2656
Sök

kam kedja golf vr6?

1 Inlägg
27 september 2006
Trådstartare
#1
är det dyrt att byta kam kedjan på en golf vr6:a?
Vad skulle det kosta om man lämnade in och lät fixa den?

1 723 Inlägg
28 september 2006
#2
jag har hört summan 15000:- av en kompis som ägde en 98s Golf VR6a. Vet inte hur väl det stämmer men med tanke på hur trångt det är i motorrummet så lär de få lyfta ur motorn för att byta och det är väl det som tar tid.

Nightmare racing
165 Inlägg
28 september 2006
#3
vet inte vad det kostar men kedjan sitter på växellåds sidan av motorn wink

Alltid retar det nån,
och just nu retar det dig.......

preem pump
836 Inlägg
28 september 2006
#4
märkesverkstaden här i tranås ville ha runt 15000:-
men det finns de som gör det billigare cirka 8000 med material då
de lyfter inte ur motorn de lossar "bara" på den och vrider den lite granna

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

1 723 Inlägg
28 september 2006
#5
mannen666666 skrev:
märkesverkstaden här i tranås ville ha runt 15000:-
men det finns de som gör det billigare cirka 8000 med material då
de lyfter inte ur motorn de lossar "bara" på den och vrider den lite granna

summan var korrekt iaf wink
ja det ska ju sägas att det är märkesverkstad som vill ha 15000:-

4 586 Inlägg
13 augusti 2007
#6
nightmare skrev:
vet inte vad det kostar men kedjan sitter på växellåds sidan av motorn wink

det sitter väl en kedja på varje sida av motorn då vr6an inte har något kamrem


550 Inlägg
13 augusti 2007
#7
Kamkedjorna sitter på växellåds sidan. Så man måste demontera växellådan. Och oftast byter man koppling samtidigt.


15 Inlägg
13 augusti 2007
#8
Stämmer bra de där...

Men räkna med några tusen till...
Man vill oftast byta spännare och alla styrskenor när man ändå är där!

Väldigt bra läge att sätta dit en ny koppling samtidigt eftersom den ändå måste demonteras... Å den är ju inte gratis heller...

Och är det en Syncro är priset ännu högre...

Ägare av: VW Golf Syncro -90, BMW 325iX -89, Audi 100 Avant 2,3 -89, Opel Ascona A -72, VW Golf I GTI 16V -82, VW Golf GTI 16V -88, Volvo 740GL

107 Inlägg
13 augusti 2007
#9
Jaså det är kamkedja på vr6orna ? trodde det va rem..


4 586 Inlägg
14 augusti 2007
#10
trollfar1 skrev:
Jaså det är kamkedja på vr6orna ? trodde det va rem..

japp kamkedja på vr6orna så vid minsta skrammer ifrån motorn så kan det vara kedjan som låter. ifall denna inte är bytt vid 15-16 tusen mil så kan man pruta bra eller kolla på annan bil


Biltokig
870 Inlägg
14 augusti 2007
#11
jorre83 skrev:
trollfar1 skrev:
Jaså det är kamkedja på vr6orna ? trodde det va rem..

japp kamkedja på vr6orna så vid minsta skrammer ifrån motorn så kan det vara kedjan som låter. ifall denna inte är bytt vid 15-16 tusen mil så kan man pruta bra eller kolla på annan bil

Finns dock bilar som gått över 28-tusen utan byte av kedjor utan problem... så det du säger är inte helt sant, finns dessutom folk som kört uppåt 10.000mil med skramlande kedjor utan ras(tur? tongue) MEN klart man skall vara noga med att höra på kedjorna ifall de låter...

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

4 586 Inlägg
14 augusti 2007
#12
Mr_Gear skrev:
jorre83 skrev:
trollfar1 skrev:
Jaså det är kamkedja på vr6orna ? trodde det va rem..

japp kamkedja på vr6orna så vid minsta skrammer ifrån motorn så kan det vara kedjan som låter. ifall denna inte är bytt vid 15-16 tusen mil så kan man pruta bra eller kolla på annan bil

Finns dock bilar som gått över 28-tusen utan byte av kedjor utan problem... så det du säger är inte helt sant, finns dessutom folk som kört uppåt 10.000mil med skramlande kedjor utan ras(tur? tongue) MEN klart man skall vara noga med att höra på kedjorna ifall de låter...

kompisen köpte nyss en vr6a har aldrig hört en som gått så tyst låter inte alls när har startar den ingen tickande eller något hade gått 15.000 mil å en ägare och inte ungdomskörd så det är bara att säga grattis till han


107 Inlägg
14 augusti 2007
#13
Mr_Gear skrev:
jorre83 skrev:
trollfar1 skrev:
Jaså det är kamkedja på vr6orna ? trodde det va rem..

japp kamkedja på vr6orna så vid minsta skrammer ifrån motorn så kan det vara kedjan som låter. ifall denna inte är bytt vid 15-16 tusen mil så kan man pruta bra eller kolla på annan bil

Finns dock bilar som gått över 28-tusen utan byte av kedjor utan problem... så det du säger är inte helt sant, finns dessutom folk som kört uppåt 10.000mil med skramlande kedjor utan ras(tur? tongue) MEN klart man skall vara noga med att höra på kedjorna ifall de låter...

Men det kanske inte dröjer en vecka förräns du har kedjan upptryckt i huven isånafall wink
Senast redigerat av trollfar1 (14 augusti 2007)


Höbonde
228 Inlägg
14 augusti 2007
#14
Austrian_oak skrev:
är det dyrt att byta kam kedjan på en golf vr6:a?
Vad skulle det kosta om man lämnade in och lät fixa den?

En del byter kamkedja vid 12.000 mil andra byter vid 24.000, beror ju på vilken tur man har !smile

Kostar väl runt 13.000-15.000 kr men det är inte speciellt svårt om man ska byta själv. Finns många bra länkar på nätet och jag har precis bytt kamkedja på min vr6:a!smile
Lycka till!

Allt över 5 liter i motorstorlek är manligt!
Bengt Alsterlind, Sveriges svar på McGyver

Proljece?
1 464 Inlägg
14 augusti 2007
#15
Passa på att plana toppen chippa och trycka in en sinterlamel koppling big_smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
14 augusti 2007
#16
trollfar1 skrev:
Mr_Gear skrev:
jorre83 skrev:

japp kamkedja på vr6orna så vid minsta skrammer ifrån motorn så kan det vara kedjan som låter. ifall denna inte är bytt vid 15-16 tusen mil så kan man pruta bra eller kolla på annan bil

Finns dock bilar som gått över 28-tusen utan byte av kedjor utan problem... så det du säger är inte helt sant, finns dessutom folk som kört uppåt 10.000mil med skramlande kedjor utan ras(tur? tongue) MEN klart man skall vara noga med att höra på kedjorna ifall de låter...

Men det kanske inte dröjer en vecka förräns du har kedjan upptryckt i huven isånafall wink

du anar inte hur mycket som krävs innan dom går av + att det inte är kedja utan kedjor på vr6 om den skramlar innan 18.000 mil är den verkligen hårt körd...


4 586 Inlägg
15 augusti 2007
#17
rideharddiefree skrev:
Austrian_oak skrev:
är det dyrt att byta kam kedjan på en golf vr6:a?
Vad skulle det kosta om man lämnade in och lät fixa den?

En del byter kamkedja vid 12.000 mil andra byter vid 24.000, beror ju på vilken tur man har !smile

Kostar väl runt 13.000-15.000 kr men det är inte speciellt svårt om man ska byta själv. Finns många bra länkar på nätet och jag har precis bytt kamkedja på min vr6:a!smile
Lycka till!

varför inte lägga in vr6an här på garaget?


4 586 Inlägg
15 augusti 2007
#18
MeloveGolf skrev:
trollfar1 skrev:
Mr_Gear skrev:
Finns dock bilar som gått över 28-tusen utan byte av kedjor utan problem... så det du säger är inte helt sant, finns dessutom folk som kört uppåt 10.000mil med skramlande kedjor utan ras(tur? tongue) MEN klart man skall vara noga med att höra på kedjorna ifall de låter...

Men det kanske inte dröjer en vecka förräns du har kedjan upptryckt i huven isånafall wink

du anar inte hur mycket som krävs innan dom går av + att det inte är kedja utan kedjor på vr6 om den skramlar innan 18.000 mil är den verkligen hårt körd...

ifall man kan köra 12.000 mil med dom flesta kamremmar så säger det sig själv att kedjan/kedjorna lär hålla mkt längre
Senast redigerat av jorre83 (15 augusti 2007)


7 Inlägg
5 februari 2008
#19
Problemet, som jag fick lära mig, är inte att kedjan går av utan att det blir ett glapp i den. Problemet uppstår vid växling från höga varvtal. Dvs när varvet ska sänkas (som det gör om du inte fullgasväxlar, vilket du givetvis inte gör!) från säg 6000rpm till ca 3000 rpm (givetvis beroende på hur snabbt du växlar) Då uppstår ett slack på kedjan, den sätter sig lite på tvären/ev kuggar över och du behöver en ny maskin.

Detta är anledningen till att jag sålde min VR6:a.

Volvo v70 classic -00

Biltokig
870 Inlägg
5 februari 2008
#20
kennta skrev:
Problemet, som jag fick lära mig, är inte att kedjan går av utan att det blir ett glapp i den. Problemet uppstår vid växling från höga varvtal. Dvs när varvet ska sänkas (som det gör om du inte fullgasväxlar, vilket du givetvis inte gör!) från säg 6000rpm till ca 3000 rpm (givetvis beroende på hur snabbt du växlar) Då uppstår ett slack på kedjan, den sätter sig lite på tvären/ev kuggar över och du behöver en ny maskin.

Detta är anledningen till att jag sålde min VR6:a.

Om du ligger på ex. 2an och ger gasen i botten och släpper vid 7000varv säger det sig självt att det blir en jävla påfrestning på kedjan som riskerar att hoppa om den inte är ordentligt spänd tongue Så när man byter kedjorna byter man också spännare och alla glidskenor då detta är delarna som slits och kan orsaka detta problem... detta är vad jag fått lära mig wink

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.


Sök