2153
Sök

Banta Bmw 535 e39

21 Inlägg
9 september 2012
Trådstartare
#1
Tjena! Har en som rubriken lyder en Bmw 535I e39 98 som är väldigt överviktig. Den väger nästan 2200 kg och det är inte okej! Vad kan jag göra för att minska vikt. Riva ut baksäten o dörrsidor är inte ett alternativ!!! Den ska fortfarande se ut som en bil inuti!

56 Inlägg
9 september 2012
#2
Byta ut så mycket som möjligt mot glas/kolfiber, lexanrutor, bort med allt onödigt


21 Inlägg
9 september 2012
Trådstartare
#3
weisse skrev:
Byta ut så mycket som möjligt mot glas/kolfiber, lexanrutor, bort med allt onödigt
Vad är allt onödigt??

Lowlife
809 Inlägg
9 september 2012
#4
ganjarambo skrev:
weisse skrev:
Byta ut så mycket som möjligt mot glas/kolfiber, lexanrutor, bort med allt onödigt
Vad är allt onödigt??
Reservhjul, mattor i skuffen, rensa handsfacket från allt skit wink haha, nä men om den ska se ut som en bil i uti så blir lättningen mycket svårare..!

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

443 Inlägg
9 september 2012
#5
Du har en tung bil, det är bara att inse, det mesta är ju nödvändiga grejer, BMW har ju inte slängt in saker för nöjes skull utan allt har en anledning. Sen kan man ju alltid slänga ur saker som reservhjuls osv, men det fyller ju också en funktion.

1 534 Inlägg
9 september 2012
#6
Är det bara jag som undrar hur en e39 kan väga 2,2 ton?

Ligger snarare på 1,6-1,8...

Eller räknar du med fulltank + 5 i bilen?

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
9 september 2012
#7
Skattevikt, kg: 1730
Tjänstevikt, kg: 1730
Totalvikt, kg: 2100

Bmw 535i -97...

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

...has left the building...
4 474 Inlägg
9 september 2012
#8
Du kan börja med att hiva dina eftermarknadsfälgar, de väger bly. Montera original 16" med original dim på däcken, redan där har du säkert "lättat" bilen 20kg gissar jag. Jag har 19" fälgar/däck av god kvalitet på min E34 o de väger ca 5kg mer/hjul än original 17"!
Skall du banta ytterligare så blir det en avvägning mellan nytta,komfort och kostnad. Att börja montera kolfiber detaljer mm kommer kosta fläsk, dessutom lär du få byta stora delar som huv eller liknande för att få märkbar viktskillnad. Att byta ut "smådetaljer" till kolfiber o minska vikten med kanske uppåt 0.5kg/del blir ett dyrt sätt att få ner vikten.
Skall du banta utan att banta plånboken så den ser ut som en afrikan i hungersnöd så får du nog börja plocka bort saker, tex ljuddämpningsmattor.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

12 086 Inlägg
9 september 2012
#9
2200kg?! Den lär ju va inviktad med blyvikter isåfall.. Jag tror det är totalvikten du tittar på.

E39 är inte alls särskilt tunga bilar.

1 948 Inlägg
10 september 2012
#10
fram med borrmaskin och hålborra ALLT som inte syns utifrån smile

Skämt å sido, finns inget du kan göra för vettiga pengar, CF-huv för 10k är inte vettigt big_smile Ta ur reservhjulet är inte heller vettigt.


Sök