baltis skrev:Evildan skrev:Nej, jag är ytterst tveksam till att det går att bygga en värre bil av samma modell till en lägre kostnad än det kostar att köpa en "top of the line" direkt, givetvis inberäknat all tid och delar det går åt.
Klart man kan bygga sig en simpel Volvo 740turbo rätt billigt jämfört med vad det kostar att köpa en färdig i fint skick, men då är inte den värdefulla tiden inräknad, det tar trots allt några timmar att införskaffa/demontera/plocka ihop en sådan med likvärdiga/värre detaljer.
TACK! äntligen en person som kan läsa och förstå
Men e fortfarande väldigt nyfiken på om någon där ute kan motbevisa mitt och nu även evildan's påstående...
Kom även med receptet då...
Alltså...
Du ska prata ekonomi och då sätter du ett pris på något som är gratis bara för att du inte har ett intresse av det?
Så funkar det inte.
Pröva själv, om du inte har ett stort intresse av att koka snabbmakaroner:
1. Gå till ica. Köp snabbmakaroner. Koka snabbmakaroner. Ät.
2. Köp mat på donken. Ät.
Sedärja, det var mest ekonomiskt att koka makaroner.
Nej, tycker det är helt fel att kasta in det som en aspekt i en ekonomisk frågeställning.
En timme fritid kostar inte 100kr bara för att det är något du inte har ett intresse av.
Då har du tagit det som gör det självare tjänar mest på och satt ett pris på det, klart som fan det inte går ihop då?
Varför måste vi som har ett intresse av det räkna på dom 100 kronorna när vi med glädje går ut och och skruvar istället för att gå på krogen eller pilla naveln framför tvn, bara för att du inte gillar att skruva?
Nej, det blir en helt personlig aspekt som inte har ett jota med ekonomi att göra då.
En timme fritid är gratis. Därmed basta.
Ska vi ändra på det kan vi lika gärna ta bort hela den ekonomiska aspekten och bara fråga
"Tycker Baltis det är värt att trimma?"
Annars kan vi som inte tycker det är intressant med helt orginal standardvagnar bestämma att varje timme du äger en liknande "top-of-the-range"-orginalis kostar 100kr, för vi har ju inget intresse av att äga en sådan?
Nu kan jag dra ett exempel här:
http://skogenracing.org/bilar/detaljer?b=59
Ponera nu istället att dom låtit skiten sitta kvar i bmw'n istället och lagt några tusen på coilovers med? Tänk nu på att dom har kastat i en bur med, så karossen är styv och fin.
Den där kostade dom grabbarna 25.000 kronor. Plus stol och bälte då, men det är inget krav på gatan.
Så då har du.. tjaa, 50.000 över till coils, bromsar och fjäderbensstag innan du har råd med billigaste körbara m5a som är fullt orginal på blocket. (Ja, nu ska det ju vara orginal top-of-the-range, efter som det är det versus trimmat som gäller)
Jag skulle säga att du får helt klart duglig väghållning för det priset. Och du kan räkna av en hel del arbetstimmar om du låtit motorn sitta i 525an den kom ifrån.
Håll utkik ett tag och hitta en mindre, men fortfarande pissbillig turbo så får du en tidigare spool med.
(Du har råd med en ganska ny, ganska fin turbo med bra register med om du vill, du har ju ändå 50.000 kr över)
Och ja, dom har fått en del spons, men dom är ju inte mer än dödliga, bara att ge sig fan på't som dom så har du en m5-dräpare för en liten peng
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Och just det, det står inget om hur mycket den kostade i arbetstimmar när dom berättar hur mycket den kostat dom.
![wink](img/smilies/wink.png)
Men okej, dom slängde ihop den på under en månad, med en massa specialfabrikeringar för att få i motorn i en sierra, just för att dom inte ville göra en standard turbo-bmw.
Så vi räknar på att det tar en månad då om vi håller motorn kvar i bmwn..
8 timmar om dagen i 25 dagar kanske? Det är mer än en hel arbetsmånad. 200 timmar. Så 20.000 kronor då om vi nu måste räkna 100kr/h.
Så då har du väl bara 30.000 att köpa coils, bromsar, fjäderbensstag (Eller bara delar från en m5a, om du nu inte vill göra bilen ännu bättre på vägen än en m5a då) och en bättre turbo för.
Jag tror man klarar budgeten och kan hänga av en m5 e34, bara man spenderar den rätt.
tack, hej.
Senast redigerat av Retromance (29 september 2012)
0
0
0
0