Som rubriken lyder så undrar jag hur känslig 2,5T motorn är att trimma? hade tänkt mig inte så jätte mycket. Kanske chip, avgassystem, luftfilter och kanske i framtiden en värre turbo.
Sen är inte fyrhjulsdriften så stort problem heller. Det är samma awd som sitter på R-bilarna och de har ju 300hk original. Förutsatt att man använder huvudet när man kör och inte tappar kopplingen under fullgas i varje korsning
Okej. Va roligt och höra. då blire nog det när ekonomin tillåter är de värt att betala lite extra och satsa på en större firma för chippning? Tex bsr.
Vade det gäller 2.5t hade kompisen en V70 med just den motorn och den trimmades av auotech till cr 330 hk och jag får säga att den var väldigt trevlig i sin karaktär. Att komma dit dock kräver lite mer än bara filter/avgas/chip. Det som var till dess nackdel var ic då den inte palla med lite hårdare körning och gick varm nästan direkt. Det jag tycker när det gäller vitfemman oavsett t5 eller 2,5t så är det att se upp med vridet och lägga sig vid en 300 gräns så slipper man få krokiga stakar. har sett allt för många av den sorten. Sen ska man trimma sin bil lite längre än med ett chip så gör allt med en gång, dumt att sikta på 350 för att sen vilja gå till 450. måste man ju bygga om och köpa sakerna en gång till. sen är det värt att gå till autotech, dom är ärliga med effekten och säljer inte med höga effektsiffror och kan sina vitmotorer.
Okej. Va roligt och höra. då blire nog det när ekonomin tillåter är de värt att betala lite extra och satsa på en större firma för chippning? Tex bsr.
Vade det gäller 2.5t hade kompisen en V70 med just den motorn och den trimmades av auotech till cr 330 hk och jag får säga att den var väldigt trevlig i sin karaktär. Att komma dit dock kräver lite mer än bara filter/avgas/chip. Det som var till dess nackdel var ic då den inte palla med lite hårdare körning och gick varm nästan direkt. Det jag tycker när det gäller vitfemman oavsett t5 eller 2,5t så är det att se upp med vridet och lägga sig vid en 300 gräns så slipper man få krokiga stakar. har sett allt för många av den sorten. Sen ska man trimma sin bil lite längre än med ett chip så gör allt med en gång, dumt att sikta på 350 för att sen vilja gå till 450. måste man ju bygga om och köpa sakerna en gång till. sen är det värt att gå till autotech, dom är ärliga med effekten och säljer inte med höga effektsiffror och kan sina vitmotorer.
Jag har kört med mina 435 nm i min 2,5T i ett år drygt, funkar bra. Enligt Patrik på Autotech håller stakarna för 350 hk, safe. Finns ju folk som kör med originalstakar i 400 hk maskiner. Enligt mig dumt att chansa
Okej. Va roligt och höra. då blire nog det när ekonomin tillåter är de värt att betala lite extra och satsa på en större firma för chippning? Tex bsr.
Vade det gäller 2.5t hade kompisen en V70 med just den motorn och den trimmades av auotech till cr 330 hk och jag får säga att den var väldigt trevlig i sin karaktär. Att komma dit dock kräver lite mer än bara filter/avgas/chip. Det som var till dess nackdel var ic då den inte palla med lite hårdare körning och gick varm nästan direkt. Det jag tycker när det gäller vitfemman oavsett t5 eller 2,5t så är det att se upp med vridet och lägga sig vid en 300 gräns så slipper man få krokiga stakar. har sett allt för många av den sorten. Sen ska man trimma sin bil lite längre än med ett chip så gör allt med en gång, dumt att sikta på 350 för att sen vilja gå till 450. måste man ju bygga om och köpa sakerna en gång till. sen är det värt att gå till autotech, dom är ärliga med effekten och säljer inte med höga effektsiffror och kan sina vitmotorer.
Jag har kört med mina 435 nm i min 2,5T i ett år drygt, funkar bra. Enligt Patrik på Autotech håller stakarna för 350 hk, safe. Finns ju folk som kör med originalstakar i 400 hk maskiner. Enligt mig dumt att chansa
Först och främst så är det ju vridet på låga varv som dödar stakar och det är klart att effekt (hk) hänger ihop med vridet men klart att du kan ju se till genom mappning att du inte har någon effekt förrän efter 5000v. Men hur kul är det. Vet när kompisen var hos autotech och trimma sin bil som jag tidigare sa så fråga han om vad nästa steg skulle vara och då sa dom att byta stakarna. Sen om gränsen ligger på 330 eller 350. Kanske i vissa fall 400 med rätt mappning och förare. Hade jag beslutat om att gå förbi 300 skulle jag hänga i ett par h-profil. Är ju ingen saab:-D Skämt och sido gränsen ligger där någon stans och hur kul är det och veta att du kanske gör bananer eller värre kanske får ventilationshål i blocket efter att ha plöjt ner många tusen förövrigt.
Det "ska" inte vara någon risk att kröka stakar på den setup du skrev i första inlägget men sen, allt går. Det handlar om hur man kör med dom, håller man på med en massa rivstarter kan det gå åt stakar väldigt tidigt.
Brorsan plockade ca 280 ur sin 2.5t på ett AUTOTECH steg 3. Gick ruggigt bra. Brorsans
Sen har vi ju s60arr som tar ut kring 400 ur sin med org kolv o stake. S60ARR
Mycket hänger på körstil och hur effektkurvan ser ut. Men jag hade börjat med 1 steg 3 iaf.
Inte dåligt gjort med 400 hk ur org block men hur hållbart är det, och hur ser effekt kurvan ut? Hoppas den har lite bättre kurva än bmw m12/13-1 fast den är ju lite extrem då :-D
Ja, jag tror att Autotech lagt upp bänkpapper på den på sin webbsida! Går som ett skott, men vist.. det håller kanske inte för alla men som vi sa, det beror på hur man kör också.. Hans kurva: http://www.garaget.org/?car=183936&image=2724719
Det kanske är ett extremt exempel men det visar att man kan om man gör rätt! Så, steg 3 som det lät på TS med avgas, filter och mjukvara ska inte vara några problem. Inte heller om man vill byta turbo och gå lite längre, men det finns dom som safear och byter stakar redan då! Så beror det ju lite på hur just hans motor är i skick, servad som det ska mm mm...