3534
Sök

''polvända'' kylfläkt för att få tryckande?

57 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
Tjena!

Ska montera kylfläkt på min bil, hade en på hyllan hemma av modell sugande men jag skulle behvöa en tryckande pga platsbrist. Är det så enkelt att man ''polvänder'' fläkten och kör den åt andra hållet. Då borde den bli tryckande i teorin tycker jag i alla fall, eller är jag helt ute och cyklar?

2 230 Inlägg
21 september 2012
om det fungerar på din fläkt så ja, dom elfläktar jag har haft 3st ej original fläktar då men eftermarknads. dom var det bara polvända så bytte fläkten håll.

men kolla så den verkligen trycker först så inte fläktbladen är byggda för att just bara suga.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

57 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
Det va just det jag tänkte, fläktbladen är ju vinklade som en gammal remdriven fläkt. Och därför borde det gå att polvända tycker jag. Den tröck och inte i lika stor skala som den sög. Min är också eftermarknad, tror det e en biltema jag köpte för ett tag sedan

2 230 Inlägg
21 september 2012
nä dom suger oftast bättre då den säkert är byggd för sugande.. men så länge det skjuter luft så är det bara köra på men kolla helst med tillverkarn typ biltema om det funkar för det så inte motorn bränns( om dom nu ens kan det dvs) eller bara testa för antar ju fläkten inte kostade många kronor.

eller köp en tryckande hos tex KL.. http://shop.klracing.se/sv/artiklar/elf … index.html

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
21 september 2012
En del fläktar är bladen vändbara på också. Men om du har vinklade raka blad så är det i allmänhet bara att köra, har du däremot S-blad så köp en ny eller vänd bladen om möjligt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 september 2012
Putteliten skrev:
Annars så sätter du den på andra sidan kylaren??

Han hade visst platsbrist, så den får nog inte plats.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök