3340
Sök

STORA volvo 740 el-tråden

531 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
#1
Tänkte skapa en tråd där man kan diskutera olika elfel på just volvo 740 så behöver inte alla skapa en ny tråd för minsta fel smile
Mitt problem: de ljus som ska lysa när man har på huvudläget på ljusbrytaren lyser även när man har på parkeringsläget, dessutom lyser varningslampan för att nån brännare skulle vara sönder någonstans men sådant är inte fallet. Nån som har nån ide eller erfarenhet av det problem? hmm


6 738 Inlägg
12 augusti 2012
#2
volvoglracing skrev:
Tänkte skapa en tråd där man kan diskutera olika elfel på just volvo 740 så behöver inte alla skapa en ny tråd för minsta fel smile
Mitt problem: de ljus som ska lysa när man har på huvudläget på ljusbrytaren lyser även när man har på parkeringsläget, dessutom lyser varningslampan för att nån brännare skulle vara sönder någonstans men sådant är inte fallet. Nån som har nån ide eller erfarenhet av det problem? hmm

Har du testat att byta ljusbrytaren eller vad man nu kallar den? tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

531 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
#3
Nej har inte provat då det är inte lika lätt att få tag i delar här i Finland men har tänkt öppna den och kolla om den leder över någonstans tongue


682 Inlägg
13 augusti 2012
#4
Då kan ju jag dra till med det enda jag har.. när jag slår av lysena så lyser det exakt samma som vid parkeringsljus ?? samt att bägge bakljusen lyser oavsett vilket läge jag har på vredet, samt "bak-dimljus" verkar inte funka. (knappen lyser men inget händer, om det inte är framdimljusknapp då men såna har jag inte..)

Har funkat förut å slå av lysena! smile


531 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
#5
Tror vi båda borde kolla upp hur brytarna ser ut om något gått sönder i dem eller om det är något annat? Ska kolla upp min så fort nån tid blir över. roll
Det där med bakdimljusen... hur är det, lyser knappen endast om bakdimljusen förbrukar strömmen så att den leds genom hela systemet eller är den kopplad enskilt? Hjälp mej ni som kan det här bättre :S
Senast redigerat av volvoglracing (13 augusti 2012)


____________________________________
1 340 Inlägg
13 augusti 2012
#6
- Bakdimljusen brukar fungera väldigt sällan har jag märkt

- Man kan inte stänga av lysena, bak lyser alltid och minst parkeringsljusen fram... dock om man ställer ljusvredet mellan lägena kan alla belysning vara släckt (vet inte om det funkar på alla)

- förstår inte riktigt problemet ni har? <-89 lyser halvljuset endast med vredet ställt till höger, de andra lägena är parkering i mitten och varselljus till höger (läge 0)
90-> lyser halvljuset på läget till höger och till vänster (läge 0) mitten är parkeringsljus

Rätta mig om jag har fel smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

682 Inlägg
14 augusti 2012
#7
´Måste säga att du har fel.. jag VET till 100% att ALLA lysen stängdes av när jag vred det längst till vänster förut.. Sen var jag och pillade på någon "dosa" och tröck in kablarna in i den igen, sen efter ett tag funkade inte extralyserna och så började parkeringsljus lysa på avstängt.. min är en -88B .. 

Kanske det har varit glapp förut dock.. :p

Har också sett flera andra volvos som åkt med allt nersläckt.. Ser ju förjäkla fult ut med dem på sidorna bara tända.. (positions) Lär väl få böter för olaglig kombination om man åker med den endå, eller?


531 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
#8
Mina alla ljus är släckta med brytaren till vänster (-86) och i mitt läget ska endast parkering lysa, mitt problem är att halvljuset (som endast ska lysa med brytaren till höger) lyser med brytaren på mitten och förr har det funkat.


531 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
#9
DanneSundin skrev:
´Måste säga att du har fel.. jag VET till 100% att ALLA lysen stängdes av när jag vred det längst till vänster förut.. Sen var jag och pillade på någon "dosa" och tröck in kablarna in i den igen, sen efter ett tag funkade inte extralyserna och så började parkeringsljus lysa på avstängt.. min är en -88B .. 

Kanske det har varit glapp förut dock.. :p

Har också sett flera andra volvos som åkt med allt nersläckt.. Ser ju förjäkla fult ut med dem på sidorna bara tända.. (positions) Lär väl få böter för olaglig kombination om man åker med den endå, eller?

Ljusen ska vara släkta med brytaren till vänster, tyder på att din kontaktar fast du har i det läget...
Extraljusen kan du felsöka genom att börja vid själva ljusen och sen felsöka bakåt tills du kommer fram till problemet, allt som behövs är en provpenna tongue
Parkeringsljuserna kan ha med dosan att göra om det slipper och leda ström till parkeringsljuserna via denna så att de inte påverkas av hur du har brytaren? roll
Senast redigerat av volvoglracing (14 augusti 2012)


682 Inlägg
15 augusti 2012
#10
Tror faktiskt att det är lamporna som jag pajat dock, har lastat på med lite för mycket effekt för mitt stackars 74Ah gamla batteri.. Hoppar mellan 11.35-14.11 *asg*

1500W rms på ett gammalt batteri var inte smart! wink

hellyset har nämligen blinkat med ljudet uppdraget över hälften, och inte lyst "fullt" förrens jag slagit av stereon, så jag är tämligen säker på att det är lamporna som pajat. ^^

Kan man rycka dän vredet å kika på nåt bakom? Finns ju LAGOM med jordfel på en 740.. 'asg* kalllödningar är ju bra..:>


____________________________________
1 340 Inlägg
15 augusti 2012
#11
DanneSundin skrev:
´Måste säga att du har fel.. jag VET till 100% att ALLA lysen stängdes av när jag vred det längst till vänster förut.. Sen var jag och pillade på någon "dosa" och tröck in kablarna in i den igen, sen efter ett tag funkade inte extralyserna och så började parkeringsljus lysa på avstängt.. min är en -88B .. 

Kanske det har varit glapp förut dock.. :p

Har också sett flera andra volvos som åkt med allt nersläckt.. Ser ju förjäkla fult ut med dem på sidorna bara tända.. (positions) Lär väl få böter för olaglig kombination om man åker med den endå, eller?

allt släckt, men de på sidorna tända? hur menar du? smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

682 Inlägg
15 augusti 2012
#12
Positionsljusen tända, dem fula gula jävlarna brevid halvljusen..


____________________________________
1 340 Inlägg
15 augusti 2012
#13
Ja... men då är ju inte allt släckt?

Vet att USA-bilarna hade allt släckt på 0, men någon Svensksåld har jag aldrig sett som har så smile
Senast redigerat av RightFront (15 augusti 2012)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

682 Inlägg
15 augusti 2012
#14
Nej.. som sagt.. LÄS!! orkar inte dra det en gång till.

FÖRUT <--- !!!!!!! <----- !!!!! <------ !!!!! <------ !!!!! <------- !!!!!!!

så var ALLA släckt, NU har positionslamporna börjat lysa när jag vrider till vänster, det gjorde dom

----> !!!!!!!! ->>>>>> !!!!!!------------> INTE<---------- !!!!!! <---------- !!!!! <--------- !!

förut


____________________________________
1 340 Inlägg
15 augusti 2012
#15
DanneSundin skrev:
Nej.. som sagt.. LÄS!! orkar inte dra det en gång till.

FÖRUT <--- !!!!!!! <----- !!!!! <------ !!!!! <------ !!!!! <------- !!!!!!!

så var ALLA släckt, NU har positionslamporna börjat lysa när jag vrider till vänster, det gjorde dom

----> !!!!!!!! ->>>>>> !!!!!!------------> INTE<---------- !!!!!! <---------- !!!!! <--------- !!

förut

Tagga ner killen


Blev bara fundersam när du sa att inget lyste, men att det var fult för att p-ljuset lös, lite förvirrade för då är ju inte allt släckt

Allt jag sa att på 740 (-89 lyser) varselljuset på läge 0, men då har jag fel för på din bil släcktes nämligen allt på läge 0... men det är inte så längre, men jag hade ändå fel roll

På 88b ska det lysa med vredet på läge 0 i 740is sålda i Sverige, eller har jag fortfarande fel? Sen om det inte lös på din förut men gör det nu tyder väl som du säger på att det är glappt.......
Senast redigerat av RightFront (15 augusti 2012)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

531 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
#16
Har nu lagt ner hela kvällen på att få löst problemet med att halvljusen lyser fastän jag har i p-läget men problemet tycks vara någonstans vid säkrings- och relä dosorna hmm

Finns några bilder på det i mitt fotoalbum som ni gärna kan kika på tongue
Senast redigerat av volvoglracing (15 augusti 2012)


151 Inlägg
19 augusti 2012
#17
En svenskspecad 740 har alltid haft belysning i alla lägen på ljusknappen. I vänstra läget varsel eller halvljus på senare ÅM, i mitten p-ljus, till höger halvljus.

682 Inlägg
19 augusti 2012
#18
msjoholm skrev:
En svenskspecad 740 har alltid haft belysning i alla lägen på ljusknappen. I vänstra läget varsel eller halvljus på senare ÅM, i mitten p-ljus, till höger halvljus.

Källa på detta?

Både jag å farsans gamla hade likadant. hans var dock en 84'a.   

Kan det ha varit eftermonterat med delar från en annan 740 på något sett? Låter skumt att båda vi har haft samma sak. Har även sett flera 740's som åkt med ALLA lampor släckta. Tycker det är mycket mycket finare än positionljusen tända.. (sen kanske det inte är direkt säker då man trots att det är dagsljus inte ser en med släckta lyktor lika bra. )


151 Inlägg
21 augusti 2012
#19
DanneSundin skrev:
msjoholm skrev:
En svenskspecad 740 har alltid haft belysning i alla lägen på ljusknappen. I vänstra läget varsel eller halvljus på senare ÅM, i mitten p-ljus, till höger halvljus.

Källa på detta?

Både jag å farsans gamla hade likadant. hans var dock en 84'a.   

Kan det ha varit eftermonterat med delar från en annan 740 på något sett? Låter skumt att båda vi har haft samma sak. Har även sett flera 740's som åkt med ALLA lampor släckta. Tycker det är mycket mycket finare än positionljusen tända.. (sen kanske det inte är direkt säker då man trots att det är dagsljus inte ser en med släckta lyktor lika bra. )

Jobbade som Volvomek 1980-1995 så jag en och annan 740/760 har jag pillat med. Men jag är inget uppslagsverk för det, absolut inte, men om jag inte minns helt fel så..... Dessutom har vi i Sverige haft halvljuslag sen 1975 och Volvo har ju haft varselljuset tänt sen 240 kom, fast inte numera då. Men visst ser jag också helsläckta 740 ibland, och ett fräscht objekt jag har i min ägo nu är släckt på vänster sida utan att någon säkring är trasig, och skumt att både du och din farsas var likadana. Men många bilar är tyskimport och dom har det släckt i vänstra läget.

531 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
#20
Vilka lamptyper/socklar finns bakom instrumentbrädan på en volvo 740?
Tänkte byta till blå led ist. för den halvtråkiga gröna belysningen tongue
Är medveten om att ja verkligen inte är ensam om att byta till blått men har kört på blått på andra ställen också så det är väl lika bra att hålla sig till det tongue

Kritik eller tips mottages gärna smile



Sök