2575
Sök

Låta bilen stå i kallgarage över vintern.

308 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#1
Nu är det så jag inte har tillgång till ett värme-garage under vintern, men kommer förmodligen kunna fixa ett kall-garage, vad är det man ska tänka på/göra innan man ställer bilen i ide för att den ska må prima när man tar ut henne på våren igen?

Har googlat lite utan några vidare svar, så det fick bli en ny tråd. Hoppas att fler kan ha användning för den!

Mvh Mathias

Detta är vad jag hört att man ska göra, finns det något att tillägga?
-Ta ut batteriet
-Pumpa i extra luft i däcken
-Knuffa bilen fram och tillbaka då och då för att inte platta till däcken/bromsarna inte fastnar
-Torr bollar i bilen
-ev. några rått fällor?
-Överdrag
-Fylla tanken
-Byta glykol
-Tvätta/vaxa bilen
-Underreds behandla bilen (Nödvändigt?)
-Byta olja/filer i vår
Senast redigerat av TexaL (16 september 2012)


449 Inlägg
16 september 2012
#2
så länge de inte är fuktigt är de ju ingen fara,, ja hade kopplat  ifrån batteriet så vet du att du har ström till våren sen kan du ju köpa ett sånt bil överdrag och dra över bilen

Full Fart Spar Tid!!!

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
16 september 2012
#3
Gör du som du skrivit så lär din bil inte ha några problem med vintern.
Däremot kan du pressa tillbaka kolvarna i bromsoken, så slipper du knuffa den fram och tillbaka i tid och otid..
Underredsbehandla tror jag inte är nödvändigt dock.
Tänk på om du tar ur batteriet, så ställ det inte direkt på betonggolv. (fått höra att dom inte mår bra av detta)
Samt städa ur bilen noga invändigt, möss hittar det mesta..

"My drinkingteam has a racingproblem"

146 Inlägg
17 september 2012
#4
jag har tre råd:
1. om minsta lilla rörelse kan ske på överdraget kommer bilen bli repad (personlig erfarenhet av detta sad )
2. Om möjligt palla upp bilen istället för att rulla den fram och tillbaka (så slipper du det arbetet och platta däck)
3. Om du behöver torrbollar se till så att dom står på en bricka eller dylikt ifall du inte kan kolla så dom inte blir överfulla.

och som REG-SKYLTEN sade städa ur bilen så inget kan locka till sig ohyra smile
Senast redigerat av mustang07 (17 september 2012)

308 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#5
mustang07 skrev:
jag har tre råd:
1. om minsta lilla rörelse kan ske på överdraget kommer bilen bli repad (personlig erfarenhet av detta sad )
2. Om möjligt palla upp bilen istället för att rulla den fram och tillbaka (så slipper du det arbetet och platta däck)
3. Om du behöver torrbollar se till så att dom står på en bricka eller dylikt ifall du inte kan kolla så dom inte blir överfulla.

och som REG-SKYLTEN sade städa ur bilen så inget kan locka till sig ohyra smile

1: Du menar vind och liknande? Den kommer stå i ett garage -1 våningar från "marken", så det kommer nog inte blåsa, möjligtvis bilar som parkerar bredvid, men tror inte det blåser så mycket då big_smile?

2: Du menar att jag borde ställa på träplankor/klossar lr liknande?

3: Funkar det att ställa dom i en hink lr ngt istället? brukar dom bli överfulla? räcker 1 torrboll eller kan man ha fler?

Mvh Mathias


146 Inlägg
18 september 2012
#6
TexaL skrev:
mustang07 skrev:
jag har tre råd:
1. om minsta lilla rörelse kan ske på överdraget kommer bilen bli repad (personlig erfarenhet av detta sad )
2. Om möjligt palla upp bilen istället för att rulla den fram och tillbaka (så slipper du det arbetet och platta däck)
3. Om du behöver torrbollar se till så att dom står på en bricka eller dylikt ifall du inte kan kolla så dom inte blir överfulla.

och som REG-SKYLTEN sade städa ur bilen så inget kan locka till sig ohyra smile

1: Du menar vind och liknande? Den kommer stå i ett garage -1 våningar från "marken", så det kommer nog inte blåsa, möjligtvis bilar som parkerar bredvid, men tror inte det blåser så mycket då big_smile?

2: Du menar att jag borde ställa på träplankor/klossar lr liknande?

3: Funkar det att ställa dom i en hink lr ngt istället? brukar dom bli överfulla? räcker 1 torrboll eller kan man ha fler?

Mvh Mathias

vet inte hur mycket andra bilar kan påverka en presenning eller överdrag men jag hade svaga vindpustar (korsdrag genom springor mellan tak och vägg) och det räckte för att det skulle bli repor som kan liknas vid maskintvätts repor.

Vad som helst går bra så länge bilen inte står och väger på däcken wink

jag hade två styck torrbollar (6 månaders tid) och dom blev överfyllda och ~5-10 mm vatten i formen jag hade under. Sen beror det ju lite på hur fuktigt det är med givetvis men en hink borde räcka smile

308 Inlägg
18 september 2012
Trådstartare
#7
mustang07 skrev:
TexaL skrev:
mustang07 skrev:
jag har tre råd:
1. om minsta lilla rörelse kan ske på överdraget kommer bilen bli repad (personlig erfarenhet av detta sad )
2. Om möjligt palla upp bilen istället för att rulla den fram och tillbaka (så slipper du det arbetet och platta däck)
3. Om du behöver torrbollar se till så att dom står på en bricka eller dylikt ifall du inte kan kolla så dom inte blir överfulla.

och som REG-SKYLTEN sade städa ur bilen så inget kan locka till sig ohyra smile

1: Du menar vind och liknande? Den kommer stå i ett garage -1 våningar från "marken", så det kommer nog inte blåsa, möjligtvis bilar som parkerar bredvid, men tror inte det blåser så mycket då big_smile?

2: Du menar att jag borde ställa på träplankor/klossar lr liknande?

3: Funkar det att ställa dom i en hink lr ngt istället? brukar dom bli överfulla? räcker 1 torrboll eller kan man ha fler?

Mvh Mathias

vet inte hur mycket andra bilar kan påverka en presenning eller överdrag men jag hade svaga vindpustar (korsdrag genom springor mellan tak och vägg) och det räckte för att det skulle bli repor som kan liknas vid maskintvätts repor.

Vad som helst går bra så länge bilen inte står och väger på däcken wink

jag hade två styck torrbollar (6 månaders tid) och dom blev överfyllda och ~5-10 mm vatten i formen jag hade under. Sen beror det ju lite på hur fuktigt det är med givetvis men en hink borde räcka smile

Ok! Tack för svaren!

Men sen har jag en till fråga, mina vindrutor är inte helt täta. När det regnar och jag känner vid listerna på insidan känner jag att de är lite fuktiga, kommer detta påverka på ett positivt eller negativt sätt under vintern?


188 Inlägg
28 september 2012
#8
Av egna erfarenheter kan jag dela med mig av detta:

Använd INTE någon form av överdrag på bilen. Det blir alltid fukt i ett kallgarage. Min första bil rostade upp i skärmkanterna på 6 månader pga detta. Bättre att tvätta bort ett dammlager till våren än att laga rost.

Inga musfällor INNE i bilen. Kropparna ruttnar fort och du får en stank som kan bli svår att ta bort.

Underhållsladda batteriet! Jag har förstört 3 batterier pga att jag glömt underhållsladda dem. Kylan tar krämen ur ett batteri fort även om det är friskt.

Om du vill gardera dig mot möss. Gå ut i skogen o plocka en soppåse full med enris. Detta lägger du som en mur runt bilen på golvet. Möss hatar enris. Jag har testat detta i 8 år o inte haft en mus i närheten av min bil trots att den stått i en lada full med möss.

Om du vill gardera dig ännu mer kan du hälla lite diesel på en planka om skjuta under bilen.

Köp 2 stora torrbollar också, en i kupén o en i bagaget. Biltema har stora för under en hundring. Spill INTE ut dem när du tar bort dem. Jag har testat detta också och förstörde mitt lädersäte. Det skrynkade ihop sig som ett papper.

OM du är lite pedant kan du ju byta olja innan avställning så inte bilen står med smutsig olja i motorn hela vintern.

Nackdelen med pallbockar som nån skrev är att i händelse av en brand el annat så har du inte en chans att få ut bilen snabbt. Annars fyll däcken med lite mer luft än vad som står som max på däcken så du slipper äggdäck.

Dra inte åt handbromsen, risk att den fastnar.

Ang dina lister så torkar det säkert upp.
Senast redigerat av Mattia-SS (28 september 2012)


Turbo lover
555 Inlägg
28 september 2012
#9
Är det nån som råkat ut för repor när ni använt överdrag? Fick med ett BMW original till 740:n men jag har en del suspekta lodräta repor på bagageluckan över hela bredden vilket jag inte riktigt kan förklara på annat sätt. Vore väl maskintvätt annars.

Jag har kallgarage och har aldrig använt överdrag och kommer inte göra det heller. Känns fel att stänga in fukten.


Emelie Hallberg
829 Inlägg
30 september 2012
#10
Jag har min bil i kallgarage utan överdrag... förstår inte varför man ska ha överdrag har man otur blir de fukt emellan.. damm kan man väl tvätta av på våren smile


9 117 Inlägg
30 september 2012
#11
När jag ställer av min cab i kallgarage så gör jag följande.

Fyller tanken.
Tvättar bilen ordentligt, ser till att bilen är ordentligt torr.
Byter till ett par skitdäck som bilen kan stå på.
Ställer bilen på sin plats, ingen handbroms i.
Plockar bort batteriet.
Låser bilen.
Drar på överdrag.

Ser man till att bilen och överdraget är rent så slipper du reporna, förutsatt att det är vindstilla i garaget.

Sen brukar jag ut och varmköra bilen nångång ibland med.
Senast redigerat av Putteliten (30 september 2012)


JFfoto
30 september 2012
#12
Bara onödigt med överdrag, bilen har ju tak redan, blir ju endast dam som man, som sagt tvättar av sen, inget som biter sig fast i lacken, men visst, om det är hål i någon vägg där katter t.e.x. kan komma in och vara på bilen kanske det är bra med överdrag, annars inte.

Lika med att starta bilen emellanåt, gör bara mer skada än nytta då ALL olja hinner rinna ner, om den starta innan så startar den efter vintern också, inte så lång tid man har den stillastående, en bil ska klara av det smile

6 738 Inlägg
30 september 2012
#13
har en liten fråga här tongue måste man verkligen fylla tanken? För förra året stod min bil avställd utomhus hela hösten o vintern med ca 10liter bensin i utan problem, o nu i vinter ska den stå i kall garage, så är det nödvändigt att tanka fult då? tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

JFfoto
30 september 2012
#14
Förresten stod min Nissan på helt nya 18" däck på betonggolv i över 6 månader, utan att bli deformerade, kändes inget, så även där är det nog lite överdrivet, ska inte ställa min på skitdäck över vintern iaf, inte tanka fullt heller, så himla lång tid ska den inte stå.

Turbo lover
555 Inlägg
30 september 2012
#15
Har aldrig nånsin fått en platta på mina däck under de tio vintrar jag ställt av bilar. Hur det är med bensinen vet jag inte riktigt men har alltid fyllt upp den ändå. Har plåttank på både 740:n och Subarun så där skulle väl kanske kondensen kunna ställa till rost på sikt?


9 117 Inlägg
1 oktober 2012
#16
Att jag har överdrag på min bil är att det sitter tygtak på den, och viss risk att det kan komma in katter där jag förvarar bilen. Sen kan ni nog räkna ut resten själva.

Full tank är att det bildas kondens i tanken annars, har man plåttank så är den rökt efter några vintrar.



Sök