3834
Sök

Byta till större turbo på V70 -97

227 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#1
Halloj!
Har en motor med b5254t block
850 t5 topp med tillhörande kammar
83mm org kolvar från en B5254t
Samt dom långa stakarna på 141mm?
2½ tum från turbo
Nu är det så att turbo eländet har börjat trycka igenom lite olja... Så tänkte byta skiten!
Behöver tips om vilken turbo jag skall välja! smile

Vill ladda 1bar, gärna från så låga register som möjligt. Turbon ska orka leverera 1bar även när man har 5an i... (Dock ska inte bilen bli något varvmonster iom stakarna o det rasslar nog till när man varvar 7000rpm o laddar 1 bar...) Men aaa, ska jobba effektivt mellan 1500varv-5500varv! (lådan är neddrevad, drf vill jag ha mer vrid från botten! wink )

Så tänkte investera i nya större spridare samtidigt, räcker 500cc? Sen skall bilen mappas oxo.

Vill inte ha några spikningar osv..... och vill inte ladda sönder stakarna heller!

Motorn är välbyggd, allting är nytt inuti, inmätt mm... förutom turbon då som skall bytas nu!

Vilken turbo hade ni valt till detta syfte? samt hur stora spridare hade ni satt på?

posta gärna länkar och kom med tips!

7 277 Inlägg
29 augusti 2012
#2
15T?
Hur mycket effekt ska du ha?


227 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#3
Bra grundvrid vill jag ha o att turbon börjar ladda tidigt och orkar leverera till ca 6000varv. men aaa om man nu måste sätta en nuffra på det, 480nm 300hk?

För grejen med min bil är den att lådan är neddrevad! Så bilen kommer aldrig att gå snabbare än 170km/h OM man inte gör ett varvmonster av den! Och dessa delar jag har i motorn tål inte dom varvtalen! Drf vill jag göra bilen snabb nu på sträckan 0-100, därav söker jag mkt bottenvrid!
Senast redigerat av Slim_M (29 augusti 2012)

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
29 augusti 2012
#4
Kör 16T eller 19T, funkar för alla andra så borde nog göra de för dig oxå (Y)

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

227 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#5
_Performance_ skrev:
Kör 16T eller 19T, funkar för alla andra så borde nog göra de för dig oxå (Y)

Hurdan karaktär är det på 19t? när börjar den leverera fullt ladd så att säga.

7 277 Inlägg
29 augusti 2012
#6
Vet inte riktigt vad du får du av en 19T på 1 bar. Kör på E85 så kanske du ligger däromkring.
Men om lådan är nerdrevad så behöver du väl mer på toppen än botten?
Du lär ju aldrig ligga på låga varv då..
Senast redigerat av Brains (29 augusti 2012)


227 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#7
Brains skrev:
Vet inte riktigt vad du får du av en 19T på 1 bar. Kör på E85 så kanske du ligger däromkring.
Men om lådan är nerdrevad så behöver du väl mer på toppen än botten?
Du lär ju aldrig ligga på låga varv då..

Förstår hur du tänker! Jag kommer köra mkt mer på vrid än höga varvtal, tex i en vankel vill du ha höga rpm iom den saknar vrid. Då måste du göra växlingarna vid höga varvtal för att inte tappa momentum.

Om jag har Vridet kan jag göra växlingarna tidigare utan att tappa momentum/turbo tryck samt slippa gå upp så högt i varvtals registret vilket kommer döda motorn till slut. För jag har inget att vinna på höga varvtalen 5500+ iom lådan är neddrevad, vill hellre få in nästa växel tidigare och kunna ladda på med fullt tryck så tidigt som möjligt.

Lite så var min tanke.

227 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#8
dvs en turbo med snabb spool up som möjligt och som orkar ladda 1bar stadigt utan att börja tappa när man kommer upp i växlarna!

7 277 Inlägg
29 augusti 2012
#9
Dom flesta som säger att dom drevar ner menar att dom höjer utväxlingen, dvs bilen går saktare än tidigare.
Du menar alltså att du har sänkt utväxlingen så bilen går fortare, eller?

Varför just 1 bar?
19T är kullagrad så vitt jag vet vilket innebär att du får en snabb spool. Dom är väl beprövade och håller väldigt bra.
Kör en sån på E85 så har du en vass setup!


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
29 augusti 2012
#10
Slim_M skrev:
_Performance_ skrev:
Kör 16T eller 19T, funkar för alla andra så borde nog göra de för dig oxå (Y)

Hurdan karaktär är det på 19t? när börjar den leverera fullt ladd så att säga.

Nu har ja endast kört såna på rödblockare, men enligt mig riktigt bra spool up. Och då har vi kört runt 1.4 bar i ladd.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

227 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#11
Brains skrev:
Dom flesta som säger att dom drevar ner menar att dom höjer utväxlingen, dvs bilen går saktare än tidigare.
Du menar alltså att du har sänkt utväxlingen så bilen går fortare, eller?

Varför just 1 bar?
19T är kullagrad så vitt jag vet vilket innebär att du får en snabb spool. Dom är väl beprövade och håller väldigt bra.
Kör en sån på E85 så har du en vass setup!

Neddrevad = växlarna är kortare samt att toppfarten minskar medans accelarationen till en viss hastighet går snabbare. smile ska kika lite på 19t! smile

227 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#12
_Performance_ skrev:
Slim_M skrev:
_Performance_ skrev:
Kör 16T eller 19T, funkar för alla andra så borde nog göra de för dig oxå (Y)

Hurdan karaktär är det på 19t? när börjar den leverera fullt ladd så att säga.

Nu har ja endast kört såna på rödblockare, men enligt mig riktigt bra spool up. Och då har vi kört runt 1.4 bar i ladd.

Ja, då orkar han hålla trycket hela vägen iom jag inte ska ladda så förjävligt. När jag har växlat från 2an till 3an så vill jag att det ska vara fullt tryck direkt! inte att den ska börja bygga om från säg ca 0.7bar...

Rejsa ?
2 959 Inlägg
29 augusti 2012
#13
Slim_M skrev:
Halloj!
Har en motor med b5254t block
850 t5 topp med tillhörande kammar
83mm org kolvar från en B5254t
Samt dom långa stakarna på 141mm?
2½ tum från turbo
Nu är det så att turbo eländet har börjat trycka igenom lite olja... Så tänkte byta skiten!
Behöver tips om vilken turbo jag skall välja! smile

Vill ladda 1bar, gärna från så låga register som möjligt. Turbon ska orka leverera 1bar även när man har 5an i... (Dock ska inte bilen bli något varvmonster iom stakarna o det rasslar nog till när man varvar 7000rpm o laddar 1 bar...) Men aaa, ska jobba effektivt mellan 1500varv-5500varv! (lådan är neddrevad, drf vill jag ha mer vrid från botten! wink )

Så tänkte investera i nya större spridare samtidigt, räcker 500cc? Sen skall bilen mappas oxo.

Vill inte ha några spikningar osv..... och vill inte ladda sönder stakarna heller!

Motorn är välbyggd, allting är nytt inuti, inmätt mm... förutom turbon då som skall bytas nu!

Vilken turbo hade ni valt till detta syfte? samt hur stora spridare hade ni satt på?

posta gärna länkar och kom med tips!

Stakarna knäcker du inte på 7000 rpm, det gör man vid maxvrid, det är då det är högt moment och belastning på stakarna.
Med dom stakarna räcker det med 16T och en sån snurra hittar du billigare (Sitter orginal på S60 T5 och V70N T5) begagnad tror jag.
Den är god för 300 Hkr bensin och till det kanske ljusblå T5 spridare eller gröna R spridarna kan vara lämpligt.
Senast redigerat av Busgrabb (29 augusti 2012)

Autotech

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
29 augusti 2012
#14
Du har alltså en låda som gör att du kommer upp i max 170km/h?? Det innebär ju att du aldrig kommer att ligga på låga varv. Varför ska du då ha högt vrid?

Är detta en bil du har till vardagskörning? Den lär ju varva omkring 4000rpm vid 110km/h? lol

En 16T låter iaf som rätt turbo. Gröna "968or" som spridare fungerar fint.

Att hitta en turbo som jobbar effektivt från 1500rpm kommer du knappast hitta. En 19T brukar börja kräma på efter 3000rpm.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

A.Sörman
1 299 Inlägg
29 augusti 2012
#15
16t är ju även den turbon du redan har idag om du kör med original hyfsat trist å byta till samma dock om det nu är en t5

Kör själv med 19t gillar den stark laddar 1.3bar med original stakar
Senast redigerat av Drunk (29 augusti 2012)


227 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#16
F4S4N skrev:
Du har alltså en låda som gör att du kommer upp i max 170km/h?? Det innebär ju att du aldrig kommer att ligga på låga varv. Varför ska du då ha högt vrid?

Är detta en bil du har till vardagskörning? Den lär ju varva omkring 4000rpm vid 110km/h? lol

En 16T låter iaf som rätt turbo. Gröna "968or" som spridare fungerar fint.

Att hitta en turbo som jobbar effektivt från 1500rpm kommer du knappast hitta. En 19T brukar börja kräma på efter 3000rpm.

haha den varvar 3100rpm vid 110km/h! tongue smått drygt! Men aa, det går snabbt upp dit.
Vrf ska jag ligga på höga varv då när det finns knappt något att hämta ut efter 5500rpm? bilen går knappt snabbare för det. =/
Ja, bilen ska väl köras på vardagar ibland när man vaknar med hornen i pannan. smile

Vrf jag vill ha högt vrid? för att jag vill att 3ans och 4ans växlar ska avverkas lika fort som 2ans! =P Och för att det ens ska kunnas tänkas gå ens i närheten behöver man vridet. smile

227 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#17
Drunk skrev:
16t är ju även den turbon du redan har idag om du kör med original hyfsat trist å byta till samma dock om det nu är en t5

Kör själv med 19t gillar den stark laddar 1.3bar med original stakar

tror detta block har 13g som orginal, jävla turbon som sitter på nu saknar nuffrer o skyltar helt o hållet! =/

227 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#18
Busgrabb skrev:
Slim_M skrev:
Halloj!
Har en motor med b5254t block
850 t5 topp med tillhörande kammar
83mm org kolvar från en B5254t
Samt dom långa stakarna på 141mm?
2½ tum från turbo
Nu är det så att turbo eländet har börjat trycka igenom lite olja... Så tänkte byta skiten!
Behöver tips om vilken turbo jag skall välja! smile

Vill ladda 1bar, gärna från så låga register som möjligt. Turbon ska orka leverera 1bar även när man har 5an i... (Dock ska inte bilen bli något varvmonster iom stakarna o det rasslar nog till när man varvar 7000rpm o laddar 1 bar...) Men aaa, ska jobba effektivt mellan 1500varv-5500varv! (lådan är neddrevad, drf vill jag ha mer vrid från botten! wink )

Så tänkte investera i nya större spridare samtidigt, räcker 500cc? Sen skall bilen mappas oxo.

Vill inte ha några spikningar osv..... och vill inte ladda sönder stakarna heller!

Motorn är välbyggd, allting är nytt inuti, inmätt mm... förutom turbon då som skall bytas nu!

Vilken turbo hade ni valt till detta syfte? samt hur stora spridare hade ni satt på?

posta gärna länkar och kom med tips!

Stakarna knäcker du inte på 7000 rpm, det gör man vid maxvrid, det är då det är högt moment och belastning på stakarna.
Med dom stakarna räcker det med 16T och en sån snurra hittar du billigare (Sitter orginal på S60 T5 och V70N T5) begagnad tror jag.
Den är god för 300 Hkr bensin och till det kanske ljusblå T5 spridare eller gröna R spridarna kan vara lämpligt.

Men det är väl större risk att stakarna kroknar när man kör med högt tryck på höga varvtal? längre stakar ger ju en lite trögare karaktär än kortare stakar. Eller är jag helt ute o cyklar?

A.Sörman
1 299 Inlägg
29 augusti 2012
#19
Jo stämmer bra att den har 13g original. Men är ju nästan straffbart å inte ta 16t som var original big_smile
Senast redigerat av Drunk (29 augusti 2012)


227 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#20
uppskattar jäkligt mkt att ni ifrågasätter vissa saker. För det är sådana frågor som gör att man reder ut alla frågetecken och får bästa möjliga resultat! smile


Sök