3980
Sök

Ingen fast ström på bilstereo

9 Inlägg
8 september 2012
Trådstartare
#1
Hallå alla bilfanatiker

Är inte så aktiv på denna sidan men då jag sist ställde en fråga här fick jag många väldigt bra svar.

Nu har jag dock problem igen, med min nye bilstereo denna gång.

Köpte en ny stereo, satte i original kablarna som följde med, fungerar ej.
Den gule sladden (batt) ska vara fast matning till stereon som jag fattat det, sen den
röde sladden (ACC) ska sätta igång, stänga av stereon med tändningen, den gule
sladden från bilen var ej inkopplad på den gamle, den var istället byglad på den röde.
Med andra ord från stereon satt röd och gul ihop för att sedan gå ihop med den röde från
bilen.

Jag har ju insett att något var fel tidigare för den gamle stereon stängdes inte av när jag slog
av tändningen. (Detta känns också lite skumt då där bara borde va ström i den röde när tändningen
är på?)

Jag fattar noll!!!! Någon vänlig själ som kan hjälpa mig ? Verkar inte som där är nån kräm i den gule, alla säkringar är hela.

tack på förhand

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
8 september 2012
#2
Nu vet jag inte vad du har för bil, men på en del bilar är röd/gul skiftade!

9 Inlägg
8 september 2012
Trådstartare
#3
det är en audi a3

ska gå ut o testa att skifta dem

Nitromast skrev:
Nu vet jag inte vad du har för bil, men på en del bilar är röd/gul skiftade!

60 Inlägg
8 september 2012
#4
ebbaklasa skrev:
Hallå alla bilfanatiker

Är inte så aktiv på denna sidan men då jag sist ställde en fråga här fick jag många väldigt bra svar.

Nu har jag dock problem igen, med min nye bilstereo denna gång.

Köpte en ny stereo, satte i original kablarna som följde med, fungerar ej.
Den gule sladden (batt) ska vara fast matning till stereon som jag fattat det, sen den
röde sladden (ACC) ska sätta igång, stänga av stereon med tändningen, den gule
sladden från bilen var ej inkopplad på den gamle, den var istället byglad på den röde.
Med andra ord från stereon satt röd och gul ihop för att sedan gå ihop med den röde från
bilen.

Jag har ju insett att något var fel tidigare för den gamle stereon stängdes inte av när jag slog
av tändningen. (Detta känns också lite skumt då där bara borde va ström i den röde när tändningen
är på?)

Jag fattar noll!!!! Någon vänlig själ som kan hjälpa mig ? Verkar inte som där är nån kräm i den gule, alla säkringar är hela.

tack på förhand

Inget är fel om stereon inte stängs av när du slår av tändningen, det är för att gul och röd sitter ihop och ska sitta ihop. Gul ger konstant 12v, och röd (tändning) ger 12v "växlande" ström.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
8 september 2012
#5
SPLHell skrev:
ebbaklasa skrev:
Hallå alla bilfanatiker

Är inte så aktiv på denna sidan men då jag sist ställde en fråga här fick jag många väldigt bra svar.

Nu har jag dock problem igen, med min nye bilstereo denna gång.

Köpte en ny stereo, satte i original kablarna som följde med, fungerar ej.
Den gule sladden (batt) ska vara fast matning till stereon som jag fattat det, sen den
röde sladden (ACC) ska sätta igång, stänga av stereon med tändningen, den gule
sladden från bilen var ej inkopplad på den gamle, den var istället byglad på den röde.
Med andra ord från stereon satt röd och gul ihop för att sedan gå ihop med den röde från
bilen.

Jag har ju insett att något var fel tidigare för den gamle stereon stängdes inte av när jag slog
av tändningen. (Detta känns också lite skumt då där bara borde va ström i den röde när tändningen
är på?)

Jag fattar noll!!!! Någon vänlig själ som kan hjälpa mig ? Verkar inte som där är nån kräm i den gule, alla säkringar är hela.

tack på förhand

Inget är fel om stereon inte stängs av när du slår av tändningen, det är för att gul och röd sitter ihop och ska sitta ihop. Gul ger konstant 12v, och röd (tändning) ger 12v "växlande" ström.

en tändning som ger växelström? Är detta något unikt för Audi? smile

302 Inlägg
8 september 2012
#6
Många VAG bilar har kablarna skiftade.

På dem flesta bilar har du gul till batteri. (för att hålla minne för radio etc).
Röd kabel är för att starta/stänga av stereo.
Svart är jord.

Men som jag skrev så kan dessa vara skiftade på din bil. Det enklaste är om du har en multimeter, eller en billig testmejsel så ser du vart du har ständig ström, och vart du har ström när du vrider på tändning.

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

9 Inlägg
9 september 2012
Trådstartare
#7
Nu fick jag rätt på skiten, det stämde som xciso sa att röd o gul var skiftade, den röde som ska va skiftande hade fast 12v, MEN, den gule hade 0v både om tändningen var på eller av, den tidigare ägaren har haft en handsfree och en cd växlare i bagaget så de var lite rörigt, jag hittade en lila kabel som satt fast i en kontakt som hängde löst, vad den har varit till vet i tusan men den skiftade med tändningen så jag tog den till den röde på stereon.

mycke märkligt de inte kan hålla en standard

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
9 september 2012
#8
Hade gul ingen ström även om du startat bilen?

9 Inlägg
9 september 2012
Trådstartare
#9
nej den gule var heldöd, även med tändningen på, de som kopplade in handsfreen måste ha gjort något skumt där, märkligt med att den växlande sladden var lila och satt i en kontakt plats för 8 stift helt själv

302 Inlägg
10 september 2012
#10
Skönt att det löste sig smile

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..


Sök