3134
Sök

Vilken är egentligen tempraturgivaren? 740(944ltt)

50 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
#1
Tja tja!

Hade problem med min tempmätare, monterade en extern tempmätare då det visade sig att det säkerligen är kabelbrott, men givaren var fungerande. (trodde då jag var på rätt givare och grejja)

Men imorse gick mätaren upp, och jag tänkte va fan.. kontakten är ju inte ens ipluggad!? Då slog de mig att det sitter ju två givare i blocket under insuget, är det den närmast kamremmen som är tempgivaren ? Denna är nämligen i pluggad!

Han är som svårtstartad kall också, så jag funderar på om det inte är pga att det kanske är fel givare jag satt kontakten till min externa tempmätare, att det kanske är automatchoken som är längst in närmast torpedväggen, eller är jag ute oc cyklar nu ?

Andra orsaker till att han kanske är svårstartad kall ?
Vart sitter tex kallstartsventilen och hur ser han ut om jag har en sådan bild vore trevligt, vet inte vilket bränsle system jag har i.
Vet iaf att det sitter 940 LTT motor i han.

Simon


53 Inlägg
15 augusti 2012
#2
Givaren fram närmast kamremmen är givaren som går till tempmätaren på instrumentpanelen. Om du ska koppla in en tempmätare så är det på den.

Närmast torpedväggen på motorn sitter en likadan(tror jag?) tempgivare som endast är till motorstyrningen för att den ska veta motorns temperatur och därmed ge rätt mängd bränsle(mer bränsle vid kallstart). Om du har kopplat ur den bakre givaren till motorstyrningen så kan den bli svår att kallstarta som du säger. Den bakre ska du bara ha inkopplad till motorstyrningnen..

Testa att koppla tillbaka till original så kanske motorn startar lättare kall. Lyser motorlampan?(gul o grön lambda symbol)

Mvh Peter

50 Inlägg
16 augusti 2012
Trådstartare
#3
Okej ja det är givaren baktill jag trott är till tempraturmätaren, så den givaren har jag använt till min externa tempmätare jag installerade!  Motorlampan lyser, men det gjorde den förr med, då jag åker på lagom uppställt soppatryck. Då ska jag byta tempraturgivaren och plugga in motorstyrningen igen, och se om den startar lättare och om den riktiga tempmätaren fungerar.

Men till tempratur mätaren då, den riktiga. Han reser sig ju ibland lite lite grann sen sticker han ner i botten igen. Jag lurar på om det som sagt är givaren som är kass och inte tar emot spännström, som jag misstänker det kan vara här ? Provade byta instrumenthuset från min 16v, med fungerande tempmätare givetvis, men hände ingenting.


53 Inlägg
17 augusti 2012
#4
Det skulle ju kunna va fel på främre givaren till tempmätaren eller något glapp i kabeln mellan givare och instrument. Kan ju vara glapp i kontakten som man snäpper på tempgivaren, kolla hur den ser ut, den kanske inte klämmer åt stiften ordentligt. Testa med en annan givare också om du har.

50 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
#5
Provade men annan givare, det fungerade ypperligt. och nu startar han utan problem igen !
Suveränt!



Sök