3513
Sök

Köpråd A4 (b6) vs Coupe

215 Inlägg
26 augusti 2012
#41
Rquired skrev:
R8, Aventador och RS6 har konkurrenter minst sagt, både med och utan 4WD. Det är bara löjligt att dra in de i den här diskussionen. En fyrhjulsdriven bil kan ligga som ett strykjärn på vägen precis som en med två hjul som driver, men nu talar ni emot er själva. Vad i hela världen har det med vägkänsla att göra? Ett tåg ligger också som ett strykjärn genom kurvor, hur mycket vägkänsla får man där?

Det är just utmärkta exempel, det finns väldigt få gatbilar som hinner med en RS6 när snö faller. Det är ett
bevis på hur stor skillnad det faktiskt är mellan 2WD och 4WD.

Rquired skrev:
Men jag ser också nackdelarna, och vägt mot fördelarna tycker jag det är strunt samma vilket man kör. Då är det viktigare att man har en bil med trygga och balanserade köregenskaper oavsett vilka hjul som driver.

Nej, du ser faktiskt inget alls verkar det som.

Det märks tydligt att du inte har kört mycket 4WD. Just 4WD erbjuder trygga köregenskaper eller anser du på riktigt att traction inte är trygghet ?

Du får väl ringa till förarna i svenska och finska rallyt och förklara att de kommer köra samma tider
om de börjar köra M3 eller Supra istället. Kanske ännu bättre tider också ?
Senast redigerat av damn_fast (26 augusti 2012)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

202 Inlägg
26 augusti 2012
#42
Rquired skrev:
R8, Aventador och RS6 har konkurrenter minst sagt, både med och utan 4WD. Det är bara löjligt att dra in de i den här diskussionen. En fyrhjulsdriven bil kan ligga som ett strykjärn på vägen precis som en med två hjul som driver, men nu talar ni emot er själva. Vad i hela världen har det med vägkänsla att göra? Ett tåg ligger också som ett strykjärn genom kurvor, hur mycket vägkänsla får man där?

Jag kör frekvent utanför staden, nästan uteslutande utanför stadsmiljö när jag kör i tjänsten både i norr och söder. Och jag ser ändå inget mervärde i fyrhjulsdrift, vilket inte skall uppfattas som att jag inte ser några fördelar med fyrhjulsdrift det är en helt annan sak.

Men jag ser också nackdelarna, och vägt mot fördelarna tycker jag det är strunt samma vilket man kör. Då är det viktigare att man har en bil med trygga och balanserade köregenskaper oavsett vilka hjul som driver.

Nu i vinter är du hjärtligt välkommen hem till mig på landet så ska vi testköra 2WD mot 4WD, så får vi se om du tycker likadant efteråt.

Hör av dig när du har tid!
Senast redigerat av SE (26 augusti 2012)

Mercedes C 350 AMG

202 Inlägg
26 augusti 2012
#43
damn_fast skrev:
Det märks tydligt att du inte har kört mycket 4WD. Just 4WD erbjuder trygga köregenskaper eller anser du på riktigt att traction inte är trygghet ?


Du får väl ringa till förarna i svenska och finska rallyt och förklara att de kommer köra samma tider
om de börjar köra M3 eller Supra istället. Kanske ännu bättre tider också ?

+1

Mercedes C 350 AMG

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 augusti 2012
#44
damn_fast skrev:
Rquired skrev:
R8, Aventador och RS6 har konkurrenter minst sagt, både med och utan 4WD. Det är bara löjligt att dra in de i den här diskussionen. En fyrhjulsdriven bil kan ligga som ett strykjärn på vägen precis som en med två hjul som driver, men nu talar ni emot er själva. Vad i hela världen har det med vägkänsla att göra? Ett tåg ligger också som ett strykjärn genom kurvor, hur mycket vägkänsla får man där?

Det är just utmärkta exempel, det finns väldigt få gatbilar som hinner med en RS6 när snö faller. Det är ett
bevis på hur stor skillnad det faktiskt är mellan 2WD och 4WD.

Rquired skrev:
Men jag ser också nackdelarna, och vägt mot fördelarna tycker jag det är strunt samma vilket man kör. Då är det viktigare att man har en bil med trygga och balanserade köregenskaper oavsett vilka hjul som driver.

Nej, du ser faktiskt inget alls verkar det som.

Det märks tydligt att du inte har kört mycket 4WD. Just 4WD erbjuder trygga köregenskaper eller anser du på riktigt att traction inte är trygghet ?

Du får väl ringa till förarna i svenska och finska rallyt och förklara att de kommer köra samma tider
om de börjar köra M3 eller Supra istället. Kanske ännu bättre tider också ?

Men det är precis det som är min ståndpunkt, det spelar ingen roll att få bilar hänger med en RS6 i halka. Behöver dom det, behöver man bränna på i full fart med en Audi RS6 för att ta sig mellan A och B under svensk vinter? Räcker det inte att köra i lugn och säker takt enligt lagstadgad hastighet, något som en bil med två drivande hjul klarar av alldeles utmärkt?

Nahe, jag har hittills kört cirka 7.000mil med min BMW xDrive vilket är ett prisat system som helt klart kan anses vara i klass med Audi quattro och i mer än ett test inom media ansetts vara bättre. Och denna BMW är inte den enda fyrhjulsdrivna bil jag ägt. Men det är kanske inte mycket?

Som sagt, vilka tider förarna i Svenska rallyt har är helt irrelevant. Frågan var om 4WD behövs för att köra i Sverige, inte om det gör någon nytta eller ej.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 augusti 2012
#45
SE skrev:
Rquired skrev:
R8, Aventador och RS6 har konkurrenter minst sagt, både med och utan 4WD. Det är bara löjligt att dra in de i den här diskussionen. En fyrhjulsdriven bil kan ligga som ett strykjärn på vägen precis som en med två hjul som driver, men nu talar ni emot er själva. Vad i hela världen har det med vägkänsla att göra? Ett tåg ligger också som ett strykjärn genom kurvor, hur mycket vägkänsla får man där?

Jag kör frekvent utanför staden, nästan uteslutande utanför stadsmiljö när jag kör i tjänsten både i norr och söder. Och jag ser ändå inget mervärde i fyrhjulsdrift, vilket inte skall uppfattas som att jag inte ser några fördelar med fyrhjulsdrift det är en helt annan sak.

Men jag ser också nackdelarna, och vägt mot fördelarna tycker jag det är strunt samma vilket man kör. Då är det viktigare att man har en bil med trygga och balanserade köregenskaper oavsett vilka hjul som driver.

Nu i vinter är du hjärtligt välkommen hem till mig på landet så ska vi testköra 2WD mot 4WD, så får vi se om du tycker likadant efteråt.

Hör av dig när du har tid!

Gör mig en tjänst är du vänlig, gå bakåt i tråden och läs de inlägg som skrivits en gång till.

Har jag någonstans skrivit att 4WD saknar fördelar? (Svar nej.)

Har jag någonstans skrivit att dessa fördelar inte är nödvändiga för att ta sig säkert mellan A&B? (Svar ja.)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

215 Inlägg
26 augusti 2012
#46
Rquired skrev:
Men det är precis det som är min ståndpunkt, det spelar ingen roll att få bilar hänger med en RS6 i halka. Behöver dom det, behöver man bränna på i full fart med en Audi RS6 för att ta sig mellan A och B under svensk vinter? Räcker det inte att köra i lugn och säker takt enligt lagstadgad hastighet, något som en bil med två drivande hjul klarar av alldeles utmärkt?

Beror på hur kul man vill ha det. Behöver man en Supra eller Corvette sommartid för att köra snabbt mellan A och B ?

Vissa som gillar att köra fort tycker förstås det så din fråga är helt irrelevant.

Rquired skrev:
Som sagt, vilka tider förarna i Svenska rallyt har är helt irrelevant. Frågan var om 4WD behövs för att köra i Sverige, inte om det gör någon nytta eller ej.

Senaste sidorna handlar just om 2WD VS 4WD och om 4WD verkligen ger några fördelar(exempelvis traction och säkerhetsmässigt).

Ringa gärna världseliten och dess ingenjörer och förklara att 2 WD minsann är lika bra.

Obs, glöm inte att spela in samtalet så vi andra kan lyssna på det i efterhand.
Senast redigerat av damn_fast (26 augusti 2012)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

15 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
#47
Jaha här var man borta i några timmar, när man tittar igen så är det två sidor om bara 4wd vs 2wd. Inte ett svar på min senaste fråga, bortsett från Rquired som var vänlig nog att svara i början.
Jaja upp till er antar jag, det verkar vara en förmåga de flesta på detta forum har. Önskar dock få lite mer svar beträffande Audi vs Celica. Och jag tror jag klarar mig från fler svar ang 4WD eller 2WD på vintern!!
Har hört att Celican har en förmåga att slurka olja, något som stämmer?

MVH!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 augusti 2012
#48
damn_fast skrev:
Rquired skrev:
Men det är precis det som är min ståndpunkt, det spelar ingen roll att få bilar hänger med en RS6 i halka. Behöver dom det, behöver man bränna på i full fart med en Audi RS6 för att ta sig mellan A och B under svensk vinter? Räcker det inte att köra i lugn och säker takt enligt lagstadgad hastighet, något som en bil med två drivande hjul klarar av alldeles utmärkt?

Beror på hur kul man vill ha det. Behöver man en Supra eller Corvette sommartid för att köra snabbt mellan A och B ?

Vissa som gillar att köra fort tycker förstås det så din fråga är helt irrelevant.

Rquired skrev:
Som sagt, vilka tider förarna i Svenska rallyt har är helt irrelevant. Frågan var om 4WD behövs för att köra i Sverige, inte om det gör någon nytta eller ej.

Senaste sidorna handlar just om 2WD VS 4WD och om 4WD verkligen ger några fördelar(exempelvis traction och säkerhetsmässigt).

Ringa gärna världseliten och dess ingenjörer och förklara att 2 WD minsann är lika bra.

Obs, glöm inte att spela in samtalet så vi andra kan lyssna på det i efterhand.

Skärp dig.

Du påstod att man behöver 4WD vintertid, inte att det går att köra snabbare utan att man behöver det. Och senare påstods att en Celica inte duger, jag nekar till detta.

Jag tänker inte ringa världseliten, vad det nu är för något, och höra mig för om 4WD det handlar inte om lika bra, bättre eller bäst utan vad som är tillräckligt. Folk kör tvåhjulsdrivna bilar, motorcykel samt till och med går vintertid, fyrhjulsdrift är inte nödvändigt för att ta sig någonstans vintertid det är den enda ståndpunkten jag tagit i den här diskussionen.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

215 Inlägg
26 augusti 2012
#49
Rquired skrev:
[
Har jag någonstans skrivit att 4WD saknar fördelar? (Svar nej.)

Har jag någonstans skrivit att dessa fördelar inte är nödvändiga för att ta sig säkert mellan A&B? (Svar ja.)

Du har skrivit många nackdelar med 4WD

Kod:
Och permanent 4WD innebär permanent försämrade egenskaper hos bilen, högre förbrukning, märkbart högre vikt, klart sämre styrkänsla, sämre vägkänsla (4WD maskerar vad som sker), sämre väguppträdande i betydelsen kraftigt understyrd karaktär vilket framför allt gäller Audi quattro som är aktuell här.

Tänk vad mycket snabbare förarna i finska rallyt skulle bli om de fick mycket bättre styrkänsla och ingen 4WD som maskerar vad som sker ???

Nej, nu har du snöat in dig så nu finns det inga bortförklaringar längre som är intressanta att läsa.

Nu får du försöka övertala någon annan att 4WD inte skulle vara bättre på vintern(eller grus,regn,is) än 2WD.

Senast redigerat av damn_fast (26 augusti 2012)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 augusti 2012
#50
Zpid skrev:
Jaha här var man borta i några timmar, när man tittar igen så är det två sidor om bara 4wd vs 2wd. Inte ett svar på min senaste fråga, bortsett från Rquired som var vänlig nog att svara i början.
Jaja upp till er antar jag, det verkar vara en förmåga de flesta på detta forum har. Önskar dock få lite mer svar beträffande Audi vs Celica. Och jag tror jag klarar mig från fler svar ang 4WD eller 2WD på vintern!!
Har hört att Celican har en förmåga att slurka olja, något som stämmer?

MVH!

Jag ber så mycket om ursäkt, vi har en förmåga att spåra ur på detta forum och en förmåga att aldrig lära oss utav det. Jo vissa av Toyota´s motorer, den på 1.8L närmre bestämt, har en förmåga att dricka olja.

Frågan är om det är något att hänga upp sig på, många moderna motorer oavsett märke har samma förmåga och det beror ofta på skötsel. En motor som körts och skötts korrekt slammar inte igen och dricker inte nämnvärt mycket olja, eller till och med ingen alls. En koll i serviceboken så att olja byts med rätt och korta intervall är ett stort plus!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

15 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
#51
Rquired skrev:
Zpid skrev:
Jaha här var man borta i några timmar, när man tittar igen så är det två sidor om bara 4wd vs 2wd. Inte ett svar på min senaste fråga, bortsett från Rquired som var vänlig nog att svara i början.
Jaja upp till er antar jag, det verkar vara en förmåga de flesta på detta forum har. Önskar dock få lite mer svar beträffande Audi vs Celica. Och jag tror jag klarar mig från fler svar ang 4WD eller 2WD på vintern!!
Har hört att Celican har en förmåga att slurka olja, något som stämmer?

MVH!

Jag ber så mycket om ursäkt, vi har en förmåga att spåra ur på detta forum och en förmåga att aldrig lära oss utav det. Jo vissa av Toyota´s motorer, den på 1.8L närmre bestämt, har en förmåga att dricka olja.

Frågan är om det är något att hänga upp sig på, många moderna motorer oavsett märke har samma förmåga och det beror ofta på skötsel. En motor som körts och skötts korrekt slammar inte igen och dricker inte nämnvärt mycket olja, eller till och med ingen alls. En koll i serviceboken så att olja byts med rätt och korta intervall är ett stort plus!

Tack för ett jätte bra svar!!

MVH!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 augusti 2012
#52
damn_fast skrev:
Rquired skrev:
[
Har jag någonstans skrivit att 4WD saknar fördelar? (Svar nej.)

Har jag någonstans skrivit att dessa fördelar inte är nödvändiga för att ta sig säkert mellan A&B? (Svar ja.)

Du har skrivit många nackdelar med 4WD

Kod:
Och permanent 4WD innebär permanent försämrade egenskaper hos bilen, högre förbrukning, märkbart högre vikt, klart sämre styrkänsla, sämre vägkänsla (4WD maskerar vad som sker), sämre väguppträdande i betydelsen kraftigt understyrd karaktär vilket framför allt gäller Audi quattro som är aktuell här.

Tänk vad mycket snabbare förarna i finska rallyt skulle bli om de fick mycket bättre styrkänsla och ingen 4WD som maskerar vad som sker.

Nej, nu har du snöat in dig så nu finns det inga bortförklaringar längre som är intressanta att läsa.

Nu får du försöka övertala någon annan att 4WD inte skulle vara bättre på vintern(eller grus,regn,is) än 2WD.


Du har alltså redan glömt att Audi´s mytomspunna fyrhjulsdrivna rallybil Quattro inte hade en chans mot Lancia´s bakhjulsdrivna på 80-talet? Först efter att Lancia lämnat sporten på grund av ekonomiska problem började Audi´s framgång inom sporten.

Så att påstå att 4WD per automatik är en fördel i rallysammanhang är inte korrekt.

Edit: Och åter igen förhoppningsvis för sista gången: Jag har aldrig påstått att 4WD inte har fördelar utan att det inte är nödvändigt med 4WD för att ta sig någonstans på vintern. Vem av oss är insnöad? Jag som ser för och nackdelar med 4WD eller du som vägrar se några nackdelar och kommer med diverse rallyreferenser?
Senast redigerat av Rquired (26 augusti 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

15 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
#53
Åter igen skulle jag vilja sticka in och ställa en liten fråga, finns det några andra "barnsjukdomar" man bör se upp med på celican?

MVH!

202 Inlägg
26 augusti 2012
#54
Rquired skrev:
blablabla

Om jag kan köra fortare med 4WD från A till B så borde jag rimligtvis per automatik  även kunna köra säkrare vid laglig hastighet.
Jag bodde och arbetade i svenska fjällen under flera vintrar och har därför sett vilken otrolig skillnad  4WD gör.

Men stanna du på din västkust och tala om för mig hur "svensk vinter" ser ut.
Enligt dig är väl inte dubbdäck säkrare vid vinterväglag än vad friktionsdäck är heller...
Senast redigerat av SE (26 augusti 2012)

Mercedes C 350 AMG

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 augusti 2012
#55
Zpid skrev:
Åter igen skulle jag vilja sticka in och ställa en liten fråga, finns det några andra "barnsjukdomar" man bör se upp med på celican?

MVH!

Jag kunde inte komma på något annat än att de kan kräva olja på rak arm, men gjorde en sökning för att se om jag hittade mer. Och den verkar hålla väl, på den starkare maskinen med 192hk var det någon bult som skall vara bytt i motorn annars riskerar den att gå av och motorn stannar. Behöver dock inte innebära ett haveri eller motorbyte, och denna bult skall vara bytt av Toyota på alla berörda bilar.

Sedan menar många att koppling och växellåda är svaga punkter, men det kan nog kopplas till att det är bilar som ofta körs hårt? Jag kan tänka mig att det är vad Celica råkar ut för, hård körning och de slitage det medför.

Men annars brukar Toyota vara driftsäkra bilar!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 augusti 2012
#56
SE skrev:
Rquired skrev:
blablabla

Om jag kan köra fortare med 4WD från A till B så borde jag rimligtvis per automatik  även kunna köra säkrare vidhet.
Jag bodde och arbetade i Svenska fjällen under flera vintrar och har därför sett vilken otrolig skillnad  4WD gör.

Men stanna du på din västkust och tala om för mig hur "svensk vinter" ser ut.
Enligt dig är väl inte dubbdäck säkrare vid vinterväglag än vad friktionsdäck är heller...

Du gick alltså inte bakåt och läste igenom tråden? Tråkigt, för då hade du märkt att det ser lite dumt ut att skriva "stanna du på din västkust" till någon som tidigare skrev att denne kört landet runt i olika sammanhang vintertid.

Nej varför skulle 4WD innebära att du kan köra sakta och säkrare? Om du lyfter av däcken på en framhjulsdriven A4 och monterar dem på en A4 quattro, får du bättre grepp, riktningsstabilitet och bromsförmåga då?

Förtydligande: Grepp, friktion mellan däck och märk. Inte att fyra spinnande hjul och differentialbromsar (Vilket de flesta moderna 2WD saknar) genererar mer fart framåt än två drivande hjul med öppen differential gör under en acceleration från låg fart.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

202 Inlägg
26 augusti 2012
#57
Rquired skrev:
SE skrev:
Rquired skrev:
blablabla

Om jag kan köra fortare med 4WD från A till B så borde jag rimligtvis per automatik  även kunna köra säkrare vidhet.
Jag bodde och arbetade i Svenska fjällen under flera vintrar och har därför sett vilken otrolig skillnad  4WD gör.

Men stanna du på din västkust och tala om för mig hur "svensk vinter" ser ut.
Enligt dig är väl inte dubbdäck säkrare vid vinterväglag än vad friktionsdäck är heller...

Du gick alltså inte bakåt och läste igenom tråden? Tråkigt, för då hade du märkt att det ser lite dumt ut att skriva "stanna du på din västkust" till någon som tidigare skrev att denne kört landet runt i olika sammanhang vintertid.

Nej varför skulle 4WD innebära att du kan köra sakta och säkrare? Om du lyfter av däcken på en framhjulsdriven A4 och monterar dem på en A4 quattro, får du bättre grepp, riktningsstabilitet och bromsförmåga då?

Förtydligande: Grepp, friktion mellan däck och märk. Inte att fyra spinnande hjul och differentialbromsar (Vilket de flesta moderna 2WD saknar) genererar mer fart framåt än två drivande hjul med öppen differential gör under en acceleration från låg fart.

* Du kan omöjligt ha varit land & rike runt med den åsikten du har. Kanske sommartid, men inte vinter.
Har du någonsin varit i fjällen? Det är inte bilar med 4WD som står i backarna utan bilar med 2WD. Ofta oavsett om de har dubb eller friktion.
Återigen, kör du plogad landsväg så är det klart att du ''klarar dig'' med 2WD, men det är fortfarande bättre med 4WD.


* Nu börjar jag bli frustrerad på riktigt. Menar du på allvar att 4WD inte gör din bil säkrare i låg hastighet?
Du kör på en snömoddig landsväg med 90km/h som högsta hastighet. Du hamnar  bakom en traktor som håller ca 40 km/h. Du ska nu köra om den. Med vilken typ av drivning gör du den säkraste omkörningen?
Senast redigerat av SE (26 augusti 2012)

Mercedes C 350 AMG

15 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
#58
Om jag minns rätt så hade de tidigare celicorna kamkedja, är det även fallet på den modell jag tittar på? Alltså -00 och framåt?

MVH!

2 046 Inlägg
26 augusti 2012
#59
Klart att 4WD är bättre och MYCKET säkrare på vintern! Har haft 1 BMW 520 E34 med dubb. Den gick knappt att köra på vintern! Audin är helt jävla grym på vinterväglag. ( Alperna och Malmö ) Quattro/4WD är bättre på vintern.

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

1 534 Inlägg
26 augusti 2012
#60
Rquired skrev:
...Om du lyfter av däcken på en framhjulsdriven A4 och monterar dem på en A4 quattro, får du bättre grepp, riktningsstabilitet och bromsförmåga då?

Kollat igenom tråden, det verkar som om du bara vill munhuggas, kommer med massa negativa kommentarer om 4wd o av din ton att döma tolkar jag det som att du tycker att 2wd är bättre.

Kan själv av egen erfarenhet säga, då jag kört både framhjulsdrift och bakhjulsdrift och numera kör en 18 år gammal audi quattro, på vintertid så slår quattron alla 2-hjulsdrivna bilarna jag kört med hästlängder.

Bodde i förra vintern på ett ställe med en rejäl uppförsbacke, hade aldrig problem att komma uppför backen, vare sig snö/slask/lera/glans-is.
Däremot hade jag andra bilar hos mig ibland(2wd) och det uppstod problem 8 gånger av 10, att komma uppför backen.

Värst var det när det var glans-is, med quattron kom jag ALLTID upp på en gång.

Sen har det hänt att jag hamnat i "roliga" situationer mest pga. mitt eget fel(så förbannat kul med 4-krafs vintertid), många gånger lyckades jag komma loss, hade aldrig gått med 2wd i samma situation.

Nu pratar jag inte ens om rödljus-race i halka, är helt irrelevant i denna diskussion.


Sök