damn_fast skrev:
Rquired skrev:
Och framför allt: Jag har
aldrig jämfört två bilar där den ena har slitna däck och den andra har bra däck, jag har genom hela diskussionen upprepade gånger påpekat betydelsen av bra däck och utgått från att alla bilar har bra sådana i mina exempel.
Om nu 2 olika bilar har bra däck så kommer 4WD vara överlägsen i många fall. Köp dig en 4WD så kommer du inse hur fel hur haft.
Rquired skrev:
Fyrhjulsdrift kan utnyttja greppet för att ta sig framåt, inte för att reda ut farliga trafiksituationer utöver fartökning för något bättre grepp har den inte.
4WD kan hjälpa mig att reda ut massor av farliga situationer. En mycket viktig sådan är att det är möjligt att hanterar en sladd mycket bättre än en RWD.
Rquired skrev:
Som jag också har påpekat flera gånger så är det föraren som måste anpassa sig efter bilen, står man i en hal backe och har svårt att komma igång så
kör man inte om det finns någon risk för kommande bilar
Nu är du helt plötsligt inne på att jämföra olika förare. Ska du jämföra 2wd med 4WD så måste d förutsätta att personerna är precis lika duktiga (vilket är omöjligt)
1. Du anklagar mig för att vara inte agera logiskt i diskussionen när du inte hänger med för fem öre i vad som skrivs, som jag påpekat flera gånger tidigare så har jag en BMW xDrive som jag ägt i drygt två år och kört någonstans runt 7.000mil med. Min senaste men inte första fyrhjulsdrivna bil.
2.Det är en fråga om tycke och smak och inte fakta, för att hänvisa till något som redan nämnts i tråden skrevs det så här om den 520i och den Passat 4motion som testades mot varandra:
Teknikens Värld 2001-3 skrev:
"Fortare (än med 4WD, Rquired förtydligar) kan man inte köra, men det skall bra mycket till innan elektroniken släpper en bakhjulsdriven bil över gränsen jämfört med hur en fyrhjulsdriven bil kan gå överstyr. För de allra flesta är det dessutom svårare att reda ut en krissituation med fyrhjulsdrift än med en bakhjulsdriven bil"
Eventuella klagomål på det citatet får du ta med Teknikens Värld, men jag tror inte jag är ensam om att tycka att en fyrhjulsdriven bils beteende enligt temat
"en klick smör i en varm stekpanna" inte är enbart positivt. Jag har angett en källa tidigare, TV nr.3 från 2001, och kan inte göra mycket mer eftersom denna ligger i mitt knä...
Om någon annan har gamla tidningar hemma får de gärna bekräfta (eller dementera om det nu är så) att jag citerat rätt.
3.Vadå olika förare? Om det inte är säkert att köra, om man inte hinner över korsningen, så kör man väl för guds skull inte? Eller insisterar du på att exemplet skall innehålla en självmordsbenägen förare utan omdöme, tycker du att detta är realistiskt?
Jag rekommenderar istället att vi placerar en vettig förare bakom ratten på respektive bil, och en sådan förare försöker inte köra över korsningen om denne inte hinner iväg med endast två drivande hjul.