Fredagspyssla!Man kan aldrig ha för mycket att göra .. ?
Jag har dessvärre inte fått mina knappar och reglage som jag beställde i går, men när jag åkte från kontoret så kikade jag förbi en skrot, och där stod en Mondeo. Den hade inga delar jag ville ha, men jag hittade två knappar till fönsterhissar, samt ett trasigt instrumenthus.
De gav mig skiten gratis, så nu har något att testa/öva på
Gratis rat från skrotenJag hade inte tänkt använda det, utan bara experimentera för att se om jag alls kan lyckas med vad jag tänkte mig. Så jag passade på att åka förbi
Electrokit och plocka upp lite olika typer av små dioder när jag ändå var i krokarna. "Bra-att-ha-saker"
Jag tog även en tripp förbi Kjell&Co. och köpte en lödstation och en multimeter, två saker som länge saknats i vår verktygspark.
Lödstation + MultimeterInga dyra eller speciella prylar, men inte heller de billigaste.
Nåväl.. jag har verktyg, jag har internet och jag är nyfiken på vad för resultat man kan få
Lika bra sätta igång.
! OBS ! Jag kan -inget- om att löda, dioder eller liknande !Men vad är de värsta som kan hända?
jag menar, hur svårt kan de va? Det finns bara ett sätt att lära sig Mondeo mk3 Window Switch assemblyPlockade isär en kontakt och .. hmmm.. delarna såg mkt mindre ut än de såg ut på bilder
Tog nu även upp och kollade på dioderna jag köpt tidigare, och Shit! Hur -faan- ska jag lyckas med det här med mina korvfingrar??
Mondeo Window Switch circuitNi ser de små vita sakerna ??
Det är dioderna.
Det ser väl inte så farligt ut.
Nå, låt mig sätta det i perspektiv...
shit... that's smallDet där är en tärning. .. en ganska liten tärning.
Jag är skandinav. Norrlänning på typ 190cm. Jag har allt annat än pianofingrar.
Nu börjar jag fundera över om detta verkligen är en smart ide.. man kanske kan lämna bort det ?
Men nä. Låt oss iaf testa
Hur får man bort de gamla svaga gröna dioderna ?
Den här killen fick det att se väääldigt enkelt ut.
Men mina lödningar var mindre, och jag saknade uppenbarligen skils
men efter lite experimenterande
(lite våld/rök/svordomar/brännskador) så gick det faktiskt utan att jag skadade kortet.
OBS! Innan jag tog bort dioderna, så dubbelkollade jag
polariteten på dioderna!
LED-dioder vill ju ha +/- åt rätt håll.
Nå, det var bara halva jobbet. Nu till det roliga, löda dit de nya LED-dioderna.
Diod LED 0805 3.6V 120mcdSer ni den lilla lilla pricken mellan pincetten och tärningen??
Yepp.
Det är en
0805-diod som skall lödas dit
Den är kretsen skall tydligen ha inbyggt motstånd, så jag behövde inte bry mig om att löda in flera motstånd eller liknande.
Jag tror jag senast höll i en lödtång i högstadiet på tekniklektionen, och det är rent löjligt många år sedan.
Yepp! I Did It! Men jag fick dit skiten, åt rätt håll och MED KONTAKT!
jag var så löjligt jävla stolt över mig själv att jag genast sprang uti regnet och bände loss en kontakt från dörren för att se om det verkligen fungerade..
Min kamera tycker inte om mörkerbilder, men
OriginalBonna-meckad Yepp!
Det fungerade faktiskt
Ljuset såg inte ut att bli riktigt så vitt som jag hoppades, men det verkar sitta ett spridningsfilter i själva locket/knappen, jag skall se vad som händer när jag tar bort det
Det blir mera experimenterande, men nu vet vi att konceptet fungerar!!
Bara resten kvar
"hur svårt kan det vara"