3564
Sök

Motor knackar Volvo 745 TURBO

Emelie Hallberg
829 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#1
Hejsan, min turbomotor knackar...
den knackar inte när den är kall utan varm och låter ganska mycket på tomgång "/
motorn går inte illa eller nått sånt den är slangtrimmad samt sitter öppet filter/dump men de skall väl inte ställa till nått...  det började knacka mer efter oljebyte..  det knackar inte med ett jämt ljud utan tystar ner lite ibland...
förra ägaren skall ha bytt ventiltätningar samt bytt till en 531topp..
kan de va så tråkigt att det är lagerknack? (vet att de är svårt att säga när man inte hört ljudet)
jag fick högt co på den (8,3) på besiktningen men de kan väl inte ha nån betydelse för knackandet..

Mvh Emelie


8 251 Inlägg
16 september 2012
#2
Ett lager blir aldrig tyst och låter dessutom bara värre vartefter varvtalet ökar. Frågan är om det inte är kolvbultsknack elelr möjligen fel ventilspel som skapar ljudet.


179 Inlägg
17 september 2012
#3
Enkelt att kolla ventilspelet, rekommenderar dig att börja där!

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

Försöker iaf
1 998 Inlägg
17 september 2012
#4
Öppen dump kan ge låg/orolig tomgång vilken kan leda till kolvbultsknack.

Annars kan kammen va bytt utan att man justerat in ventilspelet

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

766 Inlägg
17 september 2012
#5
Oceanmist skrev:
Hejsan, min turbomotor knackar...
den knackar inte när den är kall utan varm och låter ganska mycket på tomgång "/
motorn går inte illa eller nått sånt den är slangtrimmad samt sitter öppet filter/dump men de skall väl inte ställa till nått...  det började knacka mer efter oljebyte..  det knackar inte med ett jämt ljud utan tystar ner lite ibland...
förra ägaren skall ha bytt ventiltätningar samt bytt till en 531topp..
kan de va så tråkigt att det är lagerknack? (vet att de är svårt att säga när man inte hört ljudet)
jag fick högt co på den (8,3) på besiktningen men de kan väl inte ha nån betydelse för knackandet..

Mvh Emelie

känn på vattenpumpshjulet om det glappar det kan låta likt lagerknack om den är dålig

Emelie Hallberg
829 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
#6
bilen får nog vila i vinter..
den knackar ej när den är kall
knackar på tomgång (ej orolig tomgång)
knackar EJ när man håller lite gas eller när man kör

kanske är toppen som spökar vet inte hur noga han som bytt den varit...


449 Inlägg
21 september 2012
#7
hur långt har motorn gått volvo motorer får ett knack runt 30000mil och de är oftast kolvbultsknack eller axial lager på vevaxeln!!! främst dom äldre et motorna

Full Fart Spar Tid!!!

449 Inlägg
21 september 2012
#8
och dom första ft motorna glömde ja skriva.. antingen kör du tills de rasar kan gå hur länge som helst med sånt knack eller plockar ur motorn och renoverar den... jag hade kört med den du har och skaffat en nyare maskin och bytt när den rasar

Full Fart Spar Tid!!!

Emelie Hallberg
829 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
#9
16.000miles=25.000mil smile förra ägaren sa att den knacka lite innan byte av toppen så då kan man ju utesluta att de är toppen de sitter i.... men de sitter även nå gröna? spridare på den... sen är de grymt svårt att säga vart det knackar jag tycker de låter upptill inte nertill "/ men som sagt dessa motorer brukar ju hålla endå..


449 Inlägg
21 september 2012
#10
om du lossar ventilkåpan och använder ett bladmått på ca 0,40mm så ska du kunna sticka i mellan det lite trögt på dom ventilerna som inte är nertryckta av kamnocken.. men som sagt 25000mil så börjar allt lager/kolv knack komma krypande på dom.. men dom håller men ska du behålla pärlan kanske det är värt att byta motor längre fram

Full Fart Spar Tid!!!

1 915 Inlägg
23 september 2012
#11
Knacket kan vara kolvbultar, vevlager lr ramlager.
Endera lämna in bilen till verkstad eller någon annan som är duktig på motorer och kan lokalisera knacket.
Eller kör så länge det håller och byt motor sen när den skär ihop helt!

När du skriver slangtrimmad, menar du pysventil ? Är den chippad ?
Kan ju vara som så att motorn spikat sönder pga du eller förra ägaren kört med högt laddtryck o för lite bensin.

Ökar man laddtrycket utan att även ge motorn mer bränsle så är det bara en tidsfråga innan det är dags att byta motor.

Volvos rödblockare brukar hålla länge, om man tar hand om dom. Ingen motor tål att bli misshandlad!


Att en motor spikar är ett fenomen som beror på att luft/bränsleblandingen uppnår en så hög temperatur att blandningen självantänder (exploderar) istället för att sprida sig från tänstiftetets gnista som en flamfront. Spikning uppstår då oktantalet är för lågt för motorns inställningar, detta inkluderar förtändning, ineffektivt insug och ej optimerade förbränningsrum. mager eller för fet blandning, hög kylmedelstemperatur eller olja i förbränningen. Spikning innebär att det maximala trycket i förbränningsrummet uppstår innan kolven nått TDC (top dead center) toppläget. Det extrema trycket och temperaturen som uppstår kan orsaka skador på kolvringar och/eller kolvar. Ett tidigt tecken på att motorn spikar kan vara aluminiumfragment på tändstiftets porslin och värre tecken är sprickor i porslinet eller andra värmeskador på tändstiftet.
Senast redigerat av Louksor (23 september 2012)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

449 Inlägg
23 september 2012
#12
orginal spridarna på en turbo är gröna.. tror det är dom hon menar kollade på hennes kort på bilen..

Full Fart Spar Tid!!!

1 915 Inlägg
23 september 2012
#13
Nja, gröna spridare är gröna spridare (inte svarta med grön överdel..)
Kollade bilderna och de som sitter på bilen är standard och de har bara grön överdel resten e svart.

Så då är ju frågan hur mkt turbon laddar och om bränsleboxen är chippad.
Är den inte chippad och bara uppställt laddtryck så är det inte konstigt om motorn går sönder.
Ökar man laddtryck måste man även ge motorn mer bränsle, om det ska hålla.


robert___j skrev:
orginal spridarna på en turbo är gröna.. tror det är dom hon menar kollade på hennes kort på bilen..

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

449 Inlägg
23 september 2012
#14
stod på sidan att hon laddar ett kg och de är absolut ingen fara att ladda ett kg med orginalchip..  sen har väl inte motorn gått sönder den knackar som dom flesta volvo motorer som har gått 25-30000 mil...

Full Fart Spar Tid!!!

179 Inlägg
23 september 2012
#15
robert___j skrev:
stod på sidan att hon laddar ett kg och de är absolut ingen fara att ladda ett kg med orginalchip..  sen har väl inte motorn gått sönder den knackar som dom flesta volvo motorer som har gått 25-30000 mil...

Skitsnack.

Runt 0.8 med chip så spikar det i 4-5:an på lägre varvtal.. tala inte om 1bar på ORGINALCHIP då, lär va mycket värre.
Har funnits 4 st b230 motorer som rullat 25-60k i min närvaro, ingen har knackat som du snackar om.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

449 Inlägg
23 september 2012
#16
lh 2.4 klipper vid 1,2kg laddtryck spikar då inget om du kör på 98okt.. b230 et och tidiga ft fick ett säreget knack runt 30000 mil jag har hört minst 10 motorer som har de knacket ...och har du problem med spikningar vid 0,8kg måste du ha världens sämsta skitchipp..

Full Fart Spar Tid!!!

449 Inlägg
23 september 2012
#17
min gamla 940 turbo bromsades till 218hk med orginal chipp bara höjt laddtryck... och de var en automat så där blev de lite laddtrycks peakar vid växling och de spika då ingenting

Full Fart Spar Tid!!!

1 915 Inlägg
23 september 2012
#18
En hel & frisk motor knackar inte, och är den inte hel o frisk, så är den trasig!
Sen så knackar inte dom flesta rödblockare som gått 25-30k. Av jäkligt många rödblockare under många års tid, så har jag bara hört 1 enda motor(slutkörd B230ET) knacka, annars så har de varit tysta även om de så gått 40 000mil+!

Och ladda 1bar utan bränslechip är verkligen inget jag rekommenderar om man vill ha en hållbar motor!
1bar är nästan dubbelt så mkt som den laddar original och det är inte bränslesystemet anpassat för!
Vid 1bars laddtryck går motorn snålt då den trycker in massa mer luft i motorn än vad bränslesystemet är anpassat för.

Du kan ladda 1bar om du vill, men lura inte i folk att det inte är någon fara att ladda så mkt utan att ge motorn mer bränsle!
Det finns många rödblockare som spikat sönder av lägre laddtryck än 1bar....

Visst kan man köra med högt laddtryck utan att ge mer bränsle, men man får även räkna med att behöva renovera eller byta ut motorn framöver.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Emelie Hallberg
829 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
#19
Det blir att bilen får stå i vinter onödigt att bes den rullar bara till maj ändå så blir de ras i vinter kanske..
men idag upptäckte jag att står den på Driven och jag bromsar knackar den inte...
men på P är de ett knackljud.. ganska lustigt är de iallafall


179 Inlägg
26 september 2012
#20
Säker på att det är motorn o inte lådan som låter lite?

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!


Sök