YEPP!Det är ok att avguda mig nu Jag satt i går kväll och lödde tills klockan var på tok för mycket och ögonen gick i kors på mig.
Jag gav mig på strömställaren för ytterbelysning. Samma sak här, som tidigare, jag har inte lyckats googla fram några uppgifter om resistorer, volt eller liknande, så jag har gått lite på magkänsla, sunt förnuft och framför allt
"va är de värsta som kan hända?" Med andra ord, jag prövar mig fram, och är medveten om att det när som helst kan gå åt h-vete
Strömställare strålkastareTryck in och vrid knappen ett hack åt vänster för att enklast öppna den. Dela sedan kabinetten på mitten.
Man kan även dra av själva "fronten", gör INTE det
det behövs inte
DeladCircuit and switchDela kortet från själva brytaren. Lite våld, så lossnar det lätt
Circuit and switchSom ni ser är original-lödningarna inte så jädrarns jättehoppsan superbra utförda, det är ganska lätt att med en tennsug och en tång ta bort original-dioderna.
Här gjorde jag dock bort mig lite
Dioderna verkade inte vara starkare än typ 3 volt, så jag tänkte "Hm, jag bara löder dit nya och så får vi se vad som händer". Och, ja, det är ju i linje med vad jag hela tiden pysslat med.
Felet kom när jag mitt i allt ångrade mig och ville ha röda LED's för främre och bakre dimljus-indikering.
Glad i hågen så fipplade jag dit 2 röda dioder, tills jag kom på att
"näemenväntalitenu'va.."Jag har ju hela tiden utgått från att kretsen ska ligga på runt 3 volt. De röda led'sen ligger på max 2.15 volt..
Gör om, gör rätt
För att verifiera min insikt så la jag på 3 volt över en röd LED och jo'då. ett
"poff". fast ljudlöst.
En snabb
googling berättade att jag behövde en resistor på minst 47 Ohm. Någon sådan hade jag inte..
Hur man vet att ens flickvän är nörd..
-Hej älskling, jag sitter här o löder lite. .. Du råkar inte ha några resistorer liggande? på 47 Ohm?
Ok, jag kommer över om 5 minuter!!ett par hundra blandade resistorer Väl tillbaka hemma så pluggade fipplade jag in motstånd till de lampor jag ville ha röda
Inte vackert, men fyller sin funktion3mm 7800 mcd 2.15v och 47 ohm resistor. resterande 10-12 leds är
vit 3mm klar 3.5V 16000 mcd.
Färdig!klart!Observera de 2 potentiometrarna! En till höjdinställnigen, en för att dimma instrumentbelysning. Det var lite klyddigt att få dem i linje med insidan av regalgen, men de gick!
Efter jobbet i dag så åkte jag rakt ned i garaget för att testa hur mycket jag har misslyckats
Lossa strömställarenDet var faktiskt förvånansvärt lätt
Öppna de lilla myntfacket, stick in handen och känn på både ovan o undersudan av strömställaren. Knip ihop de två stora handtagen, och
"PLOPP".
Jag passade nu även på att plugga in strömställaren till ESP / Boot relese.
Boot-relese / ESP SwitchJag satte en plastmejsel i framkant av panelen som omger växelspaken och tryckte lite lätt, den kom genast upp.
Boot-relese / ESP SwitchSedan finns det nog ett finare sätt att göra det på, men jag satte en liten skruvmejsel efter ena långsidan på en knapp och tryckte lite försiktigt, och den lossnade lätt
När jag nu ändå var i farten så passade jag på att lyfta av dörrsidan på förardörren. 4-vägsswitchen går BARA att lossa nedåt, så dörrsidan måste ur. De tre små i övriga dörrar går att med lite våld o övertalning lossa uppåt.
Sååå
Plugg'n'pray.
seriöst?
Är det någon alls som tror att det här kommer att fungera ??
YAYSwitch (rutknapparna i dörrarna bak: ONSwitch (rutknapparna i dörrarna bak: ONStrömställare Ytterbelysningbakre och främre dimljus på (röda leds]Boot Relese / ESPESP: OffYes, det fungerade och jag är så jävla stolt
Nu är det konstaterat att konceptet håller, så bara till att fortsätta med resten.
Och jisses... det blev vitt
Jag antar att det kommer försämra mökerkörningsegenskaperna en del, men det får jag stå ut med.
Här ser man skillnaden mot de dassigt gröna originalbelysningen..
Bonnameck vs. Ford OriginalBonnameck vs. Ford OriginalSå här långt allt väl, de lyser och fungerar, och lyster fortfarande 4 km senare när jag kom hem
Det garanterar dock inte att några leds inte brinner av i morgon:/
Men om så sker, så lovar jag att berätta det för Er, gott folk, så ni vet att det inte har gått helt smärtfritt
Nu ska jag laga en trevlig middag, ta en öl och känna mig nöjd med mig själv:cool: