3230
Sök

Övningskörning i amazon?

48 Inlägg
30 september 2006
Trådstartare
Vi satt och snackade lite ikväll och började fundera på en sak. Är det någon som vet om det går att övningsköra med en volvo amazon? Amazonen har ju handbromsen på vänster sida om föraren. Nån som vet om det finns några regler som säger att handledaren måste kunna nå handbromsen? Tacksam för svar.

Dom äldre lever på organ ifrån dom yngre som de äldre har kört ihjäl.

9 108 Inlägg
30 september 2006
Ja så länge du inte är orolig över att folk ska skratta åt dig så är det självklart lugnt wink

48 Inlägg
30 september 2006
Trådstartare
Nu är det inte jag som ska ta körkort eftersom jag redan har det sedan många år utan det var mera en allmän fråga. Volvo 140 har ju också handbromsen på vänstersida. Frågan är ju om det finns några regler eller lagar som säger att handbromsen måste nås av handledaren.

Dom äldre lever på organ ifrån dom yngre som de äldre har kört ihjäl.

747 Inlägg
30 september 2006
Nej det är bara att tuta och köra...

Älgahäng Räjsing Club

vorsprung durch teknik
886 Inlägg
30 september 2006
Har hört lite olika bud men jag är nästan helt säker på att den måste sitta i mitten.

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
30 september 2006
laazy skrev:
Har hört lite olika bud men jag är nästan helt säker på att den måste sitta i mitten.

jag är tveksam

2 652 Inlägg
30 september 2006
någon som vet?

vorsprung durch teknik
886 Inlägg
30 september 2006
http://www.ntf.se/konsument/fraga5307.asp?katid=4

googlade lite och det visade sig att det visst inte va något krav på handbromsen i mitten.

9 Inlägg
30 september 2006
Det finns inget som säger att handbromsen ska sitta i mitten men de kan ju vara bra om de är en nybörjare som ska köra tongue av ganska självklara skäl
Senast redigerat av zappzy (30 september 2006)

Driver
2 111 Inlägg
30 september 2006
Övningskörde i min förstabil volvo 142a -72a.

Stannade vid en olycka en gång då min far och jag blev bland de första på plats. Snuten som kom sen kollade lite snett på övningskörnings skylten och bilen. Kanske inte gillade övningskörare och volvos tongue.

Har då för mig att den måste eller iallafall att det har varit ett krav att den sitter i mitten. Som en säkerhetsgrej, idiotiskt enligt alla jag vet, även körskolan. Va hjälper det om man dundrar på i 90 o man drar i handbromsen...

aja,kör på.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

1 639 Inlägg
30 september 2006
Man får övningsköra i vilken bil man vill, vill du köra i en bechbuggy så är det inget problem.
Däremot kan man inte köra upp i en bil med handbroms på fel sida...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

90 Inlägg
1 oktober 2006
MilleN skrev:
Ja så länge du inte är orolig över att folk ska skratta åt dig så är det självklart lugnt wink

Jag gissar att killen ville lära sig köra och inte lära sig skruva som man måste med många andra tex tyska bilar...

Hällre sist än saab!

BMW Power
2 362 Inlägg
1 oktober 2006
om nu handbromsen inte behöver nås av handledaren, varför få man då inte övningsköra med en bil som har fothandbroms?

BMW, bogsering med wire :/

2 123 Inlägg
1 oktober 2006
Nya Volkswagen Passat har ingen hand broms utan en knapp som endast funkar om bältet är urkopplat och bilen står stil (Kan ha fel om det). Hand bromsen kopplas iaf automatiskt ur när man sätter i bältet. Så jag tror nog man får köra med vilken kärra som helst för Passat får man iaf övningsköra med.

438 Inlägg
1 oktober 2006
Hur coolt som helst att övingsköra i en Amazon, varför skulle folk skratta?

Colaberoende
1 219 Inlägg
1 oktober 2006
Ovningskörde också i en Volvo 142 ´70 med handbromsen på vänster sida.
Var aldrig några problem.
Det finns väl äldre bilar också som har en "Handbroms" som sitter nere vid pedalerna också?

Kör på bara... Det är ju hur coolt som helst.

/Ena

dARKiE
5 031 Inlägg
1 oktober 2006
FugitivE skrev:
om nu handbromsen inte behöver nås av handledaren, varför få man då inte övningsköra med en bil som har fothandbroms?

Ajdå, jag övningskörde med mercan den har fotbroms! tur man aldrig blev stoppad om det stämmer då! big_smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

318 Inlägg
1 oktober 2006
håller med, skulle gärna ha övningskört i en amazon  smile , men fick tyvärr hålla mig till tyska bilar.. (merca som hade fotbroms  tongue)
Senast redigerat av OE (1 oktober 2006)

BMW Power
2 362 Inlägg
1 oktober 2006
Darkie skrev:
FugitivE skrev:

Ajdå, jag övningskörde med mercan den har fotbroms! tur man aldrig blev stoppad om det stämmer då! big_smile

Ja alltså det var väl så förut iallafall, men vet inte om lagen har ändrats kanske? hmm för isåfall kunde man ju ha övningskört förut med farsans 700 Serie bäämwää ju big_smile

BMW, bogsering med wire :/

Smålänning
7 887 Inlägg
5 oktober 2006
Vet inte... farsan ville ju inte övningsköra med mig när han körde mersa. men det borde man få. det enda som jag har hört/läst är att handledaren måste ha vana och skicklighet att köra fordonet. sen får man väl övningsköra med ferrari om man så vill. (om man får dit magnetskylten på glasfibret smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök