2627
Sök

Motorlampan lyser V70 01 T5

56 Inlägg
24 augusti 2012
Trådstartare
Hej, motorlampan eller vad den heter har tänt sig på min V70 T5 01 och bilen går riktigt dåligt på låga varv. Låter som en gammal fiskebåt när den står på tomgång. Den typ bluddrar och hackar och är väldigt slö på låga varv... Svårt att förklara...  På högre varv (3000+) så går den ganska jämnt. och även turbon verkar ladda ok då. På högre varv så börjar motorlampan blinka istället för att lysa med fast sken.

Det började när jag skulle köra ut på en landsväg och gasade på ganska mycket. Kom alltså helt plötsligt.

Den är inte trimmad eller något sånt och är snart inkörd med sina 29500mil...

Någon som har något tips? Tänkte gå igenom alla vakuum slangar och se så alla sitter fast ordentligt. Vad mer kan ha hänt? Oljan och kylvätskan ligger kvar på samma nivå så det borde inte vara topplocks packningen som gått.

Alla tips är välkomna eftersom alla verkstäder är stängda och är det något enkelt som man kan fixa själv så är det ju alltid billigare. Annars får jag lämna in den på felsökning på måndag. sad

Better than God \o/
1 883 Inlägg
24 augusti 2012
Lättast att läsa ur felkod först, oftast (inte alltid) får man då matnyttiga tips på vad som är orsaken. Vi tar 200:- för en utläsning av felkoder på jobbet, vad andra verkstäder tar vet jag dock inte.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

56 Inlägg
24 augusti 2012
Trådstartare
Ok, vilka är ni? Billigare än vad jag trodde, fast det kanske bara är märkesverkstäder som är dyra?

-->*Persson*<--
287 Inlägg
25 augusti 2012
Kolla Lmm+magnetventil, min är likadan å de är dom felen, standard på v70... "/

"Drive It Like You Hate It"

3 860 Inlägg
25 augusti 2012
Läs ur felkoderna.. alltid lättast. Borde finnas enkel felkodsläsare att köpa hos någon biltillbehörs butik som har öppet i helgen. Men kolla Lmm kan du göra ändå..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Avstängd
71 Inlägg
25 augusti 2012
Prova att lätta -polen i ca 1 min och sedan montera till baka den och starta motorn och se om du får samma felmeddelanden.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
25 augusti 2012
jc skrev:
Ok, vilka är ni? Billigare än vad jag trodde, fast det kanske bara är märkesverkstäder som är dyra?

Det där är nog lite olika gällande priser. Vi anser att det är en såpass lätt grej att bara läsa ur / radera felkoder att det inte behöver kosta mer. Pappret vi skriver ut felkoderna på är ju typ det material som går åt och 10-15 minuter i tid.  Vår firma ligger utanför Kungälv, KK-Service.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

56 Inlägg
25 augusti 2012
Trådstartare
Hur testar man lmm? Jag har ett svagt minne av att man ska dra ut sladden och lyssna om den går annorlunda? Om den går bättre när jag drar ur sladden så är det den som är trasig? Eller ska den gå sämre när jag drar ur sladden och då är det inte det felet?

Magnetventilen sitter var och hur testar man den?
Senast redigerat av jc (25 augusti 2012)

56 Inlägg
25 augusti 2012
Trådstartare
MrTurbo skrev:
jc skrev:

Det där är nog lite olika gällande priser. Vi anser att det är en såpass lätt grej att bara läsa ur / radera felkoder att det inte behöver kosta mer. Pappret vi skriver ut felkoderna på är ju typ det material som går åt och 10-15 minuter i tid.  Vår firma ligger utanför Kungälv, KK-Service.

Ok, får kolla om det är nåt ställe som ligger närmare som håller samma pris annars kanske jag ringer er nästa vecka. Vill ju helst undvika att köra så långt med bilen. Tack för svaren.

56 Inlägg
25 augusti 2012
Trådstartare
Jag drog ut sladden till lmm och motorn dog så jag gissar att den är hel då?

3 860 Inlägg
25 augusti 2012
jc skrev:
Jag drog ut sladden till lmm och motorn dog så jag gissar att den är hel då?

Så lär det vara ja, går motorn sämre utan den inkopplad så funkar den alltså...

Det där med MV är inte alltid den ger felkod ens så jag tror faktiskt inte att det är den, kan ju klart vara en kombination av fel me.

EDIT:
Naturligtvis har du fått en felkod på LMM nu när du drog sladdan och den gör också att motorlampan lyser.
Men då vet du att när koderna läses ut att LMM är du själv som orsakat.

Inget felmedd i displayn förresten??
Senast redigerat av spokenratt (25 augusti 2012)

Autotech

56 Inlägg
25 augusti 2012
Trådstartare
Nej det står inget i displayen om felet. Brukar det göra det när motorlampan lyser? Hörde från en jag känner att spjällhuset ofta är dåligt på dom här. Testat startgas på slangarna men det verkar inte va det felet. Känns som om jag inte kommer hitta något fel utan att läsa av felkoder så får göra det på måndag.

3 860 Inlägg
25 augusti 2012
jc skrev:
Nej det står inget i displayen om felet. Brukar det göra det när motorlampan lyser? Hörde från en jag känner att spjällhuset ofta är dåligt på dom här. Testat startgas på slangarna men det verkar inte va det felet. Känns som om jag inte kommer hitta något fel utan att läsa av felkoder så får göra det på måndag.

Njae, beroende på vad som är fel kan det komma olika medd... tex MOTORPRESTANDA NEDSATT, det har jag vart med om en gång..

Men det ligger något i det du säger om spjället, tror man bytte modell på spjäller 04 eller 05 och de innan dess är ett känt problem. Det kan också ge lite tråkig och orkerslös gång med hackande och ibland kan det kännas som om man ska få motorstopp.

Men du har rätt, lättast att läsa ur felkoderna så slipper man gissa eller byta saker på måfå.. Återkom när du varit o lästur så vi får veta vad för strul det varit!

Autotech

56 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
Det verkar ha varit en tändspole. Bytte tändspolen och tändstiften och bilen gick bra i lite över 5 mil innan den började igen. Ska åka in och läsa av felkoder idag igen men han trodde att ännu en tändspole gått sönder...

56 Inlägg
1 september 2012
Trådstartare
Bytt en tändspole till och nu går den bra igen. Bara att hoppas att ingen mer går sönder...

Sök