3492
Sök

Köpråd A4 (b6) vs Coupe

215 Inlägg
26 augusti 2012
#21
SE skrev:
damn_fast skrev:
Rquired skrev:
En Celica går utmärkt att köra med på vintern, gå inte på moderna myter om att du behöver fyrhjulsdrift för svensk vinter eller liknande. smile

Finns det en sådan myt alltså ?

Själv kan bara bara säga att en Audi Quattro vinterttid är det roligaste i bilväg jag har kört. Inte mycket som slår 4-hjulsspinn. Jag har tom bättre framkomlighet med sommarhjul på Audi'n vintertid än vad jag har haft med tidigare Golf, Volvo och BMW på vinterdäck.

Aldrig tidigare sett fram mot vinter och snö, men sedan jag skaffade en A6 Quattro i våras så börjar jag faktiskt längta en del smile

Samma här, se fram emot en riktigt vinter från Nov till April med mycket snö. Finns några sjöar här kring Örebro som
man kan ut och gasa lite på. Sedan med nya turbon och diverse så blir det nog ännu roligare.

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 augusti 2012
#22
damn_fast skrev:
Rquired skrev:
En Celica går utmärkt att köra med på vintern, gå inte på moderna myter om att du behöver fyrhjulsdrift för svensk vinter eller liknande. smile

Finns det en sådan myt alltså ?

Själv kan bara bara säga att en Audi Quattro vinterttid är det roligaste i bilväg jag har kört. Inte mycket som slår 4-hjulsspinn. Jag har tom bättre framkomlighet med sommarhjul på Audi'n vintertid än vad jag har haft med tidigare Golf, Volvo och BMW på vinterdäck.

Eller att se alla FWD eller RWD bilar stå och slira då de har parkerat i en uppförsbacke och man själv bara kör iväg helt utan ansträngning.

En annan kul sak skedde nu i vintras. Grannen men sin 540 (eller 545) hade fastnat i en backe med en släpvagn utanför min bostad. Ingen vidare bil vintertid och med släp ännu sämre. Jag ställe Audi framför BMW'n och satte fast bogserlinan och sedan drog jag upp både BMW'n och släpvagnen(på riktigt, inget BS). Det är väl inte något jag gör om med tanke på slitage på kopplingen.

Gissa om grannen också vart sugen på en Quattro med torsen.

Ja, jag anser att det finns en sådan myt. Mängder med folk som köper 4WD och påstår sig behöva det för att ta sig runt på plogade vägar, och den ännu värre kategorin som kör som om det vore sommarväglag för att halkan inte känns men det kan man knappast klandra bilarna för.

Dina exempel tycker jag inte gör någon skillnad, jag kan utan problem nämna observationer där 4WD bilar haft problem under pinsamma förhållanden. Fyra drivande hjul är inte magiska, fortfarande är det föraren som styr och likväl som en okunnig förare kan bli ståendes i en backe med 2WD kan det ske med 4WD.

Klart det finns fördelar med 4WD, men att kunna accelerera snabbare från rödljuset i halt väglag är inget som kan påstås vara nödvändigt? Jag har kört under alla möjliga förhållanden med 2WD, i djup snö med/utan släp och ett flertal andra exempel utan att någonsin ha kört fast. Idag har jag en 4WD med rejäl markfrigång och har under snart tre års ägande inte hamnat i en situation jag inte rett ut med en 2WD.

Klart det var kul att med tung släp bakom bränna rakt ut på en parkering med en halv meters snödjup och dra släpet som en pulka efter, det hade aldrig en 2WD klarat av, men var det nödvändigt? En plogad plats att vända fanns 100m längre fram och det här var "mitt ute i ingenstans".

Ni får skilja mellan "behov/nödvändigt" och "bra/kul att ha", jag skrev att man inte behöver 4WD inte att det inte finns fördelar med att välja det.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Avstängd
10 388 Inlägg
26 augusti 2012
#23
damn_fast skrev:
Rquired skrev:
En Celica går utmärkt att köra med på vintern, gå inte på moderna myter om att du behöver fyrhjulsdrift för svensk vinter eller liknande. smile

Finns det en sådan myt alltså ?

...

Eller att se alla FWD eller RWD bilar stå och slira då de har parkerat i en uppförsbacke och man själv bara kör iväg helt utan ansträngning.

...

Måste spontant säga att det är märkligt hur "alla" med 4wd noterar detta, fine, jag har sett det men det är ju inget man ser "varje dag, varje vinter", men, det har -aldrig- under mina år med körkort (sådär på en höft 15år) hänt mig.

(säger dock inte att 4WD är skräp på något vis. Däremot tror jag det gör många till sämre förare, men det är en helt annan femma)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

215 Inlägg
26 augusti 2012
#24
Rquired skrev:
Ja, jag anser att det finns en sådan myt. Mängder med folk som köper 4WD och påstår sig behöva det för att ta sig runt på plogade vägar, och den ännu värre kategorin som kör som om det vore sommarväglag för att halkan inte känns men det kan man knappast klandra bilarna för.

Visst, det kanske inte behövs men jäkligt roligt är det OCH du kommer att få möjligheten att faktiskt hantera snön på ett bättre och säkrare sätt.

Exemplet med BWM'n som inte klarade att köra uppför en hal backe är ett praktexempel på hur stor skillnad det är
greppmässigt mellan tex. en RWD och en 4WD. Fäste är något jag värdesätter mycket högt vintertid.

Samma sak med stereo eller AC. Behövs egentligen inte heller.

Rquired skrev:
Klart det finns fördelar med 4WD, men att kunna accelerera snabbare från rödljuset i halt väglag är inget som kan påstås vara nödvändigt? Jag har kört under alla möjliga förhållanden med 2WD, i djup snö med/utan släp och ett flertal andra exempel utan att någonsin ha kört fast. Idag har jag en 4WD med rejäl markfrigång och har under snart tre års ägande inte hamnat i en situation jag inte rett ut med en 2WD.

Precis som det jag skrev ovan. Väldigt få saker är nödvändigt i en bil men ändå har vi AC, stereo, elhissar, stolsvärme, minnen i stolarna, taklucka, centrallås, elspeglar osv.
Senast redigerat av damn_fast (26 augusti 2012)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

215 Inlägg
26 augusti 2012
#25
it_mutt skrev:
Måste spontant säga att det är märkligt hur "alla" med 4wd noterar detta, fine, jag har sett det men det är ju inget man ser "varje dag, varje vinter", men, det har -aldrig- under mina år med körkort (sådär på en höft 15år) hänt mig.

Det var mycket jag noterade första vinter med 4WD. Många bilar blev helt plötsligt väldigt sega när det blev grönt i korsningar. Kändes som evigheter innan det blev något fart.

it_mutt skrev:
(säger dock inte att 4WD är skräp på något vis. Däremot tror jag det gör många till sämre förare, men det är en helt annan femma)

Du menar egentligen att de tar större risker ?
Senast redigerat av damn_fast (26 augusti 2012)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 augusti 2012
#26
damn_fast skrev:
Rquired skrev:
Ja, jag anser att det finns en sådan myt. Mängder med folk som köper 4WD och påstår sig behöva det för att ta sig runt på plogade vägar, och den ännu värre kategorin som kör som om det vore sommarväglag för att halkan inte känns men det kan man knappast klandra bilarna för.

Visst, det kanske inte behövs men jäkligt roligt är det. Samma sak med stereo eller AC. Behövs egentligen inte heller.

Rquired skrev:
Klart det finns fördelar med 4WD, men att kunna accelerera snabbare från rödljuset i halt väglag är inget som kan påstås vara nödvändigt? Jag har kört under alla möjliga förhållanden med 2WD, i djup snö med/utan släp och ett flertal andra exempel utan att någonsin ha kört fast. Idag har jag en 4WD med rejäl markfrigång och har under snart tre års ägande inte hamnat i en situation jag inte rett ut med en 2WD.

Precis som det jag skrev ovan. Väldigt få saker är nödvändigt i en bil men ändå har vi AC, stereo, elhissar, stolsvärme, minnen i stolarna osv, taklucka, centrallås, elspeglar osv.

Men jag har aldrig påstått att AC, stolsvärme, taklucka eller annat är nödvändiga tillbehör medan 4WD inte är det. Skillnaden är att de tillbehören saknar nackdelar eller utgör bara en nackdel när det används men kan stängas av.

Modern 4WD är permanent, gammal hederlig 4WD man aktiverar med spak sitter nästan uteslutande i bilmodeller som är en pina att köra oavsett väglag men visserligen tar sig fram väl i alla lägen.

Och permanent 4WD innebär permanent försämrade egenskaper hos bilen, högre förbrukning, märkbart högre vikt, klart sämre styrkänsla, sämre vägkänsla (4WD maskerar vad som sker), sämre väguppträdande i betydelsen kraftigt understyrd karaktär vilket framför allt gäller Audi quattro som är aktuell här. Utöver de fördelar permanent 4WD innebär förstås.

Och som sagt jag tycker inte 4WD är nödvändigt, och jag tycker inte ens att fördelarna överväger nackdelarna på många modeller. Men på Audi visst en A4 blir mycket trevligare med quattro, Toyota Celica är likväl en fullt fungerande vinterbil trots det.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Avstängd
10 388 Inlägg
26 augusti 2012
#27
damn_fast skrev:
it_mutt skrev:
Måste spontant säga att det är märkligt hur "alla" med 4wd noterar detta, fine, jag har sett det men det är ju inget man ser "varje dag, varje vinter", men, det har -aldrig- under mina år med körkort (sådär på en höft 15år) hänt mig.

Det var mycket jag noterade första vinter med 4WD. Många bilar blev helt plötsligt väldigt sega när det blev grönt i korsningar. Kändes som evigheter innan det blev något fart.

it_mutt skrev:
(säger dock inte att 4WD är skräp på något vis. Däremot tror jag det gör många till sämre förare, men det är en helt annan femma)

Du menar egentligen att de tar större risker ?

Ja, och det i mina ögon är att vara en sämre förare (säger givetvis inte att det är så för alla, men jag tror många gör så ja). "Det är lugnt, jag har 4wd ASR, ESP, EPA, ICA och allt annat" typ.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

215 Inlägg
26 augusti 2012
#28
Rquired skrev:
Och permanent 4WD innebär permanent försämrade egenskaper hos bilen

Från verkligheten kan då rapportera att sedan jag köpte min Quattro så har min framkomligheten ökat markant
jämfört med alla mina tidigare bilar, stora skillnad.

Där tidigare bilar har fastnat så jag har jag lekande lätt hanterat samma situation med denna bil.

Rquired skrev:
högre förbrukning, märkbart högre vikt, klart sämre styrkänsla, sämre vägkänsla (4WD maskerar vad som sker), sämre väguppträdande i betydelsen kraftigt understyrd karaktär vilket framför allt gäller Audi quattro som är aktuell här. Utöver de fördelar permanent 4WD innebär förstås.

Du glömde just det viktigaste varför människor väljer 4WD och det är just att möjligheten att hantera snön och
andra hala underlag blir så mycket bättre när det gäller framkomlighet.

Rquired skrev:
Toyota Celica är likväl en fullt fungerande vinterbil trots det.

Inte ens nära, det finns många situationer som en Celica fungerar långt sämre än en Audi med torsen på vinterunderlag.
Senast redigerat av damn_fast (26 augusti 2012)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

Avstängd
10 388 Inlägg
26 augusti 2012
#29
damn_fast skrev:
Rquired skrev:
Toyota Celica är likväl en fullt fungerande vinterbil trots det.

Inte ens nära, det finns många situationer som en Celica fungerar långt sämre än en Audi med torsen på vinterunderlag.

Så att den är "långt sämre än en Audi med torsen på vinterunderlag" gör att det -inte- är en fullt fungerande vinterbil?

Nu får du nog skärpa till dig lite

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

215 Inlägg
26 augusti 2012
#30
it_mutt skrev:
Nu får du nog skärpa till dig lite

det finns många situationer som en Celica fungerar långt sämre än en Audi med torsen på vinterunderlag.
Senast redigerat av damn_fast (26 augusti 2012)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

Avstängd
10 388 Inlägg
26 augusti 2012
#31
damn_fast skrev:
it_mutt skrev:
Nu får du nog skärpa till dig lite

det finns många situationer som en Celica fungerar långt sämre än en Audi med torsen på vinterunderlag.


Det där var ju inte hela sanningen...


damn_fast skrev:
Rquired skrev:
Toyota Celica är likväl en fullt fungerande vinterbil trots det.

Inte ens nära, det finns många situationer som en Celica fungerar långt sämre än en Audi med torsen på vinterunderlag.

Som sagt, Celican är lik väl en fullt fungerande vinterbil. Sen att Audin klarar -vissa- saker -bättre-, är en annan femma. Men det gör inte att Celican inte fungerar som vinterbil.
Senast redigerat av it_mutt (26 augusti 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 augusti 2012
#32
damn_fast skrev:
Rquired skrev:
Och permanent 4WD innebär permanent försämrade egenskaper hos bilen

Från verkligheten kan då rapportera att sedan jag köpte min Quattro så har min framkomligheten ökat markant
jämfört med alla mina tidigare bilar, stora skillnad.

Där tidigare bilar har fastnat så jag har jag lekande lätt hanterat samma situation med denna bil.

Rquired skrev:
högre förbrukning, märkbart högre vikt, klart sämre styrkänsla, sämre vägkänsla (4WD maskerar vad som sker), sämre väguppträdande i betydelsen kraftigt understyrd karaktär vilket framför allt gäller Audi quattro som är aktuell här. Utöver de fördelar permanent 4WD innebär förstås.

Du glömde just det viktigaste varför människor väljer 4WD och det är just att möjligheten att hantera snön och
andra hala underlag blir så mycket bättre när det gäller framkomlighet.

Rquired skrev:
Toyota Celica är likväl en fullt fungerande vinterbil trots det.

Inte ens nära, det finns många situationer som en Celica fungerar långt sämre än en Audi med torsen på vinterunderlag.

Och från den verklighet jag lever i kan rapporteras att det i princip aldrig står några 2WD och spinner utan att ta sig fram på vintrarna, jag tillbringar upp emot 5000mil/år på svenska vägar runt om i landet så jag tycker ändå jag borde sett dem om de funnits.

Vilka fantastiska möjligheter ger en 4WD, kokar den en varm kopp kaffé åt dig mitt i den hala backen? Och du menar dessutom att det vimlar av 2WD som kört fast, vad skall du då ha fyrhjulsdrift till när det ändå är fullt med bilar utan fyrhjulsdrift i vägen?

Du har hittills inte kommit med annat än de typiska bortförklaringarna för fyrhjulsdrift och du har dömt ut en alldeles utmärkt vinterbil i form av Toyota Celica med den svävande motiveringen "det finns många situationer den är sämre i".

Ok den klarar inte av att accelerera lika effektivt från stillastående på halt underlag det är vi nog överens om, men den klarar likväl att accelerera upp i lagstadgade max 120km/h på klart godkänd tid även i halka.

Vad är det mer du påstår att den inte klarar av som en Audi quattro gör?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

215 Inlägg
26 augusti 2012
#33
it_mutt skrev:
Som sagt, Celican är lik väl en fullt fungerande vinterbil. Sen att Audin klarar -vissa- saker -bättre-, är en annan femma. Men det gör inte att Celican inte fungerar som vinterbil.

Jag skulle aldrig köra Celica på vintern då den är för dålig, kraven ökar när man har kört Quattro.

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

Avstängd
10 388 Inlägg
26 augusti 2012
#34
damn_fast skrev:
it_mutt skrev:
Som sagt, Celican är lik väl en fullt fungerande vinterbil. Sen att Audin klarar -vissa- saker -bättre-, är en annan femma. Men det gör inte att Celican inte fungerar som vinterbil.

Jag skulle aldrig köra Celica på vintern då den är för dålig, kraven ökar när man har kört Quattro.

Det innebär inte att den inte är fullt fungerande som vinterbil för det. Jag personligen skulle aldrig ha en Huyndai (stavning) som bil, men den är fullt funktionsduglig som bil för det.

Och det är inte det det handlar om, du säger inte "jag tycker", du sa rakt ut att den inte fungerade att ha som vinterbil för att den inte har/är 4wd, vilket bara är trams
Senast redigerat av it_mutt (26 augusti 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
26 augusti 2012
#35
damn_fast skrev:
it_mutt skrev:
Som sagt, Celican är lik väl en fullt fungerande vinterbil. Sen att Audin klarar -vissa- saker -bättre-, är en annan femma. Men det gör inte att Celican inte fungerar som vinterbil.

Jag skulle aldrig köra Celica på vintern då den är för dålig, kraven ökar när man har kört Quattro.

Jag skulle aldrig köra A4 på vintern då den är för dålig, kraven ökar när man kört GT4 wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

215 Inlägg
26 augusti 2012
#36
Rquired skrev:
Och från den verklighet jag lever i kan rapporteras att det i princip aldrig står några 2WD och spinner utan att ta sig fram på vintrarna, jag tillbringar upp emot 5000mil/år på svenska vägar runt om i landet så jag tycker ändå jag borde sett dem om de funnits.

Vilka fantastiska möjligheter ger en 4WD, kokar den en varm kopp kaffé åt dig mitt i den hala backen? Och du menar dessutom att det vimlar av 2WD som kört fast, vad skall du då ha fyrhjulsdrift till när det ändå är fullt med bilar utan fyrhjulsdrift i vägen?

Har du inte sett det så har du missat något roligt. Förra vintern tillbringade jag mycket i Stockholm där det finns väldigt mycket backar och många parkeringsplatser finns just i dessa backar.

Kom ut flertalet gånger på morgonen där bilägarna till 2WD stod och skottade och slirade, ganska så kul att se för
jag hade gjorde samma sak tidigare år med en annan bil.

Med Audi'n var det bara att hoppa in fast det var ganska så mycket nysnö och gasa iväg. Riktigt skönt att slippa allt skottande och inte behöva komma svettig till jobbet.
Senast redigerat av damn_fast (26 augusti 2012)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

215 Inlägg
26 augusti 2012
#37
IceEyes skrev:
damn_fast skrev:
it_mutt skrev:
Som sagt, Celican är lik väl en fullt fungerande vinterbil. Sen att Audin klarar -vissa- saker -bättre-, är en annan femma. Men det gör inte att Celican inte fungerar som vinterbil.

Jag skulle aldrig köra Celica på vintern då den är för dålig, kraven ökar när man har kört Quattro.

Jag skulle aldrig köra A4 på vintern då den är för dålig, kraven ökar när man kört GT4 wink

Haha, kan tänkta mig det.

Man får ta ett steg i taget, jag är snart där.

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 augusti 2012
#38
damn_fast skrev:
it_mutt skrev:
Som sagt, Celican är lik väl en fullt fungerande vinterbil. Sen att Audin klarar -vissa- saker -bättre-, är en annan femma. Men det gör inte att Celican inte fungerar som vinterbil.

Jag skulle aldrig köra Celica på vintern då den är för dålig, kraven ökar när man har kört Quattro.

Krav som till 100% består av hjärnspöken och inbildning, dömer man ut en FWD med bra köregenskaper (bättre sådana än framtunga A4 quattro) har man lämnat verkligheten och satt sig på för höga hästar.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

215 Inlägg
26 augusti 2012
#39
Rquired skrev:
damn_fast skrev:
it_mutt skrev:
Som sagt, Celican är lik väl en fullt fungerande vinterbil. Sen att Audin klarar -vissa- saker -bättre-, är en annan femma. Men det gör inte att Celican inte fungerar som vinterbil.

Jag skulle aldrig köra Celica på vintern då den är för dålig, kraven ökar när man har kört Quattro.

Krav som till 100% består av hjärnspöken och inbildning, dömer man ut en FWD med bra köregenskaper (bättre sådana än framtunga A4 quattro) har man lämnat verkligheten och satt sig på för höga hästar.

Hahaha, ja det måste vara så att alla människor som körde fast förra vintern på min gata i Stockholm bara inbillade sig
att de hade kört fast.

Mind over... ?
Senast redigerat av damn_fast (26 augusti 2012)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 augusti 2012
#40
SE skrev:
Rquired skrev:
Modern 4WD är permanent, gammal hederlig 4WD man aktiverar med spak sitter nästan uteslutande i bilmodeller som är en pina att köra oavsett väglag men visserligen tar sig fram väl i alla lägen.

Nja nu är du ute och cyklar. Permanent 4WD har t.ex. min Audi 2004. Nyare Audi, BMW m.fl. har system som skjuter kraften till de däcken som behöver det bäst för stunden = inget 50/50 vid normal körning. DET är permanent 4WD.

Rquired skrev:
Och permanent 4WD innebär permanent försämrade egenskaper hos bilen, högre förbrukning, märkbart högre vikt, klart sämre styrkänsla, sämre vägkänsla (4WD maskerar vad som sker), sämre väguppträdande i betydelsen kraftigt understyrd karaktär vilket framför allt gäller Audi quattro som är aktuell här. Utöver de fördelar permanent 4WD innebär förstås.

Jaha, när försämrade 4WD bilen? Vi kan ta Audi R8, Lamborghini Aventador, Audi RS6. Alla dessa har 4WD och de kör ifrån det mesta ute på vägen.
Försämrad vägkänsla? Kärra nån... Har du kört på en riktigt kurvig landsväg med 4WD någon gång? Om du hade gjort det så hade du insett att bilen ligger som ett strykjärn på vägen.
Visserligen har du ingen bakdel som helt plötsligt kommer farande, men hur trafiksäkert är det?
Kraftigt understyrd karaktär? Vi pratar 4WD, inte framhjulsdrift.. Herregud...


Rquired skrev:
Och som sagt jag tycker inte 4WD är nödvändigt, och jag tycker inte ens att fördelarna överväger nackdelarna på många modeller. Men på Audi visst en A4 blir mycket trevligare med quattro, Toyota Celica är likväl en fullt fungerande vinterbil trots det.

Om du bor i Stockholm och aldrig lämnar staden så klarar du dig på FWD/RWD. Men om du bor och vistas ofta ute på snöiga landsvägar på landet, ja då är 4WD som natt & dag jämfört med 2WD. Påstår du något annat så har du aldrig kört bil.

Nej, permanent betyder: ständig, beständig, oavbruten, fast. Källa; SAO
Eller om du så vill en bil som ständigt driver på fyra hjul oavsett hur mycket kraft den skickar till varje hjul. Har sedan branschen hittat på egna betydelser får det stå för dem, många kallar skoter för Vespa och smartphone för iPhone idag. Men Vespa och iPhone är lik väl ett eget varumärke och inget annat.

R8, Aventador och RS6 har konkurrenter minst sagt, både med och utan 4WD. Det är bara löjligt att dra in de i den här diskussionen. En fyrhjulsdriven bil kan ligga som ett strykjärn på vägen precis som en med två hjul som driver, men nu talar ni emot er själva. Vad i hela världen har det med vägkänsla att göra? Ett tåg ligger också som ett strykjärn genom kurvor, hur mycket vägkänsla får man där?

Jag kör frekvent utanför staden, nästan uteslutande utanför stadsmiljö när jag kör i tjänsten både i norr och söder. Och jag ser ändå inget mervärde i fyrhjulsdrift, vilket inte skall uppfattas som att jag inte ser några fördelar med fyrhjulsdrift det är en helt annan sak.

Men jag ser också nackdelarna, och vägt mot fördelarna tycker jag det är strunt samma vilket man kör. Då är det viktigare att man har en bil med trygga och balanserade köregenskaper oavsett vilka hjul som driver.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök