Hej! Har extrema problem med min bil. Saxat från peugeot sport forum
"Jag har i princip bytt hela bromsystemet på min pegutt 605 nu.
Jag märkte att pedalen gick i botten och bytte därför huvudbromscylinder. Samma sak nu. Har luftat massvis med gånger. Pedalen går i botten, absen griper in men den bromsar ju inte så hårt som den ska.
Det jag har gjort: Handbroms renoveringskitt: Glidbultskitt bak, ok uppsmorda/renoverade bak. Nya belägg bak. Samtliga 4 bromsslangar bak bytta.
Fram: Utbytesok, som går lätt, uppsmorda glidbultar, nya bromsslangar. Ny huvudbromscylinder samt begagnade (men väldigt mycket kvar på) belägg.
Som sagt, pedalen blir inte helt stum som den ska med motorn avstängd, lite degig känsla, vilket tyder på luft i systemet.
När motorn är i gång kan man trampa den i botten. Har luftat massvis med gånger på samtliga ok.
Bilen är en 605 -92 med ABS. Hjälp!"
Att tillägga: Har luftat IN på abs enheten manuellt, har luftat huvudbroms cylinder manuellt (på plats i bilen)
dessutom gav jag upp i somras och lämnade in bilen på peugeot verkstad. De lyckades inte göra några förbättringar. (De kopplade in datorn till abs enheten och cirkulerade den) Detta har de även gjort om en gång.
Det finns även en bromskraftsreducerare på bilen. (för bakbromsarna)
angående denna: "Har upptäckt att bromsreduceringen inte verkar fungera som den ska. Höger bakhjul går att rotera för hand när jag har max broms (pedalen i botten, vilket igentligen inte är max för vad som borde gå) Vänster bak går något trögare men det går fortfarande att rubba i det fallet. Har provat att bända ner armen på reduceringen max samt låta den vara helt obelastad (trycker armen upp) och det blir ingen märkbar skillnad på bromskraften bak.
Någon som vet hur den funkar? Borde ju vara att när bilen är nedtyngd bak så åker armen upp och således öppnar upp ventilen mer för ökat bromstryck bak?"
Detta är sista rycket med denna bil innan jag ger upp helt. Jag har lagt ner 6x köpesumman i bara delar och jag vet inte hur mycket tid. Detta är anledningen till varför jag vill få den att fungera vid besiktning för att inte förlora onödigt mycket pengar. Bilen har orsakat mig sån förbannad ångest. Jag behöver ju inte ens en bil, men att bli av med den verkar omöjligt. Har kört mindre än 500 mil på snart 6 år med den.
Värt att notera är att bilen stod ett tag (några månader) utan framoken monterade. Dock med plastfolie i locket för bromsvätskan för att täta.
"Jag har i princip bytt hela bromsystemet på min pegutt 605 nu.
Jag märkte att pedalen gick i botten och bytte därför huvudbromscylinder. Samma sak nu. Har luftat massvis med gånger. Pedalen går i botten, absen griper in men den bromsar ju inte så hårt som den ska.
Det jag har gjort: Handbroms renoveringskitt: Glidbultskitt bak, ok uppsmorda/renoverade bak. Nya belägg bak. Samtliga 4 bromsslangar bak bytta.
Fram: Utbytesok, som går lätt, uppsmorda glidbultar, nya bromsslangar. Ny huvudbromscylinder samt begagnade (men väldigt mycket kvar på) belägg.
Som sagt, pedalen blir inte helt stum som den ska med motorn avstängd, lite degig känsla, vilket tyder på luft i systemet.
När motorn är i gång kan man trampa den i botten. Har luftat massvis med gånger på samtliga ok.
Bilen är en 605 -92 med ABS. Hjälp!"
Att tillägga: Har luftat IN på abs enheten manuellt, har luftat huvudbroms cylinder manuellt (på plats i bilen)
dessutom gav jag upp i somras och lämnade in bilen på peugeot verkstad. De lyckades inte göra några förbättringar. (De kopplade in datorn till abs enheten och cirkulerade den) Detta har de även gjort om en gång.
Det finns även en bromskraftsreducerare på bilen. (för bakbromsarna)
angående denna: "Har upptäckt att bromsreduceringen inte verkar fungera som den ska. Höger bakhjul går att rotera för hand när jag har max broms (pedalen i botten, vilket igentligen inte är max för vad som borde gå) Vänster bak går något trögare men det går fortfarande att rubba i det fallet. Har provat att bända ner armen på reduceringen max samt låta den vara helt obelastad (trycker armen upp) och det blir ingen märkbar skillnad på bromskraften bak.
Någon som vet hur den funkar? Borde ju vara att när bilen är nedtyngd bak så åker armen upp och således öppnar upp ventilen mer för ökat bromstryck bak?"
Detta är sista rycket med denna bil innan jag ger upp helt. Jag har lagt ner 6x köpesumman i bara delar och jag vet inte hur mycket tid. Detta är anledningen till varför jag vill få den att fungera vid besiktning för att inte förlora onödigt mycket pengar. Bilen har orsakat mig sån förbannad ångest. Jag behöver ju inte ens en bil, men att bli av med den verkar omöjligt. Har kört mindre än 500 mil på snart 6 år med den.
Värt att notera är att bilen stod ett tag (några månader) utan framoken monterade. Dock med plastfolie i locket för bromsvätskan för att täta.
0
0
0
0