2565
Sök

Vägsalt bilens värsta fiende

Höst och kallt
325 Inlägg
9 september 2012
Trådstartare
sad  Snart är vi där vinter snö o vägsalt   nån fler än jag som vill få bort saltet på vägarna?  så roligt är det inte och tvätta bilen flera gånger tack vare att dom vräker ut salt på vägarna

6 738 Inlägg
9 september 2012
ja hade gärna velat ha bort de där jävla saltet från vägarna, på grund av de där jävla saltet så använder ja inte min bil på vintern wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
9 september 2012
hade varit kul att se vad som hänt om de skippat salta smile hade gärna sluppit skiten ! ( saltet alltså)

Forummoderator
26 349 Inlägg
9 september 2012
CHEEVA skrev:
hade varit kul att se vad som hänt om de skippat salta smile hade gärna sluppit skiten ! ( saltet alltså)

Folk hade kanske fått lära sig...sakta ner?

Jag skulle gissa på att borttagandet av saltet skulle vara en smått revolution för svensk trafik. I längden skulle nog alla må bra av det, även om statistiken skulle se hemsk ut till en början då många förmodligen skulle upptäcka att det inte går att köra 120 på 100 väg längre..

Detta är dock mina egna högst personliga spekulationer.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

466 Inlägg
9 september 2012
CHEEVA skrev:

Vart enda utländs lastbil etc står stilla big_smile
Vanliga svensson hade blivit helt förskräkta och STORA NYHETER PÅ AFTONBLADET lol

Sen ja allt självklart som händer runt om kring cool

207 Inlägg
9 september 2012
skanepiraten skrev:
CHEEVA skrev:

Vanliga svensson hade blivit helt förskräkta och STORA NYHETER PÅ AFTONBLADET lol

Där har du fel wink Finnarna är inte dåliga att köra på vintern wink likaså norrmännen smile
Men resterande sitter fast!
Vanlig svensson hade klagat över att dom måste sakta ner o åka till jobbet HELA 10min tidigare...

466 Inlägg
9 september 2012
Tchn226 skrev:
skanepiraten skrev:
CHEEVA skrev:

Där har du fel wink Finnarna är inte dåliga att köra på vintern wink likaså norrmännen smile
Men resterande sitter fast!
Vanlig svensson hade klagat över att dom måste sakta ner o åka till jobbet HELA 10min tidigare...

Ja jo men det är inte dom jag pratar om wink "chaufförerna då"

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
9 september 2012
Mack skrev:
CHEEVA skrev:

Jag skulle gissa på att borttagandet av saltet skulle vara en smått revolution för svensk trafik. I längden skulle nog alla må bra av det, även om statistiken skulle se hemsk ut till en början då många förmodligen skulle upptäcka att det inte går att köra 120 på 100 väg längre..

håller med till 100% !

men tror som sagt statistiken hade sett föjävlig ut i början haha kolla bara redan nu... när den första snön faller är de "trafik kaos" i stora delar utav landet tongue

de värsta är ändå de som kör i 50 på motorvägen för att de ligger lite snå i vägkanten, antar att folk längre norr ut är bättre förare vintertid smile

Forummoderator
26 349 Inlägg
9 september 2012
CHEEVA skrev:
Mack skrev:
CHEEVA skrev:

håller med till 100% !

men tror som sagt statistiken hade sett föjävlig ut i början haha kolla bara redan nu... när den första snön faller är de "trafik kaos" i stora delar utav landet tongue

de värsta är ändå de som kör i 50 på motorvägen för att de ligger lite snå i vägkanten, antar att folk längre norr ut är bättre förare vintertid smile

Bättre och bättre. Finns många idioter här uppe också, men grejen är väl den att vi har än så länge inget vägsalt så vi får lära oss att köra på riktiga vilkor, det vill säga snöblask, packad is, snömodd, drivor - allt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

10 163 Inlägg
9 september 2012
ta bort skiten ja gärna blir slask och grått och trökigt av dét och rost ska man ju inte börja fundera på.  åker mycket heldre på hårdpakad snö det är riktigt trevligt åka på en kritt vit snö väg dom få gånger man gör det. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Smålänning
7 883 Inlägg
9 september 2012
Miljön som det är ett jävla gnällande om hela tiden hade också mått bättre, mindre spolarvätska hade gått åt och saltet hade inte gått ner i marken och förstört grundvattnet.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
9 september 2012
Här hade vägarna blivit 10ggr bättre utan salt.
Här använder dom saltet vid helt fel tillfällen.

När det har kommit 10cm nysnö, ja då åker vi med bladet uppe och öser ut salt. Då blir ju vägen jätte fin, 10cm slask är ju trevligt:)

Och när det är ca 15 minus grader på eftermiddagen och vägarna är helt torra och rena, ja då saktar vi i förebyggande syfte, då blir vägen blöt och skitig, det gillar ju alla:) men oj, sen blev det visst 25 minusgrader den natten, då frysen den blöta saltade vägen och blir som en skridsko bana istället för att vara torr och fin som innan.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Båtmek
720 Inlägg
9 september 2012
marwin_of_sweden skrev:
Här hade vägarna blivit 10ggr bättre utan salt.
Här använder dom saltet vid helt fel tillfällen.

När det har kommit 10cm nysnö, ja då åker vi med bladet uppe och öser ut salt. Då blir ju vägen jätte fin, 10cm slask är ju trevligt:)

Och när det är ca 15 minus grader på eftermiddagen och vägarna är helt torra och rena, ja då saktar vi i förebyggande syfte, då blir vägen blöt och skitig, det gillar ju alla:) men oj, sen blev det visst 25 minusgrader den natten, då frysen den blöta saltade vägen och blir som en skridsko bana istället för att vara torr och fin som innan.

Exakt så är det! Bättre att de plogar istället, "nejdå köra med bladet uppe och ösa på massa salt". Här i samhället jag bor så blev det förbjudet för några år sen att salta pga sjön. Så rätt skönt då man jobbar i samhället, behöver oftast inte köra i salt smile

Grabbar med lem kör bilar med rem.
62 Inlägg
9 september 2012
Salt är rena helvetet. Själv så slipper man det på vägarna här. Ploga ordentligt, kör med riktiga däck och kanske sänk hastigheten ett par snäpp. Den som kom på att man skulle sprida salt på vägarna borde få förklara hur han egentligen tänkte.
Stoppa vägsaltet!

4 637 Inlägg
9 september 2012
De få gånger det inte saltas verkar vara när det är för halt för dem...
Här nere börjar de salta allt tidigare, förebyggande i flera veckor innan minusgrader. Farligt, saltet blir halt och binder fukten verkar det som. Ännu värre med blöta vägbanor om det skulle bli minus.
Skulle fan inte förvåna mig om jag ser en saltbil idag...

1 412 Inlägg
9 september 2012
Jag minns inte om det var förra vintern eller den för 2 år sedan som dom inte saltade alls i området där jag åker men det var den trevligaste vintern när det gällde bilkörning.
Packad snö låg på vägarna och det var torrt och fint. Blev ju inga moddsträngar heller då.

Jag avskyr saltet inte bara för bilarnas skull utan även sett till själva bilkörningen.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
9 september 2012
weldion skrev:
Salt är rena helvetet. Själv så slipper man det på vägarna här. Ploga ordentligt, kör med riktiga däck och kanske sänk hastigheten ett par snäpp. Den som kom på att man skulle sprida salt på vägarna borde få förklara hur han egentligen tänkte.
Stoppa vägsaltet!

Riktigt bra skrivet!! Håller med dig till fullo!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
9 september 2012
börjar bli dags att flytta uppåt landet känns de som smile Dock drygt om där är så mycket mygg som de sägs att de är, hatar myggor haha

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
9 september 2012
CHEEVA skrev:
börjar bli dags att flytta uppåt landet känns de som smile Dock drygt om där är så mycket mygg som de sägs att de är, hatar myggor haha

Mygg!! Haha!! Här i mälardalen har det varit fördjävligt rent ut sagt med mygg och ändå så är det inte speciellt långt norrut!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
9 september 2012
skanepiraten skrev:
CHEEVA skrev:

kan lova dig de svenska bilarna skulle fastna med då.

händer ju att man börja spinna i uppförsbackar i stockholm nu när de är sommarväglag med nya däck.

skulle bil jävligt intressant med vinterväglag utan salt då.

sen till de som hör till tråden. om ni är så rädda för rost gör nått åt de eller köp nyare bilar som har rost skydds garantin i 12 år från första gången den tog i trafik problemet löst

Sök