Det är ett osunt intresse kring en ny iPhone jämfört med andra modeller och blir man besviken på en ny Apple-produkt har man helt och hållet missuppfattat vad märkets koncept handlar och alltid har handlat om.
Jag är ingen Apple-fantast men har likväl prövat en del av deras produkter och iPhone är en (den enda) jag har fastnat för och använt sedan modellen kom, inte för att den är bäst eller ligger längst fram i utvecklingen utan för att den är snygg och smidig.
Företagets produkter tilltalar och byggs för en speciell målgrupp, en målgrupp som hade köpt en ny produkt med jämna mellanrum om de så endast bytt färg på den. För dem är de förändringar som gjorts mellan varje ny modell av iPhone stora förändringar, men fortfarande bara pluspoäng som inte avgjort ett köp.
Söker man det senaste på marknaden köper man inte en iPhone, det vet de flesta kunderna om även om en skara entusiaster vägrar erkänna det. Och likväl verkar de flesta som använder andra produkter ha en viss respekt för Apple´s förmåga att binda kunderna till sig genom andra metoder än den senaste tekniken även om vissa entusiaster självklart vägrar erkänna att det är något annat än skräp.
Jag tror mig höra till den typiska målgruppen för andra alternativ, jag är teknikintresserad och sitter på kunskapen för att utnyttja en sådan fullt ut. Men jag ser ingen anledning till det och är inte intresserade av att ha den funktionaliteten i min ficka, utan använder i så fall en PC med rejäl skärm, tangentbord och med kraft att driva annat än små Appar, det jag kräver av min telefon klarar en iPhone av utan problem och därför har jag använt dem hittills.
Det klarar också en Android, Windows eller konkurrerande telefon påstår ni? Jodå utan problem, men de är inte lika smidiga på normala användningsområden som iPhone det är åtminstone min subjektiva upplevelse.
Så blir min nästa telefon en iPhone 5? Ja det är mycket möjligt även om det finns alternativ som är mycket mer telefon per krona. Är jag besviken på femman? Nej jag hade inga förväntningar, känns inte en ny modell prisvärd hade jag fortsätt använda min nuvarande telefon tills Apple kommit med en ny modell som känns värd att köpa eller tills konkurrenterna erbjuder något som lockar mig mer.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.