2852
Sök

Trög startad Saab 9-5 Aero

27 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har nyligen kört WD40 metoden med extra rengörning med T-sprit, med allt bort suget och olje byte (1:a av 2) så hoppade den igång med ett stort rökmoln i vitt/grått/blått. gick jätte bra efter ingreppet MEN har nu blivit extremt trög att starta när den blir varm, arbetsvarm.
Jag har med hjälp av min andra saab 900 fått hjälpa den på traven genom startkablar, men väldigt trögt att få igång den även då.
Jag har tagit ut stiften och rengjort dem utan något större resultat.

Ska nu vänta tills den blir kall och försöka på nytt.

Men om det är någon som vet vad detta kan bero på så uppskattas detta med stor glädje!

Mvh
Johan

1 277 Inlägg
21 augusti 2012
#2
gå över alla tänddelar som kan slitas ut så byt tändstift kolla överslag och sprickor i rotorn till att börja med

27 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
#3
cykelpump skrev:
gå över alla tänddelar som kan slitas ut så byt tändstift kolla överslag och sprickor i rotorn till att börja med

Tändestiften är okej, inga problem med dem, tändkassetten är av den bättre typen, senaste.
Kan du förklara det sista om överslag och sprickor i rotorn?
problem med vevaxelgivaren då?

562 Inlägg
24 augusti 2012
#4
Lunnelie skrev:
cykelpump skrev:
gå över alla tänddelar som kan slitas ut så byt tändstift kolla överslag och sprickor i rotorn till att börja med

Tändestiften är okej, inga problem med dem, tändkassetten är av den bättre typen, senaste.
Kan du förklara det sista om överslag och sprickor i rotorn?
problem med vevaxelgivaren då?

Du har ingen rotor på din bil så det kan du bortse ifrån. Vevaxelgivaren är alltid ett hett tips när det gäller varmstartsproblem på dessa motorer. Har du möjlighet så skulle jag försöka kyla givaren med exempelvis kallt vatten och se om den sedan hoppar igång.

9-5 Aero Sedan -05

27 Inlägg
25 augusti 2012
Trådstartare
#5
micke-opel skrev:
Lunnelie skrev:
cykelpump skrev:
gå över alla tänddelar som kan slitas ut så byt tändstift kolla överslag och sprickor i rotorn till att börja med

Tändestiften är okej, inga problem med dem, tändkassetten är av den bättre typen, senaste.
Kan du förklara det sista om överslag och sprickor i rotorn?
problem med vevaxelgivaren då?

Du har ingen rotor på din bil så det kan du bortse ifrån. Vevaxelgivaren är alltid ett hett tips när det gäller varmstartsproblem på dessa motorer. Har du möjlighet så skulle jag försöka kyla givaren med exempelvis kallt vatten och se om den sedan hoppar igång.

Okej, tack, jag har beställt en ny så vi testar där först, annars kan det bli en dyr affär sad


Sök