3081
Sök

Bromspedalen Går i botten. Ny huvubromscylinder, luftat

9 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
#1
Hej! Har extrema problem med min bil. Saxat från peugeot sport forum

"Jag har i princip bytt hela bromsystemet på min pegutt 605 nu.

Jag märkte att pedalen gick i botten och bytte därför huvudbromscylinder. Samma sak nu. Har luftat massvis med gånger. Pedalen går i botten, absen griper in men den bromsar ju inte så hårt som den ska.

Det jag har gjort: Handbroms renoveringskitt: Glidbultskitt bak, ok uppsmorda/renoverade bak. Nya belägg bak. Samtliga 4 bromsslangar bak bytta.
Fram: Utbytesok, som går lätt, uppsmorda glidbultar, nya bromsslangar. Ny huvudbromscylinder samt begagnade (men väldigt mycket kvar på) belägg.

Som sagt, pedalen blir inte helt stum som den ska med motorn avstängd, lite degig känsla, vilket tyder på luft i systemet.
När motorn är i gång kan man trampa den i botten. Har luftat massvis med gånger på samtliga ok.


Bilen är en 605 -92 med ABS. Hjälp!"

Att tillägga: Har luftat IN på abs enheten manuellt, har luftat huvudbroms cylinder manuellt (på plats i bilen)
dessutom gav jag upp i somras och lämnade in bilen på peugeot verkstad. De lyckades inte göra några förbättringar. (De kopplade in datorn till abs enheten och cirkulerade den) Detta har de även gjort om en gång.
Det finns även en bromskraftsreducerare på bilen. (för bakbromsarna)

angående denna: "Har upptäckt att bromsreduceringen inte verkar fungera som den ska. Höger bakhjul går att rotera för hand när jag har max broms (pedalen i botten, vilket igentligen inte är max för vad som borde gå) Vänster bak går något trögare men det går fortfarande att rubba i det fallet. Har provat att bända ner armen på reduceringen max samt låta den vara helt obelastad (trycker armen upp) och det blir ingen märkbar skillnad på bromskraften bak.

Någon som vet hur den funkar? Borde ju vara att när bilen är nedtyngd bak så åker armen upp och således öppnar upp ventilen mer för ökat bromstryck bak?"

Detta är sista rycket med denna bil innan jag ger upp helt. Jag har lagt ner 6x köpesumman i bara delar och jag vet inte hur mycket tid. Detta är anledningen till varför jag vill få den att fungera vid besiktning för att inte förlora  onödigt mycket pengar. Bilen har orsakat mig sån förbannad ångest. Jag behöver ju inte ens en bil, men att bli av med den verkar omöjligt. Har kört mindre än 500 mil på snart 6 år med den.

Värt att notera är att bilen stod ett tag (några månader) utan framoken monterade. Dock med plastfolie i locket för bromsvätskan för att täta.

564 Inlägg
2 september 2012
#2
Har du kontrollerat så att beläggen på bakhjulet är rätt monterat? Läcker den olja?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

1 749 Inlägg
2 september 2012
#3
Har du monterar oken på rätt sida?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

9 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
#4
patrikke skrev:
Har du monterar oken på rätt sida?

Vet inte om man kan sätta fel men bromsnipplarna pekar snett uppåt. På 406 (eller om det var 405) kan man visst sätta dem fel. Men detta är inte samma typ av ok. Det finns separata bromsbackar, vajer opererade på denna bil.


Lillalilja skrev:
Har du kontrollerat så att beläggen på bakhjulet är rätt monterat? Läcker den olja?

Ja, det kilar inte fast sig. Alla belägg är nya, slipat bort rost på ok där belägg möter ok så att beläggen rör sig fritt utan att kila fast sig. Glidbults sats bytt runt om. Läcker ingen olja. Alla bromsslangar (6 st) är nya

8 Inlägg
23 september 2012
#5
Hej, vanligt att det är fel på Hydraulikdelen i ABS-enheten, låter som det i ditt fall och finns oftast på skrotarna typ bildelsbasen.

Titta på min www.nordicaudi.com

Sök på "A4 RS4 B5" och "Luftat bromsarna men pedalen går nästan i botten"
Där har du utförlig information.
Prova det här: (ni måste vara två personer) Ställ dig med örat så nära ABS-enheten du kan och lyssna noga medan den andra trampar på pedalen, om det är fel på enheten så "bubblar det och fräser" lite om enheten (inte säkert).
Om du luftat bromarsa på alla sätt du kan så är det nog Hydrauliken i ABS-enheten som pajat.
Du verkade så "rutten" på problemet att jag ville hjälpa dig.

M.v.h. S4Fan

9 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#6
S4Fan skrev:
Hej, vanligt att det är fel på Hydraulikdelen i ABS-enheten, låter som det i ditt fall och finns oftast på skrotarna typ bildelsbasen.

Titta på min www.nordicaudi.com

Sök på "A4 RS4 B5" och "Luftat bromsarna men pedalen går nästan i botten"
Där har du utförlig information.
Prova det här: (ni måste vara två personer) Ställ dig med örat så nära ABS-enheten du kan och lyssna noga medan den andra trampar på pedalen, om det är fel på enheten så "bubblar det och fräser" lite om enheten (inte säkert).
Om du luftat bromarsa på alla sätt du kan så är det nog Hydrauliken i ABS-enheten som pajat.
Du verkade så "rutten" på problemet att jag ville hjälpa dig.

M.v.h. S4Fan

Tack så mycket!
Du förstår inte vilken ångest jag haft med den här bilen. Du har rätt. Problemet dök upp helt plötsligt.
Dock fungerar absen (dvs den bromsar hjulen individuellt utan låsning) Men som du säger, så läcker den troligtvis internt. Skall prova detta snarast!

8 Inlägg
23 september 2012
#7
Hej igen, det var så lite så (jag har ju vart där själv!) det sitter backventiler och all möjlig smörja inuti ABS-enheten och det verkar som om man utför servicearbeten på bromssystemet så blir det fel på någon av ventilerna inne i ventilblocket (där bromsrören sitter).

Pedalen kan kännas hyfsad tills man startar motorn, du sjunker pedalen och ibland kan den kännas "svampig" och ledlös så man trampar nästan till golvet innan den tar hyfsat.

Om du har samma problem har du bara bromsverkan på ena bromskretsen, Hö Fram och Vä Bak eller tvärtom?
Det är därför bromsverkan blir så reducerad, bilen drar isf lite snett när du bromsar lite hårdare, kan t.o.m. släppa när det är blött.

Har du dessa symptom är det ABS:ns hydraulikdel som är paj.

Jag har uppdaterat tråden på www.nordicaudi.com

Sök på: "A4 RS4 (B5)"  och  "Luftat bromsarna men pedalen går nästan i botten"

Hoppas det är det felet så du blir av med bekymret nån gång....!!

Lycka till!

9 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#8
S4Fan skrev:
Hej igen, det var så lite så (jag har ju vart där själv!) det sitter backventiler och all möjlig smörja inuti ABS-enheten och det verkar som om man utför servicearbeten på bromssystemet så blir det fel på någon av ventilerna inne i ventilblocket (där bromsrören sitter).

Pedalen kan kännas hyfsad tills man startar motorn, du sjunker pedalen och ibland kan den kännas "svampig" och ledlös så man trampar nästan till golvet innan den tar hyfsat.

Om du har samma problem har du bara bromsverkan på ena bromskretsen, Hö Fram och Vä Bak eller tvärtom?
Det är därför bromsverkan blir så reducerad, bilen drar isf lite snett när du bromsar lite hårdare, kan t.o.m. släppa när det är blött.

Har du dessa symptom är det ABS:ns hydraulikdel som är paj.

Jag har uppdaterat tråden på www.nordicaudi.com

Sök på: "A4 RS4 (B5)"  och  "Luftat bromsarna men pedalen går nästan i botten"

Hoppas det är det felet så du blir av med bekymret nån gång....!!

Lycka till!

Hos mig är det dock så att framhjulen tar mest medans bak knappt tar alls den drar således inte snett. Ska lyssna efter ljudet nästa gång jag åker till ångest-projektet. Kollar på renovering utav abs-enheten, om det är värt eller om det blir skroten.

8 Inlägg
23 september 2012
#9
Hej igen, uppdaterade tråden och den heter nu "TIPS - Luftat bromsar och pedalen går i botten"

Återkoppla gärna med att berätta hur det gick i tråden, kan hjälpa andra att hitta informationen eftersom jag fick denna sökträffen på www.google.com och då kan andra se denna tråd (förutsatt att det är det felet förstås!).

Ha det gött!

8 Inlägg
23 september 2012
#10
Ok, då är det frågan om det är det problemet, om du har full bromsverkan fram men jättedålig bak?
Eftersom de två bromskretsarna är delade, ena kretsen Vä Fram och Hö bak, den andra Hö fram och Vä bak så är det oftast så att problemet drabbar den ena kretsen.
Om det kan drabba bägge kretsarna medan du har bromsverkan kvar fram låter långsökt, men dessa backventilera i paketet är ganska komplicerade och är kanske ingen omöjlighet...?

Men när jag läser din text så beskriver du att bromsverkan är svag på Hö bak och bättre Vä bak och då är det tveksamt om du har tryck i båda kretsarna fram..?

Prova att bromsa riktigt hårt och se om inte bilen drar snett ändå för du har ju alla andra symptomer på att det är ABS:n.

Om det är ABS:n är det bara att söka på skroten, rekommenderar att läsa tråden först på www.nordicaudi.com
" TIPS - Luftat bromsar men pedalen går i botten "

M.v.h. "Audigubbe"

8 Inlägg
26 september 2012
#11
Hej, kom på en sak, du har nog problemet med ABS:n iaf, LÄS DETTA!

OBS, VIKTIGT att tillägga, om bilen har ett ”riktigt” tvåkrets bromssystem så kommer INTE bilen dra snett när du bromsar, då är den ena kretsen kopplad till Vä fram, Hö fram och Vä bak, och den andra kretsen är kopplad Vä fram, Hö fram och Hö bak, det innebär att bromsoken fram har två olika kretsar kopplade, den ena kretsen pajar så har man alltid har bromsverkan på båda framhjulen och det ena bakhjulet (två fram och ett bak).
OBS, om det är ett ”riktigt” tvåkretssystem så är det lätt att kontrollera, kontrollera om bromsoken fram har TVÅ BROMSSLANGAR inkopplade, har dom det är det ett ”rikitigt” tvåkrets system, har den bara EN bromsslang är det den enklare ”sniklösningen” som på min bil och DÅ drar den snett eftersom den då bara bromsar på ett framhjul och ett bakhjul (endast två hjul).

Lycka till!

9 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
#12
S4Fan skrev:
Hej, kom på en sak, du har nog problemet med ABS:n iaf, LÄS DETTA!

OBS, VIKTIGT att tillägga, om bilen har ett ”riktigt” tvåkrets bromssystem så kommer INTE bilen dra snett när du bromsar, då är den ena kretsen kopplad till Vä fram, Hö fram och Vä bak, och den andra kretsen är kopplad Vä fram, Hö fram och Hö bak, det innebär att bromsoken fram har två olika kretsar kopplade, den ena kretsen pajar så har man alltid har bromsverkan på båda framhjulen och det ena bakhjulet (två fram och ett bak).
OBS, om det är ett ”riktigt” tvåkretssystem så är det lätt att kontrollera, kontrollera om bromsoken fram har TVÅ BROMSSLANGAR inkopplade, har dom det är det ett ”rikitigt” tvåkrets system, har den bara EN bromsslang är det den enklare ”sniklösningen” som på min bil och DÅ drar den snett eftersom den då bara bromsar på ett framhjul och ett bakhjul (endast två hjul).

Lycka till!

Hej! Jag vill bara meddela att jag gav mer eller mindre upp efter det här. Det kommer till en gräns då man tillslut får nog.

Ville säga att det är ett 2-krets-system jag har dvs. 2 kretsar ut ur huvudbromscylinder in till abs-enheten där det blir 4. En/hjul dvs. En slang/hjul. Bilen drar inte snett.

Sothora <3
1 201 Inlägg
10 november 2012
#13
Du har luft kvar.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

9 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
#14
Mercedesturbodiesel skrev:
Du har luft kvar.

Inlämnad på peugeot verkstad 2 gånger. (de fick göra om jobbet) 2.5 h tot. För deras bästa mekaniker. Vad har jag för chanser att fixa detta då?

Troligtvis är det ju internläckage på abs-enheten. Men vart tar då trycket vägen när det inte läcker?

Att byta abs-enheten är ingen jag orkar. Tänk att lossa hela fronten för att ens komma åt. Bort med kofångare, kylare osv. Sen att få loss 6 bromsrör utan att något går sönder...


Sök