3505
Sök

SAAB 9-5 2.3T -04 Alla lamporna lyser i instrumentpanelen.

32 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
#1
Hej.

Alla lamporna i min bil lyser efter det att jag varit på en firma som konverterat om min bil till etanol.
Han säger sig inte kunna lösa problemet och inte heller en SAAB-verkstad kan inte heller lösa problemet.

Eftersom jag är så jävla trög och köper en annan styrbox till min bil som någon programerat om så jag skulle få lite mer hästar i bilen så har det egentligen bara gett mig mer strul.

Bilen går alldeles utmärkt, bara det att varvtalsregulatorn inte funkar, ABS funkar inte, Bromslampan lyser, ESP funkar inte heller och lampan lyser.

Allt var bra i bilen tills klåparen skulle konvertera om den till Etanol. Han gick in med TECH2 i bilen som han lånade från en annaan firma och sedan dess funkar inget alls.
Han påstod att en felkod i bilen hindrade honom från att göra klart programmeringen och att det skulle ta max en timme att göra klart det sista.
Felkoden berodde på att främre katalysatorn var igensatt. Givetvis fixat.

Nu orkar jag inte mer och vill bara få bilen att gå igenom besiktningen. Eftersom man har 6 ungar och vi båda jobbar åt olika håll så blir det svårt att leva med en bil. För en ny bil har vi inte råd med.

Jag vill bara få reda på hur jag ska lösa problemet.
Fråga något om jag missat så ska jag försöka svara på bästa sätt.

Tacksam för snabbt svar.. smile


Hemmainstruktör
641 Inlägg
13 augusti 2012
#2
Låter väldigt konstigt att någon skulle lyckas slå ut hela ABS systemet med Tech2.
Broms, ABS och ESP är ett å samma system, så det felet sitter nog ihop.
Vad menar du med att varvtalsregulatorn inte fungerar?
Bromslampan lyser? Den i häcken på bilen eller en varningslampa i instrumentet?
Har du någon aning vad det är för felkoder i systemen? Om han var inne med en Tech2 och Saab verkstaden kollat på det borde dom ju skrivit ner det.
Lyckades han trycka in E85 programmet eller är det fortf "en timmer kvar" att fixa?
Han kan inte trycka in E85 program i bilen med en Tech2, hur gick ni tillväga med det? Är det bytt motorstyrdon och sen gifte han bara in den med Tech2?

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

Of World
3 369 Inlägg
13 augusti 2012
#3
dra loss batteriet i 30 till 60 min? smile prova med det!

På min bil brukar alla lampor lysa så for man felsöker den men brukar bara dra ur batteriet så slocknar allt!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

32 Inlägg
8 april 2013
Trådstartare
#4
Nu så hittade jag hit igen..
Jag har då fortfarande fel på mina lampor i bilen.
Ska förtydliga mig lite mer angående bilen.

Det är alltså alla lamporna som har med broms, ABS, antispinn och antisladd att göra..

Bilen går hur bra som helst som vanligt.
Jag har lyckats besikta bilen en gång sedan dess och den gick igenom utan några problem. (förutom att jag inte hunnit sätta tillbaka extraljusen på sina fästen.

Den box/motorstyrdon jag hade som original (den boxen man mappar om i som sitter under vindrutan på passagerarsidan) Den skickade jag iväg till en jeppe som trimmade min bil. Så fick jag en annan tillbaka. Fast jag fick hans box först. Nåväl. Jag har varit på fler ställen som inte kan lösa problemet. Grahns bilar i Tranås i stort sett stod och kliade sig i huvudet och sa att den här bilen är ju en V6a med automat enligt vad jag kan se i programmet. Jag vet inte hur jag ska lösa det här då?

Ja du kan väl öppna upp motorhuven och titta kanske??

Jag får inga felkoder alls, och allt annat funkar som det borde göra efter 27000 mil..  Men jag blir inte klok på varför det blev som det blev redan från början?

Jag etanolkonverterade bilen hos en komplett idiot och han kunde inte utföra något alls åt mig första gången (redan där borde det varit ett varningstecken)

Efter många om och men fick frugan åka ner med bilen och när han skulle fixa till det sista  så använde han sig av Tech2 och det enda jag minns nu är att han sa att han inte fick kontakt med systemet och kunde aktivera det igen.

Jag har kollat kontakten på styrenheten och använt mig av elektronikspray och 5/56.
Jag har prövat att mappa om bilen själv här hemma till originalprogramvaran men det spelar ingen roll, det blir ingen skillnad.
Jag har testat med batteriet och det spelar ju ingen roll det heller.


Men där har det tagit stopp..  Nu finns det ingen att få tag i som kan hjälpa mig att titta på felet.

Jag funderade på om man skulle byta själva elektronikdelen till bromssystemet och se om det kan vara något trasigt där?

Någon som har någon idé?


383 Inlägg
8 april 2013
#5
Hitta en som har T7suite och kan lägga in original programvara alternativet är en ny box till en likadan bil som du har nu och gift in den med tech2.

Går den verkligen bra? 9-5 v6 har ingen laddtryckstyrning då den saknar wastegate och magnetventil, 9-5 v6 har inte samma "värde" på esp signalen eller vad man ska säga så kan va därför dom lamporna lyser.

32 Inlägg
8 april 2013
Trådstartare
#6
Hejsan där.. Nej jag vet inte vart han fått uppgifterna ifrån om att det är en V6 med automat...  Ingen information finns om att det skulle vara en V6. Däremot kan boxen vara från en V6, men då är det bara dekalerna som säger detta, inte programvaran.
Jag har prövat i en vecka med originalprogramvaran utan resultat.
T7suite har jag och har fått hjälp från olika håll med att hitta programvara som ska stämma överens med det som jag skulle haft. Jag har även den absolut senaste programvaran som gjordes för min bil. Den kommer jag inte ihåg om det stämmer.
Men alla koderna verkar stämma.
Får läsa på lite mer på T7suiten och programvaran då jag legat på latsidan.
Och bilen går bra, lite seg på morgonen då det är kallt, då jag kör med E85 året runt... Fast tankar var 6:e gång med 98oktan för att rensa ur.
Men det var bra info, tack så mycket för hjälpen med det. Det visste jag inget om.


383 Inlägg
9 april 2013
#7
Vilka nummer har du på boxen?
Senast redigerat av Maffia (9 april 2013)

32 Inlägg
10 april 2013
Trådstartare
#8
Jag kikar på det i morgon då jag har lite mer tid på mig.
Har du så att du även kan kolla i T7 suiten så har jag den nuvarande programvaran sparad på min mail. Jag har dock inte fått tag i originalprogramvaran... Vad jag vet. Fick lite filer skickade från England till mig och de kan stämma.. Men vintern har gjort sitt med bilarna, de har fått vänta lite nu.

Men jag kollar upp numren i morgon.. Tack,,,


32 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
#9
Hej.
Jag ville bara del-avsluta denna tråd med att problemet tycks ha varit löst.

TB racing i Ålem haft Tech 2 som de lånat från Signalen i Mönsterås så lyckades han förstöra styrdonet i bilen.
Det jag menar med styrdon i det här avseendet är hydraulstyrdonet.
När Thomas var inne och ändrade i bilen (vad fan han nu skulle in i det att göra) så aktiverade han styrdonet för att tillhöra en V6 med automatlåda. Det finns två alternativ att bocka i Tech2 och då valde han givetvis fel. Han fattar inte varför det är fel på bilen och kan inte hjälpa oss längre då Tech2 slänger ut honom då han försöker programera tillbaka det. Där åker frugan hem 20 mil från Ålemshelvetet (för det är fanimej stället som gud glömde) med en sur son och en unge som blivit magsjuk.

När jag sedan tagit bilen till olika firmor. Holmgrens i Jönköping och Grahns bilar i Tranås så kan de inte hjälpa mig, det ända de säger till mig är att bilen är en V6 med automatlåda. (Har en 2.3T SC med B235L och inget annat).

Jag har kollat säkringar och jag har försökt komma på något om varför det inte finns några felkoder.

Men så nu ikväll så kom det en lösning. Vi kikade på huvudsäkringen i Motorrummet som ligger på 60A och kollade alla anslutningar och säkringar som kan tänkas ha med ABS.

Jag talade om att bilen gick som en V6 med Automat och som någon skrev så finns inte ESP med i systemet för V6 med automat. Då tänds alla lamporna och kontakt 32 slås på i hydraulstyrenheten och tänder samtliga lamporna i Instrumentpanelen som anger fel på bromssystemet och detta gör att alla funktioner stängs av och bromsarna fungerar inte.

Kontentan är att byta styrenheten och problemet ska vara löst. Eftersom styrenheten inte går att programera tillbaka till manuell låda och 4-cylindrig motor så blir det till att byta.. med ett pris på drygt 3500kr med frakt. Om jag har tur. Det gör att Hela mappningen på bilen har kostat i runda slängar 11.000kr med resor och allt.

Jag vill passa på och tacka min goda vän Jocke i Frinnaryd för all hjälp.  Ska jag etanolkonvertera min saab igen så har jag faktiskt lärt mig att göra det själv smile

Hoppas att denna lilla berättelse nu kan ge folk en hint om att INTE anlita TB Racing i Ålem. För han är en jävla sopa. Det räcker med det för jag hade tänkt mig något helt annat som är mindre lyckat i sociala medier. men då kan ni förstå min frustration i det här.

Hoppas ni som har liknande fel kan lösa detta på detta sätt smile

Lycka till och tack alla som hjälpt till...

Återkommer givetvis om detta INTE skulle vara lösningen men så är det till 99,9%

Tack och bock.



Sök