Nystedt88 skrev:
kul att meckla med på en söndag/måndag ;D
Nystedt88 skrev:
föressten ser att du har kromade pedaler.. är dom från ebay? funderat att köpa sånna jag med
Nix, inga kromade pedaler. De är gummi, original. Men har kallvita dioder i sparklådan, de är bara de som blänker
.. jag menar, ser du mycket extra krom-detaljer monterade på min bil?
Jahaja.
Så här är detJag har ett knackande och klonkande i bilen. Jag är inte 100 på vad det är, men efter att okulärt ha besiktigat främre undre spindel-led så ser ju den ut att vara i behov av "viss omvårdnad". Spindelled, bara att byta, ja?
Vilken ände ska vi börja i?
• Kostnad för spindel-led, svensk eftermarknadsleverantör: 556kr.
• Ebay, 160 - 220 kr (inkl frakt).
• Ford märkesverkstad, 684kr. ...
"fast... näe. vänta. den passar inte på din bil. de är bara till alla andra. DU kan inte använda den här, du måste byta hela bärarmen, vi säljer inte leden löst. Den kostar 2072kr. Nej, vänta, förlåt. Det var till de vanliga. ... Den kostar, hm, ST220... Eum. .. hm. 2882kr. Ja, ex moms så klart. Det blir 3602k inkl moms". Kostnad för en smälld spindelled är nu alltså
3.602,00kr.
Men det slutar inte där. Nejnej, det här är ju en
FORD. Om jag lämnar in bilen på byte av bärarm fram så skall hela subframen fram släppas ned, vilket medför kostnad för realignment av hela framvagen, 1.100kr. Total kostnad arbete + delar, drygt
6.000krSå, för en märkesverkstad att byta en del som logiskt inte skall kosta mer än typ 650kr slutar det på 10 ggr kostnaden.
OK, låt oss nu forska i möjligheten att
göra jobbet själv.• Först och främst, som det syns på bilden ovan, så sitter själva leden nitat in i bärarmen. Nitarna måste borras ur, och den nya leden fästes sedan med bultar. Lite jobbigt, men ok.
Men för att sedan dra ur delen ur hubben? nääää...
• Du får inte belasta/vinkla bärarmarna mera nedåt, då kan du knäcka bussningarna (oljefyllda eller nå tjafs), vilket lämnar dig med möjligheten att antigen komprimera fjäderbenet och försöka hissa hubben, eller släppa ned subframen försiktigt, och sedan hoppas du kan få tillbaka den rakt.
Jag är dum-snål. Klart jag ska göra jobbet själv.
jag får ju köpa mig en spindel-led och testa om jag får till det.
Men hur är det nu? är det 2 olika leder beroende på modell eller.. ?
• Svensk eftermarknadsleverantör:
"Nä, det är samma del till alla Mondeo MK3.. tror jag. jag har inte haft några reklamationer iallafall." • Ford märkesverkstad:
"Nej, du den vanliga leden kommer absolut inte fungera på din bil"• Ford huvudkontor sverige, återkommer efter 28 timmar
"Nej, det är olika leder, vi vet inte varför eller på vilket sätt, men spindellederna är inte samma.."Slutsats: Det verkar finnas 2 olika spindel-leder. Nu ska vi försöka hitta någon som vet skillnaden.. Oavsett så måste det bli billigare i England, så..
• 13 EBay + eftermarknadsleverantörer i UK & Tyskland
"that part will surely fit your vehicle, it should fit all Mondeo mk3"• 3 EBay + eftermarknadsleverantörer i UK & Tyskland
"Ah, look at that! You're right, this item is for the 201bhp non-ST220 3.0. Unfortunately we don't currently stock the lower ball joint for the 224bhp ST220.Sorry that we couldn't be of further assistance on this occasion."• 2 EBay eftermarknadsleverantörer i UK
"Ah, wow, never sold That Part before.. it's £48 + pp"Någon som vågar hur många mail, telefonsamtal och timmar det kostat mig så här långt ?
Gameplan 1) Beställt den dyra leden från en Engelsk leverantör, skall vara specifik till ST220. Sågar loss den gamla leden och jämför, tänker även knata upp till en "Svensk eftermarknadsleverantör" och kolla deras del, om den är identiskt.
Gameplan 1.2 beta) slänga den felaktiga engelska biten, och köpa den runt hörnet som visst visade sig passa, trots allt....
Gameplan 2) Köpa en helt ny bärarm original hos Ford och bulta fast, sedan i värsta fall lämna in den på realignment av subframe.
Gameplan 2.37) ringa bärgare och få bilen bogserad till Ford Verkstad som skruvar ihop bilen åt mig..
Backup plan: Skjuta någon ingengör hos ford, skjuta mig själv eller helt enkelt bränna upp bilen.
Vi börjar i den billiga änden (omständigt och tidskrävande), och arbetar oss mot en mer komplex och dyr (och snabb) lösning.
Nu har jag ju blivit tjurig, och måste förstå hur det hänger ihop på riktigt, återkommer när jag demonterat leden fram. Jag vill helt enkelt inte betala 6.000,00 kr för en spindel-led, men vi får se vad det här kommer att kosta mig i slutänden.