3041
Sök

Cirkulationsplats i Spanien

164 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
Detta laddades upp på Gurdia Civils Trafico Facebook sida igår. Helt otroligt, inte konstigt att man är nära på att smälla varje gång man åker i en rondell..
Översättning: Den gröna bilen har rätt att köra.
Den blåa bilen måste visa företräde
Och så säger dom att man måste alltid lämna cirkulationsplatsen från den högra bilen.

Då undrar man, varför har dem i överhuvudtaget den innrefilen?

http://forumbilder.se/images/1f92012103402a61e.jpg

sthlm

2 Inlägg
19 augusti 2012
Den blå bilen byter fil, du byter fil utan att lämna företräde? Spelar ingen roll om de är i en rondell eller på en motorväg.Frågor på de?

Muttley
19 augusti 2012
Om du vet om reglerna så
Är de ju inga problem?  För de som kör bil borde kunna vrida på huvudet.  Tror nog att de har 2 fält pga mycket trafik.   Om e är lustigt i Spanien borde du tycka Frankrike är ett helvete och bara förvirrande i Sverige. För cirkulationsplatser funkar dåligt som fan här för folk har dålig koll.

Forummoderator
9 299 Inlägg
19 augusti 2012
Mycket vanligt att folk inte vet att man får köra som den gröna bilen gör. Tyvärr är det inte så ovanligt att man får både finger och arga blickar från den blåa bilen i det läget.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

164 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
Grejen är följande:
Alla bilar utanför cirkulationsplatsen måste visa företräde för bilar i cirkulationsplatsen.
Och höger filen får köra rakt fram eller höger ut ur rondellen, vänster får köra rakt fram, vänster  eller hel varv i rondellen. Så det är omöjligt att det blir en sådan situation som den på bilden om alla följde reglerna.

sthlm

466 Inlägg
19 augusti 2012
Det är exakt samma regler i sverige ^^

Fil byte är fil byte big_smile

PhR34k skrev:
Grejen är följande:
Alla bilar utanför cirkulationsplatsen måste visa företräde för bilar i cirkulationsplatsen.
Och höger filen får köra rakt fram eller höger ut ur rondellen, vänster får köra rakt fram, vänster  eller hel varv i rondellen. Så det är omöjligt att det blir en sådan situation som den på bilden om alla följde reglerna.

Sen beror det på hur det är skyltat för en viss rondell med. Finns dom som du säger eller dom som anger att man får köra "hel varv" i båda filerna.
Senast redigerat av skanepiraten (19 augusti 2012)

Avstängd
10 388 Inlägg
19 augusti 2012
PhR34k skrev:
Grejen är följande:

Är det väl inte alls? Förutsätter ju isf att bilarna kommer från samma håll. Om den gröna bilen kommer från höger (där den gula är) och får köra rakt fram i det fältet, så gör han rätt. Om den blå bilen kommer nerifrån, och också får köra rakt fram från vänsterfältet, så gör ju inte han heller fel. Inte heller om den blå kommer från vänster så gör han fel (nu utgår jag från vad du själv säger).

Men givetvis, med samma utgångpunkt så blir det knas (o ja, den som gör filbytet ska givetvis se till att det inte kommer någon "ivägen", så det säger jag inget om)
Senast redigerat av it_mutt (19 augusti 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

326 Inlägg
19 augusti 2012
skanepiraten skrev:
Det är exakt samma regler i sverige ^^

Fil byte är fil byte big_smile

Tänkte detsamma och kliade mig i huvudet när jag läste första inlägget.. Man får ju inte byta fil som den blåa utan att det är klart i filen bredvid. Det är ju den som byter fil som ska lämna företräde.

F.ö. så brukar jag föröka lägga mig i högra filen innan jag kommer till avfarten. Inte göra som den blåa bilen, kasta sig tvärs över filerna för att komma ur cirkulationsplatsen. Annars kommer alltid nåt ljushuvud och tränger sig in i högerfilen och då är det lätt hänt att man hamnar i samma situation som den blåa bilen. Då får man ta ett varv till...
Senast redigerat av Peter_5565 (19 augusti 2012)

164 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
it_mutt skrev:
PhR34k skrev:
Grejen är följande:

Är det väl inte alls? Förutsätter ju isf att bilarna kommer från samma håll. Om den gröna bilen kommer från höger (där den gula är) och får köra rakt fram i det fältet, så gör han rätt. Om den blå bilen kommer nerifrån, och också får köra rakt fram från vänsterfältet, så gör ju inte han heller fel. Inte heller om den blå kommer från vänster så gör han fel (nu utgår jag från vad du själv säger).

Men givetvis, med samma utgångpunkt så blir det knas (o ja, den som gör filbytet ska givetvis se till att det inte kommer någon "ivägen", så det säger jag inget om)

Men då betyder det att den gröna inte lämnade företräde åt den blåa bilen som befann sig i rondellen innan den gröna började åka i rondellen, eller hur? Då har ju den gröna redan brutit mot regeln. Eller vad tycker du?

sthlm

Avstängd
10 388 Inlägg
19 augusti 2012
PhR34k skrev:
it_mutt skrev:
PhR34k skrev:
Grejen är följande:

Men då betyder det att den gröna inte lämnade företräde åt den blåa bilen som befann sig i rondellen innan den gröna började åka i rondellen, eller hur? Då har ju den gröna redan brutit mot regeln. Eller vad tycker du?

Så om det står en bil mitt emot dig i en rondell (dessutom tvåfilig sådan) som precis fått ut bilen i rondellen, så kör inte du ut? (sen kan den blå bilen köra fort, och du långsamt osv osv, men, det går ju inte att veta utifrån bilden)

I en tvåfilig rondell är detta verkligen ett ickeproblem (eller borde vara).

Med just givna exempel hade det räckt för blå att släppa på gasen o därigenom kunnat svänga ur där hen skulle.

Sen kan jag visst anse, om man utgår från bilen; en fil in i rondellen, två i rondellen, kanske inte är det klurigaste.

Ser inte problemet i det hela.

164 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
Jo, men då borde det vara minst 1/4 varv mellanrum mellan den gröna bilen och den blåa. Om det inte är så att den blåa håller för hög hastighet och den gröna blir omkörd av en snigel. Dessutom pratar du om att den blåa skulle komma från kl 6 och att den gröna kom från kl 3. Om det är så att den blåa bilen kör in i rondellen vid kl 6 så ska den gröna lämna företräde om han befinner sig vid kl 3, håller du inte med?

sthlm

Avstängd
10 388 Inlägg
19 augusti 2012
PhR34k skrev:
Jo, men då borde det vara minst 1/4 varv mellanrum mellan den gröna bilen och den blåa. Om det inte är så att den blåa håller för hög hastighet och den gröna blir omkörd av en snigel. Dessutom pratar du om att den blåa skulle komma från kl 6 och att den gröna kom från kl 3. Om det är så att den blåa bilen kör in i rondellen vid kl 6 så ska den gröna lämna företräde om han befinner sig vid kl 3, håller du inte med?

Visst är det så, men, du säger ju inte var dom kommer in. Den blå kan komma "kl9" och den gröna "kl3" (och ändå köra rätt) och det finns (uppenbarligen, stöter på det varje dag nästan) folk som håller både 20km/h i rondellerna och folk som håller 50km/h i rondellerna. Så¨någon omöjlighet är det ju inte.

Men, nu skrevs det inget i första inlägget om var bilarna kom in, alltså fanns det inte någon anledning med att se något obegripligt i "problemet".

I; "Översättning: Den gröna bilen har rätt att köra. Den blåa bilen måste visa företräde" är där inget konstigt.

- - Edit - -

Och kommer blå bil från "kl6" (och grön från "kl3"), så säger du själv att blå får ligga i ytterfilen
Senast redigerat av it_mutt (19 augusti 2012)

Forummoderator
9 299 Inlägg
19 augusti 2012
PhR34k skrev:
Grejen är följande:

Nej det är fel. Du får köra 3/4varv i ytterfil om inte skyltningen anger annat. Saknas skyltning kan du i princip köra 12 varv i ytterfil. Problemet är att många fortfarande tror att man alltid i alla lägen bara får köra höger eller rakt fram om man ligger i höger- ytterfil.
Senast redigerat av caromania (19 augusti 2012)

1 758 Inlägg
19 augusti 2012
Förstår verkligen inte vad problemet är med folk och cirkulationsplatser.
Det är precis som vilken väg som helst, bara att den råkar gå i en cirkel. Följ skyltning/vägmarkering och blinka vid filbyte, precis som vanligt, så är det inga problem.

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
20 augusti 2012
caromania skrev:
PhR34k skrev:
Grejen är följande:

Nej det är fel. Du får köra 3/4varv i ytterfil om inte skyltningen anger annat. Saknas skyltning kan du i princip köra 12 varv i ytterfil. Problemet är att många fortfarande tror att man alltid i alla lägen bara får köra höger eller rakt fram om man ligger i höger- ytterfil.

Ytterfil är den till vänster i Sverige. Alltså den som är innerst i en rondell. Förvirrande ja smile

Sen är det ju andra regler i många andra länder. I många länder är det företräde in i rondeller (med väjningsplikt inne i rondellerna!!!), vet dock inte hur det är just i Spanien.

/Mattias

Forummoderator
9 299 Inlägg
20 augusti 2012
I mitt inlägg menas att ytterfil är höger fil om någon inte förstod det. Alltså får man köra runt runt i högerfil om inte skyltarna säger annat.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
21 augusti 2012
Det är exakt samma regler i Sverige, det är tack vare folk som trådskaparen som det blir olyckor i rondeller, folk som inte kan reglerna.
Senast redigerat av FL3JM (21 augusti 2012)

164 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
Du kan tycka vad du vill. Men jag har aldrig krockat, att det krockas i rondeller det är tack vare idioter som gillar köra hel varv runt i rondellen på ytterfilen. De kanske inte står i lagboken men det är fan allmänbildning. Det är samma sak som att använda blixtlås vid köbildning, finns inget i lagen om detta men det är allmänbildning och det finns nåt i lagboken om att man måste respektera sina medtrafikanter och att köra helvarv i rondellen och inte låta folk åker i innerfilen köra ut är respektlöst.
Är du så pantad att du inte kan placera dig rätt innan rondellen så kanske du borde köpa slkort!
Om du gillar köra runt flera vav i ytterfilen och sedan gnäller att fok kör in i dig får du fan skylla dig själv! Det finns vissa rondeller där det är markerat att ytterfilen får svänga vänster, detta är mer sällan än ofta om det nu skulle vara som ni säger varför behvs det märkas på dessa fåtal rondeller att högerfilen får köra till vänster? Jag kan säga 2 st som ag kommer på nu, en i västberga och den andra vid globen.
Senast redigerat av PhR34k (21 augusti 2012)

sthlm

Avstängd
10 388 Inlägg
21 augusti 2012
Var kom nu att köra flera varv i ytterfilen ifrån?

Sök