2490
Sök

Drifting med automat

1 319 Inlägg
27 augusti 2012
#21
Putteliten skrev:
FL3JM skrev:
Japp, det går, men det kräver att man mixtrar med styrboxen till automaten. Drift-teamet Team Black Smoke Racing kör med denna automati deras 500 hästars dieselmerca:


Denna Mercedes har automatlåda ja, MEN det sitter manuellt ventilhus på den. Alltså inget mixtrande med  styrboxen. Fungerar ungefär som en tiptronic låda fast den inte växlar upp av sig själv när man nått ett visst varvtal.

Jo dom har mixtrat en del med elektroniken.

We made for Teemu a gearbox based on the Mercedes electronic gearbox that has been reinforced and the electronic has been modified to allow manual shifting.

Är vad som sägs i videon.

_----------'

volvo_racing185
27 augusti 2012
Trådstartare
#22
man får trixa och lira lite

Skåning
739 Inlägg
27 augusti 2012
#23
sleepyoh skrev:
Putteliten skrev:
FL3JM skrev:
Japp, det går, men det kräver att man mixtrar med styrboxen till automaten. Drift-teamet Team Black Smoke Racing kör med denna automati deras 500 hästars dieselmerca:


Denna Mercedes har automatlåda ja, MEN det sitter manuellt ventilhus på den. Alltså inget mixtrande med  styrboxen. Fungerar ungefär som en tiptronic låda fast den inte växlar upp av sig själv när man nått ett visst varvtal.

Jo dom har mixtrat en del med elektroniken.

We made for Teemu a gearbox based on the Mercedes electronic gearbox that has been reinforced and the electronic has been modified to allow manual shifting.

Är vad som sägs i videon.

Men är det någon som vet om han kör med turbin eller koppling till lådan?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

Dieseldrifter
6 Inlägg
1 september 2012
#24
Ibanezman skrev:
sleepyoh skrev:
Putteliten skrev:
Denna Mercedes har automatlåda ja, MEN det sitter manuellt ventilhus på den. Alltså inget mixtrande med  styrboxen. Fungerar ungefär som en tiptronic låda fast den inte växlar upp av sig själv när man nått ett visst varvtal.

Jo dom har mixtrat en del med elektroniken.

We made for Teemu a gearbox based on the Mercedes electronic gearbox that has been reinforced and the electronic has been modified to allow manual shifting.

Är vad som sägs i videon.

Men är det någon som vet om han kör med turbin eller koppling till lådan?

Ventilhuset är helt orginal. Vi har både koppling och turbin.


Dieseldrifter
6 Inlägg
1 september 2012
#25
Eller egentilgen har vi ingen mekanisk kopling men vi har en koplingspedal som får turbinen an funka som en kopling.


volvo_racing185
1 september 2012
Trådstartare
#26
oki låter bra

Skåning
739 Inlägg
3 september 2012
#27
Det låter till och med väldigt nytt och häftigt smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

12 086 Inlägg
3 september 2012
#28
Drifta och drifta, jag kunde ju utan problem få upp ställ med min 540.

Men jag avrekommenderar ju starkt att försökta starta en driftingkarriär med en 945 automat tongue
Motorn är slö och lådan är 4 stegad och klumpig, kommer bli skit bara.

volvo_racing185
4 september 2012
Trådstartare
#29
jag kommer nog lösa det på det nåt sätt

3 371 Inlägg
4 september 2012
#30
volvo_racing185 skrev:
jag kommer nog lösa det på det nåt sätt

Nåt som smörjer däcken med olja, dock blir det dyrt smile


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
4 september 2012
#31
Jag kan inte påstå att jag satt mig in i drifting speciellt, men jag antar att man vill ha en bil med en så jämn effekt/vridkurva som möjligt? Likaså en låda med en konstant lika beteende?
Som sagt, att åka automat med låsta lägen ser jag inte som ett problem, det funkar säkert bra. Det jag får för mig kan skapa problem är väl att få ut tillräckligt med hanterbar effekt för att det ska funka i verkligheten.

Dessutom lär det väl inte växa ombyggnadsdetaljer till AW71 på träd?
Sen har vi förstås det självklara problemet med lådans temp, en automat bör ju gå lite kallare än motorn så en separat oljekylare lär ju gå åt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

volvo_racing185
5 september 2012
Trådstartare
#32
eller vad skulle ni rekomendera för bil med automat

volvo_racing185
5 september 2012
Trådstartare
#33
eller skulle ni tycka en anna bil

1 319 Inlägg
5 september 2012
#34
Varför måste bilen var automat om jag får fråga? Har du möjligtvis bara körkort för automatlåda?

_----------'

volvo_racing185
5 september 2012
Trådstartare
#35
får bara ta med automat låda

3 371 Inlägg
5 september 2012
#36
volvo_racing185 skrev:
jag kommer nog lösa det på det nåt sätt

e34 540ia? som tidigare sa.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 september 2012
#37
Nu vet jag inte vad som ligger bakom varför trådskaparen vill ha en bil med automatlåda, men vilken typ av drifting tänker du på? I mina ögon är det en sport man kör på bana och inte att tramsa runt på allmän väg (farligt...) vilket andra kallar drifting, och om du kan koppla och köra en manuell bil borde man väl få göra så på bana oavsett vilket körkort man har? Det finns ändå omyndiga som är aktiva inom motorsport utan körkort överhuvudtaget?

Kan du köra bilen vore en manuell driftingbil och en automatväxlad dragbil/bruksbil kanske en enklare lösning? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

12 086 Inlägg
5 september 2012
#38
Körkort med begränsning tar man inte för att man är straffad eller nått tongue
Antingen kan inte killen köra bil, eller så är han handikappad. Med andra ord så är nog manuell borträknat som alternativ.

Men du (TS) verkar ju tro att alla vi som avråder från att drifta med en 945 automat är korkade och att det visst går kalas. Kör hårt!
Senast redigerat av Germax (5 september 2012)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
5 september 2012
#39
Om man absolut vill åka Volvo är nog det bästa att försöka modda in en låda med god tillgång på eftermarknadsdelar vilket betyder GM TH350/400. Det finns självklart andra bättre & modernare lådor men det kostar helt enkelt mycket mer att modda för användningsområdet skulle jag tro.
Vidare så skulle jag vilja påstå att en bil med en rejäl cylindervolym kan vara en fördel, en större motor har ofta en jämnare & mer lättkörd karaktär. 300hk Volvo behöver lite högre varv än 300hk v8....
En tredje generationens Camaro? En Corvette C4? En 540 E34?
Delad eller stel axel?
Finns många variationer men JAG skulle nog satsa på en bil med 350/350.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
5 september 2012
#40
automat med rattpaddlar kanske???

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502


Sök