vill inte verka jävlig, men det kommer kosta lång över din förslagna budget..
1, budget kommer du lätt att spränga..
2, det "kommer inte vara lätt" att få den väglaglig (med motorbyte och större ändringar, nära omöjligt .. men det går ..)
3, med större ändringar på en bil ( motorbyte , osv ) så måste du sfro besikta kärran, ( bara det kommer kanske sluta på 3-10k kr)
4, äldre bil = rost , ( oftast )
5, att transplantera en motor är inte det enklaste man kan göra ( beroende på ålder så kan det vara svårt att få motorn att gå bra ), och därmed uppgraderingar till drivlinan ..
6, som första bilen så är det inget som jag skulle rekommendera , ( men du nämnde att finslipa på kärran i nåt år så kanske då " kan du köra " ( vara mer erfaren och medveten i trafiken.. ))
med tanke på att det kommer vara din " första bil " och din budget så kommer nog en flertal att säga något liknande som jag skrev ovan..
med allt detta sagt så .. är det inte omöjjligt !!!
liksom jag, svetsade ihop en egen röramsbuggy med en saab 9000 drivlina när jag var 16 bast ( mot alla odds ) den är inte på något sätt väglaglig eller säker eller stabil , men acks så kul den är att köra!!!
( om man tänker på att jag fick grundmaterialen i princip gratis.., och vid tillfället så har jag lagt ner nog tot 20-000kr på denna så märker du att budgeten sprack .. men det gick åt bara 5000kr ifrån start tills att den gick att köra.. )
så jag vill inte säga " glöm det" ( som många andra ), utan jag säger såhär " det kommer att bli svårt , den det är inte omöjligt"
har du ORDENTLIGT med vilja , plats att arbeta , folk som stödjer dig, lite startpengar , och lite inkomst under bygget , och lite tur
så kommer du nog klara det !!!
Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a