4191
Sök

Bil + bil trailer fråga.

141 Inlägg
24 augusti 2012
Trådstartare
Hallå.

Nu är de så här att jag ska åka och hämta mej en saab 9-3:a ca 30 mil bort och har frågor angående trailer och drag bilen.

Vilken trailer ska man ha för att köra en bil på ca 1500kg
Vilken bil kan man ha för att få köra trailern med bil på?

har lite siffror på en trailer:
Modell    Fordonstransport
Totalvikt (kg)    2500
Maxlast (kg)    1900
Flakmått (cm)    195x400

Den kan man köra en bil (ca 1500kg) på men vilken bil kan dra den?
Om ja kolla på min bil t.ex så är max för släp 1600kg så de går ju inte.

Och jag läste nyss att släpets totalvikt inte får överskrida bilens tjänstevikt m.m
Vet ju att BE måste man ha.

Nån som har ett snabbt svar på hur man bär sig åt på lagligt sätt. smile

Saab 900 -95 260hk T5, Saab 9-3 -00 185hk T7
Saab 9-3 -99 200hk T5 --Krockad & Inlöst--
Saab 9-3 -00 185hk T7 --Krockad & Inlöst--
Volvo 740 -90 116hk --såld--

2 337 Inlägg
24 augusti 2012
Med BE-kort får ju stora bilar som XC90, X5, Touareg m.fl. ofta dra över 2500 kg. Gissar att ett flertal pickisar med större motor också får det. Jag skulle kolla upp sådana bilar.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
25 augusti 2012
Cheva silverado får hänga 3000kg på kroken om du får tag på en sån:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

* Voff voff *
10 670 Inlägg
25 augusti 2012
ErikRallykillen skrev:
Allt är ju som sagt beroende på vad du får tag på för drag bil. För du kan ju ta ett 2 tons släp och hänga bakom en 9-5 combi tex bara du inte lastar så att total vikten på släpet går över tjänstevikten på bilen. Jag själv har dragit med många olika bilar och kan säga så mycket om att allt är beroende på vad du känner dig säker i att dra med.

Njae... Att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt gäller vid B-kort. Där är det oxå just totalvikten som räknas och det innebär att du inte får hänga på ett släp som har högre totalvikt (på pappret!!!) än bilens tjänstevikt. Ibland även mindre än så pga tågvikten överstiger 3,5 ton.

Med BE däremot får du hänga på ett släp som har högre totalvikt än bilens tjänstevikt, du får även hänga på ett släpt vars totalvikt är högre än vad bilen får dra - Förutsatt att bruttovikten på släpet inte överstiger vad bilen max får dra på BE.

Exempel:

B-kort:
1500 kg bil får max dra 1500 kg. Då får du inte hänga på ett släp som har en totalvikt på 2000kg, inte ens om det är tomt.

BE:
1500 kg bil får kanske max dra 1800 kg på BE och du får då hänga på en kärra som är reggad med en totalvikt på 2000 kg förutsatt att du inte lastar den mer än att bruttovikten är 1800 kg.

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (25 augusti 2012)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Grabbar med lem kör bilar med rem.
62 Inlägg
25 augusti 2012
Skall du göra det lagligt så ser du till att den som kör har BE-kort och sedan så tar du en dragbil som får dra minst 2100 kg. Bilen som du skall lasta på släpet väger 1500 kg säger du och släpet väger 600 kg, så 2100 kg totalt.
Det är bara att kolla i reg.papprena på de fordonen som du har att tillgå vad de får dra och ta en bil som passar.
Så gör du det lagligt.
Senast redigerat av weldion (25 augusti 2012)

Handledare
1 481 Inlägg
25 augusti 2012
Cheva vanar kan få dra upp till 3100kg. Det finns det ganska många av. Ingen som har en sån som du känner?

370 Inlägg
25 augusti 2012
Är väl så att åker man med ett släp typat för 2ton och bilen väger 1700 som är på trailern och du har B körkort..så ryker körkortet.. åker du med ett släp typat för mindre än vad bilen väger (som du har på släpet)åker du för överlast och böter...iaf är detta vad jag läst mig till när jag sj hade dessa tankar

för att vara säker så låter du någon med BE samt  bil som får dra mkt köra ;-)
Senast redigerat av Unleash (25 augusti 2012)

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se

* Voff voff *
10 670 Inlägg
25 augusti 2012
Unleash skrev:
Är väl så att åker man med ett släp typat för 2ton och bilen väger 1700 som är på trailern och du har B körkort..så ryker körkortet.. åker du med ett släp typat för mindre än vad bilen väger (som du har på släpet)åker du för överlast och böter...iaf är detta vad jag läst mig till när jag sj hade dessa tankar

Körkortet ryker om du har tillräckligt överlass oxå.

//Brådhis

370 Inlägg
25 augusti 2012
Brådhis skrev:
Unleash skrev:

Körkortet ryker om du har tillräckligt överlass oxå.

//Brådhis

Givetvis gör det d

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se

141 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
Tackar för svaren men hittar ingen bil som klarar av trailer, om de blir av så ställer ja bara bilen hos nån bekant tills den blir besiktigad. Lättaste ja kommer på iaf tongue

Saab 900 -95 260hk T5, Saab 9-3 -00 185hk T7
Saab 9-3 -99 200hk T5 --Krockad & Inlöst--
Saab 9-3 -00 185hk T7 --Krockad & Inlöst--
Volvo 740 -90 116hk --såld--

* Voff voff *
10 670 Inlägg
26 augusti 2012
ErikRallykillen skrev:
Brådhis skrev:
ErikRallykillen skrev:
Allt är ju som sagt beroende på vad du får tag på för drag bil. För du kan ju ta ett 2 tons släp och hänga bakom en 9-5 combi tex bara du inte lastar så att total vikten på släpet går över tjänstevikten på bilen. Jag själv har dragit med många olika bilar och kan säga så mycket om att allt är beroende på vad du känner dig säker i att dra med.

Njae... Att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt gäller vid B-kort. Där är det oxå just totalvikten som räknas och det innebär att du inte får hänga på ett släp som har högre totalvikt (på pappret!!!) än bilens tjänstevikt. Ibland även mindre än så pga tågvikten överstiger 3,5 ton.

Med BE däremot får du hänga på ett släp som har högre totalvikt än bilens tjänstevikt, du får även hänga på ett släpt vars totalvikt är högre än vad bilen får dra - Förutsatt att bruttovikten på släpet inte överstiger vad bilen max får dra på BE.

Exempel:

B-kort:
1500 kg bil får max dra 1500 kg. Då får du inte hänga på ett släp som har en totalvikt på 2000kg, inte ens om det är tomt.

BE:
1500 kg bil får kanske max dra 1800 kg på BE och du får då hänga på en kärra som är reggad med en totalvikt på 2000 kg förutsatt att du inte lastar den mer än att bruttovikten är 1800 kg.

//Brådhis

Har ju själv full behörighet så har aldrig brytt mig men dom ändrar ju lagar och förorningar hela tiden så, du kan ju ta villket släp som helst att köra med bara du inte lastar över tjänstevikten så du kan ta ett 2tons släp och köra med bara du inte lastar över vikten som står i papprerna på bilen och släpet kan fortfarande ha en totalvikt på 2ton men då får du räkna om så lasten och släpets vikt inte går över det som står i bilens papper.

Om du har BE, ja!

Om du har B så fungerar det inte så, utan man går då på vikterna på pappret...

//Brådhis

509 Inlägg
26 augusti 2012
Något som jag alltid funderat på och googlat men inte hittat något svar.Var fan ligger ¨Någonstans i Sverige
¨ Det kan ju vara så att man bor i närheten och kan köra för soppa pengar + några burgare.

1 160 Inlägg
26 augusti 2012
Nico-the-kid skrev:
Något som jag alltid funderat på och googlat men inte hittat något svar.Var fan ligger ¨Någonstans i Sverige
¨ Det kan ju vara så att man bor i närheten och kan köra för soppa pengar + några burgare.

måste vara eslöv .staden som gud glömde....................

Ubåtsingenjör
7 327 Inlägg
26 augusti 2012
Nico-the-kid skrev:

skulle gissa på mellan smygehuk och kiruna smile

håller med om att de hade gjort saken mycket enklare om man skriver ut var man bor !

509 Inlägg
26 augusti 2012
Bor du i Eslöv?

horbybonnen skrev:
Nico-the-kid skrev:

Avstängd
10 388 Inlägg
26 augusti 2012
Brådhis skrev:
ErikRallykillen skrev:
Brådhis skrev:

Exempel:

B-kort:

BE:

//Brådhis

Har ju själv full behörighet så har aldrig brytt mig men dom ändrar ju lagar och förorningar hela tiden så, du kan ju ta villket släp som helst att köra med bara du inte lastar över tjänstevikten så du kan ta ett 2tons släp och köra med bara du inte lastar över vikten som står i papprerna på bilen och släpet kan fortfarande ha en totalvikt på 2ton men då får du räkna om så lasten och släpets vikt inte går över det som står i bilens papper.

Om du har BE, ja!

Om du har B så fungerar det inte så, utan man går då på vikterna på pappret...

//Brådhis

Det där har folk generellt svårt för, men det är ju precis som du säger. Förstår inte vad problemet är;

B-kort; släpets totalvikt räknas oavsett om det är tomt

Be-kort; släpets bruttovikt (eller "just nu vikt" om man så vill) räknas (dvs tjänstevikt och ev. lasts vikt)

(och det är ju inte direkt någon regel som kommit till "i det senaste")

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 160 Inlägg
28 augusti 2012
Nico-the-kid skrev:
Bor du i Eslöv?

horbybonnen skrev:
Nico-the-kid skrev:

ledtråd kolla mitt användarnamn

2 046 Inlägg
28 augusti 2012
horbybonnen skrev:
Nico-the-kid skrev:
Bor du i Eslöv?

horbybonnen skrev:

ledtråd kolla mitt användarnamn

Hörby? Så självklart x)

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

Avstängd
10 388 Inlägg
28 augusti 2012
Sen, ska vi kanske påpeka att det är ju inte heller bara att "rota tag i en bil som får dra mycket" med B-kort. Med Bkort får det ju inte överstiga 3500kg heller så

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

7 414 Inlägg
28 augusti 2012
en bil som har tjänstevikt 1500kg väger ju inte det på trailern,, tjänstevikt innnebär bilens vikt fulltankad= ca 60kg soppa, plus förare, räknat på ca 80 kg, så i bästa fall kan man pruta bort 140kg smile MEN bara om man har BE för detta gäller ju inte på B körkort som vikterna,, då går polisen på den lastade bilens tjänstevikt IGEN,,  tyvärr mkt orättvisa regler,, men så är dem,,

jag har dragit mitt 2000kg släp bakom en liten ford Fiesta,, för den väger ju inte mer än 610kg tom,, jag har alltså BE,, detta är då lagligt,, men olagligt om jag skulle haft B körkort
Senast redigerat av granadadr (28 augusti 2012)

Sök