2707
Sök

Vad i hel*ete är det som luktar??

Rallyförare
1 075 Inlägg
17 augusti 2012
Trådstartare
Var ute och åkte en sväng idag när det plötsligt kom ett snabbt pysande ljud bak i bilen, tänkte inte mer på det men en liten stund senare började det lukta ammoniak i hela bilen, en väldigt stark & stickande lukt.
Lukten kommer någonstans från de bakre regionerna i bilen, någon som vet om det sitter ammoniak-kondensatorer i 1 farads kondingarna? Kan det komma från slutsteget? Talspolen är det inte, har bränt några sånna förr och det luktar helt annorlunda...

By the way: Det luktar så in i helvete illa i hela bakre delen på bilen så det är omöjligt att lukta sig till källan, man håller på att avlida! sad

Tacksam för svar big_smile
Senast redigerat av carnageman (17 augusti 2012)

1 435 Inlägg
17 augusti 2012
Har du ett extra batteri monterat i bak? Kan vara det som luktar.
Senast redigerat av Alpinabiturbo (17 augusti 2012)

Rallyförare
1 075 Inlägg
17 augusti 2012
Trådstartare
Jajemän, men där är det ingen lukt, ett batteri som kokar släpper ut vätgas och några illaluktande ämnen men inte ammoniak, detta som jag kände kan inte vara något annat än ammoniak, sä jävla vidrig doft

Alpinabiturbo skrev:
Har du ett extra batteri monterat i bak? Kan vara det som luktar.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
17 augusti 2012
Kattpiss nånstans? Förstörde mitt kupefilter en gång.. Luktade ammoniak som attan.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 augusti 2012
Opelmadness skrev:
Kattpiss nånstans? Förstörde mitt kupefilter en gång.. Luktade ammoniak som attan.

Tror inte han har luftintaget i skuffen tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Rallyförare
1 075 Inlägg
17 augusti 2012
Trådstartare
Nä det är nog den där kondensatorn, vet förhoppningsvis mer i morgon smile

9 115 Inlägg
17 augusti 2012
Försökt att googla kondensator ammoniak, men får bara upp kondensor med ammoniak. Brukar ju pysa rätt högt om man pajar något till ACn så köldmedlet läcker ut.

Har du gjort någon koll i bilen, eller luktar för mycket i den fortfarande?

Rallyförare
1 075 Inlägg
18 augusti 2012
Trådstartare
Jag har kollat, det luktar mest i trakten där slutsteg & kondensator sitter, men ska kolla mer i morrn när det är ljust smile
Putteliten skrev:
Försökt att googla kondensator ammoniak, men får bara upp kondensor med ammoniak. Brukar ju pysa rätt högt om man pajar något till ACn så köldmedlet läcker ut.

Har du gjort någon koll i bilen, eller luktar för mycket i den fortfarande?

5 116 Inlägg
18 augusti 2012
brände ett fr steg förut och det luktade torkat kattpiss i hela bilen efter det.. fick lämna in den å få den ozon sanerad... funkar steget än? isf bode det ju inte vara där i från lukten kommer. jag gissar på kondingen. inte för att jag vet hur en sån luktar men ändå..
har du kollat så du inte har något under tex baksäte eller stol osv som kan ha gått sönder? typ konserv eller pant burk:-P

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Rallyförare
1 075 Inlägg
18 augusti 2012
Trådstartare
Okay, nu tror jag att jag hittat problemet, 1farads kondensatorn verkar brunnit upp... det verkar som den klipper strömmen till slutsteget var 10e sekund, vilket tyder på att den inte kan hålla sig uppladdad (troligtvis för att den har exploderat...)

Så då får jag köpa en ny kondensator smile

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
18 augusti 2012
Varför köpa ny konding?

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Rallyförare
1 075 Inlägg
18 augusti 2012
Trådstartare
Menar du att den gamla går att laga?

ExtraKim skrev:
Varför köpa ny konding?

Rallyförare
1 075 Inlägg
18 augusti 2012
Trådstartare
Det är rätt tunga grejor som ska drivas men jag kan ju prova utan

1 045 Inlägg
543 Inlägg
19 augusti 2012
Är inte hela grejen med en konding att man ska få en jämnare spänning till stegen?

Trött och bitter?? javisst!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
19 augusti 2012
Det är lite som att ösa ur vatten ur en läckande båt, det gör lite nytta men det löser inte det egentliga problemet.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 augusti 2012
ExtraKim skrev:
Det är lite som att ösa ur vatten ur en läckande båt, det gör lite nytta men det löser inte det egentliga problemet.

Eller som ngr av oss brukar säga:
Det är som att sätta ett plåster på en artärblödning....har för mig att det var du som sade det först men jag kan minnas fel...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
21 augusti 2012
Lonefox skrev:
ExtraKim skrev:

Eller som ngr av oss brukar säga:
Det är som att sätta ett plåster på en artärblödning....har för mig att det var du som sade det först men jag kan minnas fel...

Tillräckligt stort plåster så wink hehe.

2 914 Inlägg
21 augusti 2012
ordentligt med "grundström" räcker gott och väl, kan ev. färga ljudet lite i ett steg till framsystemet, (och är FÖRBANNAT snyggt) men annars så är det in i det närmaste onödigt, smile så koppla bort den och känn dig lugn iallafall smile

Sök