3288
Sök

Lönar det sig att trimma istället för att köpa "top of the range"?

2 Inlägg
1 oktober 2012
#61
Kan ju direkt säga att det lönar sig att köpa en bmw 335a E92 och modda den lite än att köpa en M3a E92..


Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
1 oktober 2012
#62
Har aldrig sett att det skulle löna sig att trimma. Visst, man kan knöla ner trim för kung och fosterland och mata på, men i det långa loppet så tror jag nog att den dyrare bilen är mer ekonomisk. Om en bil utvecklar 150 hästar så är den byggd för 150 hästar och anpassad till 150 hästar, om man då ska börja öka på det så måste man även öka på resten av bilen för att få en någorlunda körbar och säker bil.

Och om man då heller inte riktigt vet vad man håller på med så brukar det kunna bli som så att det inte håller så bra som man trodde, medans den dyrare bilen bara kör på utan större problem.

Men sen är det ju så kul att pilla själv och se om man får nått ös big_smile

Herr
1 722 Inlägg
1 oktober 2012
#63
-Westerlund- skrev:
Har aldrig sett att det skulle löna sig att trimma. Visst, man kan knöla ner trim för kung och fosterland och mata på, men i det långa loppet så tror jag nog att den dyrare bilen är mer ekonomisk. Om en bil utvecklar 150 hästar så är den byggd för 150 hästar och anpassad till 150 hästar, om man då ska börja öka på det så måste man även öka på resten av bilen för att få en någorlunda körbar och säker bil.

Och om man då heller inte riktigt vet vad man håller på med så brukar det kunna bli som så att det inte håller så bra som man trodde, medans den dyrare bilen bara kör på utan större problem.

Men sen är det ju så kul att pilla själv och se om man får nått ös big_smile

Jag trimmade min s13, från 169 till över 300häst, hade en sänksats, fjäderbensstag, subframe collars i bakvagnen, borrade originalbromsar fram annars helt original i upphängningsväg/bromsar.. sakerna jag nämde nu va inga konstigheter alls att montera.. hade inga problem att köra på gata. På bana hade bromsarna inte klarat mycket. men vill inte påstå att jag hade några problem med mitt körsätt på gatan iaf.

Det jag ville få fram var att även fall du ökar motorns kapacitet så betyder det inte att du måste styva upp precis allt annat också, värre bromsar och en sänksats kommer man väldigt långt på om man kör på gatan.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
1 oktober 2012
#64
LocKtar skrev:
Jag trimmade min s13, från 169 till över 300häst, hade en sänksats, fjäderbensstag, subframe collars i bakvagnen, borrade originalbromsar fram annars helt original i upphängningsväg/bromsar.. sakerna jag nämde nu va inga konstigheter alls att montera.. hade inga problem att köra på gata. På bana hade bromsarna inte klarat mycket. men vill inte påstå att jag hade några problem med mitt körsätt på gatan iaf.

Det jag ville få fram var att även fall du ökar motorns kapacitet så betyder det inte att du måste styva upp precis allt annat också, värre bromsar och en sänksats kommer man väldigt långt på om man kör på gatan.

Jo visst, det är klart det går, men det beror ju lite på hur mycket effekt man tar ur vilken bil och hur man kör. 300 hästar i en lätt modifierad S13 är ju inga större problem smile

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
1 oktober 2012
#65
baltis skrev:
CHEEVA skrev:
baltis skrev:
För att jag ska ställa mig i garaget och skruva behöver/vill jag egentligen ha mer än 100kr timmen... så för MIG är tiden en kostnad.

tiden är en kostnad för dig ... inte för mig ...

men som många andra sagt att ska man räkna tid så lönar de sig att köpa en snabb orginalbil, men vad gör du som inte gillar att skruva när du är trött på bilen/ effekt chassi osv ? lämnar du bort de jobbet för att förbättra den då ? eller köper du bara en dyrare bil ?

men om man nu bara vill köra snabbt och har det som enda mål, köp en radical istället .. den går snabbt

Lämnar den på verkstad eller till bekanta när det är något som ska skruvas med, har varken tiden intresset eller förutsättningarna att göra det själv.

Klart man kan köpa en dyrare bil, men nu handlade det ju om att man skulle välja en bil ur samma modellserie... och personligen så anser jag att csl'en har ett för högt pris pga samlarvärdet.

Edit: är du dum på riktigt? för det finns väll inte någon bmw e46 radical? eller har hela världen förutom du missat den modellen... länka gärna smile
på tal om radical... ska jag köpa den billigaste modellen och sen sätta dit öppet luftfilter? Eller åker jag snabbare om jag köper top of the line? Kan du hjälpa mig chippa den billigaste modellen?

är du dum på riktigt ? har fan inte sagt de finns någon e46 radical ... men vill du åka fort så ge fan i att köpa en jävla familjebil !! vill du åka fort som fan utan och skruva så är de väl bara slanta upp ? bara för att du inte har något intresse/ inteligent nog till att skruva själv betyder väl inte de att de finns de som faktiskt har intresse och kunnande till att bygga en snabb bil själva ? Fattar inte vad du vill ha utav tråden, det enda du gör är att kalla folk korkade mm... det gör en på jävligt dåligt humör ! bete dig för fan som en vuxen människa inte som någon p12a

btw ... visst kan jag trimma en snik radical, lovar att den kommer rasta värstingen !
Senast redigerat av CHEEVA (1 oktober 2012)


1 948 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
#66
Szczurek skrev:
Kan ju direkt säga att det lönar sig att köpa en bmw 335a E92 och modda den lite än att köpa en M3a E92..

Gör det verkligen det? Att du kommer upp i samma hästkrafter (och mera) för 40-50k det vet jag, men sen ska det på en diff (15k)? Stötdämpare och fjädrar (20k?) sen gissar jag även på att det är grövre krängare och annat i hjulupphägningen som skiljer lite... m3orna brukar ju även vara bättre utrustade...

Sist jag kollade så var m3orna bara 50-60 tusen dyrare än en 335a med liknande miltal.

1 948 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
#67
LocKtar skrev:
-Westerlund- skrev:
Har aldrig sett att det skulle löna sig att trimma. Visst, man kan knöla ner trim för kung och fosterland och mata på, men i det långa loppet så tror jag nog att den dyrare bilen är mer ekonomisk. Om en bil utvecklar 150 hästar så är den byggd för 150 hästar och anpassad till 150 hästar, om man då ska börja öka på det så måste man även öka på resten av bilen för att få en någorlunda körbar och säker bil.

Och om man då heller inte riktigt vet vad man håller på med så brukar det kunna bli som så att det inte håller så bra som man trodde, medans den dyrare bilen bara kör på utan större problem.

Men sen är det ju så kul att pilla själv och se om man får nått ös big_smile

Jag trimmade min s13, från 169 till över 300häst, hade en sänksats, fjäderbensstag, subframe collars i bakvagnen, borrade originalbromsar fram annars helt original i upphängningsväg/bromsar.. sakerna jag nämde nu va inga konstigheter alls att montera.. hade inga problem att köra på gata. På bana hade bromsarna inte klarat mycket. men vill inte påstå att jag hade några problem med mitt körsätt på gatan iaf.

Det jag ville få fram var att även fall du ökar motorns kapacitet så betyder det inte att du måste styva upp precis allt annat också, värre bromsar och en sänksats kommer man väldigt långt på om man kör på gatan.

Jag skiter i hur mycket du trimmat din nissan, jag frågade om det var den värsta s13 av den årsmodellen du har? Isånnafall har jag ju rätt i mitt resonemang.

1 948 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
#68
-Westerlund- skrev:
Har aldrig sett att det skulle löna sig att trimma. Visst, man kan knöla ner trim för kung och fosterland och mata på, men i det långa loppet så tror jag nog att den dyrare bilen är mer ekonomisk. Om en bil utvecklar 150 hästar så är den byggd för 150 hästar och anpassad till 150 hästar, om man då ska börja öka på det så måste man även öka på resten av bilen för att få en någorlunda körbar och säker bil.

Och om man då heller inte riktigt vet vad man håller på med så brukar det kunna bli som så att det inte håller så bra som man trodde, medans den dyrare bilen bara kör på utan större problem.

Men sen är det ju så kul att pilla själv och se om man får nått ös big_smile

Håller med dig fullständigt.

Och visst förstår jag dom som tycker det är det kul att pilla själv. Förstår dom som köper en billigare modell för att sedan förbättra den under årens gång, inte alla som har pengarna för att slanta upp allt på en gång heller.

4 146 Inlägg
2 oktober 2012
#69
Jag har faktiskt ett exempel där det lönar sig att köpa snik modellen:)

940 LTT istället för turbo. Behöver bara ett chip och sen har du mer HK än turbomodellen.

Tror inte det skiljer sig något mellan LTT och Turbo. Jag tror det är samma växellåda turbo grenrör ic mm.

Jag skulle kunna tänka mig att det är bilar som har samma motor men där effekten styrs av turbon som man kan tjäna pengar på att köpa snik vers.

Tex saab 9-5 2.3T och aero.

Helt sjukt att så många inte fattar vad denna tråden handlar om...


Men rent generellt så lönar det sig nog väldigt sällan att trimma en snikmodell.


Herr
1 722 Inlägg
2 oktober 2012
#70
baltis skrev:
LocKtar skrev:
-Westerlund- skrev:
Har aldrig sett att det skulle löna sig att trimma. Visst, man kan knöla ner trim för kung och fosterland och mata på, men i det långa loppet så tror jag nog att den dyrare bilen är mer ekonomisk. Om en bil utvecklar 150 hästar så är den byggd för 150 hästar och anpassad till 150 hästar, om man då ska börja öka på det så måste man även öka på resten av bilen för att få en någorlunda körbar och säker bil.

Och om man då heller inte riktigt vet vad man håller på med så brukar det kunna bli som så att det inte håller så bra som man trodde, medans den dyrare bilen bara kör på utan större problem.

Men sen är det ju så kul att pilla själv och se om man får nått ös big_smile

Jag trimmade min s13, från 169 till över 300häst, hade en sänksats, fjäderbensstag, subframe collars i bakvagnen, borrade originalbromsar fram annars helt original i upphängningsväg/bromsar.. sakerna jag nämde nu va inga konstigheter alls att montera.. hade inga problem att köra på gata. På bana hade bromsarna inte klarat mycket. men vill inte påstå att jag hade några problem med mitt körsätt på gatan iaf.

Det jag ville få fram var att även fall du ökar motorns kapacitet så betyder det inte att du måste styva upp precis allt annat också, värre bromsar och en sänksats kommer man väldigt långt på om man kör på gatan.

Jag skiter i hur mycket du trimmat din nissan, jag frågade om det var den värsta s13 av den årsmodellen du har? Isånnafall har jag ju rätt i mitt resonemang.

Var inte den värsta modellen av s13. Jag trimmade min s13 för 20k, fick en bil som var snabbare än din m3, och därmed tjänade jag pengar på att köpa en billigare bil och trimma upp den. Var det svaret på din fråga?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Herr
1 722 Inlägg
2 oktober 2012
#71
zemet skrev:
Jag har faktiskt ett exempel där det lönar sig att köpa snik modellen:)

940 LTT istället för turbo. Behöver bara ett chip och sen har du mer HK än turbomodellen.

Tror inte det skiljer sig något mellan LTT och Turbo. Jag tror det är samma växellåda turbo grenrör ic mm.

Jag skulle kunna tänka mig att det är bilar som har samma motor men där effekten styrs av turbon som man kan tjäna pengar på att köpa snik vers.

Tex saab 9-5 2.3T och aero.

Helt sjukt att så många inte fattar vad denna tråden handlar om...


Men rent generellt så lönar det sig nog väldigt sällan att trimma en snikmodell.

Har inte alls svårt att förstå det han menade i sin första post, om jag nu har svårt att förstå det så har han nog skrivit sin först post lite för "luddigt"

Frågan löd kort o gott, om man tjänar på att köpa en motorsvagare bil och trimma den tills den går som en bra mycket dyrare bil. Och jag anser JA. Det tjänar man på. och det har jag redan skrivit ett par gånger.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Evildan
2 oktober 2012
#72
LocKtar skrev:
zemet skrev:
Jag har faktiskt ett exempel där det lönar sig att köpa snik modellen:)

940 LTT istället för turbo. Behöver bara ett chip och sen har du mer HK än turbomodellen.

Tror inte det skiljer sig något mellan LTT och Turbo. Jag tror det är samma växellåda turbo grenrör ic mm.

Jag skulle kunna tänka mig att det är bilar som har samma motor men där effekten styrs av turbon som man kan tjäna pengar på att köpa snik vers.

Tex saab 9-5 2.3T och aero.

Helt sjukt att så många inte fattar vad denna tråden handlar om...


Men rent generellt så lönar det sig nog väldigt sällan att trimma en snikmodell.

Har inte alls svårt att förstå det han menade i sin första post, om jag nu har svårt att förstå det så har han nog skrivit sin först post lite för "luddigt"

Frågan löd kort o gott, om man tjänar på att köpa en motorsvagare bil och trimma den tills den går som en bra mycket dyrare bil. Och jag anser JA. Det tjänar man på. och det har jag redan skrivit ett par gånger.

Nej, du har inte fattat frågeställningen som var:
Är det billigare att trimma sin bil istället för att köpa en "Top of the line" av SAMMA MODELL på en gång.
Är det dyrare att bygga om en bilmodell i det lägre prissegmentet än att köpa den värsta modellen av just DEN bilmodellen.
EX: ngn köper en MB E200 W210 och försöker bygga den värre/snabbare/med bättre väghållning än en E55 AMG W210, lönar det sig eller blir det billigare att köpa en E55 AMG W210 direkt?

Detta står dessutom klart och tydligt i den kopierade texten nedan från TS första inlägg i tråden.

"Personligen tror jag att det i 99,9% av fallen är BILLIGARE att köpa "top of the line" än att köpa en motorsvagare bil av SAMMA MODELL och sedan försöka trimma upp den."

Luddig topic men kom inte på en bättre/kortare.

Detta är vad jag funderat på, alla där ute verkar vilja trimma sina från början ganska motorsvaga bilar... men lönar det sig verkligen?

Personligen tror jag att det i 99,9% av fallen är BILLIGARE att köpa "top of the line" än att köpa en motorsvagare bil av samma modell och sedan försöka trimma upp den.
T.ex då en bmw e46 (som jag nu råkar ha).
Jag tror/tycker att det är mer lönsamt att köpa en m3 på en gång, istället för att köpa säg en 330 och få den lika bra som m3an.


Sen så är det självklart så att du ska ha minst lika bra hållbarhet i grejjerna, du ska ju även ha lika bra väghållning, bromsar osv osv osv. Dvs bilen ska vara lika bra...


Vad tror ni? Kom gärna med förslag om bilar som faktiskt lönar sig att trimma istället för att köpa det värsta på en gång

Evildan
2 oktober 2012
#73
zemet skrev:
Jag har faktiskt ett exempel där det lönar sig att köpa snik modellen:)

940 LTT istället för turbo. Behöver bara ett chip och sen har du mer HK än turbomodellen.

Tror inte det skiljer sig något mellan LTT och Turbo. Jag tror det är samma växellåda turbo grenrör ic mm.

Jag skulle kunna tänka mig att det är bilar som har samma motor men där effekten styrs av turbon som man kan tjäna pengar på att köpa snik vers.

Tex saab 9-5 2.3T och aero.

Helt sjukt att så många inte fattar vad denna tråden handlar om...


Men rent generellt så lönar det sig nog väldigt sällan att trimma en snikmodell.

Tveksam till 940 förslaget, dessa i lika bra skick och årgång kostar ändå samma kr.
9-5 2.3T och Aero av första generationen skiljer det mera på än bara motorstyrningen men inte så mkt i pris att det lönar sig att köpa till alla Aeroprylar och eftermontera skulle jag vilja påstå.

Herr
1 722 Inlägg
2 oktober 2012
#74
Evildan skrev:
LocKtar skrev:
zemet skrev:
Jag har faktiskt ett exempel där det lönar sig att köpa snik modellen:)

940 LTT istället för turbo. Behöver bara ett chip och sen har du mer HK än turbomodellen.

Tror inte det skiljer sig något mellan LTT och Turbo. Jag tror det är samma växellåda turbo grenrör ic mm.

Jag skulle kunna tänka mig att det är bilar som har samma motor men där effekten styrs av turbon som man kan tjäna pengar på att köpa snik vers.

Tex saab 9-5 2.3T och aero.

Helt sjukt att så många inte fattar vad denna tråden handlar om...


Men rent generellt så lönar det sig nog väldigt sällan att trimma en snikmodell.

Har inte alls svårt att förstå det han menade i sin första post, om jag nu har svårt att förstå det så har han nog skrivit sin först post lite för "luddigt"

Frågan löd kort o gott, om man tjänar på att köpa en motorsvagare bil och trimma den tills den går som en bra mycket dyrare bil. Och jag anser JA. Det tjänar man på. och det har jag redan skrivit ett par gånger.

Nej, du har inte fattat frågeställningen som var:
Är det billigare att trimma sin bil istället för att köpa en "Top of the line" av SAMMA MODELL på en gång.
Är det dyrare att bygga om en bilmodell i det lägre prissegmentet än att köpa den värsta modellen av just DEN bilmodellen.
EX: ngn köper en MB E200 W210 och försöker bygga den värre/snabbare/med bättre väghållning än en E55 AMG W210, lönar det sig eller blir det billigare att köpa en E55 AMG W210 direkt?

Detta står dessutom klart och tydligt i den kopierade texten nedan från TS första inlägg i tråden.

"Personligen tror jag att det i 99,9% av fallen är BILLIGARE att köpa "top of the line" än att köpa en motorsvagare bil av SAMMA MODELL och sedan försöka trimma upp den."

Luddig topic men kom inte på en bättre/kortare.

Detta är vad jag funderat på, alla där ute verkar vilja trimma sina från början ganska motorsvaga bilar... men lönar det sig verkligen?

Personligen tror jag att det i 99,9% av fallen är BILLIGARE att köpa "top of the line" än att köpa en motorsvagare bil av samma modell och sedan försöka trimma upp den.
T.ex då en bmw e46 (som jag nu råkar ha).
Jag tror/tycker att det är mer lönsamt att köpa en m3 på en gång, istället för att köpa säg en 330 och få den lika bra som m3an.


Sen så är det självklart så att du ska ha minst lika bra hållbarhet i grejjerna, du ska ju även ha lika bra väghållning, bromsar osv osv osv. Dvs bilen ska vara lika bra...


Vad tror ni? Kom gärna med förslag om bilar som faktiskt lönar sig att trimma istället för att köpa det värsta på en gång

okay, blev lite vettigare med det inlägget..

Då tänker jag genast på s14 som är modellen över min, och då är det Genast JÄTTEVÄRT att trimma sin bil för att få samma prestanda eller mer än s14. det kostar inte många kronor att få över 200hk i en s13.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Evildan
2 oktober 2012
#75
LocKtar skrev:
Evildan skrev:
LocKtar skrev:
Har inte alls svårt att förstå det han menade i sin första post, om jag nu har svårt att förstå det så har han nog skrivit sin först post lite för "luddigt"

Frågan löd kort o gott, om man tjänar på att köpa en motorsvagare bil och trimma den tills den går som en bra mycket dyrare bil. Och jag anser JA. Det tjänar man på. och det har jag redan skrivit ett par gånger.

Nej, du har inte fattat frågeställningen som var:
Är det billigare att trimma sin bil istället för att köpa en "Top of the line" av SAMMA MODELL på en gång.
Är det dyrare att bygga om en bilmodell i det lägre prissegmentet än att köpa den värsta modellen av just DEN bilmodellen.
EX: ngn köper en MB E200 W210 och försöker bygga den värre/snabbare/med bättre väghållning än en E55 AMG W210, lönar det sig eller blir det billigare att köpa en E55 AMG W210 direkt?

Detta står dessutom klart och tydligt i den kopierade texten nedan från TS första inlägg i tråden.

"Personligen tror jag att det i 99,9% av fallen är BILLIGARE att köpa "top of the line" än att köpa en motorsvagare bil av SAMMA MODELL och sedan försöka trimma upp den."

Luddig topic men kom inte på en bättre/kortare.

Detta är vad jag funderat på, alla där ute verkar vilja trimma sina från början ganska motorsvaga bilar... men lönar det sig verkligen?

Personligen tror jag att det i 99,9% av fallen är BILLIGARE att köpa "top of the line" än att köpa en motorsvagare bil av samma modell och sedan försöka trimma upp den.
T.ex då en bmw e46 (som jag nu råkar ha).
Jag tror/tycker att det är mer lönsamt att köpa en m3 på en gång, istället för att köpa säg en 330 och få den lika bra som m3an.


Sen så är det självklart så att du ska ha minst lika bra hållbarhet i grejjerna, du ska ju även ha lika bra väghållning, bromsar osv osv osv. Dvs bilen ska vara lika bra...


Vad tror ni? Kom gärna med förslag om bilar som faktiskt lönar sig att trimma istället för att köpa det värsta på en gång

okay, blev lite vettigare med det inlägget..

Då tänker jag genast på s14 som är modellen över min, och då är det Genast JÄTTEVÄRT att trimma sin bil för att få samma prestanda eller mer än s14. det kostar inte många kronor att få över 200hk i en s13.

s14 och s13 är mig veterligen inte SAMMA bilmodell (men bilmärke) och då är även det ointressant för tråden!

Föklarar igen:
Är det värt pengarna att trimma en s13 med CA18DE så den blir "värre på alla tänkbara vis" än en s13 med CA18DET.
Senast redigerat av Evildan (2 oktober 2012)

Herr
1 722 Inlägg
2 oktober 2012
#76
Evildan skrev:
LocKtar skrev:
Evildan skrev:

Nej, du har inte fattat frågeställningen som var:
Är det billigare att trimma sin bil istället för att köpa en "Top of the line" av SAMMA MODELL på en gång.
Är det dyrare att bygga om en bilmodell i det lägre prissegmentet än att köpa den värsta modellen av just DEN bilmodellen.
EX: ngn köper en MB E200 W210 och försöker bygga den värre/snabbare/med bättre väghållning än en E55 AMG W210, lönar det sig eller blir det billigare att köpa en E55 AMG W210 direkt?

Detta står dessutom klart och tydligt i den kopierade texten nedan från TS första inlägg i tråden.

"Personligen tror jag att det i 99,9% av fallen är BILLIGARE att köpa "top of the line" än att köpa en motorsvagare bil av SAMMA MODELL och sedan försöka trimma upp den."

Luddig topic men kom inte på en bättre/kortare.

Detta är vad jag funderat på, alla där ute verkar vilja trimma sina från början ganska motorsvaga bilar... men lönar det sig verkligen?

Personligen tror jag att det i 99,9% av fallen är BILLIGARE att köpa "top of the line" än att köpa en motorsvagare bil av samma modell och sedan försöka trimma upp den.
T.ex då en bmw e46 (som jag nu råkar ha).
Jag tror/tycker att det är mer lönsamt att köpa en m3 på en gång, istället för att köpa säg en 330 och få den lika bra som m3an.


Sen så är det självklart så att du ska ha minst lika bra hållbarhet i grejjerna, du ska ju även ha lika bra väghållning, bromsar osv osv osv. Dvs bilen ska vara lika bra...


Vad tror ni? Kom gärna med förslag om bilar som faktiskt lönar sig att trimma istället för att köpa det värsta på en gång

okay, blev lite vettigare med det inlägget..

Då tänker jag genast på s14 som är modellen över min, och då är det Genast JÄTTEVÄRT att trimma sin bil för att få samma prestanda eller mer än s14. det kostar inte många kronor att få över 200hk i en s13.

s14 och s13 är mig veterligen inte SAMMA bilmodell (men bilmärke) och då är även det ointressant för tråden!

Föklarar igen:
Är det värt pengarna att trimma en s13 med CA18DE så den blir "värre på alla tänkbara vis" än en s13 med CA18DET.

Är väl samma modell, men en annan generation? 180zx s12 va väl den första, sen kom 200sx s13, sen 200sx s14.. kanske inte kan kallas samma modell om det är olika karosser

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Evildan
2 oktober 2012
#77
LocKtar skrev:
Evildan skrev:
LocKtar skrev:

okay, blev lite vettigare med det inlägget..

Då tänker jag genast på s14 som är modellen över min, och då är det Genast JÄTTEVÄRT att trimma sin bil för att få samma prestanda eller mer än s14. det kostar inte många kronor att få över 200hk i en s13.

s14 och s13 är mig veterligen inte SAMMA bilmodell (men bilmärke) och då är även det ointressant för tråden!

Föklarar igen:
Är det värt pengarna att trimma en s13 med CA18DE så den blir "värre på alla tänkbara vis" än en s13 med CA18DET.

Är väl samma modell, men en annan generation? 180zx s12 va väl den första, sen kom 200sx s13, sen 200sx s14.. kanske inte kan kallas samma modell om det är olika karosser

Nej det är helt olika bilmodeller, men jag förstår mycket väl hur du menar då det handlar om generationsskiften inom samma modellnamn, precis som det finns en uppsjö av exempelvis Ford Escort, Opel Kadett, Mazda 323, Nissan Micra, Nissan Sunny osv....så är det bilmodeller inom samma "generation/kaross" som det handlar om.
Annars kan man ju enkelt säga att en MB 200 från -68 -82 -88 -97 -06 -11 är samma modell fast det är helt olika bilar.
Frågan igen i ny form:
Är det lönsamt att exempelvis modifiera en Mazda 323 1.3 -91 http://www.cars-data.com/en/mazda-323-1 … specs.html så den blir "värre" än en
Mazda 323 1.8i GTX Turbo -91 http://www.cars-data.com/en/mazda-323-1 … specs.html

Herr
1 722 Inlägg
2 oktober 2012
#78
Evildan skrev:
LocKtar skrev:
Evildan skrev:

s14 och s13 är mig veterligen inte SAMMA bilmodell (men bilmärke) och då är även det ointressant för tråden!

Föklarar igen:
Är det värt pengarna att trimma en s13 med CA18DE så den blir "värre på alla tänkbara vis" än en s13 med CA18DET.

Är väl samma modell, men en annan generation? 180zx s12 va väl den första, sen kom 200sx s13, sen 200sx s14.. kanske inte kan kallas samma modell om det är olika karosser

Nej det är helt olika bilmodeller, men jag förstår mycket väl hur du menar då det handlar om generationsskiften inom samma modellnamn, precis som det finns en uppsjö av exempelvis Ford Escort, Opel Kadett, Mazda 323, Nissan Micra, Nissan Sunny osv....så är det bilmodeller inom samma "generation/kaross" som det handlar om.
Annars kan man ju enkelt säga att en MB 200 från -68 -82 -88 -97 -06 -11 är samma modell fast det är helt olika bilar.
Frågan igen i ny form:
Är det lönsamt att exempelvis modifiera en Mazda 323 1.3 -91 http://www.cars-data.com/en/mazda-323-1 … specs.html så den blir "värre" än en
Mazda 323 1.8i GTX Turbo -91 http://www.cars-data.com/en/mazda-323-1 … specs.html

Fair enough:)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

4 146 Inlägg
2 oktober 2012
#79
Evildan skrev:
zemet skrev:
Jag har faktiskt ett exempel där det lönar sig att köpa snik modellen:)

940 LTT istället för turbo. Behöver bara ett chip och sen har du mer HK än turbomodellen.

Tror inte det skiljer sig något mellan LTT och Turbo. Jag tror det är samma växellåda turbo grenrör ic mm.

Jag skulle kunna tänka mig att det är bilar som har samma motor men där effekten styrs av turbon som man kan tjäna pengar på att köpa snik vers.

Tex saab 9-5 2.3T och aero.

Helt sjukt att så många inte fattar vad denna tråden handlar om...


Men rent generellt så lönar det sig nog väldigt sällan att trimma en snikmodell.

Tveksam till 940 förslaget, dessa i lika bra skick och årgång kostar ändå samma kr.
9-5 2.3T och Aero av första generationen skiljer det mera på än bara motorstyrningen men inte så mkt i pris att det lönar sig att köpa till alla Aeroprylar och eftermontera skulle jag vilja påstå.

Jo det har du rätt i, i dagens läge så hade man nog inte sparat många kronor men om man säger 10-15 år sedan då så hade man sparat mycket.


1 948 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
#80
zemet skrev:
Jag har faktiskt ett exempel där det lönar sig att köpa snik modellen:)

940 LTT istället för turbo. Behöver bara ett chip och sen har du mer HK än turbomodellen.

Tror inte det skiljer sig något mellan LTT och Turbo. Jag tror det är samma växellåda turbo grenrör ic mm.

Jag skulle kunna tänka mig att det är bilar som har samma motor men där effekten styrs av turbon som man kan tjäna pengar på att köpa snik vers.

Tex saab 9-5 2.3T och aero.

Helt sjukt att så många inte fattar vad denna tråden handlar om...


Men rent generellt så lönar det sig nog väldigt sällan att trimma en snikmodell.

Hehe ja det är helt sjukt... börjar bli måttligt irriterad big_smile Men du har allafall förstått big_smile

Saab 9-5 har du ju helt rätt i... visst jag själv när jag tänker efter smile


Sök