3242
Sök

Smällar i basen vid avstängning

143 Inlägg
14 september 2012
Trådstartare
#1
Tjena! Har ett litet problem jag hoppar på att nån av er kan hjälpa mej med...
Varje gång jag stänger av stereon smäller de till ganska hyffsat ur baslådan(kan smälla ur 6x9orna också, svårt å avgöra, sitter på samma steg) Smäller lite svagt när jag slår på också tror jag.
Jag har googlat lite och de enda jag hittat är att de tydligen ska vara jordproblem.
Jorden har jag kollat typ 200000 ggr, steget är jordat i ena bältesfästet bak, och de är slipat å allt under också.
En polare har även kollat igenom både slutsteg och stereo efter brunnen signaljord och liknande, men inte hittat nått fel.
Dom fel jag hittat på internet som konstaterats som jordfel så har de även poffat när dom byter låt och sånt, men de gör de inte för mej. BARA när jag stänger av stereon. Och som sagt när jag sätter på den, men de är så svagt att man typ måste stoppa in huvet i baslådan för att man ska höra de tongue

Vad kan de vara för fel?

Stereon är en Sony minns-ej-modellnamnet-just-nu, med bluetooth och allt sånt, ca 1.5 år gammal.
Slutsteget är ett Denver CAP-4100 på 800w(max), några år gammalt, dock uppackat och inkopplat för knappt 1 år sen, 4 kanaler uppdelat på 2 st MAC Audio 6x9or på 85rms/st och 2 st äldre 10" MDS basar(vet ej effekten, men rms är säkert max 100w)
Kablarna är dessvärre från Biltema och är 8mm2(tror jag) jord å plus alltså. Ska funka bra enligt sånnahär "kabelkalkylatorer" som finns lite var stans på internet.

De har mer eller mindre alltid poffat till så, dock under perioder mer och mindre... Ett tag lät de nästan som att basarna skulle gå sönder... Och ett tag hördes de knappt.. Ljudnivån steg upp och ner så utan att jag inte ens gjorde nått med nånting alls i bilen.

Hoppas nån kan hjälpa mej... Grymt nöjd över ljudet i övrigt så jag vill inte behöva byta nått.. Mest med tanke på att inbyggnaden av slutsteget är måttanpassat efter de och är en aning för krångligt för att bygga om... tongue


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 september 2012
#2
Här har du en liten förklaring kring vad det kan vara.
De har även lagt upp ett schema på hur man bygger en krets som förhindrar det.

All cred till Eric o Jonas.

http://n-core.se/index.php?option=com_c … ;Itemid=38

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök