3363
Sök

Kvarndammen kvd.se eller bilhandlare

24 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
#1
Hej!
Ska köpa bil och funderar på hur jag ska gå till väga. Ute efter kombi för omkring 120 k varför köpa nytt går bort. 
Har ingen som helst koll på bilar.
- Blocket och att köpa privat går bort då jag inte kan värdera över huvud taget om det är ett bra exemplar.
- Hos bilhandlare har de koll, men man får betala en hel del extra för deras jobb och för deras vinst.
- Jag tror mitt bästa alternativ är kvarndammen (kvd.se). Har kollat runt lite i trådar och det låter som att de har mycket skrotbilar och överlag sämre utbud än bilhandlarna, men att de går igenom bilarna noggrant och kan sitt jobb. Har man tålamod och väntar in ett bra objekt, dvs ingen skrotbil, måste det väl vara en bättre affär att köpa på kvd.se än hos bilhandlare?
Senast redigerat av frerk (28 september 2012)

A.Sörman
1 299 Inlägg
13 september 2012
#2
Jo fast ofta är bilarna  dåligt skötta serviceböcker som är borta eller inte stämplade.

Värderingarna är inte helt okej alla gånger  söker du på garaget finns det en del missnöjda kunder.


668 Inlägg
13 september 2012
#3
Pappas saab 9-5(tjänste bil) såldes där och den sa dom var i riktigt dåligt skick men den var inte så illa tycker jag. Så dom verkar va hårda som fan när dom besiktar bilarna. Gå in på min sida för att se den.


24 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
#4
Drunk skrev:
Jo fast ofta är bilarna  dåligt skötta serviceböcker som är borta eller inte stämplade.

Värderingarna är inte helt okej alla gånger  söker du på garaget finns det en del missnöjda kunder.

Okej, säg att jag väljer en bil med välskött servicebok. Nog är det ändå ett bättre alternativ att en kunnig jävel på kvd värderar än att jag går och tittar på en på blocket och gissar var motorn sitter?

A.Sörman
1 299 Inlägg
13 september 2012
#5
frerk skrev:
Drunk skrev:
Jo fast ofta är bilarna  dåligt skötta serviceböcker som är borta eller inte stämplade.

Värderingarna är inte helt okej alla gånger  söker du på garaget finns det en del missnöjda kunder.

Okej, säg att jag väljer en bil med välskött servicebok. Nog är det ändå ett bättre alternativ att en kunnig jävel på kvd värderar än att jag går och tittar på en på blocket och gissar var motorn sitter?

Det kan  Absolut var ett bra alternativ. Kan ju säga hur jag hade gjort då å säger inte att alla ska göra så eller nåt sådant. Hade jag haft 120k kronor är i behov av en kombi är själv volvo människa så hade direkt åkt till volvo kollat efter en volvo v70 från 05 å nyare hittat en med okej mil å bra servicebok. prutat 5 tusen spänn på priset åkt hem å varit nöjd ofta så får du  ett års garanti på dessa bilar än idag.

Nu gör jag vell inte riktigt jag så men om man inte är så insatt hade jag gjort så big_smile


24 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
#6
Drunk skrev:
frerk skrev:
Drunk skrev:
Jo fast ofta är bilarna  dåligt skötta serviceböcker som är borta eller inte stämplade.

Värderingarna är inte helt okej alla gånger  söker du på garaget finns det en del missnöjda kunder.

Okej, säg att jag väljer en bil med välskött servicebok. Nog är det ändå ett bättre alternativ att en kunnig jävel på kvd värderar än att jag går och tittar på en på blocket och gissar var motorn sitter?

Det kan  Absolut var ett bra alternativ. Kan ju säga hur jag hade gjort då å säger inte att alla ska göra så eller nåt sådant. Hade jag haft 120k kronor är i behov av en kombi är själv volvo människa så hade direkt åkt till volvo kollat efter en volvo v70 från 05 å nyare hittat en med okej mil å bra servicebok. prutat 5 tusen spänn på priset åkt hem å varit nöjd ofta så får du  ett års garanti på dessa bilar än idag.

Nu gör jag vell inte riktigt jag så men om man inte är så insatt hade jag gjort så big_smile

När jag har dig på tråden, vad tycker du är bra miltal för V70? Är det några särskilda man ska akta sig för, typ kamremsbyte 12000 mil, eller nåt?

A.Sörman
1 299 Inlägg
13 september 2012
#7
Bensin så tycker jag att man ska försöka inhandla motorn som har 170hk eller 2.4t 2.5t eller T5.. Har man inget behov av å köra fort eller glänsa så är t5 överkurs smile Dom andra två motorerna är kanon bra kamrem byter man vid 16000mil eller när bilen är 10år. När jag har köpt både min volvo v70/s60 så har dom gått runt 11000mil av en enkel anledning det är då jag har haft råd å köpa dom.Min v70 gick fel fritt 7800mil sen sålde jag den va en kanon bil på alla sätt.


Evildan
13 september 2012
#8
KVD skriver på sin sida.

"KVD Kvarndammen
Vi säljer bilar, båtar, husvagnar och maskiner utan mellanhänder
direkt för myndigheter, finansbolag och stora svenska börsbolag"

Fordon som rullat hos någon myndighet innebär inte så sällan många olika förare, är man många och delar på en bil som ingen riktigt tar ansvar för blir ofta följden att bilen blir vårdslöst behandlad av dess brukare.
Exempelvis:Kallstarter och hårt körd direkt, trottoarkanter som stöts emot, osv, som en hyrbil körs ungefär.

Finansbolag, kan det menas fordon som är återtagna pga obetalda amorteringar? Har man inte råd att betala för bilen har ägaren antagligen inte haft råd att sköta om den heller.

Detta är bara några tankar om varför en bil hamnar på en auktion på detta vis och hur den kan vara behandlad av tidigare brukare, finns en hel del fyndmöjligheter för den med kunskap om bilar att göra hos KVD och säkerligen många fallgropar.

Då TS enligt egen utsago "Har ingen som helst koll på bilar" skulle jag rekommendera att åka till en större välrennomerad handlare för att minska risken att köpa ngt skit och få bra garantier (det är för dessa som man till viss del får betala lite extra för i bilhallen gentemot flaggor och vimpel handlarn eller privatköp) för att genomföra ett tryggt och ett i längden ekonomiskt bilköp.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 september 2012
#9
Kvarndammen är inget dumt ställe att vända sig till, visst man finner sällan marknadens mest pedantskötta exemplar där men å andra sidan är de en av få aktörer idag som är mycket noggranna och ärliga kring bilens skick. De har inte heller något direkt ekonomiskt intresse när de beskriver en bils skick, de får betalt oavsett om bilen säljs för 100 eller 125.000:- och har således inget att vinna på att att undanhålla några defekter.

Visst det säljs säkert dåliga exemplar även via KVD, å andra sidan sålde en av Stockholms största märkesbundna bilhandlare en mätarskruvad, tidigare svårt krockad och fuskreparerad BMW M3 cabriolet från USA två gånger trots att de åtminstone den andra gången måste ha varit medvetna om bilens skick. Så man kan inte alltid lita på stora firmor heller.

Jag har läst om folk som har haft problem med bilar köpta på KVD, men vad jag kommer ihåg har alltid KVD gjort rätt för sig. Som fallet här på Garaget, eller ett fall med en BMW 325i där motorvarningslampan tändes efter 25 körda mil. KVD bad honom att åka till närmsta BMW-verkstad som reparerade bilen utan kostnad för köparen.

Jag tycker däremot ofta budgivningen drar iväg oskäligt högt på KVD, alltså att folk bjuder för mycket för bilarna i förhållande till deras listpris. Det är knappast firmans fel, men skall du köpa via dem så se till att veta vad bilen är värd och bestäm dig för ett pristak när du börjar bjuda. Går buden över detta tak, var kall och hoppa av budgivningen!

Vad en bil är värd kan du alltid använda Garaget till, lägg ut annonsen här och fråga vad folk tycker är ett skäligt pris så kan du få dig en uppfattning om vad du skall sätta gränsen.

Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

237 Inlägg
13 september 2012
#10
Oftast är dom i dåligt skick samt att dom ofta blir för dyra. Bättre och köpa på blocket och pruta. Har köpt några bilar där för många år sen då va det ok men nu är det för många som budar.


24 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
#11
Evildan skrev:
KVD skriver på sin sida.

"KVD Kvarndammen
Vi säljer bilar, båtar, husvagnar och maskiner utan mellanhänder
direkt för myndigheter, finansbolag och stora svenska börsbolag"

Fordon som rullat hos någon myndighet innebär inte så sällan många olika förare, är man många och delar på en bil som ingen riktigt tar ansvar för blir ofta följden att bilen blir vårdslöst behandlad av dess brukare.
Exempelvis:Kallstarter och hårt körd direkt, trottoarkanter som stöts emot, osv, som en hyrbil körs ungefär.

Finansbolag, kan det menas fordon som är återtagna pga obetalda amorteringar? Har man inte råd att betala för bilen har ägaren antagligen inte haft råd att sköta om den heller.

Detta är bara några tankar om varför en bil hamnar på en auktion på detta vis och hur den kan vara behandlad av tidigare brukare, finns en hel del fyndmöjligheter för den med kunskap om bilar att göra hos KVD och säkerligen många fallgropar.

Då TS enligt egen utsago "Har ingen som helst koll på bilar" skulle jag rekommendera att åka till en större välrennomerad handlare för att minska risken att köpa ngt skit och få bra garantier (det är för dessa som man till viss del får betala lite extra för i bilhallen gentemot flaggor och vimpel handlarn eller privatköp) för att genomföra ett tryggt och ett i längden ekonomiskt bilköp.

Det låter vettigt det du skriver. Men säg att den har vankörts på det sätt du beskriver, borde det då inte märkas då de går igenom bilen på kvarndammen?

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
13 september 2012
#12
frerk skrev:
Evildan skrev:
KVD skriver på sin sida.

"KVD Kvarndammen
Vi säljer bilar, båtar, husvagnar och maskiner utan mellanhänder
direkt för myndigheter, finansbolag och stora svenska börsbolag"

Fordon som rullat hos någon myndighet innebär inte så sällan många olika förare, är man många och delar på en bil som ingen riktigt tar ansvar för blir ofta följden att bilen blir vårdslöst behandlad av dess brukare.
Exempelvis:Kallstarter och hårt körd direkt, trottoarkanter som stöts emot, osv, som en hyrbil körs ungefär.

Finansbolag, kan det menas fordon som är återtagna pga obetalda amorteringar? Har man inte råd att betala för bilen har ägaren antagligen inte haft råd att sköta om den heller.

Detta är bara några tankar om varför en bil hamnar på en auktion på detta vis och hur den kan vara behandlad av tidigare brukare, finns en hel del fyndmöjligheter för den med kunskap om bilar att göra hos KVD och säkerligen många fallgropar.

Då TS enligt egen utsago "Har ingen som helst koll på bilar" skulle jag rekommendera att åka till en större välrennomerad handlare för att minska risken att köpa ngt skit och få bra garantier (det är för dessa som man till viss del får betala lite extra för i bilhallen gentemot flaggor och vimpel handlarn eller privatköp) för att genomföra ett tryggt och ett i längden ekonomiskt bilköp.

Det låter vettigt det du skriver. Men säg att den har vankörts på det sätt du beskriver, borde det då inte märkas då de går igenom bilen på kvarndammen?

inte alltid det är lätt att märka och kan missas lätt.. så att de gått igenom bilen är ingen garanti. Du känner ingen som är lite duktigare på bilar du kan ta hjälp utav ?


Diesel ska man ha!
482 Inlägg
13 september 2012
#13
Var på g att köpa en skoda som hade sålts av kvd.. Tur att jag inte gjorde det. Fick ingen info om diverse skador som kvd hade hittat. Som tur var så fick jag låna en lyft av firman som sålde bilen och efer en provtur så prutade jag närmare 35.000 på bilen och då ville dom inte sälja.. Nu har den sålt till nån lycklig/olycklig sate...

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

24 Inlägg
14 september 2012
Trådstartare
#14
CHEEVA skrev:
frerk skrev:
Evildan skrev:
KVD skriver på sin sida.

"KVD Kvarndammen
Vi säljer bilar, båtar, husvagnar och maskiner utan mellanhänder
direkt för myndigheter, finansbolag och stora svenska börsbolag"

Fordon som rullat hos någon myndighet innebär inte så sällan många olika förare, är man många och delar på en bil som ingen riktigt tar ansvar för blir ofta följden att bilen blir vårdslöst behandlad av dess brukare.
Exempelvis:Kallstarter och hårt körd direkt, trottoarkanter som stöts emot, osv, som en hyrbil körs ungefär.

Finansbolag, kan det menas fordon som är återtagna pga obetalda amorteringar? Har man inte råd att betala för bilen har ägaren antagligen inte haft råd att sköta om den heller.

Detta är bara några tankar om varför en bil hamnar på en auktion på detta vis och hur den kan vara behandlad av tidigare brukare, finns en hel del fyndmöjligheter för den med kunskap om bilar att göra hos KVD och säkerligen många fallgropar.

Då TS enligt egen utsago "Har ingen som helst koll på bilar" skulle jag rekommendera att åka till en större välrennomerad handlare för att minska risken att köpa ngt skit och få bra garantier (det är för dessa som man till viss del får betala lite extra för i bilhallen gentemot flaggor och vimpel handlarn eller privatköp) för att genomföra ett tryggt och ett i längden ekonomiskt bilköp.

Det låter vettigt det du skriver. Men säg att den har vankörts på det sätt du beskriver, borde det då inte märkas då de går igenom bilen på kvarndammen?

inte alltid det är lätt att märka och kan missas lätt.. så att de gått igenom bilen är ingen garanti. Du känner ingen som är lite duktigare på bilar du kan ta hjälp utav ?

Nä, jag har inte riktigt det. Och det är svårt att lära sig, tänker jag.

Kan det vara en idé att gå upp i pris och köpa någon billig ny bil, Kia eller nåt? Eller är det en dålig idé rent ekonomiskt?

Evildan
14 september 2012
#15
frerk skrev:
CHEEVA skrev:
frerk skrev:

Det låter vettigt det du skriver. Men säg att den har vankörts på det sätt du beskriver, borde det då inte märkas då de går igenom bilen på kvarndammen?

inte alltid det är lätt att märka och kan missas lätt.. så att de gått igenom bilen är ingen garanti. Du känner ingen som är lite duktigare på bilar du kan ta hjälp utav ?

Nä, jag har inte riktigt det. Och det är svårt att lära sig, tänker jag.

Kan det vara en idé att gå upp i pris och köpa någon billig ny bil, Kia eller nåt? Eller är det en dålig idé rent ekonomiskt?

En ny i30/Cee´d är inte någon dålig bil alls, har hänt väldigt mkt med KIA/Hyundai de senaste åren utvecklingsmässigt och bilarna är ljusår mer utvecklade än tidigare -90talslådor, jag förutspår att Koreanerna är på frammarch på samma vis som Japanerna tog stora marknadsandelar under -70/-80talet i Sverige.

Tycker absolut du ska åka och prova även dessa för att få en uppfattning om vad ni vill ha.
Att köpa en ny bil är aldrig en "ekonomiskt" jättebra affär, fördelar är bla garantier, vetskapen om hur den är skött är väl även det ett värde i sig.
Det körs en hel del TAXI/Färdtjänst med dessa bilar och dom fungerar utan problem i den oömma miljön med ständiga start och stopp, hängande i och ur på dörrar osv.

24 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#16
Evildan skrev:
Då TS enligt egen utsago "Har ingen som helst koll på bilar" skulle jag rekommendera att åka till en större välrennomerad handlare för att minska risken att köpa ngt skit och få bra garantier (det är för dessa som man till viss del får betala lite extra för i bilhallen gentemot flaggor och vimpel handlarn eller privatköp) för att genomföra ett tryggt och ett i längden ekonomiskt bilköp.

Jag funderar fortfarande på det här med bilhandlare eller KVD. Ponera att bilen skulle ha ett fel som inte är uppenbart när man kör den, inte vet jag oljesöl i växellådan eller rostig bromsplatta eller något sådant. På KVD står vartenda litet fel, men är de stora välrenommerade bilhandlarna ärliga nog att berätta för mig om alla dolda fel?

Handledare
1 481 Inlägg
28 september 2012
#17
Evildan skrev:
KVD skriver på sin sida.

"KVD Kvarndammen
Vi säljer bilar, båtar, husvagnar och maskiner utan mellanhänder
direkt för myndigheter, finansbolag och stora svenska börsbolag"

Fordon som rullat hos någon myndighet innebär inte så sällan många olika förare, är man många och delar på en bil som ingen riktigt tar ansvar för blir ofta följden att bilen blir vårdslöst behandlad av dess brukare.
Exempelvis:Kallstarter och hårt körd direkt, trottoarkanter som stöts emot, osv, som en hyrbil körs ungefär.

Finansbolag, kan det menas fordon som är återtagna pga obetalda amorteringar? Har man inte råd att betala för bilen har ägaren antagligen inte haft råd att sköta om den heller.

Detta är bara några tankar om varför en bil hamnar på en auktion på detta vis och hur den kan vara behandlad av tidigare brukare, finns en hel del fyndmöjligheter för den med kunskap om bilar att göra hos KVD och säkerligen många fallgropar.

Då TS enligt egen utsago "Har ingen som helst koll på bilar" skulle jag rekommendera att åka till en större välrennomerad handlare för att minska risken att köpa ngt skit och få bra garantier (det är för dessa som man till viss del får betala lite extra för i bilhallen gentemot flaggor och vimpel handlarn eller privatköp) för att genomföra ett tryggt och ett i längden ekonomiskt bilköp.

Det säljs också fd. leasingbilar på KVD.
Dom är oftast välservade, sedan kan de ha en del skönhetsfel.


Olika
907 Inlägg
28 september 2012
#18
Evildan skrev:
KVD skriver på sin sida.

"KVD Kvarndammen
Vi säljer bilar, båtar, husvagnar och maskiner utan mellanhänder
direkt för myndigheter, finansbolag och stora svenska börsbolag"

Fordon som rullat hos någon myndighet innebär inte så sällan många olika förare, är man många och delar på en bil som ingen riktigt tar ansvar för blir ofta följden att bilen blir vårdslöst behandlad av dess brukare.
Exempelvis:Kallstarter och hårt körd direkt, trottoarkanter som stöts emot, osv, som en hyrbil körs ungefär.

Finansbolag, kan det menas fordon som är återtagna pga obetalda amorteringar? Har man inte råd att betala för bilen har ägaren antagligen inte haft råd att sköta om den heller.

Detta är bara några tankar om varför en bil hamnar på en auktion på detta vis och hur den kan vara behandlad av tidigare brukare, finns en hel del fyndmöjligheter för den med kunskap om bilar att göra hos KVD och säkerligen många fallgropar.

Då TS enligt egen utsago "Har ingen som helst koll på bilar" skulle jag rekommendera att åka till en större välrennomerad handlare för att minska risken att köpa ngt skit och få bra garantier (det är för dessa som man till viss del får betala lite extra för i bilhallen gentemot flaggor och vimpel handlarn eller privatköp) för att genomföra ett tryggt och ett i längden ekonomiskt bilköp.

Ojoj, mycket åsikter utan insikt...

Oförmåga att kunna betala sin bil och därmed få den återtagen behöver ju inte med automatik innebära en dåligt underhållen bil, företag går tex i konkurs, varför skulle de slarvat med serviceintervallerna innan konkursen inträdde tex?

Jag skulle hellre akta mig för att köpa en "familjebil" av en Svenssonfamilj eftersom dom ofta bara har bilen för att ta sig mellan punkt A och B, finns det dessutom en yngling med nytaget körkort i familjen är ju risken ännu större att bilen blivit illa behandlad.
Vad hjälper det sedan att den förmedlats genom en märkeshandlare/handlare som ska göra sig en hacka på den?

Mvh
Fredrik

24 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#19
fredriq skrev:
Vad hjälper det sedan att den förmedlats genom en märkeshandlare/handlare som ska göra sig en hacka på den?

Vad tror du, är det troligast att man får reda på ett dolt fel hos KVD eller hos bilhandlaren?

Evildan
28 september 2012
#20
fredriq skrev:
Evildan skrev:
KVD skriver på sin sida.

"KVD Kvarndammen
Vi säljer bilar, båtar, husvagnar och maskiner utan mellanhänder
direkt för myndigheter, finansbolag och stora svenska börsbolag"

Fordon som rullat hos någon myndighet innebär inte så sällan många olika förare, är man många och delar på en bil som ingen riktigt tar ansvar för blir ofta följden att bilen blir vårdslöst behandlad av dess brukare.
Exempelvis:Kallstarter och hårt körd direkt, trottoarkanter som stöts emot, osv, som en hyrbil körs ungefär.

Finansbolag, kan det menas fordon som är återtagna pga obetalda amorteringar? Har man inte råd att betala för bilen har ägaren antagligen inte haft råd att sköta om den heller.

Detta är bara några tankar om varför en bil hamnar på en auktion på detta vis och hur den kan vara behandlad av tidigare brukare, finns en hel del fyndmöjligheter för den med kunskap om bilar att göra hos KVD och säkerligen många fallgropar.

Då TS enligt egen utsago "Har ingen som helst koll på bilar" skulle jag rekommendera att åka till en större välrennomerad handlare för att minska risken att köpa ngt skit och få bra garantier (det är för dessa som man till viss del får betala lite extra för i bilhallen gentemot flaggor och vimpel handlarn eller privatköp) för att genomföra ett tryggt och ett i längden ekonomiskt bilköp.

Ojoj, mycket åsikter utan insikt...

Oförmåga att kunna betala sin bil och därmed få den återtagen behöver ju inte med automatik innebära en dåligt underhållen bil, företag går tex i konkurs, varför skulle de slarvat med serviceintervallerna innan konkursen inträdde tex?

Jag skulle hellre akta mig för att köpa en "familjebil" av en Svenssonfamilj eftersom dom ofta bara har bilen för att ta sig mellan punkt A och B, finns det dessutom en yngling med nytaget körkort i familjen är ju risken ännu större att bilen blivit illa behandlad.
Vad hjälper det sedan att den förmedlats genom en märkeshandlare/handlare som ska göra sig en hacka på den?

Utan insikt ang vad?

Givetvis kan även en "familjebil" vara elakt behandlad den oxå beroende på vem som ägt den, det gäller givetvis alla bilar oavsett ägandeförhållande.
En bil som ägts av företag/privatperson med bristande ekonomiska resurser måste inte innebära att den är dåligt servad, därav ordvalet "antagligen" då det kanske läggs pengar på annat än bilservice när kassan tryter.

Bilens skick påverkas givetvis inte av vem som säljer den, men ett företag som handhar just leasingbilar/myndighetsbilar osv som kan ha körts av en mängd oansvariga personer som struntar i hur dom behandlar fordonet på det vis som det ofta blir när fler individer ska dela på något, oavsett om det är en bil på ett företag/myndighet eller exempelvis en sådan skitsak som att plocka ur en gemensam diskmaskin i ett lunchrum.

Därav som jag skriver i den meningen "få bra garantier" av en välrennomerad handlare istället för hos "flaggor och vimplar".
Alla handlare gör sig givetvis "en hacka" på de bilar dom säljer, det är liksom en av de grundläggande förutsättningarna för att driva en verksamhet.
Du tror väl inte naivt att det är ngn ideel verksamhet som handlare eller kvd håller på med?


Sök