damn_fast skrev:
Rquired skrev:
En Celica går utmärkt att köra med på vintern, gå inte på moderna myter om att du behöver fyrhjulsdrift för svensk vinter eller liknande.
Finns det en sådan myt alltså ?
Själv kan bara bara säga att en Audi Quattro vinterttid är det roligaste i bilväg jag har kört. Inte mycket som slår 4-hjulsspinn. Jag har tom bättre framkomlighet med sommarhjul på Audi'n vintertid än vad jag har haft med tidigare Golf, Volvo och BMW på vinterdäck.
Eller att se alla FWD eller RWD bilar stå och slira då de har parkerat i en uppförsbacke och man själv bara kör iväg helt utan ansträngning.
En annan kul sak skedde nu i vintras. Grannen men sin 540 (eller 545) hade fastnat i en backe med en släpvagn utanför min bostad. Ingen vidare bil vintertid och med släp ännu sämre. Jag ställe Audi framför BMW'n och satte fast bogserlinan och sedan drog jag upp både BMW'n och släpvagnen(på riktigt, inget BS). Det är väl inte något jag gör om med tanke på slitage på kopplingen.
Gissa om grannen också vart sugen på en Quattro med torsen.
Ja, jag anser att det finns en sådan myt. Mängder med folk som köper 4WD och påstår sig behöva det för att ta sig runt på plogade vägar, och den ännu värre kategorin som kör som om det vore sommarväglag för att halkan inte känns men det kan man knappast klandra bilarna för.
Dina exempel tycker jag inte gör någon skillnad, jag kan utan problem nämna observationer där 4WD bilar haft problem under pinsamma förhållanden. Fyra drivande hjul är inte magiska, fortfarande är det föraren som styr och likväl som en okunnig förare kan bli ståendes i en backe med 2WD kan det ske med 4WD.
Klart det finns fördelar med 4WD, men att kunna accelerera snabbare från rödljuset i halt väglag är inget som kan påstås vara nödvändigt? Jag har kört under alla möjliga förhållanden med 2WD, i djup snö med/utan släp och ett flertal andra exempel utan att någonsin ha kört fast. Idag har jag en 4WD med rejäl markfrigång och har under snart tre års ägande inte hamnat i en situation jag inte rett ut med en 2WD.
Klart det var kul att med tung släp bakom bränna rakt ut på en parkering med en halv meters snödjup och dra släpet som en pulka efter, det hade aldrig en 2WD klarat av, men var det nödvändigt? En plogad plats att vända fanns 100m längre fram och det här var "mitt ute i ingenstans".
Ni får skilja mellan
"behov/nödvändigt" och
"bra/kul att ha", jag skrev att man inte behöver 4WD inte att det inte finns fördelar med att välja det.