3595
Sök

Volvo 940, sätta turbochip i icke turbobox

103 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare
#1
tjena.

har en volvo 940 med B230FK motor. med bränsleboxen som slutar på 954 är dock trasig, kan jag ta en icke turbo box (946) och sätta ett chip från en turbo i och det funkar som de ska?

har en del chip till turbo boxen nämligen.
Senast redigerat av X-Force (7 augusti 2012)


1 365 Inlägg
8 augusti 2012
#2
Vanliga boxar saknar oftast parametrar för överladd, dvs celler som styr bränsleblandningen över 1 bar.

Det kan gå att ladda in en 940 turbo programvara men jag vet inte hur pass avancerade dessa boxar är. Misstänker att det inte går.

Problemet som kommer bli är att bilen kanske går bra tills du börjar ladda, då kommer den gå snålt som satan och riskera att förstöra motorn.



X-Force skrev:
tjena.

har en volvo 940 med B230FK motor. med bränsleboxen som slutar på 954 är dock trasig, kan jag ta en icke turbo box (946) och sätta ett chip från en turbo i och det funkar som de ska?

har en del chip till turbo boxen nämligen.


1 008 Inlägg
18 augusti 2012
#3
Lite sent svar, men det är inga problem att flytta eprom/programvara från exempelvis 937,954 eller 962 till en 946 box från b230fd.


2 452 Inlägg
18 augusti 2012
#4
är bara o flytta prommet till en 946 box...

döden kommer tillbaka

1 062 Inlägg
25 augusti 2012
#5
Vad är det för LH på dessa rödblockare ni byter chips i? Är det 2.4?
Jag funderar på att göra samma sak på en Saab med LH 2.4 (inte 2.4.2). Dvs montera ett turbochip i en 2.4 box från en bil utan turbo (också 2.4).

M.V.H.


1 008 Inlägg
25 augusti 2012
#6
Boxarna som nämns i tråden avser LH2.44.
Volvo 2/7/900har LH2.41 upp till -91 och några enstaka 2.40 (16v) och 2.42
Från 92 och uppåt är det LH2.44 för de allra flesta.
Hårdvaran skiljer mellan 2.41 och 2.44 så man måste ha koll på vilken version som chipet är avsett för.
Hur det är med 2.40 och 2.42 vet jag inte.


1 062 Inlägg
25 augusti 2012
#7
240bns skrev:
Boxarna som nämns i tråden avser LH2.44.
Volvo 2/7/900har LH2.41 upp till -91 och några enstaka 2.40 (16v) och 2.42
Från 92 och uppåt är det LH2.44 för de allra flesta.
Hårdvaran skiljer mellan 2.41 och 2.44 så man måste ha koll på vilken version som chipet är avsett för.
Hur det är med 2.40 och 2.42 vet jag inte.

Tack för infon! i mitt fall är bilen som behöver ett turbochip en -89:a och då fanns bara 2.4 på Saab 900.
2.4.2 kom -90 tror jag...
Men rimligen borde väl en B202i med 2.4 ha samma hårdvara i boxen som en B202T från samma år med samma LH 2.4....?

Får väl pröva sen bara.



M.V.H.


1 008 Inlägg
26 augusti 2012
#8
Ingen aning faktiskt hur det är med saab.. men man tycker det.



Sök