Tog mig tid att åka till garaget över helgen! Riktigt kul att slippa och göra nåt med bilen.
Planerna ändrades såklart direkt när man fick allt framför sig, blir att passa in allt nu först och förhoppningsvis hinna blästra och måla sen. Kom faktiskt längre än vad jag hade trott att jag skulle iaf!
Fredag kväll/ natt rev jag sönder allt framtills först och kapade loss krängningshämmar fästet, provade och funderade en bra stund! Mätte opp och planerade sen lite vad som behövdes i material-väg. Sen blev det att fortsätta baktills i väntan på att rätt material skulle uppenbara sig
Baktills gick installationen raskt framåt. Plockade bort dämparna och kapade bort "pelaren" som fjädern ligger runt. Sedan borrades hål för toppfästet i fjädertornet, där kommer då också luften in. Så det övre fästet blev alltså färdigt, skall endast förstärkas lite senare.
För att få det undre fästet så rakt som möjligt behöver jag montera dit mina orginaldämpare tillbaka och sänka ner den på hjulen för att se exakt var det behöver komma. Detta skall göras nästa gång!
En skyddsplåt hann jag iallafall göra också denna kväll. Det blev av en 3mm plåt som kapades ur till en cirkel, 120mm i diamater som kommer att ligga under kudden för att ge skydd åt gummit där det "rulla över" vid sänkning.
Vi vill ju absolut inte spräcka gummit, eller hur ? Sen blev det lördag och jag hade fått tag på mer 3mm plåt samt ett 4,5" rostfritt rör från diverse gömmor i polares garage. Röret och plåten kapades till på följande vis:
Och det kommer att sitta på följande vis, tror det kommer att bli bra
Allting är grovt urkapat för att testa, det blir snyggare gottfolk!
Här gjordes slutligen en lite formcheck med fälgar lånade av min miata, dessa passar inte alls på bilen men man ser väl att det blir relativt lågt iaf
Hoppas vi syns snart igen min kära illgröna ryska vagn!