2949
Sök

Cirkulationsplats i Spanien

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 augusti 2012
#21
PhR34k skrev:
Du kan tycka vad du vill. Men jag har aldrig krockat, att det krockas i rondeller det är tack vare idioter som gillar köra hel varv runt i rondellen på ytterfilen. De kanske inte står i lagboken men det är fan allmänbildning. Det är samma sak som att använda blixtlås vid köbildning, finns inget i lagen om detta men det är allmänbildning och det finns nåt i lagboken om att man måste respektera sina medtrafikanter och att köra helvarv i rondellen och inte låta folk åker i innerfilen köra ut är respektlöst.
Är du så pantad att du inte kan placera dig rätt innan rondellen så kanske du borde köpa slkort!
Om du gillar köra runt flera vav i ytterfilen och sedan gnäller att fok kör in i dig får du fan skylla dig själv! Det finns vissa rondeller där det är markerat att ytterfilen får svänga vänster, detta är mer sällan än ofta om det nu skulle vara som ni säger varför behvs det märkas på dessa fåtal rondeller att högerfilen får köra till vänster? Jag kan säga 2 st som ag kommer på nu, en i västberga och den andra vid globen.

Skaffa dig en inre bild av följande rondell som är ganska vanlig:

Tvåfilig väg in i rondellen, rondellen har 4 avfarter, du kom från en, kan svänga vänster, höger eller köra rakt fram. Ok? Är du med?

Ponera nu att Frasse A Fransson ligger i högerfil och ska svänga vänster. Helt lagligt. Bredvid Frasse kör Sven E Banan. Sven ligger i vänsterfil men ska köra rakt fram vilket är olagligt i denna rondell eftersom vänsterfil endast är till för att svänga vänster i. Som många är då det ofta saknas skyltning. Ok, fortfarande med?

Nu krockar Frasse och Sven med våldsam kraft då Sven byter fil i samband med att han ska köra rakt fram medan Frasse följer sin fil i sin pågående vänstersväng.

Nu kommer tiotusenkronorsfrågan:
Vems är felet?

Men stopp, lyssna ungdomar! Det finns en knorr: Nu tillkommer nämligen det faktum att Frasse vet att de flesta som kör bil är ignoranta unga herrar (och damer) som tror att de vet allt, kan allt och dessutom har reflexer, sinnen och kapacitet som en stridspilot. Så Frasse läser av situationen och släpper gasen i god tid då han inser att Sven, bärandes tribaltatuering och tumring samt keps, framförandes sin sänkta Ford Sierra kommer att skära framför honom, viftandes med sitt långfinger och skrikandes okvädesord som "Gubbjävel, kan du inte köra bil?!"
Senast redigerat av caromania (21 augusti 2012)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

164 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
#22
Varför lägger sig inte stridspiloten i vänstra körfältet?
Att tillåta dem som åker i yttre körfältet köra 3/4 varv är ologiskt.
Har man höger filen för endast rakt fram eller höger och vänster filen för rakt fram, vänster och hel vav så behöver bilar aldrig korsa varandra och då unviker man att krocka. Kör man på erat sätt så betyder det att bilar måste stanna i rondellen för att lmna företräde åt dem som ligger i yttreringen, då har man förlorat poängen med att ha en rondell. Rondell har man istället för korsning så att trafiken ska rulla hela tiden.

sthlm

157 Inlägg
21 augusti 2012
#23
PhR34k skrev:
Varför lägger sig inte stridspiloten i vänstra körfältet?
Att tillåta dem som åker i yttre körfältet köra 3/4 varv är ologiskt.
Har man höger filen för endast rakt fram eller höger och vänster filen för rakt fram, vänster och hel vav så behöver bilar aldrig korsa varandra och då unviker man att krocka. Kör man på erat sätt så betyder det att bilar måste stanna i rondellen för att lmna företräde åt dem som ligger i yttreringen, då har man förlorat poängen med att ha en rondell. Rondell har man istället för korsning så att trafiken ska rulla hela tiden.

Jo men det är ju alltid den som byter körfält som måste lämna företräde! Förstår inte problemet...

Audi A4 1.8t Quattro

Avstängd
10 388 Inlägg
21 augusti 2012
#24
johan_dansk skrev:
PhR34k skrev:
Varför lägger sig inte stridspiloten i vänstra körfältet?
Att tillåta dem som åker i yttre körfältet köra 3/4 varv är ologiskt.
Har man höger filen för endast rakt fram eller höger och vänster filen för rakt fram, vänster och hel vav så behöver bilar aldrig korsa varandra och då unviker man att krocka. Kör man på erat sätt så betyder det att bilar måste stanna i rondellen för att lmna företräde åt dem som ligger i yttreringen, då har man förlorat poängen med att ha en rondell. Rondell har man istället för korsning så att trafiken ska rulla hela tiden.

Jo men det är ju alltid den som byter körfält som måste lämna företräde! Förstår inte problemet...

Hela grejen är ett ickeproblem

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 augusti 2012
#25
PhR34k skrev:
Varför lägger sig inte stridspiloten i vänstra körfältet?

Det var det han gjorde. Han valde vänster körfält men borde valt höger om han skulle rakt fram.

PhR34k skrev:
Att tillåta dem som åker i yttre körfältet köra 3/4 varv är ologiskt.
Har man höger filen för endast rakt fram eller höger och vänster filen för rakt fram, vänster och hel vav så behöver bilar aldrig korsa varandra och då unviker man att krocka. Kör man på erat sätt så betyder det att bilar måste stanna i rondellen för att lmna företräde åt dem som ligger i yttreringen, då har man förlorat poängen med att ha en rondell. Rondell har man istället för korsning så att trafiken ska rulla hela tiden.

Det är inte vårt sätt... Det är rätt sätt. Det sättet du också ska köra på om du inte vill betala när du kör på de som gör som de ska.
Ja, jag kan hålla med om mycket vad gäller bristande logik i regler och förhållningsorder, men det är bara att gilla läget och följa reglerna. Eller skaffa det där SL-kortet kanske?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

164 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
#26
Jag var hos trafikskolan för ca 8mån sedan för att få övningsköra med tjejen och trafikläraren sa exakt som jag säger. Höger (yttrefil) är endast för höger eller rakt fram (om inget annat anges) och vänster (inrefilen) är för rakt fram, vänster och hel varv. Detta har alla mina trafiklärare sagt som jag träffat på. Jag kan hålla med om att den bilen som befinner sig i den inrefilen måste visa företräde om det är någon i hans väg om han ska köra ut. Men om man kör som man bör göra så ska det inte finnas någon bil ivägen.
Ni menar att de som kör i yttrefilen kan köra 3/4 varv och då den bilen som befinner sig i den inrefilen som kanske ska köra 2/4 varv kommer hamna i en sådan situation att han måste visa företräde och då stanna i rondellen. Rondell har man istället för en korsning, skulle ni ligga på högerfilen om ni ska svänga vänster? Nej! Varför då göra det i en rondell? Att försvara eran rätt att få köra på ytterfilen 3/4 varv är ju fan idioti.

När ni kör i rondellen nästa gång och nån pekar fingret åt er så tänk på mig då!

http://my.is/forums/attachments/f136/30602d1308742742-sts-turbo-rear-mount-turbo-kit-coming-818303542-arguingontheinternet-special_olympics.jpg
Senast redigerat av PhR34k (21 augusti 2012)

sthlm

1 758 Inlägg
21 augusti 2012
#27
Uppmärksamhet och blinkers vid filbyte, hur jävla svårt kan det vara?

7 Inlägg
21 augusti 2012
#28
I vägverkets brochyr om att köra i rondell rekomenderas att använda ytterfilen vid högersväng eller när man ska åka rakt fram och innerfilen för vänstersväng och helt varv men man får välja anorlunda om det passar situationen bättre.
I rondellen får man bara byta fil om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra och om man ser att en annan förare är på väg att byta fil ska man underlätta körfältsbytet.

164 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
#29
sirpsson skrev:
I vägverkets brochyr om att köra i rondell rekomenderas att använda ytterfilen vid högersväng eller när man ska åka rakt fram och innerfilen för vänstersväng och helt varv men man får välja anorlunda om det passar situationen bättre.
I rondellen får man bara byta fil om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra och om man ser att en annan förare är på väg att byta fil ska man underlätta körfältsbytet.

BOOM! Tack äntligen en vettig människa.

sthlm

Avstängd
10 388 Inlägg
21 augusti 2012
#30
PhR34k skrev:
sirpsson skrev:
I vägverkets brochyr om att köra i rondell rekomenderas att använda ytterfilen vid högersväng eller när man ska åka rakt fram och innerfilen för vänstersväng och helt varv men man får välja anorlunda om det passar situationen bättre.
I rondellen får man bara byta fil om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra och om man ser att en annan förare är på väg att byta fil ska man underlätta körfältsbytet.

BOOM! Tack äntligen en vettig människa.

Vad tyckte du sas där som inte redan sagts av andra?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
21 augusti 2012
#31
http://www.transportstyrelsen.se/Global … 9302_7.pdf

Sedvanlig faktalänk.

Står som redan konstaterats tidigare ingenting om att det är förbjudet att köra högerfil hela varvet runt.

Då en cirkulationsplats är en "egen" väg är det även tveksamt huruvida ev skyltning gällande vilken fil man ska använda beroende på vart man ämnar köra ut ur cirkulationsplatsen är gällande eller bara en rekommendation.

223 Inlägg
22 augusti 2012
#32
Vet inte om riktigt vad som är topic längre.
I Spanien, och länder med spanskt kulturarv, får man böter om man kör ur rondellen från innre/vänstra filen.
Så, det är inte samma regler som i Sverige.


Inga konstigheter
2 064 Inlägg
22 augusti 2012
#33
slowSwede skrev:
Vet inte om riktigt vad som är topic längre.
I Spanien, och länder med spanskt kulturarv, får man böter om man kör ur rondellen från innre/vänstra filen.
Så, det är inte samma regler som i Sverige.

Det bör man få i sverige också med tanke på att man isåfall korsat en fil utan att ha blinkat.

Fattar inte vad problemet är, en rondell är som en vanlig väg, är man i innerfilen och ska svänga av så får man se till att ingen ligger i ytterfilen och sen blinka ut och byta fil för att sen fortsätta blinka och svänga av. Tycker man det är jobbigt med alla moment där man måste använda blinkers, se sig för och samtidigt hålla sig på vägen så kan man väl hålla sig i högerfilen även om man ska svänga vänster, men risken är ju att man låser in någon som också ska till vänster och ligger i innerfilen.


Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
22 augusti 2012
#34
Det är VÄLDIGT förvirrande att ni kallar innerfilen för ytterfil bara för att den ligger ytterst i den runda delen som en rondell utgör. Innerfil = höger, ytterfil = vänster - även i rondeller!!!

/Mattias

223 Inlägg
22 augusti 2012
#35
FL3JM skrev:
slowSwede skrev:
Vet inte om riktigt vad som är topic längre.
I Spanien, och länder med spanskt kulturarv, får man böter om man kör ur rondellen från innre/vänstra filen.
Så, det är inte samma regler som i Sverige.

Det bör man få i sverige också med tanke på att man isåfall korsat en fil utan att ha blinkat.

Gör du som du gör här, åker du på böter. Blinkar och kör ut, samtidigt som du korsar en fil.
Står ju på bilden på första inlägget också, för den delen.


1 160 Inlägg
22 augusti 2012
#36
för att förvirra mer en del länder har högerreglen i "rondeller".
kul stanna för att släppa in bilar i "rondellen"

1 758 Inlägg
22 augusti 2012
#37
FL3JM skrev:
Det bör man få i sverige också med tanke på att man isåfall korsat en fil utan att ha blinkat.

Fattar inte vad problemet är, en rondell är som en vanlig väg, är man i innerfilen och ska svänga av så får man se till att ingen ligger i ytterfilen och sen blinka ut och byta fil för att sen fortsätta blinka och svänga av. Tycker man det är jobbigt med alla moment där man måste använda blinkers, se sig för och samtidigt hålla sig på vägen så kan man väl hålla sig i högerfilen även om man ska svänga vänster, men risken är ju att man låser in någon som också ska till vänster och ligger i innerfilen.

Tycker man något av det där är jobbigt ska man inte ens ha körkort.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
22 augusti 2012
#38
slowSwede skrev:
FL3JM skrev:
slowSwede skrev:
Vet inte om riktigt vad som är topic längre.
I Spanien, och länder med spanskt kulturarv, får man böter om man kör ur rondellen från innre/vänstra filen.
Så, det är inte samma regler som i Sverige.

Det bör man få i sverige också med tanke på att man isåfall korsat en fil utan att ha blinkat.

Gör du som du gör här, åker du på böter. Blinkar och kör ut, samtidigt som du korsar en fil.
Står ju på bilden på första inlägget också, för den delen.

Det beror lite på hur avfarten ser ut, är den två filer så BORDE det vara coolers att korsa en fil, är det bara en fil på avfarten kan man ju byta fil precis efter föregående avfart och sen bara köra ut. Det är iaf så jag gör här hemma.

Oavsett så tror jag inte det står någon polis och granskar folks rondell-körande där borta, men jag kan ha fel. smile


223 Inlägg
22 augusti 2012
#39
FL3JM skrev:
slowSwede skrev:
FL3JM skrev:

Det bör man få i sverige också med tanke på att man isåfall korsat en fil utan att ha blinkat.

Gör du som du gör här, åker du på böter. Blinkar och kör ut, samtidigt som du korsar en fil.
Står ju på bilden på första inlägget också, för den delen.

Det beror lite på hur avfarten ser ut, är den två filer så BORDE det vara coolers att korsa en fil, är det bara en fil på avfarten kan man ju byta fil precis efter föregående avfart och sen bara köra ut. Det är iaf så jag gör här hemma.

Oavsett så tror jag inte det står någon polis och granskar folks rondell-körande där borta, men jag kan ha fel. smile

I Spanien kollar de inte så noga, men gör det inte i närheten av någon polis. I latinamerika kollar de friskt, vet inte hur många gånger jag argumenterat mot denna dumma regel, eftersom jag sagt som tidigare talare.
"Jag bytte fil och sedan körde jag snabbt ur rondellen... ", inga böter men någon muta blev det allt.
Tills jag till slut lärde mig att ta seden dit jag kommer smile


Evildan
22 augusti 2012
#40
Kör man i rondellen har man redan brutit ett antal trafikregler. roll


Sök