3229
Sök

Ojämn bromsverkan på 945

186 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#1
Hej! Jag besiktade min 940 och fick ojämn bromsverkan bak. Dom konstaterade även att vänster bromsbelägg var dåligt, så en 2a på de med.

Men vet inte riktigt vad man ska börja med ? Vill ju inte skicka upp den flera gånger till besiktningen bara för att kolla om den bromsar jämnt. Jag ska byta bromsbelägg på båda sidor men problemet lär väl fortfarande återstå.

Bilen är aga-diffad om det har någon betydelse  smile

Tacksam för svar!

mvh


2 266 Inlägg
23 september 2012
#2
Ja eftersom bromsrullar går med olika hastighet så blir de automatiskt ojämn när de är svetsdiffat. sen kan de göra skillnad med olika luft i däcken.

svetsdiff !!!

186 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#3
Aha. Jo jag nämnde aldrig att det var diffat. Får man besikta med diffat och det går igenom?


2 266 Inlägg
23 september 2012
#4
Nej de är förbjudet med svetsdiff men vissa ser genom fingrarna på de. gör en fuling som vi gjorde tog en till drivaxel och svarva ner spilnesen påså de snurra fritt och då vart de bättre. dock är de som att åka med ena drivaxeln av så bilen vill dra åt nå håll på gas och broms pådrag.

svetsdiff !!!

186 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#5
PMPerformance skrev:
Nej de är förbjudet med svetsdiff men vissa ser genom fingrarna på de. gör en fuling som vi gjorde tog en till drivaxel och svarva ner spilnesen påså de snurra fritt och då vart de bättre. dock är de som att åka med ena drivaxeln av så bilen vill dra åt nå håll på gas och broms pådrag.

Hm, aa jag har ju inte riktigt tillgång till en till bakaxel.. Men det beror på att bromsrullarna åker i olika hastigheter som det blir ojämn bromsverkan eller? :o


2 266 Inlägg
23 september 2012
#6
Japp testa släpp ur lite luft på ena hjulet så du ändrar rullomkretsem alternativ pumpa de hårt så de blir större,
Va har du för däck på nu då? Vet att jag har alltid besikta min 945 med svetsdiff och då hade jag dubbade vinterdäck och dom glider nog lättare på rullarna så de blir mindre skillnad

svetsdiff !!!

192 Inlägg
23 september 2012
#7
se till att broms kolvarna går lätt när du ändå byter belägg


186 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
#8
PMPerformance skrev:
Japp testa släpp ur lite luft på ena hjulet så du ändrar rullomkretsem alternativ pumpa de hårt så de blir större,
Va har du för däck på nu då? Vet att jag har alltid besikta min 945 med svetsdiff och då hade jag dubbade vinterdäck och dom glider nog lättare på rullarna så de blir mindre skillnad

Jo, men det är ju inte vinterdax än. Vill gärna besikta bilen innan dess smile
Vill gärna inte behöva besikta den flera gånger pga ojämn bromsverkan..

Haglund_90 skrev:
se till att broms kolvarna går lätt när du ändå byter belägg

Japp, ska kolla upp det!


1 319 Inlägg
24 september 2012
#9
Kalla mig dum men hur kan man få ojämnt bromsverkan med svetsdiff? Båda hjulen snurrar ju precis lika fort oavsett om det är 2 olika rullar i olika hastighet. Med svetsdiff borde man ju få utmärkta bromsvärden?

_----------'

186 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
#10
sleepyoh skrev:
Kalla mig dum men hur kan man få ojämnt bromsverkan med svetsdiff? Båda hjulen snurrar ju precis lika fort oavsett om det är 2 olika rullar i olika hastighet. Med svetsdiff borde man ju få utmärkta bromsvärden?

Oxå hört det! Men sen fick jag ett svar som man kan läsa tidigare:

PMPerformance skrev:
Ja eftersom bromsrullar går med olika hastighet så blir de automatiskt ojämn när de är svetsdiffat. sen kan de göra skillnad med olika luft i däcken.



172 Inlägg
27 september 2012
#11
Hahha .... Lyssna inte på folket här... Jag har alltid haft exakta värden på bakdäcken med aga diff det talar sitt egna språk.. I ditt fal är det dina OK som kärvar... Smeta dit nya belägg, montionera oken in å ut ett par gånger tills att de går lätt, slipa rent oket där beläggen sitter, smörj å åk tillbaka!

186 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#12
volvojohan skrev:
Hahha .... Lyssna inte på folket här... Jag har alltid haft exakta värden på bakdäcken med aga diff det talar sitt egna språk.. I ditt fal är det dina OK som kärvar... Smeta dit nya belägg, montionera oken in å ut ett par gånger tills att de går lätt, slipa rent oket där beläggen sitter, smörj å åk tillbaka!

Okej så bromsarna går inte i olika hastigheter?
Jag ska testa det du skrev, tack smile


172 Inlägg
28 september 2012
#13
Är du säker på att du har "svetsdiff", hackar det när du svänger med bilen?

186 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#14
volvojohan skrev:
Är du säker på att du har "svetsdiff", hackar det när du svänger med bilen?

Ja, det hackar när jag svänger, går knappast undgå tongue


1 319 Inlägg
28 september 2012
#15
Jottix skrev:
volvojohan skrev:
Hahha .... Lyssna inte på folket här... Jag har alltid haft exakta värden på bakdäcken med aga diff det talar sitt egna språk.. I ditt fal är det dina OK som kärvar... Smeta dit nya belägg, montionera oken in å ut ett par gånger tills att de går lätt, slipa rent oket där beläggen sitter, smörj å åk tillbaka!

Okej så bromsarna går inte i olika hastigheter?
Jag ska testa det du skrev, tack smile

Om du har svetsdiffat är det omöjligt för dina hjul att snurra i olika hastigheter. isf har du knäckt en drivaxel

_----------'

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 september 2012
#16
Skulle mer tro att det är kolvproblem.........rätt standard på äldre Volvos.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Dansa är kul men jag föredrar att sänka
346 Inlägg
14 oktober 2012
#17
Herregud va folk har fel i denna tråd , Sleepyoh och Volvojohan har helt rätt , När man har svetsdiffad bakaxel så är det som en enda axel , alltså så bromsas båda sidorna ner exakt lika mycket! och borde få exakt samma bromsvärden , om man inte har nåt dåligt däck kanske?  Och vad jag vet så bryr sig knappt Svensk bilprovning om man har svetsad bakaxel eller inte.
Senast redigerat av Aronsson (14 oktober 2012)


86 Inlägg
14 oktober 2012
#18
Bilprovningen bryr sig inte om det är svetsad axel. Bara bromsen funkar så.

172 Inlägg
14 oktober 2012
#19
Flanders74 skrev:
Bilprovningen bryr sig inte om det är svetsad axel. Bara bromsen funkar så.

Bilprovningen kan visste ha åsikter om det, om de är tjuriga. Men det hör man sällan.

172 Inlägg
14 oktober 2012
#20
Aronsson skrev:
Herregud va folk har fel i denna tråd , Sleepyoh och Volvojohan har helt rätt , När man har svetsdiffad bakaxel så är det som en enda axel , alltså så bromsas båda sidorna ner exakt lika mycket! och borde få exakt samma bromsvärden , om man inte har nåt dåligt däck kanske?  Och vad jag vet så bryr sig knappt Svensk bilprovning om man har svetsad bakaxel eller inte.

Får man lite ojämn bromsverkan bak med aga kan de bero på att rullarna inte alltid startar samtidigt.


Sök