Utan matta nerifrån och upp är det EXAKT 30cm på min 740. Det dem flesta gör när dem installerar 12" i 740 är att vinkla 12" snett uppåt så dem följer med ryggstödets lutning, samt har porten in genom skidluckan.
Min 740 är -88b!
Annars spelar 10"'are på bra också! Mina sitter skitkasst monterade och man måste endå skrika till varandra inne i bilen (och det hörs inte så bra då) om man vrider upp!
Bästa hade varit om du hade haft en kombi, får sjukt bra bas i dem.
Men till din fråga; Ja det går absolut! Tror att de flesta bygger rektangulärt för att det är lättast att räkna ut liter så samt lättaste att få lådan "stabil" om den är rektangulär än att få små-stadga små områden på lådan!
Tar du bort mattan där så tjänar du en del plats. Sitter med något kladdigt lim längs kanterna, när det är borta är det bara att dra bort.. Går alldeles utmärkt att limma tillbaka igen senare.
Återkom gärna med lösning hur du gjorde med lådan sen! Har nämligen kikat lite på 12" men har inte hjärta att lägga ut mer pengar när man har ny bil nu utan att veta om resultatet blev bra!
Kul att fler personer tar bygge i gamla vålvås lite mer seriöst och inte bara köper färdigbygda lådor utan dämp!
Du kan gärna ta måtten på lådan, samt om du orkar hur man räknar ut hur vinkeln ska "sitta" hur man räknar ut grader är inga problem men just vart man ska göra "böjen" uppe och nere det är det.. Så att den lutar "rätt" liksom. Tror flera hade uppskattat det!
Kom ihåg rejält material , rejäla bafflar och stadig låda bara!
EDIT: det vinklade, är det inte "hållaren" till bältet du tänker på ?? Har för mig att jag hade något liknande