3846
Sök

Dela bilden från 13.3 tum laptop till 42 tum lcd tv, datorn klarar inte ? tips?

2 174 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
tjena! Har köpt ny laptop för ett tag sen en acer timeline 13.3 med hdmi och hela kittet, den har fin skärm och bra prestanda, men den klarar inte dra upp bilden till 42 tum om jag vill kopiera skrivbordet. Tanken var att jag skulle ja allt på tvn istället och slippa datorn, så jag köpte ett logitech tangentbord och mus för flera tusen, men nu sitter ja med datorn i knät i allafall då den inte kan dela skrivbordet.

Jag kan göra så bilden blir utdragen och flytta över filmen och sånt tex och göra annat på datorn, men det går inte ha exakt kopia på skrivborden på datorn och tvn hur jag än gör.

Några tips eller programvara man kan använda för att lura systemet?

tacksam för svar smile

947 Inlägg
2 september 2012
du ska inte välja klona har jag för mig då du ändrar

217 Inlägg
2 september 2012
Ändra i inställningarna så att datorn inte stängs av eller går i viloläge när du fäller ner locket (skärmen). Då borde skrivbordet flyttas till den skärm som finns kvar alltså tvn, förutsatt att tvn är inställd på rätt hdmi kanal och är på brukar det funka

2 174 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
mondeofin skrev:
Ändra i inställningarna så att datorn inte stängs av eller går i viloläge när du fäller ner locket (skärmen). Då borde skrivbordet flyttas till den skärm som finns kvar alltså tvn, förutsatt att tvn är inställd på rätt hdmi kanal och är på brukar det funka

detta ska testas absolut.

när jag klonar får jag upp bilden till ca 37 tum, det är en svart rand runt om som inte vill fyllas ut, den är inte där när jag flyttar över en film med utdraget läge istället för klona.

2 174 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
850_GLT skrev:
du ska inte välja klona har jag för mig då du ändrar

förklara min vän tongue

jag vill ha skrivbordet på tvn men den orkar inte dra upp skärmen till 42 tum, får prova det som mondeofin skrev att göra tv till primär när man stänger ner skärmen på datorn, kan funka smile

36 Inlägg
4 september 2012
Har du fått det att funka? Förmodar att du kör Windows7. Då kan du trycka på windowsknappen på tangentbordet (den mellan ctrl och alt) och samtidigt på tangenten P. Välj sedan Projector only så borde det funka bra. Jag kör precis samma variant hemma... Den släcker då skärmen på laptopen.

//Daniel

463 Inlägg
4 september 2012
woofers skrev:
Har du fått det att funka? Förmodar att du kör Windows7. Då kan du trycka på windowsknappen på tangentbordet (den mellan ctrl och alt) och samtidigt på tangenten P. Välj sedan Projector only så borde det funka bra. Jag kör precis samma variant hemma... Den släcker då skärmen på laptopen.

//Daniel

Detta ska du göra. Om bilden fortfarande inte fyller ut ska du dessutom kolla att du har upplösningen 1920x1080 (förutsatt att du har full-HD TV)
Vill du ha samma bild på både TV och dator samtidigt får du kolla om TVn kan skala upp bilden till rätt storlek. Datorn kommer i det fallet endast skicka ut max-upplösningen för din datorskärm.

Seg bôvel
322 Inlägg
7 september 2012
Koppla in din laptop i TV:n (VGA-kabel), högerklicka på skrivbordet (på laptop) och tryck på skärmupplösning.
Du bör nu under rubriken bildskärm (I "rullistan") se två bildskärmar; datorns interna skärm (1) och TV-skärmen (2). För mig kallas TV-skärmen för allmän icke-PnP-bildskärm, vet inte om det är samma hos dig.
Klicka på denna, välj upplösning och tryck verkställ.

Fungerar för mig, har en 11" Fujitsu laptop och en 32" HD-ready TV.

2 174 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
DuelBall skrev:
Koppla in din laptop i TV:n (VGA-kabel), högerklicka på skrivbordet (på laptop) och tryck på skärmupplösning.
Du bör nu under rubriken bildskärm (I "rullistan") se två bildskärmar; datorns interna skärm (1) och TV-skärmen (2). För mig kallas TV-skärmen för allmän icke-PnP-bildskärm, vet inte om det är samma hos dig.
Klicka på denna, välj upplösning och tryck verkställ.

Fungerar för mig, har en 11" Fujitsu laptop och en 32" HD-ready TV.

tack! Jag kör hdmi! Och nu funkar det, fick använda en i taget, men det är riktigt träligt att om jag ska kolla på tv, sen sätta på datorn igen måste jag dra ut kabeln och sätta i den igen, bilden försvinner sad

Sleeper
3 084 Inlägg
9 september 2012
tryck windows tangent + p  samtidigt så ändrar den läge
Senast redigerat av Sushikocken (9 september 2012)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

2 174 Inlägg
9 september 2012
Trådstartare
Sushikocken skrev:
tryck windows tangent + p  samtidigt så ändrar den läge

japp det funkade, dock var jag tvungen gå in i avancerade inställningar i grafikkortet och ställa bredd och höjd manuellt då det felade lite med rätt upplösning.

Nu är problemet att när jag switchar över till tv, sen vill gå tillbaka till dator är hdmi kanalen avstängd i datorn och man får dra ut och in kabeln för det ska hoppa igång, riktigt träligt man vill kunna sitta i soffan ändra fram o tebaka

347 Inlägg
10 september 2012
Det bästa är väl om du nu vill använda båda samtidigt att utöka skrivbordet till TVn. Då kan du ha olika upplösningar utan problem. Däremot är ju då startmenyn och ikoner bara på den ena skärmen.
Om du högerklickar på skrivbordet och väljer skärmupplösningen sen markerar skärm nr 2 och utöka till denna skärm i rullemnyn så ska det fungera. På jobbet kör vi med 6st extra skärmar till en dator på detta sättet med usb-grafikkort big_smile

2 174 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
davel skrev:
Det bästa är väl om du nu vill använda båda samtidigt att utöka skrivbordet till TVn. Då kan du ha olika upplösningar utan problem. Däremot är ju då startmenyn och ikoner bara på den ena skärmen.
Om du högerklickar på skrivbordet och väljer skärmupplösningen sen markerar skärm nr 2 och utöka till denna skärm i rullemnyn så ska det fungera. På jobbet kör vi med 6st extra skärmar till en dator på detta sättet med usb-grafikkort big_smile

japp det är så det var innan, men jag vill inte ha datorn i närheten bara använda mig av tvn som en stor skärm och sitta med tangentbordet i knät smile Men när jag sätter på en tv kanel och vill gå tillbaka till datorn stänger han av och jag behöver dra ut hdmi kabeln och sätta in igen för den ska komma tillbaka

The Bear
293 Inlägg
11 september 2012
Isåfall kolla så du inte har någon form av energisparläge aktiverat, kan hända att det är något sånt som strular.. för jag antar att du har rört musen/tryckt på tangentbordet för att kolla så skärmen inte bara gått i strömsparläge vilket resulterar i att hdmi-"kanalen" på tvn blir otillgänglig.

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker

Sök