Dåligt med S/S? Främst är det av bekvämlighetsskäl, en dieselmotor skakar och väsnas när den startar och det är inget man skall behöva lyssna på i en modern bil särskilt inte en lyxigare sådan som en BMW. Klart en dieselmotor låter och skakar lite när den går med, men det är inte lika markant som när bilen ruskar på sig inför en start.
Sedan behöver motorn vara avstängd i minst femton sekunder för att S/S skall vara effektivt/lönsamt, eftersom man knappast tvärnitar och motorn slår av sig direkt innebär det kanske i praktiken ett stopp på 25-30s för att det skall bli effektivt? Annars släpper en motorstart ut mer skit än vad motorn gjort på tomgång.
Och om vi säger att en runda på två mil i storstaden tar 45minuter, hur mycket av den körningen består av stopp längre än 25s och hur mycket består av snabba stopp alternativt kökörning? Om vi säger att den totala tiden av stopp längre än 25s blir tre minuter?
Ok, jobb-Passaten kräver 0.7L/h på tomgång påstår den vilket känns som en rimlig siffra. En 320d borde ge något liknande, då har S/S sparat 3cl bränsle vilket är detsamma som 7g koldioxid eller diesel för knappt 50öre. Att jämföra med att en sådan diesel kanske släpper ut 200g/km i sådan trafik.
Och då räknar vi inte med de gånger S/S slår in i onödan och skapar högre utsläpp eller att S/S inte kan användas året runt utan endast fungerar när det är viss temperatur. Jag kommer inte ihåg siffran, och den varierar mellan olika tillverkare och modeller, men minusgrader innebär avstängt S/S för de flesta bilmodeller.
Kort och gott, det är inte behagligt att köra en bil där en dieselfyra startar och stannar i tid och otid samtidigt som besparingen i bästa fall under optimala förhållanden som hård stadskörning ändå kan beskrivas som minimal. Nej S/S är en pappersfiness som ger lägre förbrukning i den korta och orealistiska NEDC och därmed installerar biltillverkarna funktionen. Billig reklam, deras bilar framstår som ännu snålare än de faktiskt är.
Nej jag håller med om att man inte skall slita på miljön i onödan, men såpass bekväm är jag samtidigt att jag inte offrar komfort för att eventuellt spara 7g koldioxid. Då sparar vi i praktiken enormt mycket mer på att inte köpa en stor och bekväm BMW 320d utan ännu mindre bil!
Hoppsan vilken lång parantes detta blev, men förstår du hur jag tänker?