2789
Sök

Byta bromsbelägg bak golf gti 4

28 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
#1
ska byta bromsbelägg på brorsans golf gti 4 2001 och har köpt biltemas bromsok verktyg för att skruva / pressa tillbaka kolven. Om kolven inte vill skruva sig tillbaka kan jag öppna locket till bromsvätskan eller ska jag ta av nippeln för att kunna pressa tillbaka den? är det bara bak man måste lufta då är lär man lufta runt om?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … ar-191424/

767 Inlägg
7 september 2012
#2
Det där verktyget är ju vänstergängat och golfen har högergänga.
Det kommer aldrig gå att skruva in kolvarna med det verktyget.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … tyg-19234/
Det där är rätt verktyg för att pressa in kolven.


28 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
#3
Jiimpa skrev:
Det där verktyget är ju vänstergängat och golfen har högergänga.
Det kommer aldrig gå att skruva in kolvarna med det verktyget.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … tyg-19234/
Det där är rätt verktyg för att pressa in kolven.

ok får köpa sån imorgon och försöka. det ska gå att skruva in den utan att behöva öppna locket till bromsvätskebehållarn? lr ta bort nippeln om den inte vill skruva sig in?

tror jag endå ska byta ut nipplarna i bak för dom e rostiga. om jag tar bort nipplarna i bak behöve jag lufta runt om lr räcker det med bak?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
7 september 2012
#4
byter du bara luftnipplar så behöver du inte lufta alls.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

28 Inlägg
8 september 2012
Trådstartare
#5
henke_99 skrev:
byter du bara luftnipplar så behöver du inte lufta alls.

ska byta dom. luftar i bak isf bara.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
8 september 2012
#6
_s40_T4 skrev:
henke_99 skrev:
byter du bara luftnipplar så behöver du inte lufta alls.

ska byta dom. luftar i bak isf bara.

Men du behöver ju inte lufta, det är ju genom den nippeln man får ut luften. Skruva bort den gamla nippeln, skruva dit den nya o så är det klart. Blir inte svårare än så.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

106 Inlägg
8 september 2012
#7
_s40_T4 skrev:
ska byta bromsbelägg på brorsans golf gti 4 2001 och har köpt biltemas bromsok verktyg för att skruva / pressa tillbaka kolven. Om kolven inte vill skruva sig tillbaka kan jag öppna locket till bromsvätskan eller ska jag ta av nippeln för att kunna pressa tillbaka den? är det bara bak man måste lufta då är lär man lufta runt om?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … ar-191424/

Du ska öppna locket till bromsvätskan när du motionerar kolvar(oavsett om dom går lätt eller bråkar), annars finns det risk att du sabbar huvudbromscylindern.

Du får ju tänka att att en broms med slitna belägg har kolven längre ut, då behövs mer vätska i systemet för att vätskan ska nå upp till max. Fyller du på (som sig bör) och sen skiftar bromsbelägg. Så kommer du bygga tryck i systemet när du pressar tillbaka kolven. Lägg locket lite på kant, min hade tidigare ägare fyllt på allteftersom beläggen slitits, och när jag byte belägg så fick jag gå och torka runt behållaren för att den hade runnit över när jag pressat tillbaka kolven.
Senast redigerat av v70tdi (8 september 2012)


28 Inlägg
8 september 2012
Trådstartare
#8
v70tdi skrev:
_s40_T4 skrev:
ska byta bromsbelägg på brorsans golf gti 4 2001 och har köpt biltemas bromsok verktyg för att skruva / pressa tillbaka kolven. Om kolven inte vill skruva sig tillbaka kan jag öppna locket till bromsvätskan eller ska jag ta av nippeln för att kunna pressa tillbaka den? är det bara bak man måste lufta då är lär man lufta runt om?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … ar-191424/

Du ska öppna locket till bromsvätskan när du motionerar kolvar(oavsett om dom går lätt eller bråkar), annars finns det risk att du sabbar huvudbromscylindern.

Du får ju tänka att att en broms med slitna belägg har kolven längre ut, då behövs mer vätska i systemet för att vätskan ska nå upp till max. Fyller du på (som sig bör) och sen skiftar bromsbelägg. Så kommer du bygga tryck i systemet när du pressar tillbaka kolven. Lägg locket lite på kant, min hade tidigare ägare fyllt på allteftersom beläggen slitits, och när jag byte belägg så fick jag gå och torka runt behållaren för att den hade runnit över när jag pressat tillbaka kolven.

Ok tack för alla tips.


Sök