Kvarndammen är inget dumt ställe att vända sig till, visst man finner sällan marknadens mest pedantskötta exemplar där men å andra sidan är de en av få aktörer idag som är mycket noggranna och ärliga kring bilens skick. De har inte heller något direkt ekonomiskt intresse när de beskriver en bils skick, de får betalt oavsett om bilen säljs för 100 eller 125.000:- och har således inget att vinna på att att undanhålla några defekter.
Visst det säljs säkert dåliga exemplar även via KVD, å andra sidan sålde en av Stockholms största märkesbundna bilhandlare en mätarskruvad, tidigare svårt krockad och fuskreparerad BMW M3 cabriolet från USA två gånger trots att de åtminstone den andra gången måste ha varit medvetna om bilens skick. Så man kan inte alltid lita på stora firmor heller.
Jag har läst om folk som har haft problem med bilar köpta på KVD, men vad jag kommer ihåg har alltid KVD gjort rätt för sig. Som fallet här på Garaget, eller ett fall med en BMW 325i där motorvarningslampan tändes efter 25 körda mil. KVD bad honom att åka till närmsta BMW-verkstad som reparerade bilen utan kostnad för köparen.
Jag tycker däremot ofta budgivningen drar iväg oskäligt högt på KVD, alltså att folk bjuder för mycket för bilarna i förhållande till deras listpris. Det är knappast firmans fel, men skall du köpa via dem så se till att veta vad bilen är värd och bestäm dig för ett pristak när du börjar bjuda. Går buden över detta tak, var kall och hoppa av budgivningen!
Vad en bil är värd kan du alltid använda Garaget till, lägg ut annonsen här och fråga vad folk tycker är ett skäligt pris så kan du få dig en uppfattning om vad du skall sätta gränsen.
Lycka till med köpet!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.