisiära. Det enda man kan manövrera via den är centrallåset till bakdörrarna.

Bilen finns på blocket nu, innan jag ändrade annonsen i veckan så bifogade jag en länk till en youtubefilm där blåljus och siren demonstreras, denna film är tagen i mörker och man såg inte mer än framljusen på bilen och blåljusen. Sirenen går ju heller inte att fastställa om den lät på riktigt på filmen eller om jag har redigerat dit sirenljudet. På en av filmerna syntes regnumret på bilen det gäller men det går knappast att fastställa vart dessa filmer tagits då alla blivit filmade i mörker och bilen har stått still och man ser inte vem som medverkar i filmen mer än bilen.

Nu kommer vi till kruxet. I torsdags blev jag kontaktad av polischefen där jag bor, varvid han ber mig att ta med mig bilen till stationen för vi skulle lösa några saker enligt honom. Så jag åkte ner och mötte upp honom. Väl på plats så förklarar han problemet med att jag åker runt i en vit v70 med antenner och extrabackspegel som ser ut som en polisbil, folk tror jag är polis med mera..

Ett annat problem är tydligen att folk sett de videos jag haft ute på mitt Youtube-konto och därefter kontaktat denne man och frågat "Vad är detta? "Vi blir upprörda!". Man såg inte på någon av de nu raderade filmerna vem som ens aktiverade blåljuset på bilen.

Att poängtera är att blåljus+ siren går inte att aktivera vid färd på allmän väg, utrustningshutchen som syns genom bagageluckan för bakomförvarande bilar är knappast olaglig, radiopanelerna i bilen fungerar inte alls utan inuti dem sitter diodplattor monterade som bara lyser upp displayerna så det ser verkligt ut. Samt de två komradiolurarna monterade i mittkonsollen som inte går att använda utan sitter där för syns skull. Och att diodblåljusen är vita när de är släckta)

Jag får enligt polischefen inte sälja bilen i detta skick för att det är en förberedd polisbil tydligen. Folk kan köpa bilen och använda den i fel syfte och där har jag en del av ansvaret då jag har utrustat den eftersom jag hade den som skolprojekt(går fordon tredje året), och säljer bilen.

Jag måste därför enligt denne plocka ut allt jag satt in i bilen som tagit ca 100 timmar att få till, för att kunna sälja bilen. Jag bör också dokumentera med bilder hur bilen ser ut om en eventuell utredning kommer att startas framöver.

Enligt honom så håller jurister från Stockholm och ett flertal poliser på polishuset tydligen på att se över detta fall då man ser så pass allvarligt på detta. Han talade om för mig att inte bli förvånad om det blir förhör och åtalsmisstankar mot mig.

Här är bilen: http://www.blocket.se/vasternorrland/Vo … amp;last=1

Länk till ett annat fall där någon till och med blivit påträffad i trafik av polis med blåljus och blivit frikänd: http://bohuslaningen.se/nyheter/uddeval … privat-bil

En till länk: http://i13.photobucket.com/albums/a252/ … G_0693.jpg

Vad gör jag? Jag känner mig verkligen kränkt! Jag har aldrig sagt att jag är polis? Det står inte ens polis på bilen vilket det nu också får göra, och jag som nu har en eventuell köpare på bilen som kommer i veckan..


Hoppas ni förstod allt, det blev tämligen lite rörigt.

Tack på förhand
MVH
Han måste skämta... Fan va trött man blir på personer som inte kan låta andra personer göra va fan de vill... Jag lider med dig och stå på dig hela tiden!
Tror inte han skämtar. På sätt och vis förstår man ju honom också, men tyvärr har han ju inget att hämta enligt regelboken.
Bara att stå på sig!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

403 Inlägg
7 oktober 2012
Trådstartare
#251
Mack skrev:
BOLIN_ skrev:
Civilarn skrev:
Hej!

Jag köpte en f.d polisbil för ett antal veckor sedan för att ha den som skolprojekt. Jag hade sedan tidigare köpt på mig all utrustning som finns i en modern polisbil från en kontakt.
Jag började utrusta polisbilen och småningom blev den klar.

Bilen har nu vita led ljus i främre kofångarna och ett ljus i framrutan som är vitt tills man aktiverar det och det börjar lysa blått. Sirenenhornet är heller inget jag brukar i trafik utan det är bortkopplat vid färd på allmän väg. Alltså; Siren och blåljus går inte att använda på bilen i trafik vilket polisen även vet om eftersom de stoppat mig 2 gånger för att testa manöverpanelen där man styr det polisiära. Det enda man kan manövrera via den är centrallåset till bakdörrarna.

Bilen finns på blocket nu, innan jag ändrade annonsen i veckan så bifogade jag en länk till en youtubefilm där blåljus och siren demonstreras, denna film är tagen i mörker och man såg inte mer än framljusen på bilen och blåljusen. Sirenen går ju heller inte att fastställa om den lät på riktigt på filmen eller om jag har redigerat dit sirenljudet. På en av filmerna syntes regnumret på bilen det gäller men det går knappast att fastställa vart dessa filmer tagits då alla blivit filmade i mörker och bilen har stått still och man ser inte vem som medverkar i filmen mer än bilen.

Nu kommer vi till kruxet. I torsdags blev jag kontaktad av polischefen där jag bor, varvid han ber mig att ta med mig bilen till stationen för vi skulle lösa några saker enligt honom. Så jag åkte ner och mötte upp honom. Väl på plats så förklarar han problemet med att jag åker runt i en vit v70 med antenner och extrabackspegel som ser ut som en polisbil, folk tror jag är polis med mera..

Ett annat problem är tydligen att folk sett de videos jag haft ute på mitt Youtube-konto och därefter kontaktat denne man och frågat "Vad är detta? "Vi blir upprörda!". Man såg inte på någon av de nu raderade filmerna vem som ens aktiverade blåljuset på bilen.

Att poängtera är att blåljus+ siren går inte att aktivera vid färd på allmän väg, utrustningshutchen som syns genom bagageluckan för bakomförvarande bilar är knappast olaglig, radiopanelerna i bilen fungerar inte alls utan inuti dem sitter diodplattor monterade som bara lyser upp displayerna så det ser verkligt ut. Samt de två komradiolurarna monterade i mittkonsollen som inte går att använda utan sitter där för syns skull. Och att diodblåljusen är vita när de är släckta)

Jag får enligt polischefen inte sälja bilen i detta skick för att det är en förberedd polisbil tydligen. Folk kan köpa bilen och använda den i fel syfte och där har jag en del av ansvaret då jag har utrustat den eftersom jag hade den som skolprojekt(går fordon tredje året), och säljer bilen.

Jag måste därför enligt denne plocka ut allt jag satt in i bilen som tagit ca 100 timmar att få till, för att kunna sälja bilen. Jag bör också dokumentera med bilder hur bilen ser ut om en eventuell utredning kommer att startas framöver.

Enligt honom så håller jurister från Stockholm och ett flertal poliser på polishuset tydligen på att se över detta fall då man ser så pass allvarligt på detta. Han talade om för mig att inte bli förvånad om det blir förhör och åtalsmisstankar mot mig.

Här är bilen: http://www.blocket.se/vasternorrland/Vo … amp;last=1

Länk till ett annat fall där någon till och med blivit påträffad i trafik av polis med blåljus och blivit frikänd: http://bohuslaningen.se/nyheter/uddeval … privat-bil

En till länk: http://i13.photobucket.com/albums/a252/ … G_0693.jpg

Vad gör jag? Jag känner mig verkligen kränkt! Jag har aldrig sagt att jag är polis? Det står inte ens polis på bilen vilket det nu också får göra, och jag som nu har en eventuell köpare på bilen som kommer i veckan..


Hoppas ni förstod allt, det blev tämligen lite rörigt.

Tack på förhand
MVH
Han måste skämta... Fan va trött man blir på personer som inte kan låta andra personer göra va fan de vill... Jag lider med dig och stå på dig hela tiden!
Tror inte han skämtar. På sätt och vis förstår man ju honom också, men tyvärr har han ju inget att hämta enligt regelboken.
Bara att stå på sig!
Snarare polismyndighetens fel! De köper nya polisbilar och de gamla hamnar i Svenssons ägo. Då skulle varje gammal polisbil vara olaglig om de rullar på vägarna. Sett polisbilar som sålts av Länna handelshus, med blåljus kvar i kofångaren.
Kan se problemer att du säljer bilen till fel person.
Be polischefen om bakgrundskoll på nya köparen, om denne gå med på det, köparen.


403 Inlägg
8 oktober 2012
Trådstartare
#252
Såja, nu är jag oxå med i klubben "stoppad av polis pga blåljus".
En civil polisbil följde mig från Helsingborg till Åstorp, tog ett extra varv i rondellen, vilket resulterade i att de stoppade mig.
Polisen ville se mina blåljus!
J: Vilka blåljus?
P: Jo, folk ha ringt och sagt att du har blåljus i bilen!
J: Nä, inga blåljus.
P: Men de i grillen, vad är det då?
J: Vanliga oranga, kan starta dom om ni vill:D
P: Kan du få göra!
P: Jaha, men vart är blåljuset?!
J: Min stora bljåljusramp? Den är hemma.
P: Men det är inte så att du kör runt med den i bilen?!
J: VA? Nä då.
P: Jaja, körförsiktigt. Och lek inte polis!
J: Varför skulle jag göra det. JAg vet vad straffet är!!
P: Jaja.
Roliga var att jag inte bröt mot en enda trafikregel, medan polisen bröt flera. Inte använda blinkers, köra fel i rondell och provsera fram något.
Vet inte om de väntade på mig, men bilen var lyst!

Tänk vad en bild kan göra:P
Senast redigerat av SafetyCar (8 oktober 2012)


249 Inlägg
8 oktober 2012
#253
Spelar ingen roll om jag kontaktar honom han hävdar bara att jag uppfattas som polis när bag kör i denna bil därför finns det misstanke om föregivande av allmän ställning.


403 Inlägg
8 oktober 2012
Trådstartare
#254
Civilarn skrev:
Spelar ingen roll om jag kontaktar honom han hävdar bara att jag uppfattas som polis när bag kör i denna bil därför finns det misstanke om föregivande av allmän ställning.
Plocka bort stoppljus å sirenen. Sen ta det lugnt.


403 Inlägg
8 oktober 2012
Trådstartare
#255
Civilarn skrev:
Sirenen är alltid urkopplad och inte ens med i bilen när jag kör och stoppljuset går inte att ta bort så enkelt då det tog lång tid att dra alla kablar..
Sätt något som täker över stoppljuset.
En idé är att någon form av text på bilen.


1 160 Inlägg
8 oktober 2012
#256
om man nu ska tolka polisen.en bilmekaniker skall inte kunna provköra en polisbil för då utger han sig för att vara polis      ??????????????????????????????????????????? .låter rätt dumt

Saab älskare!
4 597 Inlägg
8 oktober 2012
#257
horbybonnen skrev:
om man nu ska tolka polisen.en bilmekaniker skall inte kunna provköra en polisbil för då utger han sig för att vara polis      ??????????????????????????????????????????? .låter rätt dumt
precis, lagen säger att man får ha en bil som ser ut så, men inte med polisens tjänstetecken, dvs deras emblem


118 Inlägg
8 oktober 2012
#258
Alltså det spelar ingen roll hur din bil ser ut, den följer reglementet! Så länge du inte agerar som polis och du inte har uppsåt att spela polis så kan du ej vara "föregivande av allmän ställning"! Det vet polismannen om så ta det lugnt och prata med honom igen!

Tro mig, det är bättre att du tar kontakt så får du det avklarat! Och bilen kan du sälja utan bekymmer! Kontakta en jurist via telefon och be om hans råd så får du se!

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'

OUTLAW1
8 oktober 2012
#259
Funkiee skrev:
Användaren Volvotuccia mailade polisstyrelsen om blåljusramp:

Du skickade bilder som visar hur du tänker dig att din bil ska se ut.. Det är rätt att du får ha bilen som din första bild visar. Det är dock viktigt att tänka på att med en "polisbilsmålad" bil så kan man hamna i situationer som är polisiära och ibland t.o.m. farliga. Det händer till och från att polisbilar blir vandaliserade. Men som sagt det är helt lagligt att ha en bil som din första bild beskriver.

Med vänlig hälsning

Rikspolisstyrelsen
Sektionen för ärendehantering/FB

Samt:

Du får inte ha polisemblemet målat på din bil eller på något sätt utge dig för att vara polis. (Hur polisemblemet ser ut syns t.ex. högst upp till vänster på Polisens hemsida, www.polisen.se.)

De polisdekaler du vill sätta på din bil får alltså inte vara försedda med polisemblemet. Däremot får du måla din bil i polisfärger och skriva ordet Polis, så länge du tydligt inte utger dig för att vara polisman.

Med vänlig hälsning
Rikspolisstyrelsens registratorskontor /CB

Rikspolisstyrelsens e-postbrevlåda, Rikspolisstyrelsen@polisen.se, öppnas vardagar under kontorstid.
Med vänlig hälsning
Registratorskontoret

Dvs så får bilen se ut såhär:

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 594356.jpg


Hoppas det är okej för dig användaren att vi delar denna information i tråden! smile
Det är inte tillåtet att ha texten POLIS

Hälsningar HANS LIDÖ
Trafikpolisen Västra Götaland Göteborg

Saab älskare!
4 597 Inlägg
8 oktober 2012
#260
OUTLAW1 skrev:
Funkiee skrev:
Användaren Volvotuccia mailade polisstyrelsen om blåljusramp:

Du skickade bilder som visar hur du tänker dig att din bil ska se ut.. Det är rätt att du får ha bilen som din första bild visar. Det är dock viktigt att tänka på att med en "polisbilsmålad" bil så kan man hamna i situationer som är polisiära och ibland t.o.m. farliga. Det händer till och från att polisbilar blir vandaliserade. Men som sagt det är helt lagligt att ha en bil som din första bild beskriver.

Med vänlig hälsning

Rikspolisstyrelsen
Sektionen för ärendehantering/FB

Samt:

Du får inte ha polisemblemet målat på din bil eller på något sätt utge dig för att vara polis. (Hur polisemblemet ser ut syns t.ex. högst upp till vänster på Polisens hemsida, www.polisen.se.)

De polisdekaler du vill sätta på din bil får alltså inte vara försedda med polisemblemet. Däremot får du måla din bil i polisfärger och skriva ordet Polis, så länge du tydligt inte utger dig för att vara polisman.

Med vänlig hälsning
Rikspolisstyrelsens registratorskontor /CB

Rikspolisstyrelsens e-postbrevlåda, Rikspolisstyrelsen@polisen.se, öppnas vardagar under kontorstid.
Med vänlig hälsning
Registratorskontoret

Dvs så får bilen se ut såhär:

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 594356.jpg


Hoppas det är okej för dig användaren att vi delar denna information i tråden! smile
Det är inte tillåtet att ha texten POLIS

Hälsningar HANS LIDÖ
Trafikpolisen Västra Götaland Göteborg
Varför sa rikspolisstyrelsen det då?



Sök