LocKtar skrev:
zemet skrev:
Jag har faktiskt ett exempel där det lönar sig att köpa snik modellen:)
940 LTT istället för turbo. Behöver bara ett chip och sen har du mer HK än turbomodellen.
Tror inte det skiljer sig något mellan LTT och Turbo. Jag tror det är samma växellåda turbo grenrör ic mm.
Jag skulle kunna tänka mig att det är bilar som har samma motor men där effekten styrs av turbon som man kan tjäna pengar på att köpa snik vers.
Tex saab 9-5 2.3T och aero.
Helt sjukt att så många inte fattar vad denna tråden handlar om...
Men rent generellt så lönar det sig nog väldigt sällan att trimma en snikmodell.
Har inte alls svårt att förstå det han menade i sin första post, om jag nu har svårt att förstå det så har han nog skrivit sin först post lite för "luddigt"
Frågan löd kort o gott, om man tjänar på att köpa en motorsvagare bil och trimma den tills den går som en bra mycket dyrare bil. Och jag anser JA. Det tjänar man på. och det har jag redan skrivit ett par gånger.
Nej, du har inte fattat frågeställningen som var:
Är det billigare att trimma sin bil istället för att köpa en "Top of the line" av SAMMA MODELL på en gång.
Är det dyrare att bygga om en bilmodell i det lägre prissegmentet än att köpa den värsta modellen av just DEN bilmodellen.
EX: ngn köper en MB E200 W210 och försöker bygga den värre/snabbare/med bättre väghållning än en E55 AMG W210, lönar det sig eller blir det billigare att köpa en E55 AMG W210 direkt?
Detta står dessutom klart och tydligt i den kopierade texten nedan från TS första inlägg i tråden.
"Personligen tror jag att det i 99,9% av fallen är BILLIGARE att köpa "top of the line" än att köpa en motorsvagare bil av SAMMA MODELL och sedan försöka trimma upp den."
Luddig topic men kom inte på en bättre/kortare.
Detta är vad jag funderat på, alla där ute verkar vilja trimma sina från början ganska motorsvaga bilar... men lönar det sig verkligen?
Personligen tror jag att det i 99,9% av fallen är BILLIGARE att köpa "top of the line" än att köpa en motorsvagare bil av samma modell och sedan försöka trimma upp den.
T.ex då en bmw e46 (som jag nu råkar ha).
Jag tror/tycker att det är mer lönsamt att köpa en m3 på en gång, istället för att köpa säg en 330 och få den lika bra som m3an.
Sen så är det självklart så att du ska ha minst lika bra hållbarhet i grejjerna, du ska ju även ha lika bra väghållning, bromsar osv osv osv. Dvs bilen ska vara lika bra...
Vad tror ni? Kom gärna med förslag om bilar som faktiskt lönar sig att trimma istället för att köpa det värsta på en gång