2499
Sök

Volvo 940GL Turbokonverterad bluddrar

205 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#1
Tjena!

Har nu blivit helt klar med turbokonverteringen på min 940GL.
Har förlängt LMM sladd och allt, och spridarmotstånd till de turkosa LTT spridarna.
Motorn i sig självt är en B230FK som jag slängt i med 531 topp.

Men saken är den att den startar, går på alla fyra, men bluddrar hela tiden och ännu mer vid gaspådrag.
Stiften är Champions motsvarighet till NGK BPR7ES, lite kallare dvs.

Fuelrailen är sprillans ny, allt verkar vara tätt...

Någon som har något förslag på vad det kan vara?
Bilen står utan jordkabeln inkopplad i garaget då han stått ett tag så han inte drar ur batteriet, så systemen är ju nollade varje gång, så jag tycker det är lustigt att han bluddrar så dant...


tacksam för alla svar!

mvh Micke


205 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#2
Glömde även skriva att på GL så sitter det ju nån form av kallstartsventil på undersidan av insuget som tar bränsle från fuelrailen och matar på, den har jag frågat mig omkring om, och tydligen finns den inte på FK motorer, så jag tog bara och pluggade den, kan det ha att göra med att jag fortfarande har en GL box inkopplad? Har inte kopplat in guldboxen ännu, men tycker inte att det borde göra någon skillnad?

Samt, turbokitet jag köpte var från en 740 Tic, och den hade öppen dumpventil, och då köpte jag en återcirkulerande dumpventil från Klracing, men var lite osäker på den. Det var ju 3 fjädrar och två brickor med hål i som följde med, jag satte i en sådan bricka och kände sedan efter vilken fjäder jag tyckte var lättast, färgerna var Blå Gul och Röd, och den jag tyckte var lättast var röd, och lättast/mjukast borde väl vara till bilar med lägre ladd?
Samtidigt med denna dump så var jag väldigt osäker på hur den skulle sitta, aldrig sysslat med turbobilar innan, men antar att det ska vara så att tryckluften skall komma in underifrån, dvs och trycka på brickan uppåt och sedan släppa efter, eller ska det vara tvärtom så att luften skall in genom det lilla hålet på brickan och bygga upp ett tryck och trycka ner fjädern för att sedan fjädra tillbaka luften mot insugssidan på turbon?

OM jag nu har satt dumpventilen fel, kan det göra så att bilen går fett?


Forummoderator
26 351 Inlägg
16 september 2012
#3
Ja, det lär ju vara lite skillnad på GL-programmet och Turbo-programmet i boxarna..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

205 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#4
Mack skrev:
Ja, det lär ju vara lite skillnad på GL-programmet och Turbo-programmet i boxarna..

Jo men samtidigt, boxarna är ju kopplade såpass att dom mäter upp mängden luft och tillför bränsle efter den mängden den mäter upp, borde det inte då kunna få den att gå bra enligt luftvärdena, sen att det kanske inte blir det mest optimala för en turbomotor är ju en annan femma. Men tycker att programmet borde justera enligt luftvärdet ändå? Men kan det vara så att turbospridarna inte samspelar bra med boxarna?


Forummoderator
26 351 Inlägg
16 september 2012
#5
Azorthian skrev:
Mack skrev:
Ja, det lär ju vara lite skillnad på GL-programmet och Turbo-programmet i boxarna..

Jo men samtidigt, boxarna är ju kopplade såpass att dom mäter upp mängden luft och tillför bränsle efter den mängden den mäter upp, borde det inte då kunna få den att gå bra enligt luftvärdena, sen att det kanske inte blir det mest optimala för en turbomotor är ju en annan femma. Men tycker att programmet borde justera enligt luftvärdet ändå? Men kan det vara så att turbospridarna inte samspelar bra med boxarna?

Det låter ganska logiskt, ja.
Annars hade man väl kunnat haft en box till alla motorer..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

205 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#6
Okej, då blir det att slänga in guldboxen så länge och försöka införskaffa sig en bränslebox från en turbo också. Tack smile



Sök