Rquired skrev:
Du är verkligen helt otrolig i dina påståenden om att
"Du tycker inte som jag, därmed har du fel och kan omöjligt ha ägt den bilen du idag äger." vilket är ett tecken på nästan extrem fanatism. Samma beteende och samma sätt att resonera hittar du runt religiösa sekter, gör en sökning på "Westboro Babtist Church" så kanske det ringer en klocka.
Observera att jag inte på något vis antyder att ni delar åsikter, utan jag syftar på beteendet sektens medlemmar har i att fullständigt stänga ute all form av argumentation för och emot en sak de håller kärt. De anser sin sak självklar.
Tycker påhoppen här känns barnsliga och du kan väl åtminstone hålla dig till ämnet, eller jämföra med något som är bilrelaterat..
Rquired skrev:
Du saknar synbart helt ödmjukhet för att kunna inse att det finns andra åsikter än din egen, och därmed ser jag ingen anledning att diskutera med dig längre. Det enda sättet jag kan komma någon vart med dig, är att gå på din linje till 100% och baserat på min egen erfarenhet och de argument du givit hittills så är det inte sannolikt.
Alla har rätt till en åsikt, men bara för att man har rätt till åsikten gör inte den mer korrekt.
Du håller verkligen fast vid din åsikt fast många här har bevisat att du har fel. Det är en sak att säga att man föredrar 2wd för att man gillar 2wd mer eller inte anser sig vara i behov av en 4wd, men att påstå att 4wd inte skulle prestera bättre än 2wd förutom vid acceleration på halt underlag, är inte alls i närheten av sanningen..
Rquired skrev:
När du är så barnslig att du inte ens är villig att erkänna att jag äger en viss bil, då kommer vi ingen vart. Jag kan eventuellt sänka mig till din nivå och i min tur hävda att du aldrig har gjort eller haft si eller så, men det är som sagt inte att komma någon vart.
Håller däremot med om att diskussionen huruvida du har/haft 4wd eller inte är irrelevant då bara du själv vet om du kört/kör 4wd eller inte.
Däremot är det relevant på så sätt att, OM du nu inte har erfarenhet av 4wd, står här o snackar en massa som du inte kan styrka. Å andra sidan, så kanske du är en dom som kör 35-40 på en 50-väg, 50-60 på en 70-väg osv., försiktigare(läs: långsammare) än tant Agda 80 år som-kör-så-sakta-att-det-bildats-1-km-kö-bakom-henne-och-uppväckt-en-massa-irritation-hos-bilisterna-vilket-i-sin-tur-leder-till-att-de-ger-sig-på-en-eventuell-riskfylld-omkörning. Vilken tur då att några av dessa bilister har 4wd så att de känner sig säkrare i omkörningen, men tyvärr har inte alla det, så dessa vågar inte köra om, utan ligger hellre kvar bakom tanten som ligger på halva hastighetsbegränsningen och äventyret fortsätter..
Bara för att man har kört en 4wd betyder inte att man har provat 4wd i den miljö som de gör skillnad i, på löst underlag och i alla olika situationer, från asfalt till sladd i halt underlag..
Om vi enbart snackar om torr asfalt, ej våt, så kanske det är inte så stor skillnad i beteende om man har 2wd eller 4wd, såvida vi snackar om motorstyrka på runt 100-200hk..
Skall man däremot pressa på bana eller köra på kurviga vägar, så vågar jag påstå att 4wd har mycket bättre väghållning då man inte riskerar att något hjul spinner och därmed tappar grepp. Detta ännu mer vid vått/löst underlag..
Man kan nog köra bil på vintern med 1wd också, så det är ett dåligt argument att 2wd är "tillräckligt".
4wd krossar 2wd i alla lägen, och ja, jag vill påstå att man har bättre väghållning för bilen beter sig inte lika sladdrigt som det kan bli när man kör 2wd och man är på väg att tappa fästet. På 4wd kan man pressa mer utan att tappa grepp lika lätt. Även vid sladd kan man häva sladden på ett helt annat sätt än 2wd, vilket tillåter föraren mer kontroll över sladden.
EN gång har jag varit helt maktlös med min Audi, det var GLANS-IS och jag hade inte en chans då jag fick sladd med HELA bilen även fast jag hade krypfart. 2wd hade knappast betett sig bättre i den situationen. Visst, bara för att man kör 4wd innebär inte att man är odödlig, men det är det ingen som påstått heller, bara att 4wd är bättre än 2wd..