Om du ska byta spridare och turboagg , framförallt, behöver du ett program (chip) som är anpassat efter det. Av dem saker du skrev är det framförallt spridare och turbo som påverkar hur programmet måste justeras.
Du kommer alltså att behöva ett unikt anpassat program. Med det inte sagt att den måste mappas på gatan eller i bänk , får du tag på någon som gör unika program (tex jag) och har gjort program tidigare till trimmade 1.8T så går det att få ordning på ett bra program.
Framförallt handlar det om att laddtrycket antagligen kommer senare med den större turbon och det behöver justeras. De större spridarna kommer att behöva kompenseras ned där du inte har laddtryck osv.
Det här med hur mycket man kan ställa på innan det spikar har mycket att göra med vad man gör med tändningen i programmet. Man behöver backa tändningen lite för att marginalen ska bli större till spikning. Gäller att veta vad man gör, för backar man tändningen för mycket kan det bli mycket varmt.
Mvh//
A.Fekzen
A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.